Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1485
Hei, skal jobbe en ukes tid i Canada for min norske arbeidsgiver, vi har fått oppdraget fra en annen norsk/internasjonal arbeidsgiver som har lokasjon i Canada. Trenger jeg noe annet en eTA(og eventuelt ESTA hvis vi mellomlander i USA)? Jeg tenker på arbeidsvisum eller noe siden vi skal jobbe der borte.
dette bør vel arbeidsgiveren din ha orden på...
Du må vel ha arbeidstillatelse og arbeidsvisum tenker jeg. Mellomlanding i USA er mellomlanding i USA. Du skal vel bare jobbe i Kanada, ikke i USA? At du skal jobbe i Kanada bryr ikke USA seg om. Bare ha billett videre ut av USA. Men hva med å hoppe over USA og fly AirCanada (eller et annet selskap) direkte til Montreal?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må vel ha arbeidstillatelse og arbeidsvisum tenker jeg. Mellomlanding i USA er mellomlanding i USA. Du skal vel bare jobbe i Kanada, ikke i USA? At du skal jobbe i Kanada bryr ikke USA seg om. Bare ha billett videre ut av USA. Men hva med å hoppe over USA og fly AirCanada (eller et annet selskap) direkte til Montreal?
Vis hele sitatet...
Kjem an på typen jobb du skal gjere. Så lenge lønna er utbetalt av eit norsk firma er det veldig mange land som lar deg jobbe på eit businessvisa - som eksplisitt ikkje gir deg adgang til å ta lønna arbeid i landet (e.g. lokal arbeidsgjevar).

Om det er møteverksemd, salg, demonstrasjon e.l. vil du t.d. i USA ikkje trenge visum, men kunne jobbe med visa waiver type B.

Sjølv har eg vore på servicejobb på amerikansk skip i amerikansk farvatn med VWP B. Det var OK for amerikansk kystvakt...

Så svaret er ikkje heilt rett fram, og beste rådet er vel å kontakte t.d. visumservice. Synsing om kva du trur er ikkje spesielt interessant.
For å støtte litt oppunder hva Vidarlo sier: Jeg har arbeidet ombord skip på Canadiske "Great Lakes" helt uten noe Visum for Canada. Myndighetene var ombord i en havn, de hadde ingen problemer med det. Visumservice støttes!