Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 737
Hei, en bekjent av meg har blitt innlagt fordi han misbruker rus. Da jeg spurte han hvor lang tid det tar før han blir sluppet ut så sier han at det kan ta flere år. Så vidt jeg vet så har han bare brukt narkotika hardt 6-12 måneder så hvorfor skal det ta så lang tid for å få han frisk igjen?
Når man først tar et stoff så åpner man en dør man aldri får lukket igjen. Man vet hvordan det føles og hvordan man får tak i det. Om man da blir avhengig så er det dobbelt opp med problemer. Rus får oss til å føle på gode følelser som er umulige å føle edru og det er sånn og si null arbeid involvert for å få den gode følelsen.

Så det gjør det jo litt vrient. Man vet hvor bra man føler seg og hvor lite man er nødt til å gjøre så det er fort gjort at folk føler at det er mye enklere å bare ruse seg istedenfor å gjøre noe annet. Så avrusning kan ta en stund pga det. Minnet av rusen osv er brent inn i hukommelsen og den eneste måten man kan komme rundt det på er å finne ut av hvordan man skal takle impulsen av å ruse seg i fremtiden. Blir man avhengig så blir man aldri ikke avhengig. Man lærer seg bare å håndtere det.
Det vil være veldig individuelt hvor lang tid en slik behandling vil ta. Og ikke minst blir spørsmålet ditt litt vanskelig å svare på fordi narkotika kan være alt mellom hasj og heroin. Det er enorme kontraster mellom de ulike rusmidlene som faller under begrepet narkotika.
Flere år kan høres lenge ut, men dersom det er snakk om stort forbruk av de sterkere stoffene, som heroin, amfetamin e.l. så synes jeg ikke det er så vanskelig å forestille seg at det vil ta tid.

Nå forteller du ikke om flere år er noe han tenker en slik avrusning kommer til å ta selv, eller om det er noe en eller annen behandler har kommet frem til.
Hvis det er han selv som har kommet opp med det så er det nok grunn til å ta det med en klype salt. Fordi ofte så vil en rusmisbruker ha en "worst case scenario" tankegang når han nylig har startet i behandling, tror jeg da.

Skulle det være en profesjonell behandler som har konkludert med det, så ser jeg ingen grunn til å ikke feste lit til det.