Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2836
Hei og hopp alle sammen.

Har kjøpt meg et Nixie tube kit og trengte også en loddestasjon i samme slengen.
Og beleilig nok, dukket denne tråden opp i tide: Lære seg lodding - 2017 edition.
Så jeg leste den, så filmene som var postet og lærte en masse om lodding

Endte opp med å kjøpe en loddestasjon som er basert på en eller annen Hakko-kopi. Kjøpte denne og noen loddetupper.

Fikk pakken her om dagen, og alt så greit ved første øyekast.
Åpnet opp for nærmere inspeksjon, ser ut som det meste er maskinloddet, foruten ledninger som kommer inn på kretskort.

Så til sakens kjerner:
Kalibrering: Tenkte å kalibrere temperaturen med et termometer som har en range til 300 grader celsius, eller er ikke det høyt nok?
Kontakt: Jeg trenger en ny stikkontakt da den som fulgte med er UK-plugg. Denne har sikringen i selve pluggen.
Tenkte jeg kunne lodde inn en sikringsholder før av/på-bryter på L-leder. Noen innvendinger til dette?



Kontakt mellom loddinger: Ser at det er to loddinger på kretskortet til bryter som er i kontakt. Regner med det ikke spiller noen rolle, da disse skal være koblet sammen, såvidt jeg kan skjønne. Er snakk om N-leder fra stikk og rød ledning inn på omformer.



Rens av kretskort: Ser også at det er noe smuss på kretskortet. Regner med det bare er flux-rester og dårlig vask etter ferdigstilling.
Så for meg og rense det med sprit.


Ellers ikke mye å si, da jeg ikke har fått testet den enda.
Kvaliteten virker grei nok mtp pris, noe kinapreg over plastikk og knapper, men hadde ikke forventet annet
Not a real gamer
retovio's Avatar
Mener å huske at britene brukes sikringer i støpselet istedenfor å ha et sikringsskap så denne kan du vel fint bare fjerne.
Adapter til engelsk kontakt får du bl.a. på Clas Ohlson. Norske kontakter er ikke polariserte slik som de engelske, så du vet ikke hvilken ledning som er L eller N. Gamle anlegg er forresten ikke jordet i det hele tatt, begge lederne flyter.

Så vidt jeg forstår er det allerede en bryter på stasjnen din. Hvorfor skal du ha en til?

Rense kretskortet?? Er jo ikke meningen du skulle åpnet den i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hva sprit gjør med kretskort, men kortet er nok belagt med en "film" for å beskytte mot korrosjon fra luft. Jeg ville ikke gjort noe med mindre det er feil på det. (Gjør du det samme med TV, dekoder, telefon, mobil, PC, osv?)

Uansett, vær veldig forsiktig med 230 V, det kan ta liv hvis det gjøres feil.

Ellers, lykke til.
Det er støpselet du ønsker å bytte ut, det er bare å velge og vrake. Når det kommer til sikring kan du bruke noe ala. dette (internt).
"Øko-Terrorist"
Britene har eget krav om sikring i pluggen på alle apparater, de har fortsatt sikringer i skapet i motsetning til kommentaren over, det er bare å bytte plugg med en norsk en, om du absolutt vil ha inn ekstra sikring får du lignendes som er linket til over på Biltema. Kretskort tåler og mer kjemikalier en du skulle tro så om du ha lyst til å renske opp flussrester så kan du gå på en byggvareforhandler å kjøpe isopropanol(blårens) batterivann(destillert og deionisert vann)og aceton, bland ca 10-20% aceton i isopropanol og skrubb forsiktig med en myk tannbørste. Gjenta prosessen med batterivann til du har fått bort det meste. Du kan tørke med trykkluft på boks eller papir som ikke loer. La det stå til all fukt er borte før du monterer igjen. Du trenger strengt tatt ikke vaske det men om du vil er det en god måte.
Bruker selv denne for å kalibrere temperatur, 300 blir fort litt lite da du gjerne ligger over 300 grader når du får litt dreisen på det, ligger selv vanligvis på 330. http://m.ebay.com/itm/Hakko-FG-100-S...557?nav=SEARCH
Sist endret av tr80r; 27. januar 2017 kl. 01:54.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Adapter til engelsk kontakt får du bl.a. på Clas Ohlson. Norske kontakter er ikke polariserte slik som de engelske, så du vet ikke hvilken ledning som er L eller N. Gamle anlegg er forresten ikke jordet i det hele tatt, begge lederne flyter.

Så vidt jeg forstår er det allerede en bryter på stasjnen din. Hvorfor skal du ha en til?

Rense kretskortet?? Er jo ikke meningen du skulle åpnet den i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hva sprit gjør med kretskort, men kortet er nok belagt med en "film" for å beskytte mot korrosjon fra luft. Jeg ville ikke gjort noe med mindre det er feil på det. (Gjør du det samme med TV, dekoder, telefon, mobil, PC, osv?)

Uansett, vær veldig forsiktig med 230 V, det kan ta liv hvis det gjøres feil.

Ellers, lykke til.
Vis hele sitatet...
Sitat av tr80r Vis innlegg
Britene har eget krav om sikring i pluggen på alle apparater, de har fortsatt sikringer i skapet i motsetning til kommentaren over, det er bare å bytte plugg med en norsk en, om du absolutt vil ha inn ekstra sikring får du lignendes som er linket til over på Biltema. Kretskort tåler og mer kjemikalier en du skulle tro så om du ha lyst til å renske opp flussrester så kan du gå på en byggvareforhandler å kjøpe isopropanol(blårens) batterivann(destillert og deionisert vann)og aceton, bland ca 10-20% aceton i isopropanol og skrubb forsiktig med en myk tannbørste. Gjenta prosessen med batterivann til du har fått bort det meste. Du kan tørke med trykkluft på boks eller papir som ikke loer. La det stå til all fukt er borte før du monterer igjen. Du trenger strengt tatt ikke vaske det men om du vil er det en god måte.
Bruker selv denne for å kalibrere temperatur, 300 blir fort litt lite da du gjerne ligger over 300 grader når du får litt dreisen på det, ligger selv vanligvis på 330. http://m.ebay.com/itm/Hakko-FG-100-S...557?nav=SEARCH
Vis hele sitatet...
@ivar_oslo:
Ahh, skjønner vedrørende volt. Takk for oppklaringen.

Bryter er der fra før, er nok bare jeg som ordla meg klønete. Det jeg mente var at det kretskortet bryteren er loddet til, har to loddinger som berører hverandre. Var disse jeg ville forsikre meg om at var ok slik de er nå.

Tenkte at en rens ville få ting til å se bedre ut, aldri hatt så fæle kretskort selv før. Vet dette kortet ikke er helt bak mål, liker bar å vite at ting er på stell.

Selvfølgelig vil jeg åpne opp får å se Spesielt når jeg kjøper billig elektronikk fra Kina. Stoler ikke alltid på alt som kommer derifra.
Og føler det er grunn til det.

Og adapterplugg er så sykt jalla (fulgte med en fra selger, og den var uten jording). Pluss at jeg leste at den jordatappen på en UK-pluggen ikke har lov til å ha "sleeve", den skal være helt bar. Noe denne pluggen ei heller er
Ville ta ut den 13 A sikringen som sto i den UK-pluggen, bare for og se. Jaggu hang ikke den ene "endekappen" igjen i holderen.



@tr80r:
Alright. Da kan jeg skippe sikring om ønskelig.
Plugg har jeg alt byttet.

Til kalibrering har jeg også en rtd pt100 probe som jeg bruker i et ølbryggeoppsett som muligens kan brukes. Den har en range opp til 400 grader. Regner med det skal holde.

Høres også ut som om rens ikke er nødvendig. Selv om det ikke så greit ut spør du meg, men den smørbrødlista av komponenter til rensing var litt overkill, får se hva jeg gidder

Så forresten for meg etanol og en q-tips.. Hehe
Sist endret av per-ulv; 27. januar 2017 kl. 03:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.