Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1357
Hei, har lyst på et langtidsprosjekt innen web-utvikling.

Har tidligere laget et webadministrasjonssystem i PHP5 som kan intregreres med hva som helst (Access control, Logging, Reporting, Mini-Forum etc)

Og har nå lyst å lage en Full-Fledged webside.. Da med alt-i-et funksjon

Dvs.

Forum
Blogg
Bildegalleri
Administrasjon
Moderasjon etc

Noe CMS aktig?


Og siden jeg har lyst å bruke LAAAAAAAAAAAANG tid på dette lurte jeg på om noen har erfaringer med slikt i Python med Flaskr eller lignende..

Har litt lyst å bygge fra scratch med egen webserver i python.. Dette blir da uten PHP men vurderte å bygge inn LUA hvis dette er mulig i python...



Noen ideer? Infall? Kritikk? WHY-THE-F***-WOULD-YOU-DO-THAT poster?
Sist endret av darkslayer322; 12. november 2013 kl. 15:51.
Du sier fra scratch, men hva som er fra scratch er jo en definisjonssak. Du snakker om flask, og det åpner opp for at du vil tillate deg å bruke enkelte rammeverk? Flask er perfekt for relativt små prosjekter (i mine øyne), mens jeg heller ville utviklet ting i Django om man vil ha det litt større. Django har også veldig god støtte for moduler, så alle tingene du snakker om kan være utviklet som separate moduler og så importerer du de bare inn i prosjektet etter ønske.

Django kommer også med en template-engine. Django-prosjekter kan også setter opp på apache-servere om ønskelig.
Sist endret av etse; 12. november 2013 kl. 16:01.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Har aldri vært borti django eller forsåvidt hørt om det før.

Jeg vil ikke bruke ferdige moduler eller slikt.. Rammeverk er greit. Men vil lage modulene selv.

Basically om jeg har et framework i bunnen som forenkler alt for meg er det greit. Men ikke så enkelt som f.eks

PSUEDO-CODE
import Forum from AllYouNeed
new Forum()

åsså e d gjort hvis du skjønner


Har brukt en del HTML4, PHP4/5, Noe Python, JS og C#
Om du ønsker å lære deg webutvikling med Python er nok Django riktig start, spesielt ut i fra hva kravene dine er. Eventuelt kan du også prøve ut Ruby, hvor du bruker rammeveriket rails (som de så fint kaller Ruby on Rails). Da vil du måtte skrive alle modulene dine selv, men du får god støtte av et godt rammeverk.

For Django og Python: https://docs.djangoproject.com/en/1.6/
For Ruby-on-rails: http://guides.rubyonrails.org/

Selv har jeg mest erfaring med Ruby on rails, og synes det er fantastisk til webutvikling, men hører mange er veldig fornøyd med Django også.
Sist endret av etse; 12. november 2013 kl. 16:10.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg har faktisk gjort et slik prosjekt, men da i PHP.
Begynte som et lite bloggsystem, og ble bare bygd på mer og mer, og er nå massivt.
Jeg er en tallhore, så jeg har så klart bygget et massivt administrasjon- og statistikksysten til det, med sporing av aktiviteten på alt innhold på siden.

Mitt tips er helt klart tenk igjennom sikkerheten på siden før du begynner, slik at resultatet blir vanntett.
Min ble hacket et par ganger av folk jeg kjenner, og sikkerhetshullene ble tettet etter de viste meg hvordan de gjorde det.
Det beste er jo helt klart å slippe dette
Sist endret av Acidous; 12. november 2013 kl. 16:16.
Sitat av etse Vis innlegg
Om du ønsker å lære deg webutvikling med Python er nok Django riktig start, spesielt ut i fra hva kravene dine er. Eventuelt kan du også prøve ut Ruby, hvor du bruker rammeveriket rails (som de så fint kaller Ruby on Rails). Da vil du måtte skrive alle modulene dine selv, men du får god støtte av et godt rammeverk.

For Django og Python: https://docs.djangoproject.com/en/1.6/
For Ruby-on-rails: http://guides.rubyonrails.org/

Selv har jeg mest erfaring med Ruby on rails, og synes det er fantastisk til webutvikling, men hører mange er veldig fornøyd med Django også.
Vis hele sitatet...
Flott at det er andre som også benytter seg av annet enn PHP. Synes det er alt for mange som fortsatt benytter seg av dette språket.
Selv bruker jeg svært mye Django, og er storfornøyd med dette. Django har en god dokumentasjon, og siden det er et python rammeverk, så er syntaksen ikke bare enkel å lære, men det er også fint og oversiktlig.

Tips til prosjekt:
Lage en side hvor folk kan selge/kjøpe ting. (Ikke akkurat en ripoff av finn.no), men en som er mye tettere knyttet til Facebook og andre sosiale medier.
Det er jo ufattelig mye mer effektivt (synes jeg) å selge ting i gruppene som er på facebook enn på finn. Så hadde du hatt en side som var knyttet godt sammen med sånne grupper, så kunne det sikkert ha blitt bra