Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3860
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det har seg slikt at foreldrene mine har funnet posen min med hasj. De klikket litt, men nå sier det at de er "lettet" fordi de mener hasjen er grunnen for alle andre problemer jeg har og alle problemer/argumenter jeg har hatt med dem det siste året. Jeg tror de ser på dette som et vendepunkt men jeg kan med 100% ærlighet si at hasj hadde lite å gjøre med de problemene i fortiden, og jeg røyker ikke mere enn et par ganger i uken så lite vil forandre seg nå når jeg slutter.

Uansett, jeg er myndig og går på videregående. Siden foreldrene mine mener dette er et vendepunkt, valgte de å si ifra til skolen min hva de har funnet og imorgen vil jeg nok måtte snakke mye med kontaktlærer, rådgiver osv. Vet ikke om det er lovlig at foreldrene til en myndig har slik kontakt med skolen men jeg må bare være glad for at de ikke ringte politiet istedenfor. Jeg vet ikke helt hva jeg skal eller kan gjøre tbh. Kan jeg bli utvist?

Burde kanskje utdype forholdet imellom skole og foreldre her. Foreldrene mine har alltid vært overbeskyttende, på videregående overvåket de fraværet mitt grundig, var slikt at jeg fikk høre det hjemme samme dag om jeg skulket en time, det beviser bare at de var inne å sjekket så å si hver dag. Når jeg ble myndig kunne de selvfølgelig ikke stalke fraværet mitt (iskole), men litt rart når de vet når jeg har prøve og aktivitetsdag osv, sikkert ringt kontaktlærer. Så var det en episode for ikke så lenge siden. Jeg hadde fått varselbrev i et fag på grunn av mye fravær, så rådgiver på skolen kallte meg inn til et møte. Her ville han ha en forklaring på fraværet, og jeg forklarte at jeg har vært skolelei/mildt deprimert (merk, taushetsplikt). Når jeg kommer hjem er det full brawl og internet blir beslaglagt i en uke. Når jeg så konfronterer rådgiveren pga at h*n hadde taushetsplikt, sier h*n at han kunne bryte taushetsplikten fordi h*n var "bekymret for sikkerheten min"? Dette kan umulig være lovlig? Isåfall har jeg ingen tillit til rådgivere mere. Skjønner igjen at alle vil det beste for meg men er ikke rådgiverne de eneste som skal kunne holde på "hemmeligheten" dine?

Vet hvertfall at det blir vanskelig å stole på foreldrene mine nå. Har busta begge på rommet mitt på leting etter noe, derfor gjemte jeg hasjen et annet sted (som de nå også har ransket og fant hasjen). Vet heller ikke hvor stabile de er psykisk, de pønsker og finner koblinger som ikke finns... Når de fant hasjen var de plutselig overbevist om at jeg var dealer fordi jeg "har så mange hemmeligheter på datamaskinen". Kan ikke gå ut uten at de står å henger i vinduene for å se hvor jeg skal og hvem jeg er med . Tror ikke de vil meg noe vondt, men når de er så overbeskyttende at godt blir om til vondt. Har sikkert hundrevis av andre småe eksempler som støtter "argumentet" mitt om at de er for overbeskyttende. Vet at mange her på freak hopper til konklusjonen om at jeg er paranoid osv, gi meg hvertfall "the benefit of the doubt" og se mitt perspektiv
Jeje, men du bor nå hjemme hos dem, så hvis de ikke vil ha narko liggende å slenge er det vel kanskje forståelig. I tillegg til at det er kjedelig at barnet ditt bruker narkotika. Se det fra deres perspektiv. Du har vel strent tatt ikke en dritt du skulle sagt uansett - deres hus, deres regler.

Er reglene eller folka dine dumme har du desto større grunn til IKKE å skulke pga "buhu skolelei" (give me a break), skaffe deg en jobb, flytte ut og røyke så mye du overhodet vil. Ikke at jeg anbefaler det.
Etter hvert kan det fort bare bli en dårlig vane, men du er i hvert fall fri til å velge delv uten at utenforstående saumfarer skuffer og skap.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er et voksent menneske på denne jord som ønsker å benytte deg av et fredelig rusmiddel, og det burde du selvfølgelig få lov til. Det er din kropp som du har full rett til å bestemme over.

Som Martin Luther King sa; "One who breaks an unjust law must do so openly, lovingly, and with a willingness to accept the penalty."

"If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so."
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Jeje, men du bor nå hjemme hos dem, så hvis de ikke vil ha narko liggende å slenge er det vel kanskje forståelig. I tillegg til at det er kjedelig at barnet ditt bruker narkotika. Se det fra deres perspektiv. Du har vel strent tatt ikke en dritt du skulle sagt uansett - deres hus, deres regler.

Er reglene eller folka dine dumme har du desto større grunn til IKKE å skulke pga "buhu skolelei" (give me a break), skaffe deg en jobb, flytte ut og røyke så mye du overhodet vil. Ikke at jeg anbefaler det.
Etter hvert kan det fort bare bli en dårlig vane, men du er i hvert fall fri til å velge delv uten at utenforstående saumfarer skuffer og skap.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner selvfølgelig at de ikke liker at jeg bruker narkotika. Jeg tenker kanskje mest på hva skolen vil gjøre. Kan jeg bli utvist eller må jeg bare igjennom hundrevis av "drugs r bad" samtaler? Vil gjerne også høre tanker rundt rådgiveren som brøt taushetsplikten sin. Jeg forklarte fraværet mitt med "mild depresjon", det kan da umulig være nok for at h*n bryter taushetsplikten right?
Jeg har vært der du er (mer eller mindre) og mitt råd er å bare bøye deg for dine foreldres ønsker. Da mener jeg kutt hasjen, slutt å skulke timer (det er et dårlig tegn og gir dem ikke akkurat mer tillit) og jobb for å ha et godt forhold med foreldrene dine fordi det er et helvete å bygge opp igjen.

De vil det beste for deg og foreldre flest opererer ikke slik med mindre det er grunn til bekymring. Det kan hende de ser det bedre enn deg, det var ihvertfall sånn for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har seg slikt at foreldrene mine har funnet posen min med hasj.
Vis hele sitatet...
Hva vil konsekvensene bli mon tro?

Vet hvertfall at det blir vanskelig å stole på foreldrene mine nå. Har busta begge på rommet mitt på leting etter noe, derfor gjemte jeg hasjen et annet sted (som de nå også har ransket og fant hasjen
Vis hele sitatet...
Jøss. Du som er en kid som bor hjemme stoler mindre på foreldrene dine fordi de er foreldre som gjør jobben sin? Du burde heller være glad for at du har foreldre som lar deg være så bortskjemt, det er mange foreldre som hadde banka dritten ut av barna hvis de ble tatt med narkotika.
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Hva vil konsekvensene bli mon tro?



Jøss. Du som er en kid som bor hjemme stoler mindre på foreldrene dine fordi de er foreldre som gjør jobben sin? Du burde heller være glad for at du har foreldre som lar deg være så bortskjemt, det er mange foreldre som hadde banka dritten ut av barna hvis de ble tatt med narkotika.
Vis hele sitatet...
«det er mange foreldre som hadde banka dritten ut av barna hvis de ble tatt med narkotika.» kan skrive under på den istedet for og klage på at du har blitt tatt så vil jeg heller anbefale deg og ta deg sammen istedet og ta evt konsekvenser som en mann, trossalt ikke onkel som har busta deg så og komme unna noe straff skal ikke så j***** mye til akuratt i ditt tilfelle.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Jøss. Du som er en kid som bor hjemme stoler mindre på foreldrene dine fordi de er foreldre som gjør jobben sin? Du burde heller være glad for at du har foreldre som lar deg være så bortskjemt, det er mange foreldre som hadde banka dritten ut av barna hvis de ble tatt med narkotika.
Vis hele sitatet...
Tja jeg skjønner jo helt godt at de verken vil ha narkotika i huset eller en unge som bruker narkotika. Kall meg bortskjemt eller shitkid, det er jo heller ikke greit å ransake ungene dines rom? Vi lever i 2019 er det ikke vanlig å ta hensyn til privatliv? Ihvertfall når jeg er over 18 år... Skal jeg faktisk være taknemlig at jeg ikke blir banka opp av foreldrene mine? Tror få hadde tytt til vold nå til dags, og derfor er jeg veldig taknemlig for at de ikke gikk til politiet.

Det er kanskje klart at forholdet til foreldrene mine må fikses, og det skal jeg ta initiativ i. Men jeg lurer mest på om skolen blir å gjøre noe med saken?
Du understreker at du er myndig.
Javel, men du bor fremdeles hjemme.
Mer enn det, du har foreldre som er greie nok til å la deg bo hjemme.
Du sier også at du forstår at de vil deg vel, men du klager fordi de bryr seg for mye. Vært mye tristere om de ga faen i deg, sant?

Nei, svelg kamelen og vær takknemlig for alt du har.
Følg reglene deres så lenge du bor der så får dere alle mer fred i sjela.
Tror han har skjønt det nå. Kan vi slutte moralpreken?

Jeg kan ikke tenke meg at det blir noe mer enn samtaler på skolen, siden du ikke har blitt tatt for noe ulovlig på skoleområdet. Blir for dumt om de utviser deg for dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det er jo heller ikke greit å ransake ungene dines rom? Vi lever i 2019 er det ikke vanlig å ta hensyn til privatliv? Ihvertfall når jeg er over 18 år..
Vis hele sitatet...
Det er ikke ditt rom. Ingen ting er ditt før du arver. Du er en gjest som bor på et hotell.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Det er ikke ditt rom. Ingen ting er ditt før du arver. Du er en gjest som bor på et hotell.
Vis hele sitatet...
Helt greit det. Men er det ingen her som synes det er galt av dem å gjøre slikt? Er ikke privatliv en selvfølge i hjem i hele norge? Kan hende jeg høres ut som den største gen z-en men for meg og vennene mine er privatliv nesten som en menneskerett . Det er jo som en uskreven regel som man bare forventer ikke brytes? (Om jeg tar feil er jeg kanskje ultra bortskjemt lol). Føler egentlig mest at de vet at jeg ikke kan flytte ut derfor misbruker de "makten" de har i huset

Å tenke at man er "en gjest som bor på et hotell" er jo heller ingen sunn instilling når man lever i en familie. Ja det skal være regler og grenser, men hjemmet skal jo være demokratisk!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av topdogg Vis innlegg
Tror han har skjønt det nå. Kan vi slutte moralpreken?
Vis hele sitatet...
Enig der

Du har vel to valg: flytte ut, eller godta situasjonen og høre på foreldrene dine. Eventuelt kan du ha hasjen hos en kompis som også røyker.

Rådgiveren kan si fra om de synes det er for din sikkerhet, mener det er slik med leger og terapeuter også. Om han sa fra i mens du var myndig er det veldig rart, men kan være lovlig siden det er generelt familiemedlemmer man sier fra til om når det gjelder psykiske problemer og ulykker og slikt, uansett alder.

Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg deltidsjobb og flyttet derfra, bor du hos dem har de fortsatt full rett til å snoke i tingene dine og gjøre mer skade enn de har gjort.
Sist endret av Mekkern; 7. mai 2019 kl. 00:06.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt greit det. Men er det ingen her som synes det er galt av dem å gjøre slikt? Er ikke privatliv en selvfølge i hjem i hele norge? Kan hende jeg høres ut som den største gen z-en men for meg og vennene mine er privatliv nesten som en menneskerett . Det er jo som en uskreven regel som man bare forventer ikke brytes? (Om jeg tar feil er jeg kanskje ultra bortskjemt lol). Føler egentlig mest at de vet at jeg ikke kan flytte ut derfor misbruker de "makten" de har i huset

Å tenke at man er "en gjest som bor på et hotell" er jo heller ingen sunn instilling når man lever i en familie. Ja det skal være regler og grenser, men hjemmet skal jo være demokratisk!
Vis hele sitatet...

Sorry for at jeg var krass. 'jeg er kanskje preget av tiden jeg vokste opp i. Håper uansett at det ordner seg. Kunne ønske at jeg ikke svarte på den måten jeg gjorde.

Det viktigste er at du har livet foran deg. Lev livet.
Jeg tror ikke rådgiver hadde rett til å informere foreldrene dine om skulking, særlig ikke uten å informere deg om det. Det høres tvilsomt ut.

Foreldrene dine har selvsagt ikke taushetsplikt overfor skolen, man signerer ikke noe sånt skjema når man blir forelder. At de sjekka fraværet ditt da du var under 18 heter ikke stalking, det heter oppfølging.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
overbeskyttende er svært alvorlig. faktisk er det omsorgssvikt på samme måte som annen type omsorgssvikt siden foreldrene dine frarøver deg å kunne ta ansvar og konsekvenser selv. vanskelig å bryte ut av og lett å bli veldig ansvarsløs når man flytter ut etter oppvekst med overbeskyttende foreldre. vet at barnevern ser alvorlig på slikt. samtidig vil de hjelpe deg. du er ikke bortskjemt, men deg og dine foreldre forstår ikke hverandres behov og kræsjer veldig.

si fra på skolen at foreldrene skal ha 0 info, følg opp på skole, og ikke ha dop hjemme i huset. ikke kom hjem rusa, evt være slutt, vil de ha ruskontrakt på skolen bare si ja om du ønsker å slutte. ønsker du ikke det bare nekt å si du ikke vil snakke om det. blir po,i ti involvert nekt alt og krev advokat uansett hva de truer ned. du er myndig og kan ikke tvinge deg til noe du ikke vil. skole kan kanskje ta prøver, men hadde nektet og snakket med gatejuristen i såfall. ganske drøyt med UP på skolen pga foreldre går funnet noe som kanskje kan være stoff som de attpåtil prøver å si er ditt selv om det ikke lå på rommet ditt.

Lykke til, lønner seg å skjerpe seg, men opp til deg, kan anbefale å flytte ut om du bare vil kaffe å ikke bli brydd av buzzkilling parents
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er et voksent menneske på denne jord som ønsker å benytte deg av et fredelig rusmiddel, og det burde du selvfølgelig få lov til. Det er din kropp som du har full rett til å bestemme over.

Som Martin Luther King sa; "One who breaks an unjust law must do so openly, lovingly, and with a willingness to accept the penalty."

"If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so."
Vis hele sitatet...
Du synes ikke det er noe frekt å sammenligne det å oppbevare og bruke rusmidler i huset til foreldrene dine, når du er myndig og fremdeles bor der, med kampen for borgerrettighetene til de afroamerikanere i USA? Forøvrig er det helt unødvendig å dra en legaliseringsdebatt inn i denne tråden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt greit det. Men er det ingen her som synes det er galt av dem å gjøre slikt? Er ikke privatliv en selvfølge i hjem i hele norge? Kan hende jeg høres ut som den største gen z-en men for meg og vennene mine er privatliv nesten som en menneskerett . Det er jo som en uskreven regel som man bare forventer ikke brytes? (Om jeg tar feil er jeg kanskje ultra bortskjemt lol). Føler egentlig mest at de vet at jeg ikke kan flytte ut derfor misbruker de "makten" de har i huset

Å tenke at man er "en gjest som bor på et hotell" er jo heller ingen sunn instilling når man lever i en familie. Ja det skal være regler og grenser, men hjemmet skal jo være demokratisk!
Vis hele sitatet...
Foreldrene dine mistenkte at du drev med snusk så de snoket litt ekstra.
Du kan se på det som "invadering av privatliv" men her er greia;
Og de hadde jo faktisk rett.

Så nei, foreldre som mistenker at ungen driver med ulovlige rusmidler og så tar ekstra steg for å komme til bunns i det når ungen lyver er ikke brudd på menneskerettighetene.
Det er å være ansvarsfulle foreldre.

Hvor har du det fra at "hjemmet skal være demokratisk" uansett?
I alle tilfeller jeg vet om, minus et par ekstremt bortskjemte enebarn så er regelen "mitt hus, mine regler". Ungen har ikke stemmerett i viktige saker, og mor/far har alltid veto uansett.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er et voksent menneske på denne jord som ønsker å benytte deg av et fredelig rusmiddel, og det burde du selvfølgelig få lov til. Det er din kropp som du har full rett til å bestemme over.

Som Martin Luther King sa; "One who breaks an unjust law must do so openly, lovingly, and with a willingness to accept the penalty."

"If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so."
Vis hele sitatet...
Synes ikke man er voksen når man enda bor hjemme. Ellers enig i sitatene, men det siste nevner jo alder eksplisitt. En norsk atten-nittenåring er ikke en mann verken biologisk eller etter MLKs definisjon.

Dét sagt så har kanskje både TS og foreldrene noen poenger. Eller felles skavanker. Hjernen din er ikke ferdig utvikla selv om du er myndig, så at de får litt panikk pga. samtidig fravær, depresjon og generell lav tillit er forståelig. Alltid lettere å skylde på noe eksternt enn egen innsats. Det beste for din del vil jo være å vise dem at du klarer livet med cannabis. Flytt ut, røyk når du vil uten å dytte det opp i trynet på dem, men vær ærlig når de spør.

Enn så lenge er det umulig å selvmedisinere seg med ulovlige planter uten å bli stigmatisert av venner, familie og et helsevesen uten samme erfaringer. Noe jeg mener er den absolutt største skadevirkningen av cannabis et par ganger i uka. For noen så hjelper cannabis også mot depresjon, men for å få det bekrefta må man lide seg gjennom måneder uten medisin, gjerne erstattet med enda kjipere stoff. Igjen; den skadelige kognitive effekten av cannabisbruk er omvendt proporsjonell med alder. La det ligge som en belønning i fremtiden når du har ting mer på stell. Skaff deg psykolog via fastlegen.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde det sånn hjemme jeg og, ville råda deg til å flytte ut, men vær obs på at rusbruket kan eskalere. Jeg starta med andre rusmidler når jeg flytta ut fordi jeg da fikk friheten til det, men når jeg tok meg sammen bare et år senere så gikk det fint. Fortsatt, bare jeg er hjemme på besøk føler jeg den overvåkninga og det er ikke noe chill så flytt ut hvis du kan. Er du myndig er det vell uansett på god tid å få seg en jobb og flytte
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dæsken, TS. Du får jo gjennomgå både på skole, i hjemmet og her i tråden

Hvor kjenner du deg komfortabel og trygg? Finnes det en slik plass?

Jeg fikk inntrykk av at foreldrene dine prøver å behandle symptomer, framfor underliggende årsaker.

I førstepost skriver du at hasj har lite å gjøre med problemene, og etterpå skriver du at du har mild depresjon. Har du fått noe profesjonell hjelp vedrørende denne?

Hvorfor bruker du hasj?
Rådgiver har plikt til å si ifra hvis det kan skade deg som går under opplysningsplikt men som myndig har du rett til å få vite hva som skjer og hvorfor.
Du kan heller ikke bli utvist fra skolen for å røyke hasj hjemme med mindre du hadde røykt hasj på skolens område.
Om jeg kan komme med et godt tips ville jeg heller fokusert på helsa di, enn å starte i alle problemene. For så kunne behandle problemene bedre og med mer forståelse.
TS, Vis du går studiespess så kan de ikke gjøre noe, så lenge du ikke driver med risiko arbeid og powertools eller er ute å representerer skolen på noe vis så er du trygg, da kan de bare prøve. Lykke til
Sitat av Gabbyslick Vis innlegg
Rådgiver har plikt til å si ifra hvis det kan skade deg som går under opplysningsplikt men som myndig har du rett til å få vite hva som skjer og hvorfor.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at de har opplysningsplikt til politi eller helsevesen, men foreldre? Når slutter den da, kan sjefen på jobben min ringe mine foreldre også? Skal uansett mye til for at opplysningsplikten overstyrer taushetsplikten, og jeg ville aldri funnet på å gå til foreldrene bak ryggen på yngre elever heller. For alt de visste kunne foreldrene vært hovedårsak til problemet. Det er i beste fall elendig håndtert.

Foreldrene dine, slik du beskriver, høres bekymret men velmenende ut. De snoker mer enn vanlig, men de har vel hatt større grunn enn vanlig til å være bekymret også. Det lureste er å snakke med dem, både for å roe dem ned og for at de faktisk kan hjelpe deg.

Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Du burde heller være glad for at du har foreldre som lar deg være så bortskjemt, det er mange foreldre som hadde banka dritten ut av barna hvis de ble tatt med narkotika.
Vis hele sitatet...
Man skal strengt tatt ikke trenge å være takknemlig for at man ikke blir utsatt for oppdragervold.
Sist endret av *pi; 7. mai 2019 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Sorry for at jeg var krass. 'jeg er kanskje preget av tiden jeg vokste opp i. Håper uansett at det ordner seg. Kunne ønske at jeg ikke svarte på den måten jeg gjorde.
Vis hele sitatet...
Går helt fint, takk

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dæsken, TS. Du får jo gjennomgå både på skole, i hjemmet og her i tråden

Hvor kjenner du deg komfortabel og trygg? Finnes det en slik plass?

Jeg fikk inntrykk av at foreldrene dine prøver å behandle symptomer, framfor underliggende årsaker.

I førstepost skriver du at hasj har lite å gjøre med problemene, og etterpå skriver du at du har mild depresjon. Har du fått noe profesjonell hjelp vedrørende denne?

Hvorfor bruker du hasj?
Vis hele sitatet...
Føler meg egentlig bare trygg hjemme, går helt fint å være rundt foreldrene når de ikke føler at jeg holder noe hemmelig. Er ikke komfortabel på skolen ass :/ har bare et par måneder igjen så det burde gå greit.

Har ikke fått diagnosen depresjon eller mild depresjon og det er ikke noe jeg "vil" ha heller. Har ikke snakket med lege om depresjon så kan kanskje ikke si at jeg er deprimert bare fordi symptomene fra google passet. Det er uansett noe jeg har holdt helt til meg selv. Nå blir jo hasj utelukket så jeg skal prøve å spise sunnere og trene mere så ser vi om det blir bedre.

Jeg bruker hasj for å ruse meg som de fleste. Har prøvd å meditere høy men det er ikke noe jeg gjør ofte. Blir vel vanligvis en jay og en film/serie eller naturdokumentar med munch. Føler jeg kaster vekk tiden når jeg røyker og det er derfor jeg bare røyker et par ganger i uka.

Rolling marijuana that's a cheap vacation -Frank Ocean
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg forstår at de har opplysningsplikt til politi eller helsevesen, men foreldre? Når slutter den da, kan sjefen på jobben min ringe mine foreldre også? Skal uansett mye til for at opplysningsplikten overstyrer taushetsplikten, og jeg ville aldri funnet på å gå til foreldrene bak ryggen på yngre elever heller. For alt de visste kunne foreldrene vært hovedårsak til problemet. Det er i beste fall elendig håndtert.
Vis hele sitatet...
Ja er vel dette jeg er mest opprørt av, å gå bak en elevs rygg til foreldrene for å hjelpe han er jo ikke en god ide. Vet at foreldrene mine og skolen har kontakt og det gjør litt vondt å vite at de skal drive å snakke om problemene mine bak ryggen min. Mister jo den tilliten som skal finnes imellom rådgiver og elev.. Føler egentlig at ting blir verre når de kontakter foreldrene mine som jeg allerede har et kjipt forholdt til akkurat nå.. Blir kanskje egoistisk å si det, vet jo at de prøver å hjelpe men de ser liksom ikke hele situasjonen føler jeg.

Var litt spesiell timeplan idag så går utifra det er derfor de ikke tok meg ut for å snakke. Forventer de samtalene til å komme imorgen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler egentlig at ting blir verre når de kontakter foreldrene mine som jeg allerede har et kjipt forholdt til akkurat nå.. Blir kanskje egoistisk å si det, vet jo at de prøver å hjelpe men de ser liksom ikke hele situasjonen føler jeg.
Vis hele sitatet...
De ser ikke mer av situasjonen enn du lar dem se. Vil du at de skal forstå deg så må du nesten snakke med dem. Noen bør du uansett snakke med hvis du ikke har det bra.
Jeg hadde i alle fall følt det som et tillitsbrudd hvis en rådgiver ringer til foreldrene dine og legger ut om hva du har fortalt, spesielt når man er myndig. Jeg hadde også synet at det hadde vært kjipt om foreldrene mine hadde drevet å snokt på rommet mitt, da jeg bodde hos de. Ja, det er deres hus, men du er såpass gammel at du burde ha litt privatliv. Hadde jeg hatt gjester som bodde hos meg over noen dager så hadde jeg selvfølgelig ikke snoket i sakene deres, selv om de hadde vært mine gjester i min bolig. Man er nødvendigvis ikke voksen når man er myndig, men man er såpass gammel at en fortjener litt privatliv.

Som du er inne på så gjør nok foreldrene dine alt i beste mening, det samme gjelder også rådgiveren din. Man kan diskutere om det som har blitt gjort er riktig eller galt. Men, det som har det som har skjedd, det har skjedd. Nå må man bare gjøre det beste ut av det.
Det er ikke sikkert at det å røyke hasj to ganger i uken preger deg nevneverdig, men det er heller ikke gitt at det ikke gjør det. Slik ting er vanskelig å vurdere selv, men det kommer du nok til å kunne vurdere bedre om litt nå som du skal ta en lang pause.

Jeg får inntrykk av at du ikke snakker om følelse dine med mange, kan det stemme? Det å snakke om følelser kan lette litt på byrden en føler. Det er også ofte slik at en selv får et klarere bilde over situasjonen når man snakker åpent om den med noen. Det er i tillegg alltid nyttig å få andres input.

Slik situasjonen er nå så er det nødvendigvis ikke enkelt å snakke om følelser med foreldrene dine, men det er noe du burde jobbe mot over tid. Foreldre er noe av det beste man har. Med tanke på nåtid, har du kanskje noen venner eller en onkel du kan åpne deg til? Og en annen ting, det med å begynne å trene synes jeg høres ut som en god ide.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av omba Vis innlegg
Ja, det er deres hus, men du er såpass gammel at du burde ha litt privatliv. Hadde jeg hatt gjester som bodde hos meg over noen dager så hadde jeg selvfølgelig ikke snoket i sakene deres, selv om de hadde vært mine gjester i min bolig. Man er nødvendigvis ikke voksen når man er myndig, men man er såpass gammel at en fortjener litt privatliv.
Vis hele sitatet...
At han driver med ulovligheter overstyrer "privatlivet".
Du har ikke rett til å koke meth på rommet ditt uten å bli forstyrra under skjul av "privatlivets fred" heller
Foreldrene vil ikke ha den slags dritt i huset sitt og har all mulig rett til å reagere når de mistenker det.
Det er ikke snakk om at de snoker i dagboka hans for å finne ut hvem han er forelska i, eller sjekker PC'n for å finne ut hva han ronker til.
Fyren drev med ulovlig narkotika (i.fg norsk lovgining. Legaliseringsdebatt får du ta et annet sted) mens han bor under mammas tak. Punktum.
TS burde heller prise seg lykkelig at de velger å ordne opp med ham personlig fremfor å politianmelde ham og kaste ham ut.
Jeg skjønner at dette er kjipt, men som mange har sagt før meg på denne tråden, når du bor under deres tak må du følge deres regler, uansett hvor urimelige du mener de er. Det er tross alt bedre enn at de går til politiet. Om jeg var deg ville jeg lagt bort hasjen til jeg er ferdig på VGS, flyttet ut så snart jeg kan etterpå, og deretter røyke og ellers leve livet som jeg vil. Videre må du nok bare godta at dette ikke er en del av livet ditt de kommer til å godkjenne. Det er jo litt kjipt, men du kan ikke levet ditt liv for å blidgjøre dem.

Vet ikke om du kan bli utvist fra skolen, men såpass vanlig som det er at ungdom prøver hasj, tviler jeg på at de utviser deg hvis dette er første gang du har blitt tatt. Når det gjelder rådgiveren... Jeg er ikke sikker på hvordan regelverket er her i landet, men da jeg studerte i Australia ble vi lært opp i hva som gjaldt av etiske regler for psykologer. Der var reglen at psykologen har taushetsplikt som kun kunne brytes om psykologen har grunn til å mistenke at du utgjør en klar og umiddelbar fare for deg selv eller andre. Jeg regner med at noe av det samme gjelder her i landet. Spørsmålet er om denne rådgiveren er psykolog eller tilhører en annen yrkesgruppe som må praktisere under et etisk regelverk som inkluderer taushetsplikt. Hvis dette ikke er tilfelle, vil jeg tro at rådgiveren ikke har gjort noe ulovlig. Om det ER tilfellet blir spørsmålet om han hadde godt nok grunnlag til å bryte taushetsplikten. Det høres ikke ut som h*n hadde solid grunnlag utifra det du sier i innlegget, men det er vanskelig å si. Når man begynner hos en psykolog i Australia er dette gjerne noe man snakker om den første timen og skriver under på dokumentasjon at man har forstått. Vil absolutt råde deg til å avklare alt dette med rådgiveren før du snakker med vedkommende igjen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At han driver med ulovligheter overstyrer "privatlivet".
Du har ikke rett til å koke meth på rommet ditt uten å bli forstyrra under skjul av "privatlivets fred" heller
Foreldrene vil ikke ha den slags dritt i huset sitt og har all mulig rett til å reagere når de mistenker det.
Det er ikke snakk om at de snoker i dagboka hans for å finne ut hvem han er forelska i, eller sjekker PC'n for å finne ut hva han ronker til.
Fyren drev med ulovlig narkotika (i.fg norsk lovgining. Legaliseringsdebatt får du ta et annet sted) mens han bor under mammas tak. Punktum.
TS burde heller prise seg lykkelig at de velger å ordne opp med ham personlig fremfor å politianmelde ham og kaste ham ut.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne koking av meth med en pose hasj som ble funnet av foreldrene er i overkant ekstremt.

Vi får vite svært lite om historien bak funnet av hasjposen, det er sikkert en grunn til at dem valgte og snoke på rommet til ts.

Er heller måten de velger å reagere mot han på framfor lovligheten av stoffet som er besymringsfult.

Det er ganske nedverdigende for ts at foreldrene velger å fortelle skolen det her, å itillegg få slengt i trynet at alle hans tidligere og nåværende problemer er pågrunn av hasj..
Avhengig av om det stemmer eller ei vil det bare forverre situasjonen.
Sist endret av Goni; 10. mai 2019 kl. 04:45.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Goni Vis innlegg
Å sammenligne koking av meth med en pose hasj som ble funnet av foreldrene er i overkant ekstremt.
Vis hele sitatet...
Det var et eksempel, ikke en direkte sammenligning.

Ulovlig er ulovlig or pappa nulltoleranse for det i sitt hus så er det hans rett.

Ja, den "spesielle grunnen" til at de snoket på rommet til TS er at de mistenkte ham for å drive med drit.
Det gjorde han.
Jeg synes dine forldre har rett til å få vite hva som foregår. De er vel opptatt av at du skal ha det bra? Hvis du driver og sniker og snoker rundt, så setter du deg selv i en dårlig posisjon der de garantert får en grunn til å fatte mistanke. Hadde du derimot forstått deres side av saken og hatt en god kommunikasjon med dem underveis om hvorfor ting har blitt slik de har blitt, hadde de også hatt en bedre forståelse av deg og din situasjon.

Da er det vel egentlig opp til deg å veie opp hvor mye du setter pris på dine foreldre og alt de gjør for deg. Gjør du det vil du også finne svaret.

Når det er sagt, så synes jeg det var feil av de å kontakte skolen. De kunne kontakten en lege, psykolog eller helsesøster (vet det er skole, men de har taushetsplikt som helsepersonell)

Så er spørsmålet mitt, hva er dine ønsker for fremtiden? Er fremtiden din å sitte å røyke hasj i en kjellerhybel om 10 år? Eller er det et mål å skaffe seg en god utdanning innenfor noe man trives med, eller stifte familie?

Jeg ser folk skriver at man ikke har rettigheter i eget hjem, og det mener jeg er fullstendig feil. Den respekten man får samsvarer som regel med den respekten man gir, og man legger veldig opp til et dårlig forhold til sine barn dersom man skal drive og spionere på de til enhver tid.
Stort sett (ihvertfall når man er i den alderen du er i) er foreldre de menneskene i HELE VERDEN som vil det aller beste for deg. Ingen er mer glade i deg, eller bryr seg mer om at du skal gjøre gode valg. De har faktisk også en del mer erfaring enn deg, og skjønner saker og ting kanskje mye bedre enn du tror... For alt du vet kan de faktisk ha vært ganske lik deg, eller hatt venner som har gjort det samme som deg, da de var på din alder. Det kan være verdt å gruble litt over. Kanskje de faktisk vet best?