Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2687
Min uheldige venn ble utsatt for en rus-utløst psykose her om dagen. Han er en fast cannabis røyker og lurer fært på når han kan begynne å røyke igjen.. psykosen ble utløst av et potent psykedelisk stoff. Han skal begynne å gå til lege og få den hjelpen han trenger for å komme seg over dette. Noen tips? Noen egenerfaringer? Takk!
Det er ikke gitt at kompisen din kan eller burde begynne å røyke igjen.

Har hen hatt ubehag relatert til cannabis?
xxxxx221
Admin221's Avatar
Trådstarter
Han har ikke prøvd å røyke etter hendelsen. Vi ønsker ikke å unødvendig risikere psyken for en litta rev.. men dette varer jo ikke livet ut vel?! Man må da kunne fyre når det er behandlet? Jeg vet ikke derfor jeg spør.
Du er vel i risikogruppen for at det kommer tilbake
xxxxx221
Admin221's Avatar
Trådstarter
Han har ei hatt ubehag med cannabis før denne psykotiske episoden heller. Da har det gått i edibles/MYE røykings og andre substanser..
Sitat av Admin221 Vis innlegg
Han har ei hatt ubehag med cannabis før denne psykotiske episoden heller. Da har det gått i edibles/MYE røykings og andre substanser..
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært deg hadde jeg kutta ut litt for en stund. Du er kanskje spesielt mottakelig for å bli psykotisk og da er det ikke vits å jage dette.
Uvaksinert 👍
"Hvis psykosen er rusutløst, opphører den oftest etter en uke (bedring innen en måned), forutsatt at rusbruken opphører. Skyldes psykosen en underliggende tilstand, som f.eks. schizofreni, kan den være langvarig, men fullt mulig å behandle."

http://www.rustelefonen.no/fakta-om-...is-og-psykose/
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som daffe skriver, varer som regel rusutløst psykose i dagesvis. Var det en badtrip på psykeledisk? Gidde psykosen seg når trippen var ferdig? Uansett, vennen din burde gjøre seg selv en tjeneste å ta en god pause og la hjernen og hodet hvile. Dersom han røyker nå risikerer han "flashback" til trippen, som assosierer seg til cannabis rusen og da må han hvertfall legge røyken på hylla en stund, kanskje for alltid. Dette skjedde med meg. Jeg dret i det og røyket allikevel, trapped veldig ned. Men hver gang jeg røyka 0.01 ble det nesten som en psykedelisk tripp med angst og trippy tanker. Røykte på meg depersonalisering til slutt, som kommer og går. Har blitt mye bedre, 5 mnd nå helt uten røykings og er ganske komfortabel med tanken på å ha slutta for godt.

Hvordan går det med vennen din nå?
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tok en pause på 4 år etter en lignende hendelse. Gikk rett tilbake i ubehaget etter første trekk. Be kompisen din slutte helt mens leken er god
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter å ha trippa helt intenst på sopp (skjønte bokstavelig talt ikke konseptet med tid eller sted) fikk jeg veldig trippy flashbacks de neste gangene jeg røyka. Mista tid og stedsans i perioder og fikk skikkelige trippy tanker.

Nå har jeg ikke trippa på noen år og røyker ganske moderat, og da går det heldigvis bra. Dersom jeg får noen slike trippy tanker/flashbacks nå, skjønner jeg at jeg bare er for fjern og tankene forsvinner i takt med rusen og alt er bra. Men at man kan få psykedelisk flashback av å røyke mange uker etter sopp eller syre var jeg virkelig ikke klar over før jeg opplevde det selv.
Om du har svenskegrensa tilgjengelig så fyk til Nordby, kjøp en flaske CBD til han/henne og prøv det. Gunn's Helsekost vedsiden av Subway. Kan være værdt å prøve ^^
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tok en pause på 4 år etter en lignende hendelse. Gikk rett tilbake i ubehaget etter første trekk. Be kompisen din slutte helt mens leken er god
Vis hele sitatet...

Kan signere denne. Etter første ruspsykosen min balla det på seg hver gang jeg røyka, så holdt jeg meg unna alt i et års tid, begynte å ta bare to tre trekk og det gikk bra, hele kveldsjoints gikk også bra noen måneder også smalt jeg rett inn i psykose igjen. Holdt meg unna to og et halvt år og prøvde meg igjen, men merka den paranoide og vrangforestilte psykosetendsen igjen i flere uker etter selvom selve rusen gikk bra. Har skjønt jeg må gi meg for godt før det går gæli for godt, har vært heldig med at psykosene med tida stabiliserte seg, brukte kun hasj, kjenner folk som selv etter mange år lever i rusutløste psykoser av psykedelika og mye hasj som ikke går over og er ordentlig syke pga det.

Kompisen din burde holde seg unna nå som han veit han er disponibel for det.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Om kompisen din fikk en psykotisk lidelse og vurderer å begynne å røyke igjen burde du ta en alvorsprat med han. Mulig han har en underliggende psykisk lidelse som ble midlertidlig frembrakt av cannabisbruk. Om han fortsetter er det mulig at han får en psykotisk episode som videre frembringer denne lidelsen. Han bør holde seg langt unna.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Om du har svenskegrensa tilgjengelig så fyk til Nordby, kjøp en flaske CBD til han/henne og prøv det. Gunn's Helsekost vedsiden av Subway. Kan være værdt å prøve ^^
Vis hele sitatet...
Får man kjøpt cbd olje i sverige? hæ
xxxxx221
Admin221's Avatar
Trådstarter
Jeg tok dette tema ganske seriøst med han. Det viste seg han trakk 0.3g Jay før jeg rakk å prate med han om dette. Han kjente ikke til noe ubehag/flashbacks etc, men tar pause til sommeren ihvertfall for sikkerhetsskyld. Takk for dere som tok dere tid til å svare og om det er noe mere han bør vite så bare keep the post rolling
Pause til sommeren for sikkerhetsskyld? Unskyld men det er ikke "for sikkerhetsskyld" Det er for dumhetens skyld, men hva vet vel jeg
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Pause til sommeren for sikkerhetsskyld? Unskyld men det er ikke "for sikkerhetsskyld" Det er for dumhetens skyld, men hva vet vel jeg
Vis hele sitatet...
Det er så synd jeg ikke kan gi deg flere KP for dette innlegget. Han får nok bare fortsette å lære på den harde måten selv. Man skal jo tross alt bare ha psyken resten av livet
"Pause til sommeren" tyder på at kompisen din ikke klarer å prioritere egen helse først. Han kan jo prøve å lure seg selv med å tro det går fint siden han ikke fikk flashbacks etter de første 0,3 han røykte så langt. Toppers for logikk det der.

Sjansen for at han blir sykere med tiden med den innstillingen er skyhøy. Spesielt når selve psykosen var utløst av røykingen.
xxxxx221
Admin221's Avatar
Trådstarter
Jeg vet, men å fortelle en stoner at du må kutte ut weed er ikke piece of cake. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe han, men er jo bare han som kan få gjordt noe med detta.. Jeg er klar over farene, men tror ikke det helt sitter sikkelig for han.. Noen tips til hvordan jeg kan gå fram på en best mulig måte å fortelle at dette KAN være slutten på cannabis og andre substanser for godt? Han er i kontakt med psykolog og helsevesenet.

Tenkte mere at 2 måneder er en god start.
Sist endret av Admin221; 6. mars 2019 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mdmazing123 Vis innlegg
Får man kjøpt cbd olje i sverige? hæ
Vis hele sitatet...
Jess dude, kjøpte akkurat en flaske til vofferten min. Hun hadde en del forskjellige typer bak disken der, med varierende konsentrasjon av CBD. Usikker på spektrum men skal finne ut av det etterhvert.
Sitat av Admin221 Vis innlegg
Jeg vet, men å fortelle en stoner at du må kutte ut weed er ikke piece of cake. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe han, men er jo bare han som kan få gjordt noe med detta.. Jeg er klar over farene, men tror ikke det helt sitter sikkelig for han.. Noen tips til hvordan jeg kan gå fram på en best mulig måte å fortelle at dette KAN være slutten på cannabis og andre substanser for godt? Han er i kontakt med psykolog og helsevesenet.

Tenkte mere at 2 måneder er en god start.
Vis hele sitatet...
Sett hardt mot hardt, jeg hadde en lignende episode med en kompis på piller. Dette klarer jeg ikke se på, så hvis du ikke klarer å slutte må jeg kutte kontakt.
Anonym bruker
"Full Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
be han røyke hasj med mindre mengder tch,, psykose ekke greit ass, lett å falle i en meget vond spiral. kjenner så mange folk som er blitt ødelagt av psykose startet av rus
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han bør holde seg unna for alltid, jeg var nylig innlagt i på psykiatrisk i 2måneder pga av psykoser som jeg har fremkalt etter mye hasj misbruk og tubge stoffer. Jeg har ødelagt hodet mitt, jeg tar antipsykotisk medisin som hjelper mye. Fikk diagnosen shizofreniform, hvis jeg ikke tar medisinen kommer vrangforestillingene fort. Jeg møtte mange i behandling som var blitt shizofrene pga av hasj, noen veldig alvorlig.

Få vennen din til å tenke seg nøye om, det kan bli ett helvette permanent.