Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12474
Det har seg slik at jeg og en kamerat begynte å røyke cannabis litt i det små sammen da vi var 15, men fikk mindre kontakt da vi begynte på videregående skole. Jeg røyker en del i helger, vanligvis annenhver helg, og har røyka med ham fremdeles innimellom.
Men han har nå begynt å henge i et skummelt miljø i Oslo som består hovedsakelig av folk som røyker hver eneste dag (noe kompisen min har begynt med) eller langere.
Han sa til meg at har blitt såkalt "innrøyka" og får ikke så god effekt av hasj lenger, og at han har begynt å ta noen piller som heter rivotril (klodazepam) sammen med hasjen.
Har hørt at dette er utrolig avhengighetsdannende, men ingenting om skadeeffekten. Han hadde også ringt en venn av meg i drita full tilstand og fortalt at han hadde tatt rivotril, hasj og en stripe kokain i tillegg til å ha drukket en halvliter med vodka.
Jeg er redd for at han har kommet ut i feil miljø (han har en del psykiske problemer) og jeg tror han døyver smerten sin i rus i stedet for å kose seg med en uskyldig joint for å kose seg sånn som jeg gjør.
Mitt spørsmål er: Hva er skadeeffekten av rivotril, er det lett å bli avhengig av og hva er ruseffekten til rivotril? Jeg lurer på om jeg skal fortelle at han driver med stoff til foreldrene hans, men er redd for at han da kommer til å sladre til faren min om hasjrøykinga mi, og billappen og en Mercedez står på spill om han får vite det.

Hvordan burde jeg gå hjem for å hjelpe min venn tilbake på rett spor? Vil gjerne ha råd fra noen som har erfaring med rivotril fra tidligere av. Tusen takk for eventuelle svar :-)
Har selv sett det skje med mer enn en kompis.

Rivotril er ekstremt skummelt. Ikke rent fysiologisk - han "ødelegger" ingen organer og svir ikke vekk hjernen. Problemet er at det gjør deg totalt samvittighetsløs, gir enorme hukommelsestap, og særlig i kombinasjon med alkohol kan man plutselig skifte helt adferd. Opplevelsesmessig gjør det deg fri for bekymringer, frykt og konsekvenslære. Med andre ord tar man vekk de mekanismene som til vanlig er ansvarlig for å holde et menneske på rett kjøl. For andre oppleves den rusede ekstremt "svidd", personen glemmer konstant ting, roter mye (og leter like mye etter tingene som er rotet vekk), direkte og i noen settinger aggressiv. Det å føle det er en god ide å oppsøke mer rus er også ganske vanlig. Personen selv oppfatter forøvrig ikke hvor "kjip" han er for alle rundt ham - han føler seg som regel veldig normal og komfortabel.

Noe av det skummleste er halveringstiden, som er på oppimot 50 timer. Det vil si, tar han en dobbel, eller tredobbel dose av hva som er nødvendig på mandag så vil han fortsatt være merkbart ruset både tirsdag og onsdag. Når jeg sier merkbart mener jeg ikke fra hans eget synspunkt - han føler seg bare uvanlig "fresh" og bekymringsfri. De som dog merker det er alle rundt ham, som familie, venner, og i de værste tilfellene også folk flest på gaten.

I tillegg til alle potensielle problemene dette fører med seg kommer avhengighetsfaren, som kan komme veldig snikende. Hvis vi går tilbake til eksempelet, der han tar en god dose på mandag kan han gjerne vente til torsdag før han igjen kjører på. Han føler han har vært nøktern i 2 dager, men i realiteten har han vært påvirket av en god dose rivotril kontinuerlig siden mandag. Dermed kan selv "uskyldig" bruk et par ganger i uken plutselig føre til at han går påvirket 24/7 i flere måneder. Da sier det seg selv at man merker en utrolig forskjell når man først går helt av, ettersom at man har levd så og si fri for bekymringer i mange uker.

Å fortelle til foreldre etc er en jævlig dårlig ide, med mindre du kjenner dem godt. Foreldres reaksjon kan gjerne forværre situasjonen betraktelig. Å ta det opp med han når han er ruset er også en utrolig dårlig ide.

Ta det opp med han under 4 øyne en dag han er (så godt som) nøktern, og forklar han at det er en jævla kort vei fra å leke med rivotril til å drite seg totalt ut. Dette tror jeg mange her kan skrive under på....? Selv har jeg alltid hatt ekstremt stor respekt for stoffet, og det er noe av det siste jeg vil se en god venn putte i seg.

EDIT: Må bare skyte inn at jeg ikke mener å si at alle som tar rivotril e.l er på vei til plata. Det går for all del an å få en god, behagelig rus en sjelden gang med litt rivotriler, men om man tar det for at hasjen skal funke er man utvilsomt på feil vei.
Sist endret av Tøffetom; 17. november 2010 kl. 13:54.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Bra skrevet Tøffetom. Var så dum i min ungdom at jeg spiste 6 rivotril 2mg å drakk 0.4l sprit.
Dette var på en mandag. På onsdag våknet jeg på sykehuset med brukket nese, og masse arr i ansiktet. Nesten 3 døgn i svart. Husker små glimt av at balansen ikke virket å at uansett hva jeg gjorde falt jeg til venstre. 8 år senere får jeg alltid en påminnelse når jeg ser meg selv i speilet.
Vil advare alle mot å kombinere rivotril og alkohol. Vil advare mot å kombinere piller å alkohol i hele tatt. Ikke lang mellom livet å døden da.
Har selv mistet hjem,jobb og MASSE spenn på de tablettene der..uten å huske en dritt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har selv sett det skje med mer enn en kompis.

Rivotril er ekstremt skummelt. Ikke rent fysiologisk - han "ødelegger" ingen organer og svir ikke vekk hjernen. Problemet er at det gjør deg totalt samvittighetsløs, gir enorme hukommelsestap.
Vis hele sitatet...
here we go again..
legen hadde sikkert gitt dette ut til alle oss som trenger litt beroligende om det var såpass..jeg fikk 100 stk 2mg første gang,helt greit for nattesøvn og litt beroligende på dagtid,litt seigere enn sobril,ingen hukommelsetap som ved zopiclone som man også får endret personlighet som ved at du blir brisen..ett veldig beregnende stoff vil jeg karakterisere det som

ingen piller er bra i kombi med alkohol osv..men det er selvsagt ikke farlig i seg selv på noen måte..jeg vil si det er det minst "farlige"benzoet

MYE farligere og røyke dritt i lungene hvertfall

samvittighetsløs?hehe..jeg er hvertfall den samme samvittighetsfulle pappaen jeg alltid har vært med eller uten rivotril..vil heller si du blir snillere og mer tolmodig om noe annet med rivotril..

ingen lege jeg har vært borti har følt noe "forbud"mot disse som ved xanor og flunnipam

hadde det vært knytta til problematikk og sterkt misbruk ville det vært svartlista som overnevnte..sånt kommer tilbake til helsevesenet
Sist endret av downer; 17. november 2010 kl. 17:14.
Sitat av downer Vis innlegg
here we go again..
legen hadde sikkert gitt dette ut til alle oss som trenger litt beroligende om det var såpass..jeg fikk 100 stk 2mg første gang,helt greit for nattesøvn og litt beroligende på dagtid,litt seigere enn sobril,ingen hukommelsetap som ved zopiclone..ett veldig beregnende stoff vil jeg karakterisere det som

ingen piller er bra i kombi med alkohol osv..men det er selvsagt ikke farlig

MYE farligere og røyke dritt i lungene hvertfall

samvittighetsløs?hehe..jeg er hvertfall den samme samvittighetsfulle pappaen jeg alltid har vært med eller uten rivotril..vil heller si du blir snillere og mer tolmodig om noe annet med rivotril..

ingen lege jeg har vært borti har følt noe "forbud"mot disse som ved xanor og flunnipam
Vis hele sitatet...
Jeg signerer med Tøffetom om det med "fryktløshet og mangel på konsekvenstenkning".

Jeg har 4 år bak meg med xanor og hadde denne effekten. Har hatt en håndfull med rivotril i de siste dagene og igjen kjenner jeg min "kriminelle side" lokke meg til faenskap som egentlig ikke er meg.
Sitat av downer Vis innlegg
here we go again..
legen hadde sikkert gitt dette ut til alle oss som trenger litt beroligende om det var såpass..jeg fikk 100 stk 2mg første gang,helt greit for nattesøvn og litt beroligende på dagtid,litt seigere enn sobril,ingen hukommelsetap som ved zopiclone..ett veldig beregnende stoff vil jeg karakterisere det som

ingen piller er bra i kombi med alkohol osv..men det er selvsagt ikke farlig

MYE farligere og røyke dritt i lungene hvertfall

samvittighetsløs?hehe..jeg er hvertfall den samme samvittighetsfulle pappaen jeg alltid har vært med eller uten rivotril..vil heller si du blir snillere og mer tolmodig om noe annet med rivotril..

ingen lege jeg har vært borti har følt noe "forbud"mot disse som ved xanor og flunnipam
Vis hele sitatet...

Skulle tro du prøvde å forsvare rivotril & alkohol, ikke farlig sier du?
Det må isåfall tyde på hvor lite du vet om dette stoffet.
Dumme påstander som om å fylle lungene med røyk er mindre farlig osv, har ingen verdens ting med dette temaet å gjøre.
Sitat av Marisa Vis innlegg
Jeg signerer med Tøffetom om det med "fryktløshet og mangel på konsekvenstenkning".

Jeg har 4 år bak meg med xanor og hadde denne effekten. Har hatt en håndfull med rivotril i de siste dagene og igjen kjenner jeg min "kriminelle side" lokke meg til faenskap som egentlig ikke er meg.
Vis hele sitatet...
xanor skyr leger som pesten,selv ikke jeg som får det meste
(flunnipam osv) får det engang..den er i svarteboka..det er ikke rivotril..det er en grunn til det bassert på rapporter og statistikk

men jeg tviler ikke på at stoff forsterkes og kanskje endres i kombi med uheldige ting..tar du 5-10 zopicloner vil jeg tro det går ganske galt da også med alkojhol
Sist endret av downer; 17. november 2010 kl. 17:19.
Sitat av downer Vis innlegg
xanor skyr leger som pesten,selv ikke jeg som får det meste får det engang..den er i svarteboka..det er ikke rivotril

men jeg tviler ikke på at stoff forsterkes og kanskje endres i kombi med uheldige ting..
Vis hele sitatet...
Jeg gikk av xanor når de flytta den "oppover" i katalogen. Fikk legalt av legen. Den får jeg ikke lengre, likesågreit.
Satt dog og pratet med noen om hvordan jeg var på den tabletten og fryktløs er vel ett greit ord. Kjenner den samme effekten av rivotril ja.....
Temaet var, hvordan kan vedkommende få kammeraten tilbake på rett spor?
Ikke å forsvare rivotril fremfor alkohol, som om det ville lettet på problemene hans i en evighet, men som i bunn og grunn ikke har noen mening. det er avhengighetsskapende til randen.
Kryssmeninger om hva tidligere kollegaer, venner og alle andre har fått av sykdommer & erfaring, har svært lite med realitetens fakta om stoffet å gjøre.
PS: Les førsteposten igjen, så ser du at personen har et blandingsmisbruk og sliter med "psykiske" problemer fra før av.
At rivotril er det "beste" for noen som trenger det, ser ut for meg som om det er din bestemte mening å ingen andre sine.
Sist endret av Dodecha; 17. november 2010 kl. 19:53.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dette inlegget er ingen god reklame for av Riviotril akkurat. For et rot
Vis hele sitatet...
-Dernest har vi de såkalte lettere medikamentene mot angst og spenningstilstander , slik som Valium, Vival, Stesolid, Sobril og andre.

http://www.helsenett.no/index.php?op...1715&Itemid=69

noiafolk ass

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Temaet var, hvordan kan vedkommende få kammeraten tilbake på rett spor?
Ikke å forsvare rivotril fremfor alkohol, som om det ville lettet på problemene hans i en evighet, men som i bunn og grunn ikke har noen mening. det er avhengighetsskapende til randen.
Kryssmeninger om hva tidligere kollegaer, venner og alle andre har fått av sykdommer & erfaring, har svært lite med realitetens fakta om stoffet å gjøre.
PS: Les førsteposten igjen, så ser du at personen har et blandingsmisbruk og sliter med "psykiske" problemer fra før av.
At rivotril er det "beste" for noen som trenger det, ser ut for meg som om det er din bestemte mening å ingen andre sine.
Vis hele sitatet...
de sier jo at det er miljøet som er farlig,ikke stoffene i seg selv

prøv å hjelp han vekk fra møkkamiljøet som fremmer stadig sterkere ting,beste tips uansett.

ta ofte kontakt med han og prøv og snakk om de psykiske problemene hans kanskje,vær en del med han hvis du vil ha påvirkning på hvor han ender opp

han er nok der fordi han føler seg litt ensom og trenger litt hjelp og love
Sist endret av downer; 17. november 2010 kl. 17:51.
Hmmm... Jeg bruker selv rivotril 2 mg mot angst og muskelsmerter ca 2 ganger i uken. Og jeg kan ikke si jeg blir ruset, uoversiktelig, hensynsløs eller noen av delene. Tror ikke rivotril er så skadelig om man bruker de som de skal. Men kan tenke meg det kan bli farlig ved misbruk. Da du må doble dosen omtrent hver gang du tar fordi halveringstida er så treig at du ikke får effekt to dager på rad.
Sitat av Talia88 Vis innlegg
Hmmm... Jeg bruker selv rivotril 2 mg mot angst og muskelsmerter ca 2 ganger i uken. Og jeg kan ikke si jeg blir ruset, uoversiktelig, hensynsløs eller noen av delene...
Vis hele sitatet...
selvsagt ikke,bare bullshit fra folk som kjenner noen som kjenner og har hørt

må vi ha en underskriftskampanje fra de som som faktisk bruker dette her for å få klarhet i misforståelsene el?

det er et helt vanlig moderat legemiddel med middels virkning

dårlige ufortjente fjortissrykter er dette

intet annet
Sist endret av PowerDrift; 17. november 2010 kl. 18:49.
Sitat av Talia88 Vis innlegg
Hmmm... Jeg bruker selv rivotril 2 mg mot angst og muskelsmerter ca 2 ganger i uken. Og jeg kan ikke si jeg blir ruset, uoversiktelig, hensynsløs eller noen av delene. Tror ikke rivotril er så skadelig om man bruker de som de skal. Men kan tenke meg det kan bli farlig ved misbruk. Da du må doble dosen omtrent hver gang du tar fordi halveringstida er så treig at du ikke får effekt to dager på rad.
Vis hele sitatet...

Nå er utgangspunktet rivotril som rusmiddel, og dine erfaringer med 4 mg i uken er neppe overførbar til en som ønsker å bruke det til å ruse seg og få "bedre funk av hasjen". Ikke minst dersom man kombinerer det med alkohol, siden disse opptrer svært synergistisk (1+1=7).

Og det du skriver i siste setning understreker nettopp det jeg prøver å få frem; man føler seg ikke ruset. Som du sier selv - man må doble dosen hver gang. Dette er ikke fordi man har lite stoff i kroppen, men fordi man så ekstremt fort tilvender seg sinnstilsdanden man er i. Den reelle dosen vil øke med ca 50% om man tar samme dose dag 1 og 2.

Sitat av PowerDrift Vis innlegg
selvsagt ikke,bare bullshit fra folk som kjenner noen som kjenner og har hørt

må vi ha en underskriftskampanje her el?

helt vanlig moderat legemiddel med middels virkning

dårlige fjortissrykter er dette

intet annet
Vis hele sitatet...
Hadde vi hatt en underskriftskampanje her hadde det neppe endt opp i dere rivotrilforsvareres favør.
Sist endret av Tøffetom; 17. november 2010 kl. 18:51.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
men fordi man så ekstremt fort tilvender seg sinnstilsdanden man er i. Den reelle dosen vil øke med ca 50% om man tar samme dose dag 1 og 2.
Hadde vi hatt en underskriftskampanje her hadde det neppe endt opp i dere rivotrilforsvareres favør.
Vis hele sitatet...
sinnstilstand
du skriver fortsatt som om dette er heroin,mdma eller meth

dette stemmer ikke
du snakker om de du har hørt om og ikke egne erfaringer
ingen får noe særlig rus av dette,det misbrukes ikke i noen særlig grad,derfor gir legene det ut til oss og flere på forumet ellers ville det vært likestilt med flunnipam og xanor SELVSAGT

jeg har brukt det mye tidligere og man blir ikke raskt tolerant mot det igrunn

det sier liksom alt hvordan legene ser på det,ikke de dårlige historiene som kommer fra oslos underverden

Det er ett rolig,harmløst beroligende/søvndyssende stoff du lett får av legen.

men jeg heller utelukker ikke at masse drit og møkk blandet sammen er farlig
Sist endret av PowerDrift; 17. november 2010 kl. 18:59.
Sitat av PowerDrift Vis innlegg
sinnstilstand
du skriver fortsatt som om dette er heroin,mdma eller meth

dette stemmer ikke
du snakker om de du har hørt om og ikke egne erfaringer
ingen får noe særlig rus av dette,det misbrukes ikke i noen særlig grad,derfor gir legene det ut til oss og flere på forumet ellers ville det vært likestilt med flunnipam og xanor SELVSAGT

jeg har brukt det mye tidligere og man blir ikke raskt tolerant mot det igrunn

det sier liksom alt hvordan legene ser på det,ikke de dårlige historiene som kommer fra oslos underverden

Det er ett rolig,harmløst beroligende/søvndyssende stoff du lett får av legen.

men jeg heller utelukker ikke at masse drit og møkk blandet sammen er farlig
Vis hele sitatet...
Vil bare takke deg og downer for arbeidet dere gjør med å understreke poengene mine og ikke minst fungere som en skikkelig advarsel for de som vurderer å leke litt med piller.
Powerdrift:Rivotril misbrukes i aller høyeste grad,og det gir en rus.Og i mine øyne så er det likestilt med xanor og flunipam.
Rivotril er like populært på plata blant junkiser som xanor er.
Og det er ett stort avhengighetspotensiale,har selv vært hekta på både xanor og rivotril og det er like vanskelig og kutte ut rivo som xanor.Jævlig kjipe abstinenser som er ett helvete og komme ut av.
Powerdrift og Downer:Jeg trur begge dere kommer til og skjønne etterhvert at disse pillene ikke er harmløse,men det skjer vell ikke før dere får kjenne på abstinensene disse djevel-pillene har og by på.
Stoffets langsiktige konsekvenser må sees i sammenheng med de holdninger og den kultur som individet omgir seg med. For en familiefar som inntar moderate mengder rivotril på resept og med samtykke fra lege, er risikoen for å havne på glattisen vesentlig mindre enn for en ung gutt som har fått det for vane å reke gatelangs og misbruke rivotril i kombinasjon med andre rusmidler. Mentaliteten til disse to individene rundt bruken av medikamentet er så vidt forskjellig at det naturlig nok også oppstår vidt forskjellige bruksmønstere. Og ikke bare påvirker det bruksmønsteret, men også selve ruseffekten.

En vesentlig faktor til den subjektive rusopplevelsen er de sosiale rammene og de forventninger som brukeren innehar. Dette gjelder alle rusmidler. Hvis man forventer en rolig kveld hjemme med familien, hvor effekten av stoffet primært er smertelindring og muligens litt mild eufori, så er dette effekten man vil oppleve. Inntar man det samme stoffet på fortauskanten i rammene av et belastet rusmiljø, og med de forventninger at du skal bli helt "fucka", så vil man enkelt kunne leve seg inn i en slik ruseffekt. Dette er velkjente fenomener, og alle som har lest litt om rus, psykologi og sosiologi er klar over dette.

De sosiologiske og psykologiske faktorene har så stor innvirkning på brukerens subjektive opplevelse at de i mange tilfeller kan være langt viktigere enn nøyaktig hvilket stoff innenfor en viss stoffgruppe brukeren inntar. Det har derfor lite for seg å trekke sine egne erfaringer inn som eksempel når grunnlaget for sammenligningen er mer eller mindre fraværende. I den settingen som rivotril her misbrukes er det uten tvil betydelige risikoer for å oppleve mye av dette som Tøffetom beskriver.
Sist endret av mentalmelt; 17. november 2010 kl. 20:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Veldig interessant å lese om en som er oppriktig bekymret for sin kompis som tydeligvis har sklidd ut når det kommer til å ruse seg for at tråden ender med en kverrulering over hvilket stoff som har minst skadevirkning.

Ingen av delene er noe positivt for denne personen, være det seg hasj eller rivotril.
Missbruk av cannabis kan fort få en person som allerede sliter med integrering i det voksne samfunnet til å bli mer apatisk i forhold til sin situasjon, for ikke å snakke om tiltaksløsheten et klonazepammissbruk gir og påfølgende abstinenssyndrom det fører med seg.

Klonazepam, som de fleste andre benzodiazepiner har lite skadelige effekter utover sløving av kognitive evner på kort sikt.
Men ved lengre tids bruk kan det lede til søvnproblemer, lite energi, hodepiner, kvalme, svimmelhet, irritabilitet, panikkanfall. Abstinensene vil komme først etter 4 ukers bruk kilde.

Du kan lese mer på langtidseffektene her.
Nå har jeg ingen personlige erfaringer med missbruk av benzoer men flere av mine bedre venner har det, og det siste jeg hørte fra dem om temaet var "[...] og plutselig har det gått en måned uten at du husker noe som helst, påfulgt av et abstinenshelvette uten like..".

Hva angår trådstarters problem - prat med kompisen din. Foreslå at han kutter litt ned på røykinga. Det er bare tull at man blir for innrøyka til å få "funk" med mindre man sitter og trekker på bongen fra morgen til kveld hver eneste dag. Og da er det på tide å finne noe mer konstruktivt å bedrive tiden med.. Røyking bør være desserten, ikke hovedretten til frokost, lunsj og middag.
Sist endret av emphi; 17. november 2010 kl. 20:40.
Tusen takk til dere som kom med god relevant informasjon og gode råd!
skal gjøre mitt beste for å hjelpe min venn.
Og til dere som driver og debatterer og for og imot forskjellige typer stoffer;
vi kan vel konstatere at en person som dobler doser med rivotril og blander det med
hasj og alkohol utsetter seg selv for skade.
Utifra det dere sier her merker man altså ikke at man endrer seg av rivotrilen selv, men at det er først og fremst andre som legger merke til det. Kanskje ikke så rart at dere som bruker rivotril sier dere ikke har merket noen forskjell?
Sitat av Frontex Vis innlegg
Tusen takk til dere som kom med god relevant informasjon og gode råd!
skal gjøre mitt beste for å hjelpe min venn.
Og til dere som driver og debatterer og for og imot forskjellige typer stoffer;
vi kan vel konstatere at en person som dobler doser med rivotril og blander det med
hasj og alkohol utsetter seg selv for skade.
Utifra det dere sier her merker man altså ikke at man endrer seg av rivotrilen selv, men at det er først og fremst andre som legger merke til det. Kanskje ikke så rart at dere som bruker rivotril sier dere ikke har merket noen forskjell?
Vis hele sitatet...
Lykke til med kameraten din. Jeg har hatt som jeg sa en liten håndfull med rivotril nå og jeg har ikke blandet med noe annet enn kaffe. Glemmer avtaler og ting jeg skal gjøre, for meg synes den farligere enn xanoren.

Dra ham hjem etter øra en helg og kansje få ham på her så noen kan snakke ham til rette. Ikke så lett å ta råd fra kompis i egen alder. Det løpet der fører bare en vei, men det er jo ikke for sent enda.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Stoffets langsiktige konsekvenser må sees i sammenheng med de holdninger og den kultur som individet omgir seg med. For en familiefar som inntar moderate mengder rivotril på resept og med samtykke fra lege, er risikoen for å havne på glattisen vesentlig mindre enn for en ung gutt som har fått det for vane å reke gatelangs og misbruke rivotril i kombinasjon med andre rusmidler. Mentaliteten til disse to individene rundt bruken av medikamentet er så vidt forskjellig at det naturlig nok også oppstår vidt forskjellige bruksmønstere. Og ikke bare påvirker det bruksmønsteret, men også selve ruseffekten.

En vesentlig faktor til den subjektive rusopplevelsen er de sosiale rammene og de forventninger som brukeren innehar. Dette gjelder alle rusmidler. Hvis man forventer en rolig kveld hjemme med familien, hvor effekten av stoffet primært er smertelindring og muligens litt mild eufori, så er dette effekten man vil oppleve. Inntar man det samme stoffet på fortauskanten i rammene av et belastet rusmiljø, og med de forventninger at du skal bli helt "fucka", så vil man enkelt kunne leve seg inn i en slik ruseffekt. Dette er velkjente fenomener, og alle som har lest litt om rus, psykologi og sosiologi er klar over dette.

De sosiologiske og psykologiske faktorene har så stor innvirkning på brukerens subjektive opplevelse at de i mange tilfeller kan være langt viktigere enn nøyaktig hvilket stoff innenfor en viss stoffgruppe brukeren inntar. Det har derfor lite for seg å trekke sine egne erfaringer inn som eksempel når grunnlaget for sammenligningen er mer eller mindre fraværende. I den settingen som rivotril her misbrukes er det uten tvil betydelige risikoer for å oppleve mye av dette som Tøffetom beskriver.
Vis hele sitatet...
Takk mentalmelt, for et utrolig bra svar. Du er utrolig flink til å formulere deg. Jeg har nylig blitt satt på rivotril av legen grunnet sterk angst(skapt av egen idioti). Jeg merker kun at jeg blir roligere, og slapper lettere av, av Rivotril. Men om man virkelig går for og ruse seg, er det klart det går til helvete. Får du Rivotril av legen din er det en grunn til det, og det er viktig at du følger annvisningen og ikke overposjonerer.
too much of anything will make you a addict.
Det er vel selve dosen som avgjør om man bare blir rolig, eller totalt balle. Tror ikke kameraten din tar en "legedose" på 0,5 mg.
Ser du nylig har vært aktiv Frontex. Hvordan går det med kompisen? Deg også for den del.
Du skal egentlig røyke ganske mye før du blir innrøyka, du blir mye fortere "innspist" på piller.

Jeg tror ikke rivotrilen er kjernen i problemet til din kompis, men holdningene hans. Jeg er røyka min første bønne på midten av åttitallet og har sett veldig mange som kompisen din. Noen ganger går det så fort at det ser ut som om de passerer forbi deg når du står og ser inn i en heissjakt. Det å lefle med knark uten bremsene på går dårlig.

For å ta et eksempel. En veldig nær kompis av meg var alltid mot alle typer knark untatt canabis. Blant mange av kompisene hans var det vanlig med piller, pepper og cola. Han prøvde etterhvert dette forsiktig, og drev med det på en ikke hyppig basis noen år.
Et år jobbet han masse svart og drev en del foretning som gav uanstendig god avkastning, så når ferien kom hadde han skuffen full av penger og fri fra jobben. I den ferien knarket han seg psykotisk:-( det tok vel en snau uke, enda hadde han masse penger igjen og null dømmekraft. Når ferien var over var ikke han helt medlem av virkeligheten lenger så jobben forsvant, deretter kåken. Når han kom til meg et halvt år etter ferien og spurte om han kunne gjemme seg for torpedoer hadde han mistet alt. leilighet, jobb, penger, innbo, klær, alt var borte. I tillegg hadde han en større narkogjeld etter et parti han hadde rotet bort samt rettsvesenet i hæla etter en razzia hjemme.

Vi hadde delt leilighet før og godtok under tvil å la han gjemme seg hos meg en periode. Han var snyltete før også men nå tok han kaka. hver gang han fikk penger mellom henda forsvant han noen dager og kom blakk tilbake.
Til slutt gav jeg opp hele fyren når han i stedet for å skaffe seg leilighet prøvde og flytte inn i min. I tillegg var han frekk nok til å tro at jeg skulle prioritere hans avtenning istedet for mine egne viktige ærender.

For å sammenfatte kort gikk fyren fra å være i slutten av tjueårene, med fin leilighet, alt han trengte av brune/hvitevarer og alt annet du kan kunne syns du trenger, fin godt betalt jobb like i nærheten, masse svartjobber og kjempeinntekter. Til narkoman venneløs uteligger på rekordtid, med torpedoer og fengselsdom.

Til historien hører også at jeg kjenner folk som prøvde det samme for 25 år siden og greier seg fint den dag i dag, de har greid å beholde bremsene på underveis.

Til ts:
Hvis du mener alvor med å hjelpe kompisen din så bør du kontakte han å invitere med på aktiviteter som dere har hatt det moro med før og med det minne han litt på den verden han er i ferd med å forlate samt representere et rusfritt alternativ.
Ikke la han utnytte deg økonomisk, tråden her nevner en del absinensproblematikk men snakker ikke så mye om den vikitigste. nemlig "hyppen". Du blir så jævlig hypp på di pillene du ikke har at du ikke tenker klart i perioder. En jeg kjenner opplevde at en pilleavhengig gjest rappa pencilinpilla han hadde lagt fram. Du vet, hvit pille, det kan jo funke.
Så du må passe på verdiene dine.

Vær også forsiktig med moralprekner, bare at du er i mot bruken kommer til å gjøre at han søker seg vekk fra deg.
Sist endret av bajjaz; 7. januar 2012 kl. 01:16.
har VELDIG mye erfaring med rivotril og de fleste andre benzor, spist tusenvis... men det meste er allerede nevnt, tenkte bare jeg skulle nevne at pillerus som all annen rus er veldig individuelt!!
▼ ... flere år senere ... ▼
er det farlig og ta 6 2mg rivoer samtidig?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du tar de alene vil du overleve, verre er det om du tar andre CNS dempende midler som alkohol eller andre sløvende medikamenter samtidig.
Vil bare nevne jeg ikke vet om en eneste person som har knasket rivotril uten å fucke til livet sitt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har fucka til livet før på andre måter. Men aldri alvorlig på grunn av piller. Men ja du kan fort drite deg ut. Jeg tar som oftest "medisinsk" dose, som ble nevnt, eller gjerne dobbelt så mye. Tar du for mye av disse setter du ditt eget liv og andres på spill.

90% av de jeg kjenner klarer å ta riv forsvarlig.
Sist endret av ZionRoad; 18. februar 2015 kl. 12:38.