Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2604
Hei freaks

Mulig noen syntes det er teit å lage en tråd om dette, men jeg har søkt og spurt folk rundt dette lenge...

Jeg har studiekompetanse, og høye nok karakterer til å studere på en del ting, men angrer sårt på at jeg ikke tok fagbrev og fant meg noe fast.

Jeg ønsker å jobbe for pengene, ikke tjene meg feit fordi jeg lurte noen til å kjøpe noe de ikke trengte, eller avslo en søknad.

Mitt spørsmål er: Hva slags muligheter har jeg til å kunne få fagbrev? Jeg har som sagt fullført 3 år VGS for noen år siden, og har studiekompetanse, og dermed tapt "ungdomsretten". Jobba litt av og på siden det kun er midlertidige kontrakter man blir forespeilet... Er noe feil når man kan jobbe midlertidig i ett år med en sjukedag, stille opp på overtid på dagen, og bli lovt fast annenhver dag, også kjippa ut igjen for å spare penger, tjohei for at høyre og FRP åpnet for utvidet bruk av midlertidig ansettelser!

Kunne gjerne tenkt meg å ta fagbrev gjennom arbeidserfaring om dette er mulig. Men jeg har inntrykk av at dette er vanskelig å få til? Har spurt masse rundt, men fått nei. Tenkt mest på fagbrev innen elektro, men jeg er veldig åpen for andre ting. Føler meg helt stuck, forslag?
Du må ta fagbrev som privatist da, dokumentere 5 års arbeidserfaring, ta skriftlig eksamen, også melde deg opp til fagprøven.

Antall dokumenterte år kan variere etter hva du skal gå opp som.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Regner med at man først må finne en bedrift som sier ja til å ha en lærling i 5 år?

Er i hvert fall bare å komme med forslag til andre ting å gjøre da, for det har jeg spurt om noen ganger

Evt en utdannelse hvor jeg faktisk ender opp med å gjøre noe praktisk?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Regner med at man først må finne en bedrift som sier ja til å ha en lærling i 5 år?

Er i hvert fall bare å komme med forslag til andre ting å gjøre da, for det har jeg spurt om noen ganger

Evt en utdannelse hvor jeg faktisk ender opp med å gjøre noe praktisk?
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at du må ha jobbet med faget i 5 år? Tror ikke at du må være i samme bedrift eller at de ansetter deg som lærling.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shredded Vis innlegg
Er det ikke sånn at du må ha jobbet med faget i 5 år? Tror ikke at du må være i samme bedrift eller at de ansetter deg som lærling.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke jobbe som selvstendig elektriker i faget uten å ha fagbrev. Dermed må det vel være en slags lærlingplass det evt er snakk om?

Det stilles strenge krav til utøvelsen av de ulike kompetansene. For å jobbe selvstendig må du ha fagbrev.
Vis hele sitatet...
Legger med kilde også jeg.
https://utdanning.no/yrker/beskrivel...trofagarbeider
Sist endret av knert1; 26. desember 2017 kl. 17:25.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du kan ikke jobbe som selvstendig elektriker i faget uten å ha fagbrev. Dermed må det vel være en slags lærlingplass det evt er snakk om?


Legger med kilde også jeg.
https://utdanning.no/yrker/beskrivel...trofagarbeider
Vis hele sitatet...
Visste ikke at det gjaldt elektriker faget, kontakt nærmeste opplæringskontor/fylkeskommune.
I elektrikerbransjen er min erfaring at du må ha skole først. Man kan ta det som privatist men det er dyrt. Sjekk med opplæringskontor i elektrofag. Sefo tror jeg det heter. Du har også voksenrett etter 25 år i alder. Det er en jungel av regler og det kan være vanskelig å få oversikt. De beste svarene får du nok hos opplæringskontor
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Trodde SEFO var spesialenheten for politisaker, jeg? Fant ikke mye elektriker relatert ved å google sefo, eller sefo + elektriker i hvert fall.

Takk for svar i hvert fall. Ja, er denne jungelen av regler som forvirrer meg. Får lese meg opp på voksenrett, selv om det er litt over ett år til.

Tar gjerne mere info hvis noen har erfaring med å ta fagbrev gjennom praktisk arbeid kombinert med fagprøve
Du kan gå 2 år elektro på vgs og deretter 2 år som lærling selvom du har brukt opp ungdomsretten. Eneste ulempen er at du havner bakerst i køen, så fort gjort å havne på en skole lengre unna der du bor. Dette gjorde jeg hvertfall. Var lettere å få praksisplass og når man er litt eldre og vis man ikke har noe fravær og en del arbeidserfaring.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, da er det slik jeg trodde. Blir kanskje skole i gokk da...
Opplæringskontorene har forskjellig navn i forskjellige fylker. I Vest Agder for eksempel heter det Eosør
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Har du sett noe på automatiker fagbrev?
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/automatiker

3 år på skole + 1,5 år i bedrift. Evt. 1 år på skole og 4 år i bedrift.
Sendte deg PM med hvordan vi gjør det hos oss med lærlinger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har ikkje vurdert høgare utdanning då? Det gir større mogelegheiter enn eit fagbrev gir...
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Har du sett noe på automatiker fagbrev?
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/automatiker

3 år på skole + 1,5 år i bedrift. Evt. 1 år på skole og 4 år i bedrift.
Sendte deg PM med hvordan vi gjør det hos oss med lærlinger.
Vis hele sitatet...
Vil påstå at automatiker-fagbrevet (selv om det er mye mer interessant enn "vanlig" elektro) ikke stiller like sterkt som vanlig "gruppe-L" elektriker-fagbrev.

Så hvordan tar du elektrikerfagbrev? Jeg ville personlig tatt skolen som privatist, dvs VG1(elektrofag) og VG2 (el-energi). Ved praksiskandidat er tiden i utgangspunkt 5 år, dette inkluderer også skole, så dermed vil man ved fullført VG1 og VG2 "kun" måtte jobbe 3 år som praksiskandidat (kan også få det ned i 2,5 år visstnok). Ta kontakt med fylkeskommunen i forhold til hvilke fag du trenger å ta opp.

Men, er faktisk en del å lære for å jobbe som elektriker. En ting er jo alle lovene og normene og slikt (hva slags kabel som skal brukes, sikringer, krav til jord, IP-grad osv osv). Som forsåvidt går greit å lære seg om man går inn for det. Litt verre er det faktisk med det praktiske, da man ikke bare kan lese seg opp til dette. Å spikre en kabel, er faktisk litt en kunst i seg selv, og er en del praktiske utfordringer som elektriker, som rett og slett kommer gjennom erfaring. Erfaring som man delvis får av praktisk arbeid på skolen, men mest av alt som lærling/arbeidserfaring.

Risikoen ved (dårlig) elektrisk arbeid kan også være veldig stor, da snakker vi for eksempel brann, som kan foresakes av en dårlig kobling, eller en liten feilbruk av materiell. Derfor det er så strenge krav til elektrikere (må være utdannet elektriker for i det hele tatt kunne røre fast installasjon av 230V).

Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at man kunne lært opp noen til å bli en noenlunde habil elektriker på 6 mnd, men alt må faktisk læres, og praktisk erfaring er nødvendig for å kunne utføre elektrikerarbeid.

Det at du ikke kan jobbe alene, altså, det at du ikke har elektrikerfagbrev, bør i utgangspunktet ikke være et stort hinder, da det er mange større selskaper (i hvert fall i større byer), som har stort behov for elektrikere på større installasjoner (kan være 20 - 50+ elektrikere på større installasjoner). Men, du må kunne hva du skal gjøre, og du må gjøre det sikkert, og det må se bra ut.

Så slik jeg ser det, den teoretiske kunnskapen, og det og ta opp elektrofagene for VG1 og VG2, vil nok ikke være et stort problem. Derimot vil nok det å få seg en jobb som hjelpearbeider, være veldig vanskelig om man ikke har noe praktisk erfaring å vise til. En mulighet er også lærlingkontrakt da, og da starter man på type 80 kr timen første halvår, og det er fordi det ikke forventes at man skal kunne jobbe "selvstendig".

Så mitt tips, ville vært å ta opp fagene VG1 og VG2 (som privatist, ta kontakt med fylkeskommunen for å vite hvilke fag), mens du jobber deltid i en annen jobb. Burde være mulig å ta alle fagene på 1 år. Se også om du kan få delta i noe undervisning på en videregående skole, men vil påstå den teoretiske kunnskapen skal være ganske grei å lære på egenhånd også.

Denne boken (har den selv, og lest ca 1/3) vil jeg påstå er veldig bra (litt dyr da ;P ):

https://www.amazon.com/Basic-Electri...ic+electricity

+ lærebøkene på VG1 og VG2 Elektro, vil være mer enn nok. (synes lærebøkene er litt mangelfull på å faktisk forklare elektrisitet, der av anbefaling av boken jeg linket til).

Når du så har VG1 og VG2 fullført å bevise til, så må du rett og slett skaffe deg praktisk erfaring. Og, det kan være vanskelig å få en fot innenfor hos en bedrift. Da har du valget mellom lærling eller hjelpearbeider. Om du tilfeldigvis ikke har jobb, og får dagpenger, så vil jeg bare tipse om noe som kalles "arbeidstrening", da jobber man basicilly gratis hos bedriften (får fortsatt dagpenger fra NAV). En 6 mnd med slik jobbing hos en bedrift, og man vil lære (så lenge man er med på forskjellige arbeidsoppgaver) nok til å kunne "jobbe" som elektriker. Så da vil jeg tro sjansen for en jobb som for eksempel hjelpearbeider er en god mulighet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har ikkje vurdert høgare utdanning då? Det gir større mogelegheiter enn eit fagbrev gir...
Vis hele sitatet...
For min del, som er bi-polar, og tidvis veldig destruktiv (forhåpentligvis ikke noe mer nå!!!), så ser jeg på elektrikerfagbrevet (som jeg holder på å ta nå, jobber som hjelpearbeider, men har erfaring fra tidligere også, og gått VG1 elektro) som en fin "sikkerhet". Jeg har planer om å studere i fremtiden, og driver og tar opp de fagene jeg mangler for studiekompetanse, men siden jeg har lyst til å studere videre innenfor elektro, så er elektrikerfagbrev først veldig bra for min (forhåpentligvis) fremtidige elektro-ingeniør utdannelse. I tillegg til at det er veldig sikkert arbeid om man har elektriker-fagbrevet (så lenge man har noenlunde bra attester/referanser). Dermed ser jeg ikke på det som bortkastet, og ikke minst er det ekstremt bra å ha det om studiene skulle gå til helvete.

Så for min del, som har hatt diverse deltids, vikar og kortidskontrakter siste årene, så jeg ekstremt fornøyd med hjelpearbeiderjobben jeg har nå, og det føles bra ut å tjene mer som hjelpearbeider enn jeg tjente i noen butikk/barnehage jobb. 100% kontrakt føles også bra ut, og føles fint ut å bli verdsatt litt mer enn en barnehagevikar også (tenker nå av arbeidsgiveren). Liker også at det er noe man kan bli "god" i (i mye større grad enn butikk/barnehage), og for min del så er det fint å bli "bedre" innenfor en "karriereveg".

Vil påstå elektriker er helt greit arbeid, men kan være tungt (i det at man må produsere noe hele tiden), og repetetivt (gjøre samme arbeidsoppgave om og om igjen på et større prosjekt fx). Så jeg har noen fremtidige drømmer for fremtiden, for hva jeg har lyst til å jobbe med. Og, for min del så må dette være noe man er "god som", mye pga jobbsikkerhet, og det at jeg ikke vet om jeg skulle havne i manisk psykose igjen og slikt. Så, personlig har jeg lyst til å bli ekstremt god på å forstå komplekse elektriske systemer, elektronikk, nettverk, programmering, programmer for programmering, komponenter osv osv. Tenker da innenfor automasjons retning. Og drømmejobben er da en type tekniker, gjerne med en god del reising (og tilsvarende fri), lønn er ikke så viktig, men om jeg har den rette kompetansen, så stiller man nok relativt greit på den fronten også (en vanlig elektriker tjener kanskje ca 450 000 i året, så 550 000 - 600 000 bør være mulig).
Sist endret av loophole; 27. desember 2017 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.