Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1661
Jeg lurer på om det går ann å bruke gamle skistaver som kjølerør fra trykkokeren. Ser ut som skistavene er lagd av aliminium så det burde vel gå, eller?
Kjølingen vil nokk virke en del dårligere om du benytter aluminiumsrør, grunnen til at man vanligvis bruker kobber er at kobber har veldig god "ledeevne". Sikkert noen som kan forklare deg det mer nøye, er på tlf atm så får ikke slått opp, om ingen har svart innen jeg er hjemmi igjen skal jeg forklare litt fyldigere.

Her kan du lese om det: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Spec...meledningsevne
Sist endret av Manuehl; 19. januar 2016 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Aluminium har en god varmeledningsevne, selv om kobber er bedre. Så vil ikke si at det er dumt å bruke aluminium mtp akkurat det.
Men aluminium irrer ganske fort med etanol
Du tenker vel ikke lage kolonne av skistavene? Ville heller brukt syrefast til kolonne.
Stavene må jo ha så tynt gods at gode koblinger vil bli vanskelig. Også skal du kjøre kjølevann inn på kolonna/skistaven og hva skjer da om det oppstår lekkasje? Etanol damp er ikke å spøke med....
Kjøp et splitter nytt kobberrør. Rens det godt før du monterer det og etter eventuell saging og sveising. Hjemmebrent er kanskje en shady ting å gjøre, men se heller på det som en arbeidsoppgave for spriten. Hold det så lab-grade du kan. Spriten blir også bedre da.
Du tenker vel ikke lage kolonne av skistavene
Vis hele sitatet...
Ts skrev at han ville bruke dem til kjølerør fra en trykkoker.
Det blir vel en "potstill" og ikke et kolone apparat.
Men jeg tror de alurøra blir vanskelig å bøye.....
Tror nok kobberrør fra f.eks. Biltema er greiere å håndtere. De har også
"Standard" mål så du får kjøpt nippler slik at alt kan skrues sammen.
Å ja. Tenkte bare kolonne jeg, potstill er liksom for spesielt interesserte på en måte. De som enten går old skool for å lage "brun sprit" eller de som liker "karakter" på heimerten.

Why not kolonne TS?
Å laga apparat av trykkoker er utrolig enkelt. Trykkokeren er laga for å være tett. Har du en du ikke bruker blir det jo veldig billig. Fin måte å starte en givende hobby på.
Prøv å google "pressure cooker still" å du får opp både videor og instruksjoner.
Hehe ja du store verden. Folk er kreative. Ja hvorfor ikke? Men ville nok følt meg mer safe med en spiralbrenner.
Koster nesten ingenting og det er et åpent system så overtrykk er umulig. Billig og helt ok kvalitet på spriten.