Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 11974
Heisann har 10L med smuglersprit hjemme å lurte på hvordan man sjekker om den har metanol i seg da denne ble skaffet fra en nogenlunde tvilsom type... Takker for svar
Du kan alltids tenne på flammen, brenner den gult på toppen er det som regel et dårlig tegn. Du kan aldri være sikker når det kommer med smuglersprit. Jeg anbefaler deg å selge det videre, og kjøpe deg en skikkelig spritflaske fra polet.

Du kan evt sende inn en prøve til noen som har muligheter til å teste hvilke alkoholer som er i den. Metanol er ingenting annent en nervegift. En liten dose vil gi deg heftig hangover, og en dårlig rus.
Sist endret av BongRips; 4. februar 2014 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Heisann har 10L med smuglersprit hjemme å lurte på hvordan man sjekker om den har metanol i seg da denne ble skaffet fra en nogenlunde tvilsom type... Takker for svar
Vis hele sitatet...
Du heller den ut, og kjøper skikkelig sprit.

Det er ingen måter privatpersoner kan sjekke det på, og å risikere livet for ei fyllakule er vel ikkje heilt optimal risk å ta.

Å sjå på fargen på flammen etc er ikkje til å stole på, og kan samanliknast med russisk rulett. Det er ikkje snakk om hangover på metanol. Det er snakk om at 50mL utmerka fint kan drepe deg, og 10mL gjere deg permanent blind. Ein shot med metanolholdig sprit, så er du i beste fall blind.
Sist endret av vidarlo; 4. februar 2014 kl. 19:21.
Nja, jeg ville ikke ha drukket det uansett. Metanol skader alle nervene i kroppen din, og da spesielt synsnerven. Ikke plag katter, noe så uetisk og dumt som det kan jeg ikke tenke meg. Du kan selge det, selv det er uetisk, men bedre en å mate kattene med det. Selg alle 10 literene for en tusenlapp og kjøp deg 2 liter skikkelig sprit på polet.

Man skal ikke drikke smuglersprit, siden det er ofte metanol i det, og siden du sier du fikk det av en litt tvilsom kilde er det bare å ha vekk med en gang.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Du kan alltids tenne på flammen, brenner den gult på toppen er det som regel et dårlig tegn.
Vis hele sitatet...
Sprøyt! Det eneste du måler med dette, er hvor god oksygentilgang forbrenningen har. Og/eller om det er noen grunnstoffer der, som ikke hører hjemme i noen av delene. Der bl.a. natrium og kalsium har gult lys.

Du kan aldri være sikker når det kommer med smuglersprit. Jeg anbefaler deg å selge det videre, og kjøpe deg en skikkelig spritflaske fra polet.
Vis hele sitatet...
God idé det, å selge problemet videre! Hvilken samvittighet skal TS ha, om en figur dør av dette? Bruk heller spriten som erstatning for rødsprit. Eller anmeld det, og si til politiet hvem du kjøpte kanna av. De er den eneste fornuftige måtene å bli kvitt denne på! Ellers støtter jeg polsprit!


Metanol er ingenting annent en nervegift.
Vis hele sitatet...
Og etanol er...? Sammen med cellegift, noe som begge to er!

En liten dose vil gi deg heftig hangover, og en dårlig rus.
Vis hele sitatet...
Metanol gir likedan rus som etanol, men den er litt svakere. Og i seg selv er metanolen mindre farlig enn etanol. MEN det er forbrenningsproduktene hos metanol, som er farlige! Når metanol blir forbrent i første omgang, får du metanal (formalin), og det er for mye av dette som er dødelig. Mens ørsmå mengder er naturlig å ha i kroppen. Etter dette blir metanalen forbrent til metanolsyre (maursyre). Og det er denne som gjør deg blind, da synsnerven er den som er svakest mot lav pH. Mens etanol blir forbrent til etanal (etylaldehyd, som bl.a. har skyld i noen av fyllesyke symptomene), og så etansyre (eddiksyre).

Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Har hørt at man kan bli blind av metanol i såfall går det ann å teste det på noe katter elns høres kanskje brutalt ut men kattene skal møte hagla uansett
Vis hele sitatet...
Ta dem med til dyrlegen, eller bruk hagla, og skyt i hodet. Metanol gir du dem ikke! Det er bare primitivt og dumt! Ei heller kan du dra analog med katter og mennesker slik!
ArbeidsledigProletar
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Spriten er noen år gammel men... Er vel bedre å gi dårlig sprit til katter enn folk å er ikke fylleslag en smerteløs død da eller?
Vis hele sitatet...
Hva slags verden er det du lever i ? Beklager, men skjønner du ikke hvor skada det du gjør er?

Skjerp deg.
Er det Jeltsin eller Koskenkorva så er det nok smuglergods fra tyskland eller polen. Drukket en del av det og det er nok legit. Metanolen kom vel på dunker eller fake spansk sprit såvidt jeg husker. Det beste er nok bare å helle det ut uansett.
Tresprit omdannes til maursyre i kroppen, som angriper nervebaner og sånt, spesielt de mer ømfintlige som de i øyet. Anabefales ikke. Sprit er ikke så dyrt på polet eller systembolaget eller på taxfree eller noe at jeg vil anbefale å prøve smuglersprit.

Menmen - opp til deg
Hell 100 mL av spriten i et begerglass eller en beholder som tåler varme. Sett i et termometer slik at det er i spriten, men ikke berører bunnen eller kanten av beholderen (bruk et stativ eller klyper hvis det er tilgjengelig). Bruk bunsenbrenner, kokeplate eller hva du nå har, og varm opp spriten jevnt. Sett deg ned ved siden av og noter ned temperaturen hvert 30-60 sekund. Skisser en graf med tid på x-akse og temperatur på y-akse.

Hvis det er bare etanol og vann, vil grafen være en diagonal linje fra starttemperatur, men så vil den gå vannrett ved 78*C. Etter en stund vil den igjen gå oppover mot 100*C, før den blir vannrett igjen.

Men dersom det var metanol i spriten, vil du i tillegg få en vannrett linje på 65*C. Da er det nok ikke så lurt å drikke det!

Dette kalles forresten en destillasjonskurve. Du burde gjøre dette med en form for ventilasjon, ettersom (m)etanol i gassform ikke er så greit det heller.
Sist endret av Asian Math Guy; 4. februar 2014 kl. 21:26.
Fant en oppgave fra en kjemieksamen i 2008 som handlet om dette temaet:

http://i.imgur.com/QmXdCdu.jpg

Link for forstørrelse.
Sist endret av Asian Math Guy; 4. februar 2014 kl. 22:01.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke med mindre du er sikker på at du enten har bare metanol eller etanol. Svært lite smuglersprit inneholder bare metanol. Det er heller noe bakmenn drøyer spriten med i visse konsentrasjoner for deretter å håpe at folk ikke blir syke av det.
Vis hele sitatet...
Jo, det der funker ganske bra! Dette er noe lignende, som også blir brukt til destillasjon av råolje til asfalt, smøreolje, diesel, parafin, bensin, ether og gass.

Og du kan sammenligne dette med blandingen av vann og etanol i sats, der etanolen fordamper først.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jo, det der funker ganske bra! Dette er noe lignende, som også blir brukt til destillasjon av råolje til asfalt, smøreolje, diesel, parafin, bensin, ether og gass.

Og du kan sammenligne dette med blandingen av vann og etanol i sats, der etanolen fordamper først.
Vis hele sitatet...
Isåfall synes jeg du skal publisere en vitenskapelig rapport. Den nye vitenskapen du bringer har gjort mange typer kromatografer ol overflødige.

Fra spøk til revolver: Jo mindre du vet sammensetningen av en blanding(altså komponenter, konsentrasjoner, og eventuelle azeotroper), er det vanskelig å forutsi kokepunktet til en blanding. Uten at jeg gidder å regne på det nå vil jeg påstå at en blanding av 10% metanol, 30% etanol og resten vann vil ha et kokepunkt på en god del over 80 grader celcius
Sist endret av legalize_it; 4. februar 2014 kl. 22:18.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Isåfall synes jeg du skal publisere en vitenskapelig rapport. Den nye vitenskapen du bringer har gjort mange typer kromatografer ol overflødige.

Fra spøk til revolver: Jo mindre du vet sammensetningen av en blanding(altså konsentrasjoner, og eventuelle azeotroper), er det vanskelig å forutsi kokepunktet til en blanding. Uten at jeg gidder å regne på det nå vil jeg påstå at en blanding av 10% metanol, 30% etanol og resten vann vil ha et kokepunkt på en god del over 80 grader celcius
Vis hele sitatet...
Nei! For hvert stoff har sitt eget kokepunkt! Metanol har ca. 65 grader C, etanol har 78 grader C og vann har 100 grader C.

Kromatografer er for stoffer som har nærmest likt kokepunkt, er billigere å bruke, og/eller stoffene blir ødelagt ved destillasjon.
Hvis du benytter deg av den regelen, kan du fint dampe bort metanolen i spriten for å sitte igjen med ren etanol. Skal du være litt mer fancy, destillerer du etanolen før du stopper prosessen før propanol og butanol og sånt kommer inni flaska
Og hvis du f.eks. blander Etanol og Vann da? Mener du at halve blandingen koker ved 78 grader C og halve ved 100 grader C? Nei du,så enkelt er det ikke.. Her ser du et typisk diagram for kokepunktet til en bland bestående av to komponenter med molfraksjoner på x-aksene.

Ser du at temperaturen ligger i mellom?


http://wpcontent.answcdn.com/wikipedia/commons/thumb/6/60/Binary_Boiling_Point_Diagram_new.svg/350px-Binary_Boiling_Point_Diagram_new.svg.png
Sist endret av legalize_it; 4. februar 2014 kl. 22:34.
Vet ikke om det har blitt nevnt på forumet her før, men hvorfor blir det puttet metanol i sprit? I værtfall smuglersprit, trudde da ikke smuglerne ville at kundene skulle bli blind / dævve?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt på forumet her før, men hvorfor blir det puttet metanol i sprit? I værtfall smuglersprit, trudde da ikke smuglerne ville at kundene skulle bli blind / dævve?
Vis hele sitatet...

Liten teori:
De bruker tre i destillasjonen for å produsere noe som fremstår som alkohol, men på billigst mulig måte, for så å selge det som alkohol. De bruker mange mellommenn, og bryr seg ikke om hva som skjer med kundene.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt på forumet her før, men hvorfor blir det puttet metanol i sprit? I værtfall smuglersprit, trudde da ikke smuglerne ville at kundene skulle bli blind / dævve?
Vis hele sitatet...
Fordi dem tenker ikke lengre en pengene. Dem tenker så langt som:''Bruke minst mulig penger på spriten, selge den for mest mulig''

Det er pengene som går inn og ut som teller for dem.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt på forumet her før, men hvorfor blir det puttet metanol i sprit? I værtfall smuglersprit, trudde da ikke smuglerne ville at kundene skulle bli blind / dævve?
Vis hele sitatet...
Metanol er billig, har i små konsentrasjoner relativt like effekter som etanol. Om man da ikke har særlig med moralske skrupler kan en ikke akutt helseskadelig mengde bety en del ekstra penger. Det er heller ikke bare metanol som blir tilsatt også isopropanol blant annet.
Til info: Hvis dere har lyst til å teste ut dette (metanol) på katter, mennesker eller noe tilsvarende hjernedødt så kan dere drite og dra i å poste om det på dette forumet. Ban utdeles over en lav sko. Har dere noe dere vil bidra med, så hjelper det også veldig på å ha noe som LIGNER fornuft eller dokumentasjon. Har ikke det du mener eller tror noe med virkeligheten å gjøre så har det ingenting her heller å gjøre. Dette er ikke et jævla synseforum.

Skjerpings!
Sist endret av m0b; 4. februar 2014 kl. 23:55.
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Til info: Hvis dere har lyst til å teste ut dette (metanol) på katter, mennesker eller noe tilsvarende hjernedødt så kan dere drite og dra i å poste om det på dette forumet. Ban utdeles over en lav sko. Har dere noe dere vil bidra med, så hjelper det også veldig på å ha noe som LIGNER fornuft eller dokumentasjon. Har ikke det du mener eller tror noe med virkeligheten å gjøre så har det ingenting her heller å gjøre. Dette er ikke et jævla synseforum.

Skjerpings!
Vis hele sitatet...
Skreiv jo at jeg droppa det men det fjerna du....
Sitat av BongRips Vis innlegg
Du kan alltids tenne på flammen, brenner den gult på toppen er det som regel et dårlig tegn.
Vis hele sitatet...
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å selge det videre
Vis hele sitatet...
Sitat av BongRips Vis innlegg
Metanol er ingenting annent en nervegift. En liten dose vil gi deg heftig hangover, og en dårlig rus.
Vis hele sitatet...
Sitat av BongRips Vis innlegg
Selg alle 10 literene for en tusenlapp og kjøp deg 2 liter skikkelig sprit på polet.
Vis hele sitatet...
Hva i helvete...? Hvordan kan dette være lov å poste? Det sies at lærere aldri bør skrive noe på tavlen som er galt, ikke engang som eksempler, fordi ting som leses fester seg i hodet til folk uansett hva som måtte bli sagt i tillegg. Med dette i bakhodet stiller jeg meg helt uforstående til hvordan det kan være forsvarlig å la slike innlegg som dette være oppe og lesbare for offentligheten. Dette er jo galskap, og potensielt livsfarlig galskap!

Sitat av Asian Math Guy Vis innlegg
Fant en oppgave fra en kjemieksamen i 2008 som handlet om dette temaet:

Link for forstørrelse.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at alternativene de skiller mellom er metanol, som har ett karbonatom, og en olje (stort molekyl/atom"kjede") med 14-16 karbonatomer. Det er ganske mye lettere å se forskjell på, enn metanol og etanol. For ikke å snakke om at det var snakk om rent stoff i oppgaven, mens smuglersprit stort sett er etanol med en liten andel metanol, og altså enda vanskeligere å skille mellom.
Sist endret av Realist1; 5. februar 2014 kl. 00:11.
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Skreiv jo at jeg droppa det men det fjerna du....
Vis hele sitatet...
Jo, men den kommentaren var ganske hårreisende i seg selv... Selv om den ikke var den verste...!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og hvis du f.eks. blander Etanol og Vann da? Mener du at halve blandingen koker ved 78 grader C og halve ved 100 grader C? Nei du,så enkelt er det ikke.. Her ser du et typisk diagram for kokepunktet til en bland bestående av to komponenter med molfraksjoner på x-aksene.
Vis hele sitatet...
Tråden i seg selv er helt sprø, så jeg lar være å svare på det opprinnelige spørsmålet, men rent teoretisk var det interessant.

La oss si at du har rett, hvordan fremstiller man da 96% sprit? (eller alt over 15-16% for den saks skyld). Prinsippet om destillering utnytter jo nettopp at differanse i kokepunkt kan brukes til å skille to stoffer...?
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Ble mye weird shit her men jeg har ikke tenkt til å teste ut methanol på noe katter eller selge det til folk, hvis ingen her inne vet om en måte å sjekke om det er methanol i spriten eller skiller det ut blir det nok bare brukt til molotov cocktails!....
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Ble mye weird shit her men jeg har ikke tenkt til å teste ut methanol på noe katter eller selge det til folk, hvis ingen her inne vet om en måte å sjekke om det er methanol i spriten eller skiller det ut blir det nok bare brukt til molotov cocktails!....
Vis hele sitatet...
Som tidligere spurt om. Er dette alkohol på "tilsynelatende" legite flasker, eller er dette på 25l plastdunker med farget kork?
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Plastdunk, hva har det med saken å gjøre??
Reinert med beine !
griped's Avatar
Eventuelt må kan du vanne ut og destillere hele batchen. Eller så kan du destillere en liter i et fraksjonssett og notere ned temperatur -i toppen av kolonna- for å se hvor stor andel metanol det er i.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
La oss si at du har rett, hvordan fremstiller man da 96% sprit? (eller alt over 15-16% for den saks skyld). Prinsippet om destillering utnytter jo nettopp at differanse i kokepunkt kan brukes til å skille to stoffer...?
Vis hele sitatet...
Jeg har rett. Har brukt nok tid til å regne på kokepunkt og damptrykk til slike systemer til å være sikker på det.

Joa, destillasjon utnytter prinsippet om at hvert stoff har forskjellig kokepunkt, ikke minst at hvis du koker en blanding så vil dampen du får inneholde størst mengde at det mest flyktige stoffet. Men kokepunktet vil som illustrert i grafen jeg postet tidligere ligge et sted i mellom kokepunktet til komponentene.

Du har sikkert også lagt merke til at de fleste destillasjons-kolonner er relativt høye, og enten fylt med et fyllmateriale eller fysiske plater? Dette er nettopp for at dampen skal kondensere og igjen fordampe x antall ganger. Og for hver gang blir dampen bittelitt sterkere.

Har du da en bra nok kolonne vil du helt øverst i denne ha så og si ren etanol, og en temperatur på ca 78 grader, mens temperaturen i kokeren vil variere fra et sted på 80-tallet til 100C når du har destillert ut all etanolen.
Tråden her er helt merkelig. Selge potensielt dødelig sprit videre? Jeg ville anbefalt deg å bruke det som spylevæske, eller helle det ut. Ser strengt tatt ikke vitsen i å skulle forsøke noe annet.
(Takk til |d13m0b, +1)
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva i helvete...? Hvordan kan dette være lov å poste? Det sies at lærere aldri bør skrive noe på tavlen som er galt, ikke engang som eksempler, fordi ting som leses fester seg i hodet til folk uansett hva som måtte bli sagt i tillegg. Med dette i bakhodet stiller jeg meg helt uforstående til hvordan det kan være forsvarlig å la slike innlegg som dette være oppe og lesbare for offentligheten. Dette er jo galskap, og potensielt livsfarlig galskap!
Vis hele sitatet...
Sa man kan alltids tenne på flammen for å se om det er noe gult i det hele tatt.
Sa også at å selge er uetisk, men bedre en å gi det til kattene. Mulig dårlig formulert, men antok at de fleste ville forstått det selv om jeg skrev det med noen linjer imellom.

Jeg har tent på høy prosent Metanol, samt høy prosent etanol, og glyserol. Ren etanol uten andre stoffer eller smusk brenner med en klar ren og blå farge, mens metanolen brenner gult på toppen i følge Naturfaglæreren min, som jeg stoler mer på en en tilfeldig person på nettet.

Blir rett og slett dårlig av unger som skal sitte å kverulere og klage på sånt, og utdype det med at det er galskap og livsfarlig. Vil høre hvorfor det er galskap å livsfarlig å heller selge det en å gi det til katta, og hvorfor det er galskap å tenne på spriten for å sjekke fargen.
Sist endret av BongRips; 5. februar 2014 kl. 21:31.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Sa man kan alltids tenne på flammen for å se om det er noe gult i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Og hva så om det er noe gult? Det sier overhodet ingenting om metanolinnholdet. Metanol brenner med "usynlig"/gjennomsiktig flamme. Etanol som brenner med eller uten metanol er svært vanskelig å se forskjell på.


Sitat av BongRips Vis innlegg
Sa også at å selge er uetisk, men bedre en å gi det til kattene. Mulig dårlig formulert, men antok at de fleste ville forstått det selv om jeg skrev det med noen linjer imellom.
Vis hele sitatet...
Både å selge videre en dunk med ukjente kjemikalier for å drikkes av mennesker, og det å gi det til katter, er høyst uforsvarlig og begge deler skal unngås. Det er ikke noen vits i å sammenligne engang. Ingen av delene skal forekomme.

Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg har tent på høy prosent Metanol, samt høy prosent etanol, og glyserol. Ren etanol uten andre stoffer eller smusk brenner med en klar ren og blå farge, mens metanolen brenner gult på toppen i følge Naturfaglæreren min, som jeg stoler mer på en en tilfeldig person på nettet.
Vis hele sitatet...
Hvis du har tent på "høy prosent" metanol og fått en gul farge er det på grunn av andre stoffer i væsken. Hvis du mener en tilfeldig person på nettet ikke er noe å stole på, hvorfor gir du da selv opplysninger på forumet som er stikk i strid med utallige forskningsrapporter som ligger ute på Google? Greit at du beviser hvor idiotisk det er å høre på tilfeldige personer på nettet, men det er det ikke alle som leser her som automatisk forstår.

Sitat av BongRips Vis innlegg
Blir rett og slett dårlig av unger som skal sitte å kverulere og klage på sånt, og utdype det med at det er galskap og livsfarlig. Vil høre hvorfor det er galskap å livsfarlig å heller selge det en å gi det til katta
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke vet hva som er oppi! Å selge det til andre som har planer om å drikke det, kan få fatale konsekvenser!

Sitat av BongRips Vis innlegg
og hvorfor det er galskap å tenne på spriten for å sjekke fargen.
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke gir noen som helst indikasjon på metanolinnholdet. Tar du en avgjørelse basert på flammefargen så tar du en avgjørelse på fullstendige gale premisser, og det er absolutt ikke noen suksessoppskrift!
Fordi det ikke gir noen som helst indikasjon på metanolinnholdet. Tar du en avgjørelse basert på flammefargen så tar du en avgjørelse på fullstendige gale premisser, og det er absolutt ikke noen suksessoppskrift!
Vis hele sitatet...
Pratet ikke om å ta avgjørelser, sa man kan jo alltids se etter. Jeg har fortalt han at han ikke bør drikke det.

Fordi du ikke vet hva som er oppi! Å selge det til andre som har planer om å drikke det, kan få fatale konsekvenser!
Vis hele sitatet...
Står fortsatt på mitt at det er bedre å selge smuglersprit til noen som vet at det er smuglersprit, betaler for det for å så selv bestemme å drikke det en å tvangsfore katta med det.

Hvis du mener en tilfeldig person på nettet ikke er noe å stole på, hvorfor gir du da selv opplysninger på forumet som er stikk i strid med utallige forskningsrapporter som ligger ute på Google?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer med tips, ikke hva som er rett og galt. Stoler fremdeles mer på Naturfaglæreren min en en tilfeldig på nettet, selv om ikke du gjør det.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Pratet ikke om å ta avgjørelser, sa man kan jo alltids se etter. Jeg har fortalt han at han ikke bør drikke det.
Vis hele sitatet...
Eneste du ser med fargen på flammen, er hvor fullstendig forbrenning det er! Faktisk rent logisk sett, har metanol lettere får å ha blå flamme enn etanol, da metanol har behov for mindre oksygen pr. molekyl for fullstendig forbrenning (3 atomer for metanol og 6 for etanol). Dette vil si at etanol trenger dobbelt så mye oksygen pr. mol sammenlignet med metanol, for å få ren forbrenning. Og ved gul flamme er det ikke ren forbrenning hos disse to, da har forbrenningen for lite oksygen!

Men en gul flamme kan være en indikasjon på kaustisk soda også. Noe som ble brukt i en del smuglersprit for en del år tilbake. Dette ble gjort, for da smakte den sterkere, og dem kunne tilsette mer vann. Noe som ga en del elendig død og store etseskader.


Står fortsatt på mitt at det er bedre å selge smuglersprit til noen som vet at det er smuglersprit, betaler for det for å så selv bestemme å drikke det en å tvangsfore katta med det.
Vis hele sitatet...
Begge deler er like horribelt! Eller er det for høyt for deg å forstå?


Jeg kommer med tips, ikke hva som er rett og galt. Stoler fremdeles mer på Naturfaglæreren min en en tilfeldig på nettet, selv om ikke du gjør det.
Vis hele sitatet...
Ja, et IDIOTTIPS! Men husk, at du er også strafferettslig ansvarlig for dine "tips"! Og blir det en alvorlig sak, tror jeg politiet ikke nøler med å skaffe seg din IP-adresse og deretter virkelig navn og adresse. Noe jeg tipper Freak er behjelpelig med.

Og hvis naturfaglæreren din påsto, at metanol brenner med gul flamme, mens etanol har blå/usynlig? Da mener jeg du bør rapportere han til en kjemiprofessor på f.eks. UiO eller undervisnings departementet, så er hans tid som naturfaglærer talte, hvis det er noe bevis på dette utsagn.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg kommer med tips, ikke hva som er rett og galt. Stoler fremdeles mer på Naturfaglæreren min en en tilfeldig på nettet, selv om ikke du gjør det.
Vis hele sitatet...
Enten husker du feil, eller så tar naturfaglæreren din feil. Uansett koker det ned til at du ikke bør komme med tips når du ikke vet hva du snakker om, spesielt ikke når det er snakk om livsfarlige kjemikalier.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Kan informere om at spriten funka fett til molotov cocktails (Y)
Smuglersprit ville jeg styrt helt unna. Er umulig å vite sikkert hva som egentlig er i spriten. Med mindre du har tilgang til lab....

Billig sprit = hjemmebrenning. Da vet du hva du får og du mister verken synet eller livet.
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Kan informere om at spriten funka fett til molotov cocktails (Y)
Vis hele sitatet...
Med andre ord så kasta du det bort og ikke drakk det selv??
Sitat av Bunker Vis innlegg
Med andre ord så kasta du det bort og ikke drakk det selv??
Vis hele sitatet...
Tja, han kastet og brant det.

Men jeg personlig synes det virket smartere enn å prøve å drikke det. Å risikere livet/synet sitt for å spare noen kroner på alkohol blir for dumt, spesielt når man kan kjøpe alkohol for noen kroner på butikken/polet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bunker Vis innlegg
Med andre ord så kasta du det bort og ikke drakk det selv??
Vis hele sitatet...
Det ble putta på glassflaske å brent ut over svaberget ved sjøen, ganske fint å se på
Ett spørsmål angående metanol salg. Vennene mine sier smuglerene selger metanol for å tjene penger, men jeg mener smuglerne ikke selger metanol med vilje. Hvordan er det egentlig metanolen kommer inn på markedet for etanol? Tresprit?
Jeg tviler på at de som smugler vil tjene ekstra penger ved at det bare kanskje er billigere å skaffe metanol ved at 50ml dreper ett liv. Viss de selger 1 liter metanol for å tjene 100 kroner så er det nok til å drepe 20 stk. Hvem vil tjene 5 kroner for å bevisst drepe ett menneske?
Rundt 2002 var det en flom av god og billig sprit i Norge. Trur hele videregående så var det dette vi drakk. Sommeren 2002 begynte folk å dø av metanol i denne spriten. Nettverket raknet og flere selgere ble dømt for uaktsomt drap(?).

Metanolen ble vist nok blandet inn av rivaler som ville ødelegge markedet for dette nettverket. Det sier ryktene. Hvor sant dette er vet jeg ikke, men markedet for smuglersprit kollapset og fremdeles idag så er det liten tillit i markedet.

Idag så stiller alle spørsmålet er det metanol i spriten, vel det finnes ingen metoder å finne det ut på sikkert uten tilgang til en lab så det beste er faktisk å ikke kjøpe.
▼ ... flere år senere ... ▼
"Mindre enn fem personer ble søndag kveld innlagt på Sørlandet sykehus med metanolforgiftning, opplyser sykehuset til NRK.
– Men vi er bekymret for at det er store mørketall, sier fagdirektør Susanne Hernes."

https://www.nrk.no/nyheter/flere-met...ng--1.16047975
BRAND ∞ STRONG
Holder meg til polet jeg, så viktig er det ikke bli dritings.
Ikke er det så dyrt lenger på polet. Du får jo en liter for under 500 kr.

Godt gjort å vekke til live en 8 år gammel tråd.
Kanskje stygg måte å gjøre det på, men sist jeg kjøpte smuglersprit var det sammen med en kompis.
Jeg rørte ikke min part før etter en måned, og var trygg på at det kom ikke han til å gjøre
Sikkert ferievikaren på legevakta som har blandet sammen symptomene på CO - forgiftning og metanolforgiftning.

Det er vel en klassiker å sitte å drikke smuglersprit i campingvogna og fyre opp propanbrenneren og skylde på spriten når man blir dårlig.
Sist endret av Lilleoslo; 26. juli 2022 kl. 09:54.