Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1283
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som kan dele erfaring med å dukke opp på lukkede møter hos NA? Hvor anonyme er de? Hva kan man forvente? Hvor mye er det lurt å snakke om?

Har prøvd et par ganger de siste årene å bli ren, men hatt tilbakefall etter alt fra 3 dager til 1 måned og objektivt ser det ikke helt som jeg vil klare å mestre dette selv.

Er så høyfunksjonelt at det er uaktuelt å ta det gjennom helsevesenet da jeg har så mye å tape med liten sjanse for å vinne.
Har du en jobb som gjør at du ikke kan assosieres med dette? Eller en jobb hvor dette medfører følger som avskjed?

Ikke prøvd NA, men har vurdert det selv.

Om jeg får hjelp via det offentlige, eller at mitt bruk kommer ut så er jeg arbeidsledig.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenker du på konsekvenser som feks hvis noen med barn begynte å gå i møter? Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom stat og NA.
Er en gang i måneden at dere er åpent møte, ellers er alle møter lukkede.
Jeg har både hørt og sagt alt mellom himmel og jord på slike møter. Har aldri opplevd at det har vært noe problem på noen som helst måte.
Kommer litt an på hvor du bor, men mange steder så er man i nærheten av flere alternativer. Forsøk litt forskjellige møter og litt forskjellige dager(hvis det er flere møter i løpet av uka på samme sted) og kjenn etter hva som føles riktig ut for deg.
"Det som sees og høres her, det blir her" er en av grunnprinsippene i fellesskapet så jeg ville ikke vært så veldig redd for at det blir tatt videre noe sted.
Men, det er jo ikke verre enn å si litt i begynnelsen og lette mer på sløret etterhvert som tiden går.

Kjempefint at du forsøker å gå en ny retning og har erkjent for deg selv at veien er for tøff å ta alene. Da har du kommet deg et godt stykke på vei vil jeg si.
Alle gode ønsker for deg og din tilfriskning. Håper du finner noe som gir deg noe i fellesskapet.
Og hvis na eller aa ikke funker, så kan du gi a-larm et forsøk
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
NA er helt anonymt, det er ingen der som melder videre til noen utenforstående.

Du kan forvente og få en god mottakelse, nykommere pleier ihvertfall å bli godt ivaretatt og inkludert.

Det er ingen krav om å "dele" si noe på møter, så viss du ønsker kan du bare sitte å lytte til de andre til du begynner å føle deg trygg.

Har selv vært en del av NA i nesten 10 år. Er ikke det nå lengre, men hadde ikke klart å bli rusfri uten.

Min erfaring er at de som blir rusfri gjennom NA og klarer å nyttiggjøre seg av det er de som klarer å oppnå langvarig rusfrihet og blir så godt som rehabiliterte, med utdannelse, jobb og familie osv ( gjelder selvfølgelig ikke alle, men veldig mange)

Som jeg skjønner det så er du kansje allerede i kategorien av de som har det meste på stell allerede. Det finnes også mange av disse "høytfungerende" rusavhengige der også. Mye fordet 12 trinns behandling ofte er privat og mange betaler av egen lomme
Kan dele det meste på NA. De er helt uavhengige og styrt av gruppen selv ut ifra forhåndsbestemte prinsipper.

Det er viktig å være klar over at NA er at amerikans konsept og derfor kan det være en del ting som virker veldig rart for mange nordmenn, som prat om Gud osv.. tror det ofte kan skremme folk litt bort, men det er ikke noe farlig. Det er ikke en sekt eller cult selvom det kan virke litt sånn. Den delen handler om å ha en høyere makt uansett hva eller hvilken det måtte være, fordi vi mennesker ikke kan ignorere at vi har åndelige behov.

Skal man bli rusfri har NA alt som skal til.

Min største kritikk mot NA er at mange enkelt individet i gruppen snakker som om at NA er det eneste som fungerer for å bli rusfri.
Mange snakker som at de er totalt avhengige av NA for å holde seg rusfri.

Det gjelder sikkert for dem, mens jeg ser heller på gruppen kun et eget verktøy av en større samling av fler.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kan dele det meste på NA. De er helt uavhengige og styrt av gruppen selv ut ifra forhåndsbestemte prinsipper.

Det er viktig å være klar over at NA er at amerikans konsept og derfor kan det være en del ting som virker veldig rart for mange nordmenn, som prat om Gud osv.. tror det ofte kan skremme folk litt bort, men det er ikke noe farlig. Det er ikke en sekt eller cult selvom det kan virke litt sånn. Den delen handler om å ha en høyere makt uansett hva eller hvilken det måtte være, fordi vi mennesker ikke kan ignorere at vi har åndelige behov.

Skal man bli rusfri har NA alt som skal til.

Min største kritikk mot NA er at mange enkelt individet i gruppen snakker som om at NA er det eneste som fungerer for å bli rusfri.
Mange snakker som at de er totalt avhengige av NA for å holde seg rusfri.

Det gjelder sikkert for dem, mens jeg ser heller på gruppen kun et eget verktøy av en større samling av fler.
Vis hele sitatet...
Har lest 3 bøker om programmet, skrevet fra litt ulike vinkler. Har også prøvd det halvveis på egenhånd. Har funnet mine egne svar på på den første delen av reglene, men er usikker når man kommer over halvveis i stegene. Tenker også på hvordan det er å møte opp der samtidig som man har en jobb der man er litt synlig i lokalmiljøet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker også på hvordan det er å møte opp der samtidig som man har en jobb der man er litt synlig i lokalmiljøet.
Vis hele sitatet...
Kan ikke garantere for andre menneskers oppførsel, men mitt inntrykk er at anonymitet respekteres i høy grad.

Mitt eneste opplevde unntak har vært litt rykter innenfor NA miljøet om hvilke kjendiser som er del av felleskapet
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kan ikke garantere for andre menneskers oppførsel, men mitt inntrykk er at anonymitet respekteres i høy grad.

Mitt eneste opplevde unntak har vært litt rykter innenfor NA miljøet om hvilke kjendiser som er del av felleskapet
Vis hele sitatet...
Takk for svar, skal komme meg på et møte.