Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1596
Vurderer å rømme fra sykehuset, jeg er innlagt under tvang etter en episode hvor jeg ruset meg. Jeg tenker å bo hos en kamerat og kanskje flytte litt rundt til politiet slutter å søke etter meg, og tvangsvedtaket oppheves.

Vet dere hvor lenge det tar?
Alle tips og råd appreciated
Nei, de kommer til å lete etter deg til de finner deg.

At du tror at dette er en bærekraftig plan forteller meg at du enten fortsatt er såpass syk at du trenger å være der, eller at du bare er en god gammaldags idiot.

Lykke til og god bedring.
Dem slutter ikke å lete etter deg. Og ja, regn med dem sjekker kompiser, når dem ser etter deg. For din egen del, så er det aller mest sannsynlige det beste for deg, at du er der du er inntil videre. God bedring!
Hva får deg til å tro at et tvangsvedtak oppheves fordi politiet ikke finner deg?
Trådstarter
2 0
Sitat av Violet Vis innlegg
Hva får deg til å tro at et tvangsvedtak oppheves fordi politiet ikke finner deg?
Vis hele sitatet...
Hørt at vedtaket må revurderes etter 3 uker (tror jeg)
Sitat av Fugi Vis innlegg
Hørt at vedtaket må revurderes etter 3 uker (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe vedtaket oppheves dersom det fremkommer at du har stukket av fra behandling og polititet ikke finner deg? Blir nok mest sannsynlig forlenget da, tror du ikke?

Er du innlagt på psykiatrisk eller er du innlagt på tvungen rusbehandling?
Sist endret av Violet; 6. januar 2019 kl. 18:14.
Sitat av Fugi Vis innlegg
Hørt at vedtaket må revurderes etter 3 uker (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Og det er kun etter du har blitt vurdert av en lege nøye (altså over tid). Så når du blir fanget etterpå, så bærer det inn igjen. Så vil legen starte på nytt å vurdere deg. Ser han deg som frisk, så blir du mest sannsynlig utskrevet. Han er der, for å forsikre deg ditt beste. Noe pasientene der ikke alltid er klar over.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hvilken paragraf av psykiskhelsevernloven er du innlagt på? §3-2 Tvungen observasjon, eller §3-3 Tvungent psykisk helsevern? Om det er §3-2 kan du holdes i 10 dager før et nytt vedtak må fattes, ellers skal du slippes ut. Du skal ha fått et papir hvor det står mer om dette. Du skal også ha blitt underrettet om din rett til å klage til kontrollkommisjonen. Det anbefaler jeg deg heller å gjøre fremfor å forsøke å rømme. Det er mange problem med å skulle rømme, ikke minst det faktum at du ikke lever i en action-film (Nei, det gjør du ikke! Ta medisinene dine!)

Det er som regel vanskeligst å rømme fra psykiatrien med en gang man blir innlagt. De som oftest klarer å rømme gjør dette mens de er ute og går tur, hvor man rett og slett venter til en god anledning hvor man kan løpe fra kontaktpersonen sin og ut av sykehusområdet. Det forutsetter naturligvis at man har fått innvilget utgang, og det har man gjerne ikke med det første. Den andre måten er å være i nærheten av ytterdøren og komme seg ut da den åpnes, men om man er skjermet har man ikke anledning til å være ved ytterdøren. Det krever også at du kommer deg forbi personen som åpnet døren, at du husker veien ut og at du klarer å løpe fra alle som kommer etter deg, hele veien ut og vekk fra sykehusområdet. Det er også dumt fordi det kan føre til at noen blir skadet, og du har hverken lyst til å skade andre mennesker eller lyst til å bli ansett som voldelig/farlig mens du er innlagt. Om du vurderes som farlig blir du fulgt mye nøyere, du risikeres å skjermes på rom mer, det blir vanskeligere å få innvilget privilegier som utgang og tid i miljøet (tv-stue), risikoen for å havne på isolat, eller belterom øker ved eventuelle utageringer. Andre måter funker rett og slett bare ikke, eller medfører full politiutrykking. Vinduene er ikke laget av vanlig glass. Vinduene er veldig tykke, sterke og de henger sammen selv om de knuses. Bråket som oppstår mens man forsøker å bryte seg gjennom dem gjør bare at alarm utløses og så stopper de deg. Å stjele nøkkelkortene funker ikke, for man klarer ikke å prøve seg frem til riktig kode (alle har en personlig kode) tids nok. Enkelte som prøver dette har trodd de var synske. Da gir det jo på en måte mening å prøve, men de var ikke synske, så da hadde det gitt mer mening å samarbeide om behandlingen.

Det beste er som sagt å klage til kontrollkommisjonen og forsøke å prate seg ut av innleggelsen. Det krever at du ikke er tydelig tullerusk. Det er litt ventetid før ens sak kommer opp til kontrollkommisjonen. I mellomtiden oppfører man seg så bra som mulig, slik at det ikke skjer noe som teller mot ens sak når en er hos kontrollkommisjonen. Da kan det dessuten uansett hende at man oppfattes som frisk nok til å skrives ut (fordi sykere pasienter trenger sengeplassen), eller man blir faktisk frisk av å hvile og ta medisinene sine(!), eller man får innvilget utgang...

Lykke til videre!