Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1640
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Jeg antar at de fleste har hørt om dette med at fett isolerer. Dette har jeg egentlig aldri trodd noe på. Jeg har alltid vært av typen som aldri fryser og jeg hater varme.

I høst mistet jeg en del rundt magen og nå som vinteren har kommet fryser jeg som en naken kanin. Er det faktisk noe i påstanden om at fett isolerer, eller har jeg bare gått fra viking til veiking?

Rene fakta er jeg ikke så veldig interessert i,da de har det med å ikke være helt til å stole på, grunnet variabler man ikke tenker på. Det er mye mer interessant med teorier, egne erfaringer og diskusjon

Ffojt
Joda, det isolerer litt. Men hvis du øker forbrenningen vil du også bli varmere!
Sist endret av ragedAsian; 8. desember 2010 kl. 22:05. Grunn: Mordi
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Joda, det isolerer litt. Men hvis du øker forbrenningen vil du også bli varmere!
Vis hele sitatet...
At man går ned i vekt impliserer ikke at metabolismen øker.

Forøvrig så ja, fett isolerer.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
At man går ned i vekt impliserer ikke at metabolismen øker.

Forøvrig så ja, fett isolerer.
Vis hele sitatet...
Å forbrenne betyr ikke nødvendigvis at du forbrenner fett. Det betyr at cellene i kroppen begynner med energifrigjøring, og kroppen blir varmet. Hvis du ikke spiser opp de "kaloriene" du har kvittet deg med, så går man ned i vekt ja.

Edit; rett på meg hvis du siktet til noe helt annet.
Sist endret av Wakoko; 8. desember 2010 kl. 22:12.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
At man går ned i vekt impliserer ikke at metabolismen øker.

Forøvrig så ja, fett isolerer.
Vis hele sitatet...
Men metabolismen øker ved økt muskelmasse, hvilket kan være en følge av/en grunn til vekttap. I mitt tilfelle var det det, og jeg fryser fortsatt...
Sitat av Ffojt Vis innlegg

Rene fakta er jeg ikke så veldig interessert i. Det er mye mer interessant med teorier
Vis hele sitatet...
Hehe

Min teori er at det isolerer. Jo større kropp, enten i muskler eller fett, jo lenger tid tar det å kjøle den ned. Akkurat som det tar lengre tid å tine en stor isbit enn en liten isbit
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hehe

Min teori er at det isolerer. Jo større kropp, enten i muskler eller fett, jo lenger tid tar det å kjøle den ned. Akkurat som det tar lengre tid å tine en stor isbit enn en liten isbit
Vis hele sitatet...
Absolutt en god teori med et interessant eksempel!
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg antar at de fleste har hørt om dette med at fett isolerer. Dette har jeg egentlig aldri trodd noe på.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett på BBC og David Attenborough sine programmer om hval og isbjørn?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har du ikke sett på BBC og David Attenborough sine programmer om hval og isbjørn?
Vis hele sitatet...
Nei? *titegn*
Termoreseptorene/-sensorene ligger stort sett i huden, så følelsen av kulde/varme har å gjøre med andre ting enn kroppsfett.
jo mere fett desto lengre nedkjølingstid ? så hvis du er ekstremt nedkjølt tar det en evighet og "tine" igjen ?
Sjekk graderstokken du, det er kaldt ^^
Fett isolerer ja, å det isolerer på den måten at det forhindrer varmetap fra muskler og blodårer. Siden fettet ligger rett under huden så sørger det for at det er større avstand mellom muskler/blodårer og huden som blir kald. Det er ingen blodårer i fettlaget, blodårer er kun i muskler og dypere vev, så når du blir kald og kroppen må utvikle mere varme for å holde seg varm er dette mest på grunn av at muskler blir nedkjølte. Vist man har et større fettlag mellom huden og musklene så blir varmetapet for musklene mindre og man klarer å holde seg varmere mye enklere. Fett isolerer også bedre for kulde enn det muskler gjør, så personer med mye muskler td. som en "overbola" muskelbygger vil nedkjøles mye raskere enn en lubben person. Normalt sett så har kvinner et større fettlag enn menn (25-30% mot 18-22% for menn ).

For det meste så er kulde farligest når klær på kroppen blir våte og kalde, td. vist man faller i vannet eller vist svette gjør klærene våte. Da er det meste av overflaten til kroppen din utsatt for kulde og vist du ikke er lubben å har et godt fettlag under huden så vil blodet som er i musklene raskt bli nedkjølt å du vil starte å bli nedkjølt veldig raskt. For dem som ikke er godt "polstret" så er det derfor viktig å ha tykke klær eller klær som isolerer godt di stedene på kroppen som har di største muskelgruppene. Dette er lår, rumpe (setemuskler), mage og skuldre og overarmer. Det er også lurt å kle godt di steder som det er stor blodgjennomstrømming, dette som hode og hals.

Di enkleste stedene å få forfrysninger er tær & fingrer, så å kle seg godt med sokker og votter er heller ikke dumt.
Sist endret av Mantuz; 8. desember 2010 kl. 22:56.
Brainiac sjekket ut hvem som holdt ut lengst i kulde av en feit og tynn person. Den feite holdt ut lengst.
I tillegg til at fett isolerer, så er det mye mer energi i fett enn i protein og krabohydrater, noe som er positivt når det er kalt. Samt at du slipper at kroppen begynner å bryte ned muskelmasse for å få energi hvis du har litt fett på kroppen og skulle gå tom for energi.
Dette blir selfølgelig litt mer gjeldene hvis du skal krysse nordpolen elns...
Sjekk ut denne, Denne
Er ikke hele videoen, litt før dette klippet blir han sjekket ut av en forsker for å hvordan han taklet kulde under extreme forhold. Der han blir senket ned i et iskaldt bad for så ikke vise mer en et lite rykk på nesa, der eller normale mennesker ville havnet i sjokk med en gang de fikk rumpetutten nedi vannflata.
Fett isolerer, men du fryser like mye på huden uansett. Kjernetemperaturen vil nok dale senere, men snø vil føles like kaldt mot huden.