Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 44301
Akkurat slangutrykkene for ulike typer narkotiske stoffer har jeg lurt lenge på.
Helt sikkert mange flere enn meg som lurer på dette.
Altså; hvorfor heter stoffene det de gjør på slang/'gatespråk'??

Ikke har jeg funnet noe tilsvarende på nFF av samlede svar, og googlinga hjelper ikke meg så veldig mye, iom. at ulike land og språk har ulike slanguttrykk for ikke-legale stoffer. Si f.eks i ett og samme språk men forskjellig område; slanguttrykket for kokain er nok ikke det samme i London som det er i fattige Liverpool, eller det kokain heter i L.A.(....).


Og i tillegg til/ved siden av det som er uthevet med fet skrift oppe lurer jeg(og for andre) på;

-si eksempelvis kokain(kola/cola); har det noe å gjøre med at ruseffekten på et vis kan sammenliknes følelsen av coka cola, m.a.o stimulerende, gjør en energisk, tenker kjappere, deilig, dog kortvarig effekt osv osv.
Eller har det ingen relevans what so ever til legale "ting", kun dekknavn???

-pepper/amf; noen som helst relevans til nettopp pepper//smaken av pepper, kan jo ikke være heeelt random navn??

-tjall/weed/brunt; noen kommentarer der på navnet???

-og forsåvidt en rekke andre ikke-legale stoffer hvis dere gidder å komme med info.(heroin, ketamin, e, meth, syre, osv osv osv..)
Gjerne masse info så vi lærer!
Fordi folk vil snakke om det uten å si det riktige ordet, sånn at andre kan skjønne hva du snakker om.
Har lignende med venner.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
liten addition; mulig noen synes det jeg nevnte om de stimulantene oppe var veldig newbie, men det får sånn være.
Vil at folk lærer når de får lest svarene deres!
Nå hørte jeg fra en kompis at ''grønt'' heter grønt fordi det er grønt.
Han seier mye rart, så ikke stol blindt på dette.

Visstnok kalles det også sorting pga fargen, men her bare spekulerer jeg.


Nei, men de fleste slanguttrykkene har vel fått navn etter hvordan stoffet ser ut, ter seg eller hvor det kommer ifra?
Sist endret av Bombasa; 6. november 2011 kl. 22:58.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fordi folk vil snakke om det uten å si det riktige ordet, sånn at andre kan skjønne hva du snakker om.
Har lignende med venner.
Vis hele sitatet...
Dog tenker jeg at mange som skjønner nå per dags dato hva tjall er får noe, litt færre som skjønner cola/kola-uttrykket (kanskje i Oslo&rundt enda flere skjønner), enda litt færre med pepper muligens.
Så ja, delvis er uttrykkene oppbrukt, kanskje.
Noe mer da som ligger bak uttrykkene???
Cola/kola kommer sikkert fra utlandet, hvor dem kaller det "coke", som sikkert er en forkortelse fra ordet cocaine.

Brunt er jo brunt, grønt er grønt, det forklarer seg jo selv
Coka Cola heter Coka Cola fordi det orginalt inneholt Kokain.
Når du tar amfetamin, så girer du om til et høyere gir, derav navnet gir

kompis som fortalte, correct me if I'm wrong
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Og cokacola har ingensomhels relevans til kokain, vil dere da si ????

Ja, pepper = speed, T.J. Mer gir mer fart

edit; effektmessig relevans cola/ kokain
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Navnet Kokain kommer jo fra plantenavnet, Erythroxylum coca, når alkaloidet i planten ble isolert var det ganske logisk å kalle stoffet cocaine. Coca cola inneholdt jo coca ekstrakt, noe de fremdeles inkluderer, minus det rusgivende stoffet, for smakens skyld.

Ellers er slangord på stoffer ganske simple, det er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen som finner på disse utrykkene.
Pepper kommer jo av at stoffet svir litt i nesen, på samme måte som sterke krydder gjør, og det vanligste vi vet av er jo pepper.

Skal si jeg aldri har hørt om opprinnelsen av ordet "tjall"/"gall" men brunt er så enkelt av at hasj er brunt, og svarting betegner jo mer oljeaktig hasj som er mørk, omtrent svart. Det samme gjelder grønt for pot.

Syre/acid kommer fra det kjemiske navnet, d,lysergsyre diethylamide.
Sist endret av Dodecha; 6. november 2011 kl. 23:08.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og cokacola har ingensomhels relevans til kokain, vil dere da si ????

Ja, pepper = speed, T.J. Mer gir mer fart

edit; effektmessig relevans cola/ kokain
Vis hele sitatet...
Ikke per dags dato, men når cokacola først ble laget så inneholdt den kokain.
Det gjør den ikke i dag, men inneholder coka blader, eller ekstrakt fra cokablader.
Men dog ingen virkestoffer som man finner i kokain.
Sist endret av ViciousDelicios; 6. november 2011 kl. 23:08.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av ViciousDelicios Vis innlegg
Ikke per dags dato, men når cokacola først ble laget så inneholdt den kokain.
Det gjør den ikke i dag, men inneholder coka blader, eller ekstrakt fra cokablader.
Men dog ingen virkestoffer som man finner i kokain.
Vis hele sitatet...
Effektmessig relevans.. , følelsen den samme eller??? Dog mye svakere i leskedrikken sefff!?

Dodechas svar var godt syns jeg. Spesielt i det midterste avsnittet!! Flere sånne svar folkens
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå hørte jeg fra en kompis at ''grønt'' heter grønt fordi det er grønt.
Han seier mye rart, så ikke stol blindt på dette.

Visstnok kalles det også sorting pga fargen, men her bare spekulerer jeg.


Nei, men de fleste slanguttrykkene har vel fått navn etter hvordan stoffet ser ut, ter seg eller hvor det kommer ifra?
Vis hele sitatet...
frukt og grønt? Weed kommer nok fra "weed" på engelsk, som jo betyr ugress.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
frukt og grønt? Weed kommer nok fra "weed" på engelsk, som jo betyr ugress.
Vis hele sitatet...
Økologiske grønnsaker
Vil tippe det er som noen sier her dekknavn for å kunne snakke om det uten at "alle" skjønner hva det er snakk om, bare de som er inne i miljøene.

Vanlige uttrykk:
Grønt, brunt, pot, tjall, knark, sorting, ganja, bønne, bøtte, gress, shit, rev, johnny, joggesko, knips, snø, cola, base, blow, syre, adam, C, E, H, K, Dolly, Mary Jane, støv, speedball, fitte, kif, linje, stripe, makka, firkant, crack, vitamin K. etc.
Sist endret av kn^tte; 6. november 2011 kl. 23:46.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Vil tippe det er som noen sier her dekknavn for å kunne snakke om det uten at "alle" skjønner hva det er snakk om, bare de som er inne i miljøene.

Vanlige uttrykk:
Grønt, brunt, pot, tjall, knark, sorting, ganja, bønne, bøtte, gress, shit, rev, johnny, joggesko, knips, snø, cola, base, blow, syre, adam, C, E, H, K, Dolly, Mary Jane, støv, speedball, fitte, kif, linje, stripe, makka, firkant, crack, vitamin K. etc.
Vis hele sitatet...
Hadde vært artig om du tok bindestrek og forklarte hva de forskjellige navna du ramsa opp står for. (de du kan)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Vil tippe det er som noen sier her dekknavn for å kunne snakke om det uten at "alle" skjønner hva det er snakk om, bare de som er inne i miljøene.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at alle med meir enn tre hjerneceller forstår kva som føregår når stemmene blir dempa, blikka flakkande og sære uttrykk kjem på bana...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Prøver med Slashdot; har ruseffekten/følelsen av stoffene noe som helst å si for hva slanguttrykk de får, der de sammenlignes med legale ting, amf/pepper=pepper; cola=kokain osv.

Nerdete og noob spørsmål, deluxe, ja. Men vil vite!

Prøver med Slashdot; har ruseffekten/følelsen av stoffene noe som helst å si for hva slanguttrykk de får, der de sammenlignes med legale ting, amf/pepper=pepper; cola=kokain osv.

Nerdete og noob spørsmål, deluxe, ja. Men vil vite!
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hadde vært artig om du tok bindestrek og forklarte hva de forskjellige navna du ramsa opp står for. (de du kan)
Vis hele sitatet...
Grønt - Marihuana
Brunt - Hasj
Pot - Marihuana
Tjall - Hasj/Marihuana
Knark - Hasj
Sorting - Hasj
Ganja - Marihuana
Bønne - Liten flis hasj
Bøtte - Å røyke hasj/marihuana i bøtte
Gress - Marihuana
Shit - Kan brukes om diverse narkotiske stoffer.
Rev - Hasj/Marihuana
Johnny - Joint, marihuana, hasj mekket som sigarett
Joggesko - Speed/amfetamin
Knips - Ecstasy
Snø - Kokain (hvorfor = fordi det er hvitt som snø?)
Cola - Kokain
Base - Kan være å røyke hasj/marihuana evnt. være et slang for Kokain
Blow - Engelsk slang for kokain
Syre - LSD
C - Kokain
E - Ecstasy
H - Heroin
K - Ketamin
Dolly - Metadon
Mary Jane - Marihuna
Støv - Heroin
Speedball - kombo av kokain og heroin
Fitte - Amfetamin
Kif - Hasj/Marihuana
linje/stripe - Noe man sniffer (feks kokain)
Makka - Amfetamin
Firkant - LSD
Crack - Når man røyker kokain
vitamin K. - Ketamin

Hvorfor de heter det, sier ofte seg selv. Det er forkortelser, ord eller navn som ligner, noe som beskriver hvordan det ser ut, hva det kan ligne etc.
Sist endret av kn^tte; 7. november 2011 kl. 00:13.
Å bruke fitte som et navn for amf kan vel bli en smule problematisk innbiller jeg meg?

-Halla, skulle hatt noe fitte i dag jeg?
-Jaha, og det sier du til meg fordi????

Vet helt sikkert at jeg ikke kommer til å spørre folk om de selger fitte hvis jeg skulle ha fått tak i amf =p
Sist endret av The-kid; 7. november 2011 kl. 01:04.
vel slang er inviduelt og er forskjelig slang ifra miljø til miljø og sted til sted.. og nå i disse dager vet politiet og det fleste andre om de normale slang orda så folk finner gjerne ny utrykk og ny slang.. jeg og en kompis bruker feks: lappelys som navn på lsd lapper feks.. har vi samtaler på fb er det veldig rar samtale for og si det sånn blant vennene mine da vi er en hel gjeng snakker vi jo seff åpent
Marihuana:
Grønt (da er det pot, og det er derfor grønt.)
Brunt (da er det hasj, og er derfor brunt.)
Ganja (kommer fra Sanskrit og betyr cannabis)
“bøtte” (da trekker man fra en bøtte)
Mary Jane (vanlig å gi jentenavn til dop, som regel navn som passer til dopet mary jane ligner på marijuana)
Weed (cannabisplanten er i utgangspunktet ugress, og blir derfor kalt weed som er ugress på engelsk)

Kokain:
Cola/kola (var jo kokain i coca cola før, og colabrusen gir jo en litt sammenlignbar effekt med oppkvikkende effekt)
Snø (usikker, men tror det er bare fordi det er hvitt, og lett og brukes i Norge da det snør mye.) Har ikke hørt snø blitt brukt om kokain i andre land.

Amfetamin:
Joggesko (amfetamin gjør deg kjappere, som joggesko)
Fart (fra engelsk, speed)
Speed (amfetamin gir deg ekstra fart)
Marsipan (noe amfetamin kan ha konsistensen til marsipan)

LSD:
Syre: (LSD er syre, Lysergic acid diethylamide)
Lucy (etter LSD sangen Lucy in the sky with diamonds av the beatles)
Firkanter: (lsd lappene er firkantede)

er en del slang jeg ikke aner hvor opphavet kommer fra, men kjært barn har mange navn.
OT: Noe jeg reagerer på er at det er så mange her på freak som ikke kan skrive Coca Cola riktig..
Skulle tro freaker visste slikt :P
En bajser - grammer/klump med hasj
Juan - Joint
Shquant - Joint
En konter - En joint etter en annen
Paffe - Røyke cannabis
Sææfe - Røyke cannabis

Syns det er morsomt at ting i undergrunnen får så sinnsykt mange navn.. :P
Sist endret av bloodshotEyes; 7. november 2011 kl. 03:00.
Kokain/Cocain. blir jo laget med bladene til coca planten, som er fra sør America
Weed = Grønt
Det er jo toppskuddene/blomstene av planten som er tørket osv. Weed = Ugress på engelsk.

Brunt = Hasj/tjall/soting osv..
Man koker noe av planten oppi alkohol, da vil det legge seg masse "brunt" på bunn som man skraper ut osv (er ikke så lett som det høres ut som, men er noe i den duren)
Kan noen fortelle meg hva en eight-ball er? Og eventuelt andre coctails, hva de heter og hva de består av?
en eight-ball er 1 ounce koka = ca 3,5g

så har man jo par sokker for kokain, fordi det er hvitt.. 1 par til 10 kr er 1g til 1000kr lol
Sist endret av Spirituell; 7. november 2011 kl. 09:14.
Den mest brukte forkortelsen hos oss for LSD er ''lapper'' eller ''tripper''
når man spør om piller på tlf og sikter til benzo så bruker vi ordet ''knask''
og det er sikkert fordi vi ser på det som små godterier.
Kan slenge til ett par jeg vet om ihvertfall,

Temmer = Temgesic
Doll, dolly, dols = Dolcontin
542 = Rohypnol
Blåhval - Blå Valium (Mange variasjoner av denne)
Lucy = LSD
Special K, Vitamin K = Ketamin
Englestøv = PCP
Dansedrops = Ecstasy(fordi man vil danse....)
Emma = MDMA (sier seg selv, enklere å si og vi liker jentenavn. "Skal du hilse på Emma?")
Krystaller = MDMA, når man får det i krystall-form

Ellers bruker ikke min omgangskrets noen videre kodeord for dop.
Hasj/marihuana: Bit, klump, rev, braj, gall, tjall, shit, flis, bønne, mary, gress, grønnsaker, brunt, grønt, polm/pollen.

Amfetamin: Speed, fart, fyk, opp/up, pluss, joggesko, guff, makka og pepper.

Mdma: Extacy, X, knips, emma, E og runde (blir brukt til forskjellige piller).

Kokain: Charlie, cola, snø og blow.

Heroin: Minus, ned, hest, H og junk.


Blandinger:

Love-flipping: Mescalin og MDMA.
Elephant-flipping: PCP og MDMA.
Hippie-flipping: Fleinsopp og MDMA.
Kitty-flipping: Ketamin og MDMA.
Speedball: Kokain og Heroin.
Sist endret av Aaatcho; 7. november 2011 kl. 17:34.
Er dere sikre på at Cola/Coke-terminologien kommer direkte fra Coca Cola? Har alltid tenkt at det amerikanske/engelske uttrykket Coke kommer direkte fra Cocaine (som kommer fra Coca med alkaloid suffix -ine), også har vi her i norden "fornorsket" ordet coke til cola, siden vi sjeldent sier coke (når vi snakker om brusen) som de gjør i USA, men heller cola.
Frimerke = LSD
Albino-diarè = Kokain
Dimitry - Dmt / Dimethyltryptamine
Gonzo - Amfetamin
Æddan - Kokain
Fluer - Flunipam
Englestøv - Pcp
utstyr - som oftest ment som har du pumpe og kanyle.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
denne tråden liker nok politiet
Vis hele sitatet...
Nja-ja kanskje, kanskje ikke. Godt mulig, eller helt sikkert det at de sitter på kontorene sine og scanner freak.no akkurat nu - men mange/de fleste av de her uttrykkene (se lista på forrige side av kn^tte) bør narkopurken jo kunne!!

Eller så de noobs og iddioter hele bermen
Neida, kødda bare
lille trille= blå valium :P orker virkelig ikke og ramse opp alle navna blir så mye :P
Sist endret av mr-martinss; 8. november 2011 kl. 00:16.
Hasj/Marijuana:
Bønne
Rev
Bonn
Bonne
Tjall
Shit

MDMA / Ecstacy:
Molly
Knips
Nipp
E
X

Kokain:
Kola
Brus
Snø

GHB:
Kork
Gro (Gro Harlem Brundtland, alså GHB)
Sitat av Cryptography Vis innlegg
Er dere sikre på at Cola/Coke-terminologien kommer direkte fra Coca Cola? Har alltid tenkt at det amerikanske/engelske uttrykket Coke kommer direkte fra Cocaine (som kommer fra Coca med alkaloid suffix -ine), også har vi her i norden "fornorsket" ordet coke til cola, siden vi sjeldent sier coke (når vi snakker om brusen) som de gjør i USA, men heller cola.
Vis hele sitatet...
Coka-Cola ble oppkalt etter kokain, ikke omvendt. Kokaplanten gir kokain, som var en ingrediens i tidligere Cola'er.
reach for the sun
Bare her jeg kommer fra vi kaller amf for guff?:P
Sitat av feelthepain Vis innlegg
Bare her jeg kommer fra vi kaller amf for guff?:P
Vis hele sitatet...
Nei det er nok nation-wide :P
Sitat av Aaatcho;2328190[B

Blandinger:

Love-flipping: Mescalin og MDMA.
Elephant-flipping: PCP og MDMA.
Hippie-flipping: Fleinsopp og MDMA.
Kitty-flipping: Ketamin og MDMA.
Speedball: Kokain og Heroin.
Vis hele sitatet...
Du glemte Candy-flipping: LSD og MDMA
Sitat av feelthepain Vis innlegg
Bare her jeg kommer fra vi kaller amf for guff?:P
Vis hele sitatet...
Vi kaller det guff hvor jeg er fra og, og rundtom denne byen, [COLOR="Blue"]personlig[/COLOR] forbinder jeg dette ordet med wannabee'sene jeg ikke lenger ser en lys fremtid for.. Mange av disse folka er dem du ser henger rundtom i byen, eller så lowlife steder som bussterminaler (faktisk)..

Kjært barn har mange navn, "kjært" siden det er så lett å bli forelska i dette søppeldroget (sånn at dere skal få intrykk av jeg er skarpere enn som så, men helt ærlig er jeg ikke det, har utviklet et lite crush på denne fitta (faktisk) )

Vel er så mange navn, noen er mer vanlig her, og noen mer vanlig der..
Personlig bruker jeg rock, opp og pepper på (meth)amf..

Hasj = Hasj (enkelt og greit), g og bom.. Eller bare røyk.

Marijuana = Pot, Weed.. Eeeeller bare røyk, evt noe å røyke på.. samme Gjelder den over.. Enkelt og greit

Andre stoffer gidder jeg ikke å ramse opp.. for som sagt, kjært barn har mange navn, og hvor jeg er fra (føler meg nesten litt "Coooooompton" nå) er så mange forelsket, betatt for å ikke glemme hekta på narkotika (enkelt og greit).
Sist endret av MadPetter; 14. november 2011 kl. 00:00. Grunn: Bare gjøre den litt mer personlig, så jeg ikke blir brent på bålet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg tror flere her misforstår trådstarter: han spør ikke om en kjedelig liste over slangutrykk på rusmidler. Det kan jo enhver skroting rote ned på et ark. Han søker forklaringer og kilder på navnene.

Poster med en kjedelig liste over slangutrykk vil slettes.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Takk Dodecha! Var meningen bak slængen som var spørsmålet, folkens
Bare konkludering fra min side nå.


Rock kommer vel gjerne av at amfetaminet til tider kommer i stein/klosse form.

Bom kommer vel kanskje av at hasj (sammen med tobakk) smeller når det røykes i bonge/bøtte/større mengder røyk i et trekk. Hvis det ikke har noe med at blir en stein nok, sitter en bom-fast (plutselig ga ikke dette mening i hodet mitt lenger, selvom det gjorde det for et minutt siden)

Vann fordi flytende GHB/GBL ligner på vann.

Brus kommer vel av at kokain kalles kola, som igjen er en oversetting av coke som igjen er en enkel forkortelse og grei cover for cocain (som forøvrig allerede er nevnt).

Nøtter fordi det er så lett å knaske så mange piller når en først er igang.

Opp fordi du blir høy på (meth)amf.


Dette er som sagt bare teorier fra min side, men i mitt hode virker det ganske så riktig.
Amfetamin i rock-form? Høyest sjeldent. Kokain blir ofte kalt rock dog, når den er i rock-form. Crack også.
Sitat av The-kid Vis innlegg
Å bruke fitte som et navn for amf kan vel bli en smule problematisk innbiller jeg meg?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat så veldig rart, siden det som regel er en hæv med dophuer som finner på alle disse dumme slangordene. Føler at folk bruker slang for å fornekte for seg selv at de tar stoff, hører nesten aldri en narkoman som skal skaffe HEROIN eller AMFETAMIN, men heller minus eller joggesko. Værtfall hva jeg har observert av bekjente jeg møter.