Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4029
Jeg skal på en fest der temaet er army. Søsteren min som har vært i militæret har en jakke fra militæret. Jeg lurer på om jeg har lov å låne jakken til å gå ut med.
Du skal vel kun bruke den som kostyme og ikke utgi deg for å faktisk være av sånn-og-sånn militær rang...?
I såfall er det innafor.

Norsk militærjakke (fra Heimevernet) ble på 80-tallet for øvrig båret av en ung og sexy Lisa Bonet i en episode av Cosby show.. ;-)
Så lenge uniformen har et norsk flagg på skulderen og norskt kamoflasjemønster kan du ikke bruke det. Jeg sier ikke at du ikke skal det, men at det faktisk strider imot norske lover.
Finn noe annet en en norsk uniform, bruk noe "fake". Den søsteren din har er en offisiell uniform som skal bæres med respekt.
"Forsvarssjefen pålegger alle krigsmenn måtehold ved nytelse av alkohol, også når
de bærer sivilt antrekk. Dette pålegg omfatter forbud mot å opptre synlig beruset
innenfor militært område eller på offentlig sted. Som offentlig sted regnes i denne
forbindelse:
• offentlige transportmidler
• sted/område bestemt for alminnelig ferdsel
• sted/område som er synlig fra alminnelig beferdet sted
Mannskaper som på permisjon bærer sivilt antrekk er å betrakte som krigsmenn i
den militære straffelovs forstand, og er undergitt de bestemmelser som gjelder for
krigsmenn. I samsvar med dette kan brudd på Forsvarssjefens pålegg om måte-
hold ved bruk av alkohol refses militært som overtredelse av militært tjenesteplikter
også når vedkommende var iført sivilt antrekk. "
Kilde: Forsvarssjefens rusmiddeldirektiv

Som sagt over. Ikke gjør det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vegardino Vis innlegg
"Forsvarssjefen pålegger alle krigsmenn måtehold ved nytelse av alkohol, også når
Vis hele sitatet...
Kva har forsvarssjefen med sivile å gjer? Så lenge du spretter flagget av skuldra, slik at det i praksis er ei kamuflasjejakke, så er det uprobelamtisk å bruke.
@vidarlo: Er det ikke også slik at en ikke kan bruke distinksjoner (Menigmerke, sersjantmerke osv) eller avdelingsmerke?
Sist endret av Deadlock Radium; 23. oktober 2016 kl. 01:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
@vidarlo: Er det ikke også slik at en ikke kan bruke distinksjoner (Menigmerke, sersjantmerke osv) eller avdelingsmerke?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok. Men gitt at du spretter av distinksjoner slik at du ender opp med ei 'blank' kamuflasjejakke så ser eg få problemer med å bruke ei uniformsjakke sivilt.
Har hørt at de jakkene er satt inn med noe varmedempende for å ikke vises på infrarødt eller thermokamera. Og at jakkene derfor er forsvarets eiendom og ikke kan selges gjennom feks uniformsutsalg etc, slik som feks feltbukse og sko. Så det kan være mulig at ts sin søster har skrevet tapt/skade melding og beholdt jakken. Worst case så kan ts havne i trøbbel om han dukker opp beruset i uniformsjakke, og om han blir tauet så vil de nok vite hvor jakken stammer fra også er plutselig flere involvert.

Hva med feltbukse og nato genser?
Jeg mener å huske det samme som deg frtoretang. Kan ikke stille med noen kilder dog.
Hadde droppet klær fra forsvaret. Er altfor mange som skal bry seg med regler og lover når du går ute med det.
Jeg satt på toget med feil sokker til dressen min. Dress-sokkene fra forsvaret var skitne så jeg brukte noen andre svarte sokker.
Såklart er det en som må bry seg og påpeke det på toget. Min erfaring er at folk elsker å kommentere "feil" bruk av uniform, selvom sjansen for å bli straffet er ekstremt liten, selvom loven har mye regler om uniformbruk.
Sist endret av løkpølsa; 23. oktober 2016 kl. 09:22.
Drittfolk. Er de samme folka som liker å glane håndverkere over skuldra.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Worst case så kan ts havne i trøbbel om han dukker opp beruset i uniformsjakke, og om han blir tauet så vil de nok vite hvor jakken stammer fra også er plutselig flere involvert.
Vis hele sitatet...
Er vel det jeg tenker, det går fint helt til det skjer noe. TS trenger jo ikke bli tauet men kan bli dratt inn i noe pga uniform, bare ved å være tilstede på feil tid.

Uansett, jeg syns ts bør spørre søs.
Sist endret av Yalla; 23. oktober 2016 kl. 10:06.
Tråden startet med at vedkommende ville bruke militærjakken på et kostymeparty.
Ikke gå på byen og flashe den.
Hva med å gå i sivile klær til og fra partyet, for så å bære søsteras jakke, med påsydd navn, distinksjoner og hele pakka, KUN innomhus på dette karneval-selskapet...??

Burde ikke by på noen problemer.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det stemmer nok. Men gitt at du spretter av distinksjoner slik at du ender opp med ei 'blank' kamuflasjejakke så ser eg få problemer med å bruke ei uniformsjakke sivilt.
Vis hele sitatet...
Distinksjon er stort sett irrelevant i denne saken. Det som er relevant er om TS kan bruke den i det hele tatt. Jeg siterer meg selv å sier at så lenge plagget har norskt kamuflasjemønster og norskt flagg på skulderen kan den ikke nyttes.

Jeg ville droppet det på fest, spesielt når det kommer til å bli alkohol involvert. Du er ikke militært personell og du bruker det ikke riktig.
Synes det er veldig mye synsing ute å går her, noen som i det hele tatt har kilder på at en sivilist ikke har lov å bruke en militær jakke? Folk må da kunne velge selv hvilke klær de skal ha på. Bruk jakka TS, byr nok ikke på noen problemer, spesielt ikke på en kostyme fest.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Synes det er veldig mye synsing ute å går her, noen som i det hele tatt har kilder på at en sivilist ikke har lov å bruke en militær jakke? Folk må da kunne velge selv hvilke klær de skal ha på. Bruk jakka TS, byr nok ikke på noen problemer, spesielt ikke på en kostyme fest.
Vis hele sitatet...
Kansje lese litt her selv før du synser noe mer om andres kilder?

https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare..._Forsvaret.pdf

https://forsvaret.no/fakta/uniformer...dikk/uniformer

2.3 Respekt for uniformen
Forsvarets uniformer skal bæres og behandles med respekt. Uniformen har lang tradisjon, den gir
beskyttelse både nasjonalt og internasjonalt i krig og fred, og den gir autoritet. En militær uniform
gir bæreren en offisiell status, og gjennom uniformen representerer denne sin forsvarsgren innen
vårt forsvar og i enkelte situasjoner også vårt land utad. Bæring av uniform medfører derfor en
forpliktelse hva angår uniformens utseende så vel som bærerens personlige holdning og oppførsel.

Uhjemlet bæring av uniform er straffbart og fremgår av Alminnelig borgerlig straffelov, § 328 pkt 1:

”Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som uhjemlet offentlig bærer eller
lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller
andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett
kan forveksles med disse.”
Sist endret av Yalla; 23. oktober 2016 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.