Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 10081
Hei!

I timen på skolen idag, så fant lærerne ut at de skulle forby oss å ha på hodeplagg som lue, caps osv fordi det "forstyrrer" undervisningen. Jeg er ikke en som pleier å bruke caps/lue selv, men synes dette er å gå litt for langt så derfor ber jeg dere om noen synspunkter rundt dette. Religiøse hodeplagg var jo så klart lov, og det irriterer meg at utlendingene skal få så mye fordeler fordi de kommer fra et annet land og er troende.

Lue og caps kan være en del av identiteten til et menneske, og derfor så har ikke lærere lov til å stjele identiteten til en elev (noe lærerne påpekte selv). Det lærerne sa var at når noen elever hadde på seg caps/lue og i tillegg tok på seg en hette, og la seg ned på pulten for å "sove", så sendte dette ut negative signaler i klassen som kan gjøre at de andre mister konsentrasjonen og ikke klarer å jobbe. Ser det argumentet, men synes likevel det er tåpelig å forby lue/caps grunnet dette.

Så the funny part: Bare for å provosere litt så har jeg utrolig lyst til å bruke caps/lue/hodeplagg uten å få noen konsekvenser på grunn av det. Fildeling er jo nå blitt en offisiellt religion, og om jeg hadde skaffet meg en caps med fildeling så kunne jo dette vært en morsom måte å gjøre dette på? Det jeg egentlig lurer på er om det da kan regnes som religiøst hodeplagg, eller må det stå skrevet ett eller annet sted for å være gjeldende?

Link til fildelings-religionen hvor ctr-c og ctrl-v er hellige symboler.

Forslag til andre måter å gjøre dette på?

- Marr
Planen din faller allerede før den har startet. Fildeling ble kun nylig "godkjent" som religion i Sverige. Det hjelper deg svært lite i Norge. Forsåvidt er det ingen som vinner på at elevene skal være trass bare på pur faen.
Sitat av Elemental Vis innlegg
. Forsåvidt er det ingen som vinner på at elevene skal være trass bare på pur faen.
Vis hele sitatet...
Ingen vinner heller på at det skal tilrettelegges og forskjellsbehandles grunnet personlig overbevisning, og for alt læreren makter å forstå, betyr lua/capsen til TS så mye for han at den må han rett og slett få lov til å ha på hodet sitt.

Kjør på sier jeg, urgamle religioner hører uansett ikke til i 2012. Ikke nye heller forsåvidt.
Sist endret av Dibsent; 9. januar 2012 kl. 20:32.
Etter som jeg har sett, har de ingen ofisielle hodeplagg i den relgionen.
Tror det nermeste du hadde kommet, var om du hadde gått rundt med en hardisk, eller brenner plate på hodet. HEHE.
At det hjelper lite i norge, er bare tull. Vi har relgions frihet her i landet, så enhver godkjent relgion fra et annet land er lov, og skal respekteres her i norge.
kan ikke du gå med turban i en uke da?

http://static.flickr.com/117/298979988_c081de0491.jpg
Sist endret av t33zr; 9. januar 2012 kl. 20:42.
Sitat av t33zr Vis innlegg
kan ikke du gå med turban i en uke da?

http://static.flickr.com/117/298979988_c081de0491.jpg
Vis hele sitatet...
hahaha. Læreren hadde nok reagert på at han gjorde det for å vær kvalm, men tror ikke det er mye sagt lærer kunne gjort.
Dette er en klassisk debatt hvor det bare er å bite i det sure eplet og ligge lavt i terrenget.

På en annen side er nok de fleste enige med deg at det er hårreisende at utlendinger / fanatiske religiøse* skal få bære hvilket som helst religiøst plagg de makter å dra over hodet og gjerne dekke store deler av ansiktet med, samtidig som en uskyldig lue, caps, et pannebånd eller en forbannet tyggis er uakseptabelt og ses på med avsky i store deler av dagens skolesystem.

*Ja, jeg vil definere det som fanatisk religionspress at barn hvis alder kan telles på en hånd skal bære et eneste subjektivt religiøst preget plagg.

Mao gi faen eller forbered deg på konsekvenser dradd ut av proposjoner.
Sist endret av Kakemann; 9. januar 2012 kl. 20:49.
Mener argumentet for at man ikke skal bruke lue/caps inne er pga lus. Mener å ha hørt det gjennom årene på barneskolen, uten at jeg skal gå god for det argumentet. Så mindre hodeplagget er knyttet til din religion, så er det ikke lov å ha det på inne.
Tror forresten argumentet hadde noe med temperatur i håret/på hodebunnen å gjøre i forhold til levekår for lus.
Sitat av Kakemann Vis innlegg
Dette er en klassisk debatt hvor det bare er å bite i det sure eplet og ligge lavt i terrenget.

På en annen side er nok de fleste enige med deg at det er hårreisende at utlendinger / fanatiske religiøse* skal få bære hvilket som helst religiøst plagg de makter å dra over hodet og gjerne dekke store deler av ansiktet med, samtidig som en uskyldig lue, caps, et pannebånd eller en forbannet tyggis er uakseptabelt og ses på med avsky i store deler av dagens skolesystem.

*Ja, jeg vil definere det som fanatisk religionspress at barn hvis alder kan telles på en hånd skal bære et eneste subjektivt religiøst preget plagg.
Vis hele sitatet...

Nei. Her er det viktig å stå på prinsippene. Det er galt at noen skal kunne gå med hodeplagg uavhengig om det er av religiøs overbevisning eller ikke om andre kan nektes.
Dette er en lov basert på hva enkelte mener er subjektivt rett og galt og har ingen rasjonelle grunner bak seg.
Det elemental sa. Det er i Sverige det er en religion.
Og selvom det er en caps det står fildeling på har vell det like lite å si som ei lue det står Islam på.
Sist endret av Niveum; 9. januar 2012 kl. 20:51.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Det som også kom fram under denne skoletimen var at de også skulle slå mye hardere ned på plugger i ørene, mobiler under timen og pc-bruk når læreren ikke har bedt oss om å bruke pc'en. Burkaer er jo perfekte hidingspots for disse, man kan nesten ha en laptop under burkaen uten å bli oppdaget.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det som også kom fram under denne skoletimen var at de også skulle slå mye hardere ned på plugger i ørene, mobiler under timen og pc-bruk når læreren ikke har bedt oss om å bruke pc'en. Burkaer er jo perfekte hidingspots for disse, man kan nesten ha en laptop under burkaen uten å bli oppdaget.
Vis hele sitatet...
Av ren kuriositet, går du i klasse med noen som bruker full Burka?
Sist endret av Kakemann; 9. januar 2012 kl. 20:56.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kakemann Vis innlegg
Går du i klasse med noen som bruker Burka?
Vis hele sitatet...
Ikke burka, men hijab. Fungerer forresten utmerket til å skjule ørepropper det og. Omtrent halvparten av klassen er muslimer, så det er heldigvis ikke alle av dem som bruker hodeplagg.
Sist endret av Marr; 9. januar 2012 kl. 20:57.
Hodeplagg "forstyrrer undervisningen" ? Grow up, vær så snill. På hvilke måte kan det overhode være forstyrrende og for hvem? De andre elevene? Hadde de i det minste spilt på argumentet om at det er folkeskikk å ta av seg hatten, men at det forstyrrer er jo ren idioti, utfordrer hvem som helst til å komme med en grunn til hvordan det kan være forstyrrende. Det som forstyrrer undervisningen er den hvite islamske hatten som sitter bakerst og snakker i munn på lærern. gtfo.

Tydeligvis trenger man ikke høy intelligens for å bli lærer.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Etter som jeg har sett, har de ingen ofisielle hodeplagg i den relgionen.
Tror det nermeste du hadde kommet, var om du hadde gått rundt med en hardisk, eller brenner plate på hodet. HEHE.
At det hjelper lite i norge, er bare tull. Vi har relgions frihet her i landet, så enhver godkjent relgion fra et annet land er lov, og skal respekteres her i norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke særlig bevandret på lovdata, men kanskje noen andre kan faktisk finne ut om man kan dra fordeler av hvilken som helst religion uten at den er registrert i Norge? Eneste jeg kom frem til var dette: http://www.lovdata.no/for/sf/ku/xu-20050419-0345.html#2

Sitat av Elemental Vis innlegg
Jeg er ikke særlig bevandret på lovdata, men kanskje noen andre kan faktisk finne ut om man kan dra fordeler av hvilken som helst religion uten at den er registrert i Norge? Eneste jeg kom frem til var dette: http://www.lovdata.no/for/sf/ku/xu-20050419-0345.html#2
Vis hele sitatet...
Ninjaedit: Kan man i det hele tatt bli en "kopist" uten at det er registrert som et trossamfunn her? Er det ikke snakk om noe innmelding?

Ninjaedit: Kan man i det hele tatt bli en "kopist" uten at det er registrert som et trossamfunn her? Er det ikke snakk om noe innmelding?[/quote]
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Som Greendudeblue linket oss inn på.

Vi kommer til å gå med en pasta-sil på huet. Dette er en del av Pastafarianismen. Pasta-sil er et religiøst hodeplagg i Østerrike, og derfor så kan ikke noen nekte oss å gå med pasta-sil på huet i skole-timen.

Religionen ble stiftet av fysikeren Bobby Henderson, som etter å ha blitt fortvilt over at ID skal inn i skoleverket, fikk han en åpenbaring der han forsto at verden egentlig var skapt av en flyvende klump med spagetti.
Sist endret av Marr; 9. januar 2012 kl. 22:22.
Sitat av Marr Vis innlegg
Som Greendudeblue linket oss inn på.

Vi kommer til å gå med en pasta-sil på huet. Dette er en del av Pastafarianismen. Pasta-sil er et religiøst hodeplagg i Østerrike, og derfor så kan ikke noen nekte oss å gå med pasta-sil på huet i skole-timen.

Religionen ble stiftet av fysikeren Bobby Henderson, som etter å ha blitt fortvilt over at ID skal inn i skoleverket, fikk han en åpenbaring der han forsto at verden egentlig var skapt av en flyvende klump med spagetti.
Vis hele sitatet...
Damn you flying spaghetti! You took over the belief of the holy Pomato, the Tomato potato!


Anyway, er ikke helt happy for dette jeg helller, bruker hatt ofte og blir nektet dette i timen med anmerkninger, fikk ifjor 4 anmerkninger bare for dette -_-
Har ikke lest alle innleggene her, men jeg sier bare kjør på med hodeplagg!

Når jeg gikk på ungdomskolen fikk vi en ny overall-(bitch)-lærer som trodde at ho bestemte alt. Plutselig ble det slik at vi ikke fikk lov til å ha på oss hodeplagg. Samtidig som de andre trinnene fikk lov og alle med religiøs bakgrunn. På pur trass bestemte vi oss for å vise et poeng. Nemlig at når religiøse får lov så burde vi og. Endte med en god del merkander det første halvvåret før ho og resten av lærerene gav opp. Var noen som var oppe i flere titalls merknader vell og merke, men er det siste halvåret som teller.

Så hvis det er tilfellet samt at du har bra karakterer, kjør på! For en litt mer interresant hverdag såklart
Jeg synes ikke noen skal forskjellsbehandlet i en klasse. Religiøse hodeplagg burde ikke være et unntak for å kunne tøye grensene.


Disse hodeplaggene tror jeg også er negativt for personene selv. Det er enkelt å observere at de med burka o.l. er gjerne er litt på sidelinjen i klassen. Det er de som skiller seg ut fra fellesskapet, og det mener jeg er veldig synd.


Vi bor i et sekularisert samfunn, og da synes jeg folk skal likebehandles.
Sist endret av Isbjørn; 9. januar 2012 kl. 22:57.
"Religion er som gift, jo lengre det er tillatt, jo mer skader det."
- Mao Zedong.

Mennesker har akseptert religion lenge, det er forsent å stoppe det nå, derfor ser jeg ikke vits i at noen av dere benytter tråden til å klage på utlendinger.

On-topic, tror du egentlig KAN bruke hodeplagg i klasseromet hvis fylkeloven tillater det.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Lærere bøyer seg sjeldent for logikk.
Uavhengig av religiøs overbevisning bør man ikke gjøre forskjell på elever. Når innvandrere kommer til Norge skal de ikke da tilpasse seg vårt samfunn, og dermed også bøye seg for de samme interne reglene i et klasserom?
Nei, kjør på sier jeg. Finn opp din egen religion om så, når lærere klarer å vise respekt overfor muslimer som kommer hit å får den norske skole til å tilpasse seg dem ved å tilrettelegge for kjønnsdeling og whatnot så må de kunne godta at dere - selv som etniske nordmenn har en religion hvor dere bruker enkelte plagg av samme grunn som andre religiøse grupper.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
"Religion er som gift, jo lengre det er tillatt, jo mer skader det."
- Mao Zedong.

Mennesker har akseptert religion lenge, det er forsent å stoppe det nå, derfor ser jeg ikke vits i at noen av dere benytter tråden til å klage på utlendinger.

On-topic, tror du egentlig KAN bruke hodeplagg i klasseromet hvis fylkeloven tillater det.
Vis hele sitatet...
For sent å stoppe det nå?

Vil du at våre etterfølgere skal bo i et samfunn der det er akseptabelt å drepe og voldta andre mennesker på grunnlag av religion?


Det er aldri for sent å stoppe, så jeg håper vitenskapen kommer til å kjempe videre i fremtiden. Religion er tullball skapt av uvitenhet for det ukjente (subjektiv mening).
Sist endret av Isbjørn; 9. januar 2012 kl. 23:07.
Siden du går på skole (mest sannsynelig ungdomsskole), så gjelder det å holde seg saklig. Lærere har en tendens til å ignorere useriøse og plagsomme elever. Med andre ord; ikke provoser læreren med å ta på seg hodeplagg. Brukte selv mye lue på ungdomsskolen (Jeg og 2-3 andre hadde langt hår og brukte lue, som en slags "stil"), men vi kom aldri noe vei, uansett. Kanskje mest fordi vi var problembarna i klassen
Nei nei, er enig med deg der.
Det jeg mente var at det er for sent og dermed nesten umulig, ettersom at fleste mennesker har en religion.
Sitat av Marr Vis innlegg
Hei!


Det jeg egentlig lurer på er om det da kan regnes som religiøst hodeplagg, eller må det stå skrevet ett eller annet sted for å være gjeldende?

Forslag til andre måter å gjøre dette på?

- Marr
Vis hele sitatet...
Du kan jo bruke en sjørøver-hatt. Hos tilhengere av the flying spaghetti monster er piratene "hellige", og det oppfordres til å kle seg ut som en pirat. Du kan altså ta på deg en sånn fin piratlue og sitte med den i timen. Og så kan du snakke som en pirat. Arrrr. Provoserer sikkert, men det er jo hele meninga med religionen
Å ta av seg hodeplagg når en kommer inn er et absolutt minimum av vanlig høflighet. Vis respekt for medelever og lærer, og legg av deg disse flåsete ideene om at lue er en slags identitet.
Uhh, ærlig er det verdt det?

Skal du absolutt være krass? Kan vi ikke bare gi faen og la de religiøse bruke et hodeplagg som de har brukt i generasjoner med mye kulturell tilknytning som er mye mer viktigere for minoriteter enn etniske nordmenn. (Ja, jeg sa det)

En sikh går med turban, de går med turban fordi i religionen dems er det ikke tillatt å klippe håret sitt. For å ha kontroll på håret så bruker de turban.
Skal du med hånda på hjertet kreve at vedkommende skal fjerne turbanen sin sånn at du slipper å ta av den jævla capsen din?


Bruk kreftene på noe annet...
Sitat av t33zr Vis innlegg
kan ikke du gå med turban i en uke da?

http://static.flickr.com/117/298979988_c081de0491.jpg
Vis hele sitatet...
Lykke til med de lokale Muslimene vil jeg da si!
Jeg har personlig ingenting imot verken religiøse eller ikke-religøse hodeplagg i undervisningen.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det at en elev som har på seg en lue eller en caps kan irritere en lærer. Det er et hodeplagg som står stille oppe på toppen av skallen til en elev, og de fleste roter mindre med håret sitt da enn når de ikke har på seg lue.

Jeg ser det i meg selv at når jeg ikke har på meg lue på skolen, så har jeg en tendens til å rote oppe i håret mitt for at det skal stikke litt opp og ikke se så flatt og dødt ut. Dette er selvfølgelig mest sannsynlig til irritasjon for andre, og dermed ser jeg på det å gå med lue i timene som bedre enn å gå med et konstant bedhead etc.

Til informasjon så er dette på 3. året Studiespes VGS, om noen lurte.

EDIT:
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Uhh, ærlig er det verdt det?

Skal du absolutt være krass? Kan vi ikke bare gi faen og la de religiøse bruke et hodeplagg som de har brukt i generasjoner med mye kulturell tilknytning som er mye mer viktigere for minoriteter enn etniske nordmenn. (Ja, jeg sa det)

En sikh går med turban, de går med turban fordi i religionen dems er det ikke tillatt å klippe håret sitt. For å ha kontroll på håret så bruker de turban.
Skal du med hånda på hjertet kreve at vedkommende skal fjerne turbanen sin sånn at du slipper å ta av den jævla capsen din?


Bruk kreftene på noe annet...
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på akkurat det samme. Vi så en film om Sikher i religion for et par måneder siden, og jeg har en fornyet respekt for hvorfor de går kledd som de går kledd. Du tok rett og slett alle ordene rett ut av munnen min.
Sist endret av Deadlock Radium; 13. januar 2012 kl. 00:25.
Ekspert på påstander
Da kan jeg begynne gå med rastahatt istedet for caps, for det er jo en religiøs plagg Kippa er et annet alternativ, men da blir man sjikanert av våre muslimske venner og det er ikke sikkert lurt å provoserer muslimer og læreren, man kan jo bli utvist eller få anmerkning fordi jeg går med et jødisk hodeplagg og alle som vet flertallet av religiøse muslimer og jøder er ikke akkurat gode venner. Da er jeg Tom og muslimer er Jerry hehe

Vi har religonsfrihet i Norge og jeg gir faen om jenter bruker hijab fordi de er hjernevasket av koranen eller blitt tvunget av foreldrene til å bruke hijab uansett.

Husket at vi mobbet ei jente på ungdomsskolen fordi hun gikk med hijab og kalte henne masse tull. Men hun tok av hijab da vi begynte på 10ende klasse og tok på igjen når hun skal hjem. En dag kom hjernevasket faren til hijabjenta på ungdomsskolen etter masse rykter om at hun tar av hijab på skolen, og hva så han? Ei jente som fikk flere norske venner og begynte å henge med gutter kort sagt ei populær jente med "norske klær".

Faren ga jenta et kraftig klaps på kinnet fordi hun brukte ikke hijab på skolen og vi ble helt paff. Ikke nok med det så begynte han dra i håret på jenta og dro henne mot utgangen. Jeg og 3 kompisene løp til han og ga han masse julling, mens jenta lå på gulvet og begynte å grine. Hva gjorde inspektørne? De stoppet jullingen og ringte til politiet og foreldrene. Inspektører beklaget og angrer på at de ikke sa fra til faren tidligere om hijab bruken.

Vi ble utvist i flere uker og anmeldt av Mullah faren for vold og religionkrenkselse. Ble dømt til samfunnstraff og sinnemestringskurs. Også måtte vi betale erstaning til han mullaen for skadene som vi påførte. Jeg vet ikke hvordan gikk det med jenta. For hun gikk aldri på skolen etter episoden. Var 15-16 år gamle på den tiden.

Det ble litt mye off topic, men måtte bare fortelle.
Sist endret av IRead; 13. januar 2012 kl. 00:32.
Disse greiene med totalnekt for lue inne kommer jo så absolutt ifra gammelt av. Respektløst eller noe mener jeg å ha hørt. Altså, greit at man tar av seg hodeplagg i kirken, men det er jo ingenting mer respektløst en å være krass og jævlig av pur faen, eller fordi det er tradisjon. Her gjelder det å trå varsomt min venn, påpek at det er en regel som ikke har rot i noen som helst virkelighet.
Sitat av isbjørn
Vi bor i et sekularisert samfunn, og da synes jeg folk skal likebehandles.
Vis hele sitatet...
greit nok, men går ikke likestilling også ut på å kunne bestemme over seg selv? Hvor går da grensen, og hvem skal bestemme hva som er riktig og hva som er galt? Du?
Luksusproblem! Slutt å kveruler og ta av deg lua
Sitat av IRead Vis innlegg
Da kan jeg begynne gå med rastahatt istedet for caps, for det er jo en religiøs plagg Kippa er et annet alternativ, men da blir man sjikanert av våre muslimske venner og det er ikke sikkert lurt å provoserer muslimer og læreren, man kan jo bli utvist eller få anmerkning fordi jeg går med et jødisk hodeplagg og alle som vet flertallet av religiøse muslimer og jøder er ikke akkurat gode venner. Da er jeg Tom og muslimer er Jerry hehe

Vi har religonsfrihet i Norge og jeg gir faen om jenter bruker hijab fordi de er hjernevasket av koranen eller blitt tvunget av foreldrene til å bruke hijab uansett.

Husket at vi mobbet ei jente på ungdomsskolen fordi hun gikk med hijab og kalte henne masse tull. Men hun tok av hijab da vi begynte på 10ende klasse og tok på igjen når hun skal hjem. En dag kom hjernevasket faren til hijabjenta på ungdomsskolen etter masse rykter om at hun tar av hijab på skolen, og hva så han? Ei jente som fikk flere norske venner og begynte å henge med gutter kort sagt ei populær jente med "norske klær".

Faren ga jenta et kraftig klaps på kinnet fordi hun brukte ikke hijab på skolen og vi ble helt paff. Ikke nok med det så begynte han dra i håret på jenta og dro henne mot utgangen. Jeg og 3 kompisene løp til han og ga han masse julling, mens jenta lå på gulvet og begynte å grine. Hva gjorde inspektørne? De stoppet jullingen og ringte til politiet og foreldrene. Inspektører beklaget og angrer på at de ikke sa fra til faren tidligere om hijab bruken.

Vi ble utvist i flere uker og anmeldt av Mullah faren for vold og religionkrenkselse. Ble dømt til samfunnstraff og sinnemestringskurs. Også måtte vi betale erstaning til han mullaen for skadene som vi påførte. Jeg vet ikke hvordan gikk det med jenta. For hun gikk aldri på skolen etter episoden. Var 15-16 år gamle på den tiden.

Det ble litt mye off topic, men måtte bare fortelle.
Vis hele sitatet...
Alt jeg ser er: "Jeg har hatt darlig erfaring med muslimer, så jeg sittet å klager på et anonymt forum", voks opp, ikke alle er like.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det må jo være betre ting dokke kan klage over i den norske skulen i dag, vel? Eller har elevane i dag det så godt at det einaste som står igjen er at dei ikkje får lov til å ha på seg hovudplagg?

Viss det verkeleg er så alvorleg så prøv å bli tillitselev og gjer noko med det på den måten. Noko lærarar likar enda mindre ein caps i timen er drittungar som nektar å innsjå kor barnslege dei er med dei "opprørske" tendensane sine.
Jeg hadde selv en god grunn for og gå med cap/lue på skolen. Har psoriasis i hodebunnen som gjør at det ser ut som at jeg flasser noe helt villt. Holdt på i ett halvt år på videregående med den krangelen. Men jeg vant, så da fikk alle i klassen lov.
mamma og pappa lærte meg at vi tar av oss lua, eller hatten når vi kommer inn til andres hjem. vistnok for å være høflig.
forstår ikke helt hvorfor læreren synes det er plagsomt med en lue som gir deg 2-3 cm ekstra hode, men hijab forstyrrer ikke fordi den gir deg enda større hode?
Sist endret av kukktryne; 13. januar 2012 kl. 06:00.
Hadde det selv slik på ungdomsskolen at det var forbud mot bruk av hodeplagg. Dette skapte endeløse diskusjoner mellom elever og lærer, og endte sikkert med å koste oss timevis med undervisning.

Da jeg begynte på videregående sluttet lærerne å bry seg. Dette var en lettelse for oss som brukte lue og caps. Jeg kan ikke si at det har forstyrret meg på noen som helst måte å bruke lue selv, eller andre som gjør det. Det har derimot ført til mer undervisningstid.

Hvor vil jeg? På ungdomsskolen var det et forbud mot hodeplagg som jeg antar hadde som formål å forbedre undervisningen. Dette virket mot sin mening siden det kun skapte urelevant debatt i skoletimen som kuttet ned på undervisningstiden. Dette er både plagsomt for elever som ikke bruker hodeplagg, læreren og hodeplaggbrukerne. Derfor mener jeg dette er en tåpelig utdatert regel som burde vært fjernet for lenge siden.
Uteklær inne kan faktisk virke stressende når man er i posisjon som f.eks. foreleser eller lærer. Å sitte med boblejakka på gir signaler om at du er klar til å stikke, og det kan godt tenkes en lue kan virke på samme måte på noen.

Det bør da være mulig å utvise litt skjønn innimellom. Selv om man selvsagt skal opponere mot religiøs praksis som diskriminerer eller på en eller annen måte går utover andre, så ser jeg virkelig ikke viktigheten i å tvinge dem til å ta av seg hijaben, bare fordi alt prinsipielt "skal være likt for alle".

For mange er det nemlig litt mer komplisert enn som så. Man blir gjerne presset fra flere hold (familie, og som nevnt sin religiøse overbevisning), og det er nok dessverre ikke så enkelt som å bare "ta den av".
Hvis du går på ungdomskolen kan du virkelig drite i anmerkninger, du kommer inn på akkurat hva du vil selv om du får 15 anmerkning for å gå med caps. Har du relativt normale foreldre vil ikke de se på brevet du får med hjem som en stor synd.

men ut av prinsipper så synes jeg det er dumt av læreren. Bruk caps, si at det er livsstilen og livssynet ditt.
True phreak.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Å ta av seg hodeplagg når en kommer inn er et absolutt minimum av vanlig høflighet. Vis respekt for medelever og lærer, og legg av deg disse flåsete ideene om at lue er en slags identitet.
Vis hele sitatet...
Den aksepterer jeg ikke. Hvorfor skal noen bry seg om hva man har på hodet? Det er en uforståelig arkaisk tradisjon.
Sitat av Orph Vis innlegg
Den aksepterer jeg ikke. Hvorfor skal noen bry seg om hva man har på hodet? Det er en uforståelig arkaisk tradisjon.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som bryr seg om hva du har på hue, så hvorfor tar du det ikke bare av deg? Det vi bryr oss om er hva du signaliserer når du ikke følger de uskrevne reglene kalt folkeskikk.
Sist endret av Mith; 13. januar 2012 kl. 12:24.
Religionsdelen av denne debatten skal jeg la ligge. Men hvorfor kan dere ikke heller ta det voksent og vise respekt for lærern(e) deres og deres ønske om at elever skal ta av hatter/lue/capser når dere er inne og har undervisning/spiser.

Mange(!) av dagens unge evner ikke å vise, eller forstå at voksne vil barn og skoleungdom det beste. Og det er å lære dem det faglige slik at de er rustet til studentlivet og jobb. Å være trassig på dette er noe som bare vil slå tilbake på deg/dere.

Men dere kan velge og syte og whine om detta til det uendelige til lærerne deres på skolen, det eneste som kan skjer er nedsatt oppførsel/ordenskarakter.

I arbeidslivet derimot som dere helt sikkert skal ut i om noen år der er det regler, normer og krav som blir stilt. Og da innretter man seg sin overordnede og den kulturen som er på arbeidsplassen.

Men, misforstå meg ikke, jeg bruker ofte caps selv til å vise tilhørighet (hockeylag), men jeg ser an situasjonen og stedet. Det er ikke alle steder hvor det sømmer seg å bruke streetwear. På jobb, skole og i sosialesammenkomster unngår jeg dette og er kledd casual, mens med venner og familie hjemme så kan jeg gjerne være litt mer uformell, om vi kan si det slik.

Don't' fight a battle is there is no value in the win - Erwin Rommel
Vis hele sitatet...
ser ikke helt hensikten ved å ta bort noe som er grunnlegende for noens religion, bare fordi Norske elever føler seg undertrykt ved at de ikke kan gå med de nye moteluene sine. skjønner ikke at noen skal ta seg nær av noen som går med hijab, noe som er et religiøst symbol på hva de tror på.


Men samtidig har jeg jo ikke noe imot folk som går med lue. En eventuell løsning på dette problemet kan enten løses med at all capse-brukere kan ha den bak frem. om problemet er da at folk sover bak dem. altså slik at sovingen deres blir synliggjort.

Norske politikere engasjerer seg i for mye tull. og jeg sier det igjen
HVEM i all verden tar seg nær av hodeplagg?
Sitat av Marr Vis innlegg
Så the funny part: Bare for å provosere litt så har jeg utrolig lyst til å bruke caps/lue/hodeplagg uten å få noen konsekvenser på grunn av det. Fildeling er jo nå blitt en offisiellt religion, og om jeg hadde skaffet meg en caps med fildeling så kunne jo dette vært en morsom måte å gjøre dette på? Det jeg egentlig lurer på er om det da kan regnes som religiøst hodeplagg, eller må det stå skrevet ett eller annet sted for å være gjeldende?
Vis hele sitatet...
Det slo meg da jeg leste dette at trådstarter er 4 år gammel og derfor befinner seg i trassalderen. Makan. Kanskje det er på tide å vokse opp, følge med på skolen og lære litt?

Det er greit nok at du selv ikke er religiøs, og kanskje du føler deg litt urettferdig behandlet, men sånn er det bare. Relgion er et tema som man ikke skal tulle med, uansett hvor galt man synes det er. Personlig så mener jeg at religion er roten til så og si alt det onde som skjer i dagens samfunn, men jeg forteller ikke dette til andre som er religiøse for å provosere. Jeg prøver rett og slett ikke å lage kvalm med vilke. Hvis du absolutt MÅ lage kvalm, kan du ikke gjøre dette utenfor skolen slik at du faktisk ikke forstyrrer de som ønsker å lære?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ingen som bryr seg om hva du har på hue, så hvorfor tar du det ikke bare av deg? Det vi bryr oss om er hva du signaliserer når du ikke følger de uskrevne reglene kalt folkeskikk.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår veldig godt alle skoleelevene bruker tia på å irritere seg over at de må ta av lua / capsen sin, da gamle lærere bruker tid på å håndheve denne regelen som ingen av de som en dag skal styre landet forstår seg på.
Det noen ser på som folkeskikk / vise respekt ser resten på som bullshit da de må gjøre noe unødvendig de ikke har lyst til.
kommer tilogmed tråder om det her på forumet i ny og ne, og det er lett å få med seg ellers at dette provoserer mange.
De som vil ha av lua på andre er jo de som lager et problem som ikke er der.
Synes det blir feil av TS å godta dette kun fordi 'læreren har bestemt det'. Står det i skolereglene og er det noe alle klasser følger, eller er det kun noe læreren DIN har fått for seg?

Videre er det feil av de "med religiøst hodeplagg" på og bare sitte og godta slik åpenbar forskjellsbehandling. Det gjør meg egentlig litt uvel å tenke på hvor lite vi bryr oss om andres rettigheter her til lands "så lenge en urett ikke angår oss selv", eller hva? Men på en annen side hadde det neppe vært noen som hadde hoppet opp i protest om det var OK med lue/caps, og forbudt med religiøst hodeplagg.. (jmf. nye lovendringer i Frankrike).
Nei, nei gutt,
dette må bli slutt!
Ikke storme inn i stua,
før du har fått av deg lua!

Glemte du det rent?
Det var ikke pent.

Husk å ta
alltid lua a'!
Ikke kast den, ikke sleng den,
pent og rett på knaggen heng den!
Tørk av foten din
og gå stille inn.
Her også er legalisering løsningen : )
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg forstår veldig godt alle skoleelevene bruker tia på å irritere seg over at de må ta av lua / capsen sin, da gamle lærere bruker tid på å håndheve denne regelen som ingen av de som en dag skal styre landet forstår seg på.
Det noen ser på som folkeskikk / vise respekt ser resten på som bullshit da de må gjøre noe unødvendig de ikke har lyst til.
kommer tilogmed tråder om det her på forumet i ny og ne, og det er lett å få med seg ellers at dette provoserer mange.
De som vil ha av lua på andre er jo de som lager et problem som ikke er der.
Vis hele sitatet...
Så løsningen er at alt vi ikke forstår skal vi heller ikke respektere? Når skal man lære sosiale normer og regler hvis det ikke er på skolen?