Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1337
Jeg har lyst til å starte med meditering, fordi jeg ønsker å finne «indre ro» og lære meg å være i øyeblikket og kan tillate meg selv å slappe helt av. Kom gjerne med tips og erfaring selv🤙🏼
Hei ! Mange veier å gå innenfor det emnet. Du har transcendental meditasjon f.eks. det kan være lettere å bli med på i noen byer da det fins folk som holder på med det.

Personlig vil jeg anbefale boka zhuan Falun skrevet av Li Hongzhi.
Falun dafa/Falun gong meditasjon. Forbudt i Kina og de som driver med det blir forfulgt fengslet og frarøvet organer..

Bra bok, anbefales. Mye å lære, en lang vei å gå.
Prøv introduksjonskurset i Wakingup-appen til Sam Harris: https://dynamic.wakingup.com/share/629b58
Dette var min introduksjon med meditasjon av alan watts. Synes han forklarer fenomenet veldig godt. Anbefaler deg og ta en titt! :-) https://www.youtube.com/watch?v=0OcHqRYZmtY
Jeg ville startet med noe så enkelt som «vanlig» guidet meditasjon. Finnes mange gode klipp på YouTube som varer fra 15 min til mange timer. Start rolig og bygg deg opp. Har du Netflix så har de en fin ny serie der fra HeadSpace som jeg kan anbefale
Fuckdet
Trådstarter
Herlig! Takk for tips����
Meditasjon kan være krevende. Hjernen liker å være okkupert. Men det er veldig belønnende om man får seg til å gjøre det litt. Håper du finner noe du trives med. Glemte å nevne at Falun dafa vil at du gir opp alle avhengigheter og ting som holder deg igjen. Dette er krevende.

Lykke til uans
Headspace på Netflix funker bra som en introduksjon. Er også veldig fornøyd med Waking Up av Sam Harris. Hvis du går inn på denne linken får du ett års abonnement gratis. Filosofien hans er at økonomi ikke skal stå i veien for å bruke produktene hans.
https://app.wakingup.com/request-free-account

Å begynne med meditasjon har virkelig forbedret livet mitt. Har blant annet lært meg å kjenne igjen og kontrollere negative følelser. Og det å bruke lyder til meditasjon har gjort det umulig å bli irritert av lyder når jeg skal sove. Nå er det til og med avslappende å være nabo til en byggeplass. Takler også stress bedre. Lykke til.
Sist endret av Bjarnebekjent; 22. januar 2021 kl. 12:37. Grunn: Skrivefeil.
Fuckdet
Trådstarter
Veldig gøy å lese om deres egne erfaringer. Regner med det kommer til å bli utfordrende, siden jeg har mye indre uro i perioder. Er veldig innstilt på dette og tenker et steg i gangen, så er jeg på rett vei.
For de som har lyst på en heavy innføring i meditasjon kan jeg anbefale Vipassana, som er å finne i Norge fra 25. Mai. Kurset går over 10 dager og er gratis, men vær obs på at de forventer donasjoner etter endt kurs. Du kan selvsagt la vær å donere noe som helst, men det tar seg nok ikke veldig godt ut. Dette kurset krever litt fra deltakerne, så jeg vil anbefale å sette seg litt inn i meditasjon på forhånd. Personlig fikk jeg mye ut av et sånt kurs.

Ellers vil jeg også tilføye på generell basis at det å være tilstede i nuet gjør underverker for psyken. Det er kanskje ikke alltid så enkelt for alle, men turer alene i skog og mark kan ses på som en slags meditasjon. Dalai Lama sa vel en gang at vi nordmenn mediterer masse, på et ubevisst nivå, da vi er så mye på tur utendørs. Selv får jeg også mye igjen for å spille instrumenter, hvilket også gagner hjernen på mange vis. Meditasjon må ikke nødvendigvis være å sette seg ned med lukkede øyne.

Wim Hof, som har vært diskutert på forumet tidligere, har også noen metoder som kan fungere for noen. Sjekk han ut på YouTube.
Waking Up er den beste tjenesten jeg har prøvd, og jeg har prøvd ganske mange. Mange "guided meditations" på YouTube blir litt for flåsete for min del. Føler ikke behovet for å leke at jeg er en sjaman i Himalaya-fjellene eller noe sånt. Waking Up er litt mer rett på sak.

Men jeg kan jo kun snakke for meg selv. Det beste er selvsagt å prøve litt forskjellig, til du finner noe du liker.
Det er også verdt å nevne at Sam Harris er hjerneforsker, og har vært i lære hos "mestre" fra forskjellige kulturer. Det føles litt betryggende for en med lite sans for det alternative.

Vet ikke om dette er aktuelt for deg, men jeg oppdaget nettopp podcasten "Mindful Metal Jacket" av komiker Joe List. Den handler hovedsaklig om mindfulness, rusproblemer og hvordan man kan få det bedre med seg selv. Han er en tørrlagt alkoholiker, men likevel en av de feteste personene jeg vet om. Før var jeg litt redd for tanken om å slutte å drikke, men han har inspirert meg til å gi det et forsøk (litt senere).
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Det er også verdt å nevne at Sam Harris er hjerneforsker, og har vært i lære hos "mestre" fra forskjellige kulturer. Det føles litt betryggende for en med lite sans for det alternative.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette som gjor at Waking Up falt i smak for meg. Jeg synes ikke man trenger å dra inn spritualitet for at det skal bli interessant. Hjernen er interessant nok som den er!

Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Før var jeg litt redd for tanken om å slutte å drikke, men han har inspirert meg til å gi det et forsøk (litt senere).
Vis hele sitatet...
Skal ikke bytte tema i tråden eller noe, men det der klarer du! Jeg vil oppfordre til å droppe litt senere, og kjøre på mens gnisten er der
Waking up app av sam harris for introduksjon - meget down to earth og konkret.
Medativo for de som bare vil ha statistikk over meditasjonene sine og en enkel lyd når meditasjonen er ferdig.
Har lite tro på disse selvhypnotisetingskassettene som har eksistert siden åttitallet, med mindre suggesjon er et fremtredende personlighetstrekk, isåfall kos dere med placeboen.
Skriver under på vippassana kurs. 10 dager i meditasjon vil kickstarte deg inn i meditativ tilstand. Forøvrig ca samme som Sam Harris fronter.

Ellers synes jeg det er vanskelig å få plass 2 timer meditasjon om dagen i småbarnsbobla, men har nå 2 måneder med wim hof pusting (etterfulgt av noen minutter vippassana) , noe som jeg vil si er en shortcut til dypere meditasjon (spesielt om man har vippassana erfaring fra tidligere), og mindre tidkrevende. Pusting fungerer også fantastisk på motivasjon. Ikke motivert, greit, ta 30 dype pust og du er motivert, ifølge Wim Hof helt fysiologisk som følge av pusting. Ikke vet jeg, men det funker
Sist endret av Bearass; 23. januar 2021 kl. 00:13.
Å meditere mer enn et par minutter daglig eller betale penger for kurs er etter min mening bortkastet. Det som er viktig er å gjøre litt hver dag og få mer peace of mind mindset. Har testet meditasjon siden 2014 og det med å sitte i yoga pos osv i 1 time er bortkastet. Heller vær ute i naturen og stå stille og observer fugler og natur og vind uten og tenke og dømme i 10-15 min. Samt om kvelden ta noen minutter hvor du stående fokuserer på å puste rolig inn og ut. Kanskje andre folk er annerledes men det enkle er ofte det beste
Sist endret av TylerDurden777; 23. januar 2021 kl. 01:33.