Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 6300
Detta ser bra ut, IP-Telefoni, gratis å ringe innlands.
Betaler bare en fast avgift i mnden så kan en ringe så mye en vil...
Det er faktisk gratis å ringe utenlands de 100 første minuttene hver måned også.

Men altså, 159 kr i måneden så kan du ringe gratis til fasttelefoner.


Det lyser hoax!
Joda, dette er lurt. Har ventet lenge på et slikt tilbud i Norge.
Men de lanserer det ikke før i januar. Og da kan Nextgentel og flere andre også være på banen.

Abonnementsprisen er den samme somt Telenor tar. Det lønner seg for de som ringer mye til fasttelefon (eller utlandet, for den saks skyld), men det spørs hva prisen blir til mobil, som nok er der man ringer mest.

Før du bestiller, merk deg at det koster 490 i etableringsavgift. Det står ikke i prislisten, men i avtalevilkårene.

[edit]
Jeg tviler på at det er en hoax, ett søk på brønnøysundsregisteret viser at Espen Fjogstad er kontaktperson for firmaet, og han står i ligningen for 2001 med:
Formue: 14050000
Inntekt: 30035100

Så han har nok råd til å satse på dette.

I tillegg har de ingen utgifter for å strekke kabler ut i det ganske land, og der sparer de inn veldig mye som Telenor ellers hadde lurt til seg. Den eneste utgiften de har er til ip-telefonen og sentral infrastruktur, så med en god del kunder har de nok råd til å sponse ganske mye lokaltelefoni.
Sist endret av thevoice; 24. september 2003 kl. 23:08.
Vel, det er jo IP telefoni da, det er jo anderledes med det. det er ikke som vanlig analogt, det er vanlig at man har sånne priser på det!

BBF har et liknende tilbud til sine kunder, 30 kr mnd. men jeg tror ikke det er IP telefoni!

edit: prisen til mobil er/blir 0,95. det står i prislisten dem!
JA! dette har jeg ventet lenge på. Hvis dette lønner seg, så skal jeg så absolutt ha det.
Synd det ikke gjelder ringing til mobiltelefon :/ siden det er det jeg gjør mest!
Men der er billigere til mobil enn noe annet da, så fortsatt!
Dette var jo bare genialt! Dette skal jeg sjekke litt ut om! Håper diskusjonen om dette varer en stund.

Edit:
Har nå lest gjennom alt som er å lese på siden, og må konkludere med at dette virker skikkelig lovende! Tror jeg skal tenke litt på om vi skal skaffe det hjemme. Er bare om vi har bindingstid igjen på hjemmetelefonen.

Likte spesielt prisene og det at du kan ta med deg telefonen til hvilken som helst internettlinje og dermed "ta med" hjemmetelefonen og hjemmenummeret ditt der du plugger den inn. Altså om du tar med telefonen til utlandet(hotell m.internett) tar du rett og slett med deg telefonnummeret til utlandet. Ringer noen til ditt vanlige nummer ringer det på telefonen du har med til utlandet!
Sist endret av ZerBox; 25. september 2003 kl. 10:50.
ZerBox: genialt, tror jeg må lese mer!

ITavisen hadde en sak i dag, de liker det:
Til sammenligning koster fasttelefon hos Telenor 990 i etablering og 159 kroner måneden - akkurat det samme som hos Telio. Men i tillegg må du jo betale tellerskritt, noe du slipper med IP-telefoni.
Vis hele sitatet...
les mer her: http://www.itavisen.no/art/1301942.html
Likte artikkelen til ITavisen! Høres ut som dette kan bli noe stort!
IP-telefoni er jo absolutt ikke noe nytt da, men er ikke så utbredt på privatmarkedet. Dette har vært i bedriftsmarkedet LENGE.

Og det er jo ikke så rart at du kan ta med deg telefonnr ditt hvorenn du drar. det er tross alt IP'er vi snakker om. Den er jo ikke akkurat stedsbestemt.

Spørsmålet mitt er hvorfor dette ikke har blitt lansert på privatmarkedet for lenge siden. Det er som sagt ikke noe nytt.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Iom. at det går via bredbåndstilkoblinga kan det bli litt surt når man laster opp/ned. Eller?
Som KaldBlod sa så kan man være skeptisk til at det går via bredbåndtilkoblinga.. Lurte litt på det jeg og..
Men... Hvis da plutselig nettet tryner, eller at jeg driver og fikser på porter og sånt og må reboote modemet, da funker ikke telefonen?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hmm...
"Modemet mitt er ødelagt, så jeg må ringe til support. Eller.. Øh?"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som har fått dette i hus?
Fungerer det bra?
Dagbladet har testet Telio, se http://www.dagbladet.no/dinside/2004/02/06/390257.html

Ellers har de begynt å sende ut adaptere nå, så folk som var tidlig med å bestille bør vel regne med å få det levert i løpet av februar.
Jeg har bestilt!
Rapport kommer så snart jeg får det igang...(regner med det får en stund da )
Da har jeg fått adapteren i hus!
Den kom heldigvis rett i postkassen, så jeg slapp å hente den på postkontoret.

Plugget den rett inn i switchen (NGT), den fikk IP fra DHCP og så var summetonen klar.

Telio har ikke aktivert meg for å kunne ringe ut enda, siden jeg betalte fakturaen i dag, men det regner jeg med er i orden i løpet av morgendagen.

Kunne derimot motta samtaler på nummeret jeg har blitt tildelt (2168xxxx).

Lydkvaliteten var kjempegod, det var bittelitt forsinkelse på linjen, men det merket jeg nok bare siden jeg stod å så på den jeg ringte til (akkurat som når man ringer fra mobil til mobil med noen innen synsvidde).

Dette lover veldig bra så langt.

http://www33.brinkster.com/herkanduse/DSCN0166.JPG
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Kan man koble til flere telefoner etter adapteren? Har tre telefoner i huset, hadde vært kjekt med summetone på alle
når bestillte du? jeg er spent, synes de skal få ut fingeren og sende mitt adapter og!
Det er to utganger i adapteren, men bare den ene er i funksjon.
Da må du i såfall inn med en eller annen form for forgreningsledning/boks.
Man får vel kjøpt noe sånt på telehuset / clas ohlson, regner jeg med.

geokri: husker ikke helt når jeg bestilte, men det var vel noen uker etter at de lanserte telio.no. Det var noen måneder før nyttår, tror jeg.
faen, bestillte bare noen dager etter de lanserte og jeg har ikke hørt noe. Men gikk inn på sidene mine der, og fant nr mitt

så jeg vet hvertfall hva det er
Bestilte du adapter eller IP-telefon?
De har bare begynt å levere adaptere, siden IP-telefonene ikke er godkjent enda..
Jeg bestilte egentlig IP-telefon, men endret bestillingen til adapter, og kjøpte meg heller en tøff trådløs telefon når jeg fikk vite om forsinkelsen.
Kan man bruke en hvilken som helst telefon da?
Må det ikke være en spesiell type (IP tlf?) ?

afen/thevoice:
Vil det ikke være mulig å koble noe ala dette:

Kode

internett --> router --> switch
                         |    |
                         PC   adapter
                                  |
                                switch
                                |   |
                             tlf1  tlf2
e.l.?
Sist endret av n5k; 10. februar 2004 kl. 23:03.
Du har enten en adapter hvor du plugger inn vanlige analoge telefoner, eller en egen IP-telefon (som ikke leveres enda).

Ja, det kan kobles slik du tegnet opp hvis du med switch mener forgreningskabel/dings. Adapteren har sikkert nok strøm til 3-4 telefoner.

Hvis man bestiller to linjer (koster like mye i måneden som ISDN), aktiverer de utgang 2 på adapteren, slik at du har ett telefonnummer på utgang 1 og et annet nummer på utgang 2.
Etterhvert vil man kunne gå inn på kundesidene på telio.no for å velge hvilke nummer som skal fungere på hvilke linjer, men så langt er det bare de helt basic tjenestene som fungerer, som ringing og nummervisning.
Du kan jo også kjøpe wlan telefonen(som suger) og ha mange telefoner på samme base.
Ja, WLAN-telefonene koster 495 i tillegg til den vanlige oppstartsprisen.
Men jeg ville ikke holdt en WLAN-telefon helt inntil hodet etter å ha lest om hvor mye stråling den gir i forhold til GSM-telefoner.

Greit nok at det ikke er bevist at stråling er farlig, men det er å tøye grensene litt...
bestilte adapter, syntes ikke den wlan telefonen var noe tøff, skal ha meg en Siemens Gigaset SL 100 istedet
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av thevoice
Ja, det kan kobles slik du tegnet opp hvis du med switch mener forgreningskabel/dings. Adapteren har sikkert nok strøm til 3-4 telefoner.
Vis hele sitatet...
men hva om routeren fordeler lokale-iper gjennom dhcp, og kun har en ip ut mot internett.

vil man da fremdeles kunne bli oppringt?
Har vurdert å bestille det nå..
Dere som har det, har det vært noen probleme elns til nå ?
Ingen problemer så langt, annet enn at de jeg ringte til sa de hørte ekko, men det har de ikke sagt på noen dager.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Får man beholde det gamle nummeret når man går over til telio?
afen: Jepp. Det får mann.
▼ ... over en uke senere ... ▼
test
Opprinnelig postet av metrom
men hva om routeren fordeler lokale-iper gjennom dhcp, og kun har en ip ut mot internett.

vil man da fremdeles kunne bli oppringt?
Vis hele sitatet...
Har testet dette på jobb denne uken. Fungerer helt 100 det. Slik vi har det idag så går internett-forbindelsen igjennom utrolig mange routere.
IP-telefoni adapteren fikk IP adresse 10.12.27.6, som går igjennom en router på 10.12.27.1 som går til routeren på 10.12.0.1 som går til 10.0.0.1 osv.. *puste*
Jeg trengte ikke åpne noen porter i noen av routerene, og man kan også taste inn fast IP på den.
Jeg fikk adapteren min for noen dager siden nå, og venter på lønna for å betale og aktivere abonnementet.

En ting jeg kom til å tenke på:
Funker begge portene i den? Det er plass til to telefoner der. Er den ene sperret eller noe? Noen som vet. Isåfall er det vel bare å telnette inn og åpne i vei?
Er kun den ene som virker hvis du bare har bestillt en ja.
Har portscannet den jeg har, men fant ingenting som var åpent (I manualen som følger med står den noe om en web-interface, men det var tydeligvis deaktivert)
Men jeg gir ikke opp så lett, vil ha en titt på softewaren i den
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av CoDEmASTeR
Har testet dette på jobb denne uken. Fungerer helt 100 det. Slik vi har det idag så går internett-forbindelsen igjennom utrolig mange routere.
IP-telefoni adapteren fikk IP adresse 10.12.27.6, som går igjennom en router på 10.12.27.1 som går til routeren på 10.12.0.1 som går til 10.0.0.1 osv.. *puste*
Jeg trengte ikke åpne noen porter i noen av routerene, og man kan også taste inn fast IP på den.
Vis hele sitatet...
så bra.
og den kunne motta samtaler også?
Ja, uten problemer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Post fra Telio`s forum :

For de med Telio adapteret koblet på en svitsj vil det normal være vanskelig å sniffe opp pakker som går til den, og dermed å kunne hente ut info om hvem som ringer. Ved bruk av ettercap og et lite C# (.NET) program har jeg klart å omgå dette.

Desverre har jeg ikke noe tid til å utvikle/bugfixe programmet (Det er på et rimelig alpha stadium nå). Så hvis noen har tid til å fikse på det, har jeg lagt ut kildekode på http://hokum.net/telio.
Jeg kan godt hoste siden for programmet hvis ønskelig.

Programmet i dag, laget på 30 minutter. Ligger minimert, når noen ringer spretter den opp og viser fram nummeret. Enkelt og greit.

Det man gjerne kan ønske seg er:
- Ligge i trayen
- Legge inn valg for type nettverk, adapter osv.
- Sjekke at Telio linja er opp (Nødvendig?)
- Logge samtaler (også ubesvarte)
- Slå opp i telefonkatalogen for å finne navn.
- Gi mulighet til å lagre egen adressebok.
- Ringe opp fra PC ved å sende inn pakker på vegne av adapter (mulig?)
- Masse mer...

Og ja, jeg vet at koden er helt håpløs, treg osv... Men det ble gjort med venstrehånda for å sjekke om det gikk. Mer tid har jeg ikke til å bruke på det.

Vet at en softphone er på vei, men av erfaring tar ting litt tid, og ingenting er vel mer gøy enn å lage noe selv?

Frivillige kan enten bare ta over hele greia selv, eller sende meg en mail (hvasomhelst@hokum.net). Bare pass på at kildekoden til evt. program forblir åpen slik at andre kan gjøre seg nytte av den også.

--
mvh
Stein
Vis hele sitatet...

Tenkte at noen her kanskje har peil på dette?
Hvordan er det med DECT-telefoner og Telio?

Har nå bare en gammel skit-telefon, men er sugen på en nice trådløs, men de fleste kule er DECT. Spurte en kar på en sjappe om det ville funke, men han hadde ikke hørt om Telio, så han visste ikke. Fikk beskjed om at det kun funka med analoge telefoner (av Telio), men mannen i sjappa sa at DECT var "digitale analoge" telefoner, på en måte...

Noen som har peiling?
Analog er analog, det han mente var sikkert at, den kunne du lagre ting på og display hvis du skjønner hva jeg mener. Men den går jo gjennom vanlig analog linje og telio leverer jo analog "linje" på en måte. Man har vel angrerett? Bare si at den ikke virket, hvis den ikke gjorde det.
Telio leverer et adapter som gjør at man kan bruke vanlige analoge telefoner. Etterhvert vil de også komme med WLAN telefoner.
Det vet da alle, men kan man bruke DECT-telefoner?
Mannen i butikken mente det var mulig, da dette egentlig ikke var digitale telefoner...
Har prøvd løsningen med det eg tror er disse to trådløse fra Siemens:

Siemens Gigaset SL100
Siemens Gigaset c200
Funker glatt!

Vi har snakke en del om ip-telefoni i Kommunikasjons-forelesningene, og dersom du skal ringe over lange avstander eller mellom nett er det tydelig endring i kvaliteten. Er det noen som har opplevd helt ubrukelige forhold?
Ja, man kan bruke DECT-telefoner, med unntak av DECT-telefoner for ISDN.
Den trådløse delen av telefonen er digital, slik at du ikke blir avlyttet og får litt bedre kvalitet enn eldre telefoner, men delen som går inn i telefonkontakten/Telio-adapteren er analog så lenge det ikke står på telefonen at den er for ISDN.
Ahh...der hadde vi svaret jeg var ute etter. Nå forstår jeg hva mannen i butikken mente med at telefonen er analog og digital. Hehe. Kunne dem ikke ansatt folk som har greie på shaiten in the first place heller...mye enklere for oss kunder
Kjedelig at de tar penger for å ringe til mobil. De fleste eg ringer til for tiden, og som ringer meg ringer fra mobil. De eneste unntakene er besteforeldre og hjem.
Opprinnelig postet av vell
Kjedelig at de tar penger for å ringe til mobil. De fleste eg ringer til for tiden, og som ringer meg ringer fra mobil. De eneste unntakene er besteforeldre og hjem.
Vis hele sitatet...
95 øre/min er ikke sååå ille da...
De jobber nok for å få det også gratis. Mener jeg leste det et sted ihvertfall.

Har sikkert noe å gjøre med at Telenor og NetCom charger nettleie eller noe i den duren. Pluss nettopp det du nevnte; at de fleste du ringer bruker mobil. De skal jo tjene penger på greiene sine også da
Stemmer det n5k, saken er at de må betale hver gang noen ringer til (telenor) fasttelefon også.
Dette må de dekke inn med månedsavgift, mobil, og utenlandssamtaler (etter så så mange minutter).