Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5400
skal bygge fjernstyring på en gammel hydraulikksentral. trenger dette kun på vinsj funksjonen. dette er en sentral med manuelle spaker.

Er det noen som vet om metode for og styre denne med fjernkontroll, ALA magnet eller noe lignende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du setter på proporsjonalventiler, og styrer dei med ein ventildriver. Thomas-coil er populære propventiler som ofte er brukt. Detaljer kjem jo åpenbart an på ventiltype du har.
Takk for svar Vidarlo. Plan er og ha on-off funksjon bare. Tanken var å ha en hendel som gikk i spaken fra eks en magnet. Jobber mye med hydraulikk i jobbsammenheng men ikke fjernstyring:P . Men dette skal monteres på en gammel sentral med mange funksjoner og jeg ønsker og fjernstyre bare vinsjen.

Jeg tenkte på å bruke en kraftig servo fra radiostyrte biler. Disse kan ha bra kraft. Men usikker på om de tåler uteklima vinterstid.. og om de tåler og bli brukt over lengere tid, som vinsjing over lengre parti..
Sist endret av tengtools; 25. oktober 2016 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tengtools Vis innlegg
Takk for svar Vidarlo. Plan er og ha on-off funksjon bare. Tanken var å ha en hendel som gikk i spaken fra eks en magnet. Jobber mye med hydraulikk i jobbsammenheng men ikke fjernstyring:P . Men dette skal monteres på en gammel sentral med mange funksjoner og jeg ønsker og fjernstyre bare vinsjen.

Jeg tenkte på å bruke en kraftig servo fra radiostyrte biler. Disse kan ha bra kraft. Men usikker på om de tåler uteklima vinterstid.. og om de tåler og bli brukt over lengere tid, som vinsjing over lengre parti..
Vis hele sitatet...
Ok. Jobba en god del med fjernstyring av det i tidligere jobb, så har grei kontroll på temaet.

Når du skal ha on/off har du to val, litt avhengig av oljemengde.

Om oljemengda du har behov for er relativt liten kan du ha ekstern magnetventil direkte i paralell med hovedventilen din. Det er litt klurete løsning, men det funker heilt utmerka. Det andre alternativet ditt er, igjen avhengig av hovedventilen, at du har ein ekstern on-off-magnetventil som du bruker for å sette servotrykk på hovedventilen for å bevege sleidane der. Då får du fullt oljevolum med relativt liten magnetventil.

Du kan t.d. sjå på https://www.hawe.com/fluid-lexicon/f...trol-valve/sd/ og https://www.hawe.com/fluid-lexicon/p...nal-valves/se/

Propventiler krev ventildriver (PWM),mens digitale ventiler stortsett krev ein releutgang. DC-styrte ventiler oppfører seg mjukare enn AC-ventiler, men har lenger responstid. AC-ventiler har kort responstid og veldig kjapt innslag - med dertil stor påkjenning på komponenter...
Hva skal det stå på? Hva slags strøm har du tilgang på? Og skal du stå langt unna. Si noe om hva planen er så blir det enklere og svare. må det se profesjonelt ut?
Sist endret av 5FDP; 25. oktober 2016 kl. 16:31.
"Øko-Terrorist"
Kan du bruke en linær aktuator som festes til spaken, de får du jo både til DC og Pneumatikk.
Dette skal på sentralen på en liten bergingsbil. bilen har manuell sentral som skal være vanskelig og bygge om til fjernstyring har jeg fått vite. Planen er og ha et stag fra spaken for vinsjen og til en elektrisk servo eller andre tips fra hær? Har ikke fått noe info om hvilken sentral det er brukt og hvordan den er. har tilgang på 12V, rekkevidde 40-50 meter er nok. det trenger ikke og se profesjonelt ut men greit og at det er værbestandig.
-Med en linær aktuator så må jeg vel kjøre den i 0 posisjon når den skal stoppe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tengtools Vis innlegg
-Med en linær aktuator så må jeg vel kjøre den i 0 posisjon når den skal stoppe?
Vis hele sitatet...
Ja, og det gjer manuell betjening verre. Det høyrest ut som ein dårleg ide heilt ærleg. Eg ville gått for ein treveis ventil i paralell med hovedventilen. Så lenge du skal ha av-på-ventil er ikkje dei så dyre.
Sitat av tengtools Vis innlegg
Dette skal på sentralen på en liten bergingsbil. bilen har manuell sentral som skal være vanskelig og bygge om til fjernstyring har jeg fått vite. Planen er og ha et stag fra spaken for vinsjen og til en elektrisk servo eller andre tips fra hær? Har ikke fått noe info om hvilken sentral det er brukt og hvordan den er. har tilgang på 12V, rekkevidde 40-50 meter er nok. det trenger ikke og se profesjonelt ut men greit og at det er værbestandig.
-Med en linær aktuator så må jeg vel kjøre den i 0 posisjon når den skal stoppe?
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt linær aktuator på eBay med fjernkontroll for ca 1000kr. Du kan jo bare lage ett feste som du trer over toppen på spaken uten og skru den fast. Så vist du skal kjøre den på spaken så løfter du den bare bort. Men må kjøres i null vær gang men ser ikke noe veldig problemer med det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager å vekke til livet døde tråder, men jeg syntes denne var så spennende

Hvordan vil en lineær aktuator få spaken til å gå i begge retninger? En vinsj må jo kunne kjøres både inn og ut!?
I see you...
NAPse's Avatar
@Greenthumb Jeg vil tro det er så enkelt som å snu polariteten på strømmen(?). https://www.youtube.com/watch?v=NEcG3dkZyTg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Hvordan vil en lineær aktuator få spaken til å gå i begge retninger? En vinsj må jo kunne kjøres både inn og ut!?
Vis hele sitatet...
Eit aktuelt eksempel kan vere fjærretur. Det krev ein ikkje-låsande aktuator. Mange lineære aktuatorer låser, andre gjer det ikkje.

På hydrauliske ventiler er stortsett alltid styringa gjort ved hjelp av små proporsjonalventiler, som styrer olje med relativt lågt trykk (30-50 bar). Trykket vert ført inn på enden av sleiden, slik at sleiden fungerer som stempel direkte - og styrer den store flowen.