Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 18794
Heisann,

Håper dette er rett underforum - eller forum for den saks skyld. Men dette er jo freakforum, så jeg håper det er ok!

Kort fortalt så har jeg fått konstatert at jeg har altfor høye jernlager hos min doktor. Jeg føler meg ekstremt slapp, trøtt og er nesten aldri uthvilt. Redusert sexlyst, osv.

Behandlingen er veldig enkel; årelating (tapping av blod, 1 halv liter i uken) frem til ferritin-nivåene ligger rundt 10-20. Deretter 2-3 ganger i året for å holde det i sjakk.

Problemet er at allmennleger her i Norge er ekstremt lite opplyst om denne tilstanden og som regel bare flirer av det.

Allmennlegen min anbefalte meg å donere blod, men jeg får ikke donert på lang tid pga at jeg har hatt en ny sexpartner de siste 6 mnd. Og ettersom jeg er singel, så vil det nok bli flere før jeg får donert. Bloddonering er derfor ikke et alternativ.

Det har derfor gått så langt at jeg vurderer å tappe mitt eget blod selv. Dette er selvsagt ikke ønskelig, men desperate tilstander krever desperate tiltak.

Har noen peiling på hvordan jeg kan gå frem? Hva utstyr bør jeg få tak i og hvor?

På forhånd takk!

Mvh

Elijah
Er du sikker på at sexen du har hatt har vært risikofri, så hadde jeg jugd på bloddoneringsformen. Dem sjekker vel uansett blodet? Blir fort dumt hvis en i året dauer pga bloddonoren har hiv, mens 10stk dauer pga for lite blod. Er alt for strenge krav til det å gi blod her til lands synes jeg.

Ellers så er det vel bare å finne fram en sprøyte, å stikke inn. Uten at det høres så behaglig ut.

Eller så får du stikke til Transylvania å finne deg en type. Har hørt dem er ganske blodtørstige der

Har du evt penga, så finnes det jo privatleger å. De bør vel ikke ta mer en en 500lapp for å tappe litt blod. Dog så synes jeg det er passe kjipe penger om det kun er pga legene her er "uopplyste"
Sist endret av legalize_it; 19. september 2009 kl. 03:59.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er du sikker på at sexen du har hatt har vært risikofri, så hadde jeg jugd på bloddoneringsformen.
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste rådet jeg har sett på lenge. Du anbefaler ham, etter hva jeg tror, å begå et lovbrudd. Tenk deg om.

Til trådstarter: Å tappe eget blod er normalt en smal sak. Alt utstyr som brukes til slikt av helsepersonell, er mulig å få kjøpt. Opplys legen din om at du gjør det, så får du sikkert råd (etter han fraråder deg dette). Og vær svært nøye med hygiene.
Skaff deg en veneflon og stikk deg selv. Eller så få en venn eller sykepleier til å gjøre det.

Blodet spruter godt da.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er du sikker på at sexen du har hatt har vært risikofri, så hadde jeg jugd på bloddoneringsformen. Dem sjekker vel uansett blodet? Blir fort dumt hvis en i året dauer pga bloddonoren har hiv, mens 10stk dauer pga for lite blod. Er alt for strenge krav til det å gi blod her til lands synes jeg.
Vis hele sitatet...
Stemmer at blodet testes for en rekke sykdommer etter hver gang du donerer, ja. Rusmidler og andre ting som kan være potensielt dødelige for pasientene, derimot, er det ingen testing av. Derfor hviler alt på deres tillit til deg og din integritet. Hvorfor noen skulle ville donere blod når de ikke får annet enn et råttent krus/en paraply/tskjorte/en pin når de vet at blodet deres kan være livsfarlig er en annen sak.
Veneflon, litt nerver og en stødig hånd er alt du trenger.
Har kompiser som drev med blodtapping av hverandre tidligere(de synes det var tøft, 14 år og gotherfjortiss)
Men skaff også sprit til å desinfisere og ALDRI bruk samme åra for ofte, da blir den mer skadet. Skift mellom årene.
Tapp ALDRI alene og ikke mer enn 1/2 liter. 1 liter blod mindre i kroppen kan føre til sjokktilstand, ihvertfall kraftig svimmelhet.

Her står mye: http://www.su.hio.no/sufag/forelesninger/veneflon.htm
NeiNei!! Haha, jeg har faktisk en god ide :P

Nå for tiden er det mangel på "stikkedukker" på div. Sykehus som driver med opplæring. De skal bare ta blodprøvene, men ikke donere de eller no. Hør med nærmeste sykehus/ universitetssykehus om de driver med det
Finn en venn eller venninne som skal bli sykepleier, så kan jeg garantere deg at vedkommende vil tappe blod fra deg uavhengig av medisinsk tilstand. De er veldig stikkekåte, de jævlene.
hehe.. kom til meg! Jeg er veldig keen på å ta blodprøver
*øve øve*
Takker for svar folkens! Tror jeg kan komme til å like dette forumet

Å lyge om sexlivet mitt er uaktuelt, og ser på bloddonering som en lite effektiv behandlingsmetode nå i begynnelsen uansett da det tar altfor lang tid hvis jeg kun får donert hver 3. måned.

Jeg tror at det jeg kommer til å gjøre er å ringe allmennlegen min og bløffe med at jeg nå har kjøpt utstyr til å begynne å tappe selv for å se om han tar det litt mer alvorlig da.

Jeg skulle gjerne ha betalt en doktor i privat sektor for å gjøre det, men jeg var faktisk hos en doktor i privat sektor som rett nok var mer behjelpelig og forståelsesfull, men han var ikke interessert i å tappe blod av meg.

Hvor får man kjøpt slik utstyr? Veneflon for eksempel?

Tappe på egen hånd med noen tilstede blir siste alternativ.
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Tapp ALDRI alene og ikke mer enn 1/2 liter. 1 liter blod mindre i kroppen kan føre til sjokktilstand, ihvertfall kraftig svimmelhet.
Vis hele sitatet...
Dette er viktig. Når vi som sagt ikke kvalifisert helsepersonell og alt det der, men det går under sunn fornuft at du måler hvor mye du tapper, og ikke tapper for mye.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Siden du nå uansett skal tappe det: blodpannekaker.
Sitat av Tias Vis innlegg
Siden du nå uansett skal tappe det: blodpannekaker.
Vis hele sitatet...
Vi må ikke glemme blodpølsene...

Som sagt over, veneflon og nerver er alt du trenger
Anbefaler veneflon, også skaffer du sånn blodprøveglass. Der har du armen min når jeg trente på å sette veneflon i armen! Husk å desinfisere først!
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Finn en venn eller venninne som skal bli sykepleier, så kan jeg garantere deg at vedkommende vil tappe blod fra deg uavhengig av medisinsk tilstand. De er veldig stikkekåte, de jævlene.
Vis hele sitatet...
Den siste setningen der er så sann som den kan bli!
Har en kompis som skulle på date med ei jente som studerer noe innen helsesektoren.
Han endte opp med en lang nål i en av blodårene som går langs øvre del av håndryggen.
Syns det var litt komisk.

Mitt råd er å gjøre som Chuck Norris! Be om en bøtte og en pistol!
Heh, neida.. Jeg ser helst at du ikke kødder med å tappe så mye blod på egenhånd.
Du kan aldri vite hvordan du reagerer på det der.
Det må være meget ugunstig å besvime mens du tapper blod..
Sitat av Elijah Vis innlegg
Hvor får man kjøpt slik utstyr? Veneflon for eksempel?
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt slikt på apoteket.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Kjøp grå eller hvit ettersom disse har størst flow (du må ha litt store blodårer for det da)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du får kjøpt slikt på apoteket.
Vis hele sitatet...
Ligger det ute i butikken eller må jeg spør etter det bak disken?

Får man kjøpt en slange man kan koble til veneflonen? Eller er det prøveglass som er tingen?

Hva sier jeg hvis de spør hva jeg skal bruke det til? Ser for meg at sannheten i dette tilfelle ikke nødvendigvis er det beste.

Gleder meg faktisk litt jeg nå!

Men ser for meg at det er en god mulighet for at doktoren min vil tappe selv når han hører mine planer.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
De har ikke lov å spørre om bruk.
Når jeg som sykepleierstudent var utplassert på hematologisk poliklinikk for en dag lærte jeg å tappe pasienter som nettopp deg.
Jeg fikk utlevert en doneringspose med slange og helvettes tjukk nål i enden. Alt inkludert.
Denne nåla sku stikkes inn i en fin stor åre i albueleddet og vips var posen full. Trekk ut nål og på med bomull/plaster.

Dette må jo virkelig være en enklere måte enn å drive med veneflon på seg selv.... Spes om man skal variere på hvilken hånd man skal stikke.
Hvis du skal tappe ditt eget blod, husk på å drikke! Sist gang jeg var og gav blod, ble jeg fortalt at det store problemet når man tapper en halv liter er ikke blodtapet, men væsketapet. Vann, brus, juice, vørterøl, your choice.
Hvis ikke legen din vil gjøre dette, og du velger å gjøre det på egen hånd, må du for all del teste deg jevnlig, slik at du ikke ender opp med jernmangel istednfor.

En annen ting jeg lurer litt på, er hvordan du har kommet i denne situasjoenen i utgangspunktet. Tar du/ har du tatt jerntilskudd? Er det mye jern i vannet der du bor? Spiser du ekstreme mengder rødt kjøtt? Vanligvis vil jo kroppen tilpasse jernopptaket etter behov.
Sist endret av felix_poker; 21. september 2009 kl. 12:00.
Hm, tror sannelig du bør bytte lege. Har en kamerat som har det her, og han fikk tilbud om å "tappes" jevnlig. Hvis du tapper selv får du jo ikke målt blodverdiene og vet ikke når det holder.
En lege bør uansett ikke flire av deg forresten...
Alle gode leger flirer av pasienetene, men ikke mens pasientene er tilstede
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alle gode leger flirer av pasienetene, men ikke mens pasientene er tilstede
Vis hele sitatet...
Jeg er bare bitter for familielegens gjentakende "Gale katter får revet skinn. Hohohohoho." fra alle gangene jeg måtte sy som kid.
hallo, hvis legen sier at du har et helseproblem. Så skal HAN løse dette.
Ikke du selv som privatpersjon, du har krav på hjelp anyway!!!

bytt lege eller snakk vett til mannen, tar en lege 10 min max, da er alt safe!!
Svaret er rimelig enkelt - du lyver ikke(!) til blodbanken, og du tapper ikke blod selv. Dersom du forklarer situasjonen til blodbanken, så kanskje de vil hjelpe deg. Eller helsepersonell i praksis. Jeg har vært blodgiver lenge, og du blir rimelig dårlig (slapp og uggen) om du ikke gjør som de sier. (Altså drikker nok og holder deg i ro etterpå). Blir du dårlig når du tapper selv, da sliter du.

Dersom penger et et problem så ringer / skriver du til noen som kan hjelpe deg å finne informasjon gratis. Jeg tror det som het SUSS-telefonen i sin tid eksisterer enda. Eller klara klok eller andre tjenester.
Hvis du skal gjøre dette selv, gjør det for all del med noen tilstedeværende. I verste fall kan du dø av dette. Tenker da at du svimer av og blodet fortsetter å tappe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Rimy Vis innlegg
Når jeg som sykepleierstudent var utplassert på hematologisk poliklinikk for en dag lærte jeg å tappe pasienter som nettopp deg.
Jeg fikk utlevert en doneringspose med slange og helvettes tjukk nål i enden. Alt inkludert.
Denne nåla sku stikkes inn i en fin stor åre i albueleddet og vips var posen full. Trekk ut nål og på med bomull/plaster.

Dette må jo virkelig være en enklere måte enn å drive med veneflon på seg selv.... Spes om man skal variere på hvilken hånd man skal stikke.
Vis hele sitatet...
Selges dette på apotek? Stemmer det at det er risiko for blodpropp ved tapping av blod?

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis ikke legen din vil gjøre dette, og du velger å gjøre det på egen hånd, må du for all del teste deg jevnlig, slik at du ikke ender opp med jernmangel istednfor.

En annen ting jeg lurer litt på, er hvordan du har kommet i denne situasjoenen i utgangspunktet. Tar du/ har du tatt jerntilskudd? Er det mye jern i vannet der du bor? Spiser du ekstreme mengder rødt kjøtt? Vanligvis vil jo kroppen tilpasse jernopptaket etter behov.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på hvordan jeg har havnet i denne situasjonen som du sier.

Jeg har jobbet som bygningsarbeider i noen år og var da konstant sliten. Dette trodde jeg var en naturlig konsekvens av det tunge arbeidet. Nå har jeg imidlertid vært borte fra yrket og hvilt mye et helt år, men føler meg nesten like sliten.

Tar null jerntilskudd, men har riktignok spist en del rødt kjøtt (nesten daglig). Jerninnhold i drikkevannet vet jeg ingenting om. Mulig å finne ut dette noen plass?

Men som du sier; ved et normalt menneske vil kroppen skille ut overflødig jern. De som har hemokromatose har en genfeil som gjør at kroppen ikke greier å kvitte seg med overflødig jern og det begynner dermed hope seg opp i indre organer etter hvert. På sikt er dette dødelig og det er sannsynligvis en svært forsømt tilstand. Det er antatt at rundt 0,7% har denne tilstanden i Norge.

Nå er det ikke bevist at jeg har hemokromatose, men det er vel heller ikke avkreftet, og den siste doktoren jeg besøkte kom med den merkelige uttalelsen; "Vi kan vel si at du har en slags hemokromatose."

Sitat av luni Vis innlegg
Hm, tror sannelig du bør bytte lege. Har en kamerat som har det her, og han fikk tilbud om å "tappes" jevnlig. Hvis du tapper selv får du jo ikke målt blodverdiene og vet ikke når det holder.
En lege bør uansett ikke flire av deg forresten...
Vis hele sitatet...
Enig. Men jeg er bare temmelig frustrert over å ikke bli tatt på alvor.

Fastlegen min nærmest fnyste av meg når jeg ringte ham for å gjøre oppmerksom på at ferritin var merkbart forhøyet (430). Noe han ikke gjorde meg oppmerksom på etter en rutinetest. Videre nektet han meg gentest, henvisning til spesialist, osv.

Jeg har byttet fastlege etter dette, men pga at hun ikke begynner før over jul så har jeg ikke benyttet meg av henne enda da jeg trolig må til en vikar.

I mellomtiden har jeg vært til en lege i privat sektor som riktignok tok meg på alvor, men samtidig bedyret at han trodde alt var helt i orden. Jeg fikk maset meg til gentesten, men det var så vidt. Når prøveresultatene kom tilbake kunne han bare konstatere at jeg hadde forhøyede jernlager, men at gentesten ikke viste noen fare for klinisk hemokromatose. Å tappe blod av meg var helt uaktuelt og at jeg var sliten måtte ha andre årsaker.

Det er derfor frustrerende og vanskelig å ta tak i dette, når jeg møter så mye motstand.

Planen nå er å skrive et brev til den siste doktoren jeg var hos og fortelle at jeg virkelig ikke føler meg bra samtidig som jeg lister opp mine gode argumenter etter min egen research. Da håper jeg at han vil tappe blod av meg.

Vet du om kameraten din har blitt tappet? Er han slapp? Var han hos spesialist?

Btw, jeg har prøvd å komme i kontakt med spesialister i privat sektor eller telefon/email kontakt med offentlige, men det er helt klin umulig. Det ser ut til at det er ingen private spesialister eller hematologer jeg kan besøke uten henvisning fra fastlegen min.
Sist endret av Elijah; 4. oktober 2009 kl. 01:40.
Prøv legevakta på en ikke travel dag?
Sitat av Elijah Vis innlegg
Stemmer det at det er risiko for blodpropp ved tapping av blod?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke utdannet helsepersonell, men så vidt jeg vet er det stikk motsatt. Jo "tykkere" blodet ditt er, jo større sjangse for blodpropp. Når du tapper blod, tynner du ut blodet, og risikoen blir mindre.

Har du blitt satt på blodfortynnende medisiner?

Sitat av Elijah Vis innlegg
Tar null jerntilskudd, men har riktignok spist en del rødt kjøtt (nesten daglig). Jerninnhold i drikkevannet vet jeg ingenting om. Mulig å finne ut dette noen plass?
Vis hele sitatet...
Man kan få målt drikkevannet sitt. Jeg vet at min mor og far har gjort dette, men kan desverre ikke hvjelpe deg med hvor du skal henvende deg. Opplysningen?

Sitat av Elijah Vis innlegg
Men som du sier; ved et normalt menneske vil kroppen skille ut overflødig jern.
Vis hele sitatet...
Ikke bare vil man skille ut overflødig jern som alt er tatt opp, man vil rett og slett la jern passere, uten å engang bli tatt opp i kroppen. Ved hemakromatose vil man imidlertid både få økt opptak og kroppen vil holde på jernet, selv om det er for mye.

Snakk med legen din om å evnt. ungå mat med mye hemjern (kjøtt, fisk, fugl), da dette er mer biotilgjengelig enn ikke-hemjern, som du finner i mat fra planteriket. Jeg anbefaler ingen å bli vegetarianer, men det går ann å spise mindre hemjernholdig mat, og se om det hjelper. Men, snakk med legen din først, og da helst en ny lege
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Etter mye frem og tilbake med doktoren og en spesialist, har jeg bestemt meg for å begynne å tappe blod selv.

Det er mulig min nye fastlege ville ha vurdert å tappe meg da hun tar meg seriøst og er behjelpelig, men jeg er lei av doktorbesøk.

Når jeg tappet hos blodbanken brukte de en slange med en nål i armen min? Hvor får man kjøpt dette? Apoteket? Hva sier jeg at jeg trenger?

Ser for meg at dette er bedre en veneflon?

Om noen lurer på hvorfor jeg velger å gjøre dette er det fordi norske leger hittil sier at jeg er helt frisk, mens en amerikansk spesialist jeg har konferert med mener at jeg trenger å få ned jernnivåene da de mest trolig forårsaker mine symptomer.
Klisje opplegg fra norske legers side, hvorfor prøve noe nytt, for all del, det kan jo til og med kurere deg lissom.

Høres ut som at det mest optimale her er rett og slett å stille deg utenfor en eller annen medisin skole om du er så heldig at du har en i nærheten, og gjøre som instruert nedenfor.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=7274&stc=1&d=1265747927

Jeg mener, for all del, noen som faktisk har litt øvelse her kan i hvertfall kansje gjøre det til å begynne med slik at du ser hvordan det gjøres, siste opplegget du bør kaste deg på er å prøve deg ut som doktor, på deg selv, uten at du helt har erfaring med hva som kan skje.
Sist endret av blueshift; 9. februar 2010 kl. 21:40.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva er det med alle dem som sier "gjør det selv, men ha noen til stede"? Da er det jo vitterlig bedre at den som er til stede gjør det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva er det med alle dem som sier "gjør det selv, men ha noen til stede"? Da er det jo vitterlig bedre at den som er til stede gjør det.
Vis hele sitatet...
Går for det samme. "Gjør det selv" og "Gjør det alene" er i grunnen to forskjellige ting. Gjør man det kan man pusse opp badet, men kona kan bli med. Gjør jeg meg forstått?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sio: Egentlig ikke. Hovedpoenget mitt var at, om begge mangler opplæring i dette, vil det sannsynligvis likevel gi bedre resultat om håndlangeren setter inn veneflon og så videre, så kan f.eks. underarmen til offeret ligge i ro.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sio: Egentlig ikke. Hovedpoenget mitt var at, om begge mangler opplæring i dette, vil det sannsynligvis likevel gi bedre resultat om håndlangeren setter inn veneflon og så videre, så kan f.eks. underarmen til offeret ligge i ro.
Vis hele sitatet...
Korrekt, og da gjør de det selv. Du kan altså gjøre noe selv, med flere involvert. Er du med nå? Gjør det selv kontra gjør det alene. To forskjellige ting.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sio: Jeg bare later som om jeg er med, og dropper å lese den rotete forklaringen din i begynnelsen jeg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sio: Jeg bare later som om jeg er med, og dropper å lese den rotete forklaringen din i begynnelsen jeg.
Vis hele sitatet...
Ja da så, det går bare godt med folk som later at de forstår!

Men om du syntes det var rotete får jeg prøve enda en skal, skal nok få det til vet du.

Når en sier "gjør det selv" mener en ikke nødvendigvis at trådstarter selv skal sette veneflonen, men at det blir gjort uten hjelp av lege osv. Denne tolkningen av "gjør det selv" går ut på at man på egen hånd kjøper eventuelt utstyr en trenger og deretter går i gang med arbeidet uten profesjonell hjelp. Om han får hjelp av en venn så gjør han det enda selv, da han har kjøpt utstyret og setter i gang hjemme. Om han derimot ble bedt om å gjøre det alene ble situasjonen annerledes. Jeg har aldri rynket med nesen da folk har bedt om om å gjøre det selv, da jeg alltid har forestilt meg at trådstarter ikke hadde gjort dette alene.

Jeg tror du selv har mang en gang vært borti denne "gjør det selv" tolkningen, for eksempel hos byggvarekjeder og liknende.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå forstår jeg. (eller gjør jeg nå det...? Hehe). Neida. God forklaring den siste.
Trådstarter
Allright.

Så hvor får man kjøpt utstyret? Apoteket? "Hei! Jeg tenkte å tappe en halvliter blod fra kroppen min i helgen. Trenger en slange og en nål regner jeg med. Har dere dette?"

Jeg har planer om å ringe doktoren min og fortelle om mine planer for å høre om hun kan tenke seg å gjøre det isteden. Hvis ikke blir det selvbetjening.

Det jeg nevnte tidligere mtp blodpropp er ikke senvirkninger, men altså at det kan komme luft inn i blodet under tapping. Dette skal ikke være helt heldig.
Små "blodpropper" oppstår rundt venekateter når man har de liggende lenge, og pga. at du bryter åreveggen og en reaksjon med fibrin etc etc.
Luftembolier kommer ikke inn i årene med minde du setter det inn, trykker inn elns.

Edit: si alt du skal ha til apotekeren, og du skal få det uten kny hvis de har det.
Sist endret av Stayneh; 11. februar 2010 kl. 02:05.
Trådstarter
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Små "blodpropper" oppstår rundt venekateter når man har de liggende lenge, og pga. at du bryter åreveggen og en reaksjon med fibrin etc etc.
Luftembolier kommer ikke inn i årene med minde du setter det inn, trykker inn elns.

Edit: si alt du skal ha til apotekeren, og du skal få det uten kny hvis de har det.
Vis hele sitatet...
Thanks.

Betryggende å høre.

Vet du nøyaktig hva jeg trenger?

Synst det er ille nok å spør om det i utgangspunktet. Ønsker ikke i tillegg å være usikker på hva det faktisk er jeg skal ha.

Kan jeg bare si at jeg trenger en plastslange og en nål/veneflon?
Nå vil jeg langt ifra anbefale å starte et årelatingsregime på egen hånd uten å ha avklart dette med kvalifisert personell (lege). Om du ikke får "ønsket" svar, be om henvisning, second opinion privat etc. Dette er noe som må følges opp med jevnlige blodprøver, og ikke noe du skal drive med rundt sofabordet. Men, informerer om venepunksjon uansett.

For å ta blodprøver brukes vanligvis et lukket vakumbasert system med utbyttbar spiss som føres inn i venen, vanligvis en av venene i albueleddet. Vanligste typer her er vacutainer
http://www.health.qld.gov.au/chrisp/images/bd_vacutainer.jpg


og butterfly.
http://www.nu-careproducts.co.uk/IMAGES/IVPRODUCTS/butterfly.gif

Selve vacutaineren kan brukes flere ganger da den har utbyttbar spiss (for guds skyld aldri bruk samme spiss flere ganger). Når du kommer inn i venen klikkes et blodprøveglass (her fins flere typer, avhengig av hva prøven skal brukes til, altså uten relevanse for deg) inn i vacutaineren eller butterflyen avhengig av hva du bruker.

Å ta blod fra seg selv med vacutainer tror jeg blir vanskelig, da denne krever to hender for å holde stødig mens du setter inn, evt bytter glass. Det er mulig å sette inn vacutaineren med glass påmontert, men ikke anbefalt da det finnes sjanser for at venen kan kollapse grunnet undertrykket som påføres det øyeblikket venen punkteres, ikke farlig, men du må stikke igjen i en annen vene. For ikke å nevne at et glass ikke har all verdens kapasitet, så hvis du skal bedrive terapeutisk tapping kommer du til å måtte bytte glass, noe som ikke går med en hånd tilgjengelig. Det er nok noe lettere med butterfly, men fortsatt ingen barnelek.

I tillegg kan det hende du må bruke staseband for å finne dine egne vener med mindre de er veldig synlige til vanlig, og dette er også noe som må betjenes med den ene hånden du har ledig. Dermed har du klare bakdeler med mindre du er blekksprut av natur

Venflon brukes hovedsaklig for å etablere en midlertidig venetilgang, hovedsaklig for å føre noe inn i venen. Venflon er vanskeligere å legge inn enn det er å foreta en vanlig venepunksjon. I tillegg krever disse stell om de ligger inne, og innsettelsen må foregå så sterilt som mulig. De går også ofte tett, og helsepersonell bruker sterilt NaCl og/eller Heparin (antikoagulantia) for å holde venflonen åpen. Samtidig er dette en åpen "inngangsport" forbi kroppens beste beskyttelsessystem (hud) og venflon må byttes regelmessig, for å unngå infeksjon i venen (flebitt). Å legge inn venflon for å trekke blod, er feil bruk av hjelpemiddel, og unødvendig.
Trådstarter
Mastermark,

Meget informativt. Takk så mye!

Jobber du innen helsevesenet?
Mastermark:
Hvis TS skal bruke venekanyle for å tappe, vil han jo kanskje ikke la den ligge inne lenge, og da vil han jo ikke få flebitt.
Det oppstår jo mest ved langvarig bruk. Og den vil jo holde seg åpen i den(korte) tiden han/hun trenger den.

(nei, for all del, jeg oppfordrer IKKE til egen tapping av blod)
Sist endret av Stayneh; 14. februar 2010 kl. 01:56.
Det er forsåvidt sant, men allikevel blir det feil instrument til jobben, og mer tungvint, både å legge inn, og å stelle med etter min mening. Da er det faktisk nesten like enkelt og hensiktsmessig å bruke en sprøyte med kanyle, og trekke ut manuelt, og det er rimelig tungvint
Elijah, ja, er i helsevesenet.
Mastermark: tja, jo. Enig forsåvidt at det kanskje er enklere, har forsåvidt aldri prøvd å legge inn venekanyle på meg selv, eller butterfly. Kun på andre.

Elijah: Har du sagt til legen din at nå er neste steg å gjøre det selv? Kanskje det funker å legge litt press på legen?
Må si jeg er litt sjokkert over at diverse folk som poster her mener de har nok legekunnskap til at de kan anbefale årelating. Nå er jeg bare sykepleierstudent selv, men selv om ferritinnivået ditt er litt elevert, er jeg nesten 100 % sikker på at det ikke er klinisk viktig her. Tapping av blod skjer som oftest ikke før ferritinnivået overstiger 1000ug/ml i blodet, og jeg er sikker på at grunnen til at fastlegen din ikke nevnte at dine verdier var litt forhøyet er nettopp for å ikke skape unødvendig paranoia. Du sier også at du har vært hos flere leger etterpå som mener akkurat det samme, nettopp at jernnivået ditt ikke bør ha noen innvirkning på din tilstand. Kanskje det er på tide å undersøke om andre ting kan være årsaken til at du er kronisk trett. Depresjon kan føre til alle symptomene du nevner.
Dette er jeg helt enig i, og jeg uttrykte klart i mitt innlegg at jeg ikke oppfordrer til dette, heller tvert imot.
Men om trådstarter er overbevist om dette, synes jeg det er på sin plass å informere om hva som er korrekt prosedyre for venepunksjon, så TS ikke begynner å tulle med dette med feil utstyr og uten hensyn til hygiene og smittevern, noe som kan føre til ytterligere alvorligere problemer. (Henviser til kanyle -- sprøyte -- gummislange-uttalelser over i tråden)

Det riktige er selvsagt ikke å diagnostisere og behandle seg selv på dette grunnlaget, men heller kontakte lege og forklare hva du planlegger å gjøre og hvorfor, slik at legen kanskje kan få TS på andre tanker før man begynner hematologisk hjemmepraksis i sofakroken.