Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4392
Hei!
Jeg har en kamerat som har handlet i litt uvær hos politiet.
Han er på folkemunne kjent som en ganske stor dealer, men ikke i politiets papirer. Altså, han har aldri blitt tattfor større mengder.
Men, det har nå vært en del sotiasjoner der jeg selv føler meg sjikanert, og hvertfall at han blir det.
Nå kan det også nevnes at jeg ikke bruker noe form for stoff, og har remt rulleblad, men 2 åpne voldssaker hos politiet.

Og; dette innlegget blir langt. Svar kun om du har fått med deg alt, og vet hva du svarer på.

Situasjon 1:
Kompisen min var på byen, og havnet i bråk. Utartet seg til slagsmål, politiet kom og han ble tatt med inn. Det ble funnet 3gr hasj i lomma hans, og da ransakte de hele leiligheten hans.
Funn: 3gr hasj

Situasjon 2:
Jeg skulle på besøk. Banket på døra, og en ukjent mann åpnet.
Sivil, som ville se legitimasjon. OK, jeg skulle da ikke skape meg, siden jeg hadde oppsøkt et sted hvor "det har foregått en ulovlig handling".
Jeg fikk så gå.
Funn: 1gr hasj.

Situasjon 3:
Jeg var ikke til stede.
Det banket på døren, og inn kom onkel politi.
Razzia. Han og en bekjent som var der ble begge satt i varetelt i 24 timer, mens leiligheten ble undersøkt. Under disse 24 timene var begge to i avhør, men ingen visste noe (selvfølgelig)
Funn: 0

Situasjon 4:
Vi var oppe hos kompisen min, og skulle vidre. Lengre nede i gaten ble vi (5 stk) stoppet av sivil som stod der parkert. Vi ble alle sjekket legitimasjon på, samt ransaket, siden vi "hadde vært hos *******"
Funn: 0

Situasjon 5:
Samme kveld, da vi var ferdige på byen, skulle vi opp igjen til kompisen min, hovedsaklig fordi jeg måtte på do. Da vi kom gående, stod der 4 politibiler utenfor, og 2 stk som oppholdt seg i leiligheten var kommet i bilen.
Inne var det 10 politifolk, og de rev ned bilder, dro ut skuffer, oppvaskmaskin, komfyr, rev av døren på badet, skar hull i møblene hans osv osv. Skikkelig "filmrazzia".
Jeg spurte etter legsjekk og ransaking, om jeg kunne gå på do, for jeg holdt på å drite meg ut. Ja, det kunne jeg. Men med åpen dør, samt måtte dra ned boksern først. Ok, så når jeg kom ut, måtte vi sitte der til de var ferdige.
Funn: 0

Situasjon 6:
Nå nettopp. Jeg hadde 3 venninder i bilen, som ikke kjente kompisen min. Jeg skulle en tur oppom kammeraten, sjelke hvordan det gikk, og spørre om jeg skulle komme å hjelpe å rydde i morgen.
Var der i 15 minutter, kommer ut, går mot bilen, og da kommer politi. Førerkort, vognkort og legitimasjon på hele gjengen. +ransakelse av meg.
Samme politi som kvelden i forveien.
Fikk nok en gang fortalt at jeg måtte regne med å bli skekka, når jeg oppholdt meg der. Dum som jeg er, skjønner jeg jo ikke det, har kameraten min gjort noe galt??
Funn: 0

Så, kan dette kalles sjikane? Disse situasjonene har skjedd i løpet av kort tidsrom. Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot å bli sjekket av politiet, men dette blir litt drøyt. De har dessuten en agressiv holdning under razziaene, og ødelegger en del. Selv uten funn. Jeg er bare lei.. Men har ingenting å skjule da, så...
Men hva mener dere?
Politiet opererer mest sannsynlig etter vedkommende fordi noen har sagt at han er en stor-dealer.
Politiet gjør ikke noe galt, men det er provoserende.
Lest avisen i det siste? Slike søk kommer til å skje oftere og oftere. I Oslo har det vært mange massive aksjoner.
Det er vel slik det er i tiden før man ryker i fengsel bigtime.
For at politiet skal gjøre dette, må de ha ransakelsesordre. Det er har de, dermed er det helt lovlig det de holder på med - du vil ikke nå langt med en anmeldelse mot sjikane.
Anbefaler deg å holde deg vekke fra vennen din til ting roer seg. Når jeg leste dette fikk jeg et bilde av du også er innnblandet. Det bilde har nok politiet også. Si til vennen din han må skaffe seg en advokat asap. Kanskje ting roer seg litt da.
Politiet forholder seg bare til ordre fra politijuristen, som garantert har sitt på det tørre når det gjelder ransakelser osv.
Altså er det loven som er problemet her - ikke personene som håndhever loven.

Når det er sagt så er det lov til å moderere seg litt for å slippe å havne i slike situasjoner gang på gang.
Sitat av Knask Vis innlegg
Når det er sagt så er det lov til å moderere seg litt for å slippe å havne i slike situasjoner gang på gang.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden mener du med det?
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hva i all verden mener du med det?
Vis hele sitatet...
At når man er klar over at politiet holder et øye med en bestemt person pga. mistanke om vinningskriminalitet og besittelse av narkotika så er det kanskje en idé å ligge litt lavere i terrenget dersom man vil unngå å ha ubehagelige møter med politiet gang på gang.

For alt vi vet kan dette være en taktikk for forebyggende arbeid av politiet.
Er han en stordealer?

Om ja, så er dette langt fra sjikane, da er det godt politiarbeid. Selv om de ikke klarer å gjøre store beslag og sperre ham inne over tid så bidrar de til at han må trappe ned virksomheten.

Hvis ikke vil sannsynligvis politiet snart også konkludere med det samme, og de vil la ham være i fred.

Sannsynligvis har politet fått tips som har ført til denne oppfølgingen. Det er ikke fordi de en gang fant 3g hasj i lommene hans, men de har fått opplysninger om at vedkommende dealer og kan ha større mengder narkotika lagret. Dette er saker de følger opp over tid, det er ikke spesielt solid politiarbeid å gjøre en enkelt resultatløs undersøkelse og på bakgrunn av dette konkludere med at vedkommende ikke gjør noe galt.

Når du klager over politiets fremgang kan du ha et poeng, men det kan også ha med situasjonene å gjøre. I "filmrazziaen" du dukket opp midt i vet du ikke hva som har foregått når politiet kom. Det er godt mulig at de som oppholdt seg i leiligheten har vært trøblete.

Ellers er det jo som politiet sier til deg; når du omgås folk som er kjent som stor-dealere må du regne med å bli sjekket jevnlig... Politiet har som oftest like god oversikt som folk flest over hva som snakkes om...
Takker for gode innspill, selv om ikke alle var så enige som jeg hadde håpet på.
Glemte forresten å nevne at de holdt han 2 uker i isolasjon under resultatløs etterforskning.
Men ja, forstår føere synspunkt her, men mener det snart er på tide å gi seg med den agressive delen av prosessen, da dette selvsagt skaper misnøye og lange blikk fra naboer osv.

Mener, uavhengig av om han er skyldig eller ei, at de kan vente, følge med, og komme på et mer korrelt tidspunkt, med større resultat.
Skal også sies at det er tystere som har ført til oppstyret, ja.
Sitat av doseren Vis innlegg
Er han en stordealer?
Om ja, så er dette langt fra sjikane, da er det godt politiarbeid.
Vis hele sitatet...
Hvis fyren er en stordealer så er det IKKE godt politiarbeid å beslaglegge under en 5er på 6 forsøk.

Til TS. Det er bortkasted tid å anmelde politiet for sjikane.
Sist endret av Beis; 5. oktober 2014 kl. 02:35.
Det er veldig dumt av deg å si her på forumet at han er en "stordealer", det kan gjøre saken verre, jeg sier at det kan, ikke at det vil, man vet faktisk aldri.

Politiet har noen skarpe luringer på vakt når det kommer til å ta stor fisk.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det er veldig dumt av deg å si her på forumet at han er en "stordealer", det kan gjøre saken verre, jeg sier at det kan, ikke at det vil, man vet faktisk aldri.

Politiet har noen skarpe luringer på vakt når det kommer til å ta stor fisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke sagt at han er det, men at det blir sagt det på folkemunne..
Altså, bare rykter
Du sier han er kjent som stordealer av folk, du sier ingenting om at han ikke dealer så da vil man gå utifra at han faktisk dealer.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Du sier han er kjent som stordealer av folk, du sier ingenting om at han ikke dealer så da vil man gå utifra at han faktisk dealer.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener.
Jeg vet ikke, jeg er bare kompisen hans, og har ikke oversikt over hva han driver med når jeg ikke er der, såklart.
Men, tviler på at han er det.
Han bør anmelde politiet enten han vil eller ikke. Dette arbeidet er bullshit, og han kan kreve erstatning for hver ransakelse, og møblene som er ødelagt. politiet må få høre folk ikke finner seg i, og han hart en liten sjans
Sitat av Masclet Vis innlegg
Han bør anmelde politiet enten han vil eller ikke. Dette arbeidet er bullshit, og han kan kreve erstatning for hver ransakelse, og møblene som er ødelagt. politiet må få høre folk ikke finner seg i, og han hart en liten sjans
Vis hele sitatet...
Njah. Spørs om han kommer noen vei med det. Så lenge mistanken mot vedkommende er begrunnet, har de jo sitt på det tørre.

Det er informasjonen som foreligger FØR ransakingen som avgjør om de har hjemmel eller ikke. Det at ransakingen viser seg resultatløs gjør den ikke noe mindre lovlig.

Så lenge politiet har skjellig grunn til å mistenke ham for å selge narkotika kan han jo ransakes uavhengig av om de finner noe eller ei.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av juster Vis innlegg
Njah. Spørs om han kommer noen vei med det. Så lenge mistanken mot vedkommende er begrunnet, har de jo sitt på det tørre.

Det er informasjonen som foreligger FØR ransakingen som avgjør om de har hjemmel eller ikke. Det at ransakingen viser seg resultatløs gjør den ikke noe mindre lovlig.

Så lenge politiet har skjellig grunn til å mistenke ham for å selge narkotika kan han jo ransakes uavhengig av om de finner noe eller ei.
Vis hele sitatet...
Dette er sant. Det virker som det er liten sannsynlighet for at politiet har brutt loven her, og sannsynligheten for at de blir dømt for det eventuelle lovbruddet er enda mindre. Jeg tror det er fullstendig bortkasta tid, både din egen og spesialenhetens å annmelde politiet her. Sistnevnte har viktigere ting å bruke tida si på.

Det jeg aldri skjønner med disse trådene er derimot hvorfor alle alltid fokuserer på annmeldelse og om politiet har brutt loven. Det er veldig, veldig mange ting politiet kan gjøre som er regelrett lovlige, men dårlig bruk av ressurser og tid. Når de har brukt såpass mange mennesker og tid på noe som ikke har ført fram overhodet burde det være rimelig åpenbart at de kunne brukt tida si bedre.

Dette sier politiet selv om dette her:
Dersom du meiner at politiet har gjort ein feil utan at det er gjort straffbare forhold, kan du sende ein klage til politimeisteren i det aktuelle politidistriktet. Er du ueinig i politimeisteren si vurdering og avgjerd, kan du sende klage til det politidistriktet saka gjeld.
Vis hele sitatet...
Dette burde du definitivt gjøre, fordi det virker rimelig åpenbart at politiet burde prioritert annerledes. Klageskjema er på sida jeg lenket til.