Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 754
Anonym bruker
"Ergerlig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har gjort litt research seneste tiden, men blir ikke så mye klokere. Når man diskuterer alkohol, har man tydelige retningslinjer på antall enheter man kan drikke per uke (mer fokus på mengde enn hyppighet), og man har en tydelig oversikt over potensielle konsekvenser ved overkonsumpsjon utover disse enhetene. Finnes tilsvarende for weed?

Med weed oppfatter jeg at man bare prater som hyppighet når man diskuterer avhengighet og skadepotensial, og ikke om mengde. Jeg røyker hyppig, men lite. Jeg røyker 4-5 kvelder i uken, men jeg røyker fortsatt bare en 3-4 gram per måned totalt. Liker ikke å bli for høy/stein, men nyter en "light buzz". Pleier å kjøpe 7 gram per gang og har i ca 2 måneder (så ca 0,15-0,2 gram per tilfelle). Kan få litt pes fra kompiser for at jeg røyker mye, men selv om hyppigheten er stor røyker jeg jo ikke så mye? Noen som vet hva forskningen sier? Er det bare hvor ofte man røyker som avgjør, eller spiller også mengde inn?
Anonym bruker
"Lykkelig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke det fins noen plansje akuratt for svaret vil variere fra person til person.
Fire fem kvelder i uka er helt klart mye, og prøv å still ditt eget spørsmål men bytt ut med heroin. Tror du det er mindre skadelig å ta "litt" heroin 4 ganger i uka forhold til et skikkelig skudd to ganger i året?
Sorry brah typisk stonermentalitet å ufarliggjøre sitt eget faktisk skadelige rusbruk. Men det er selvfølgelig bedre å røyke litt og ofte enn mye og ofte, men rent forskningsmessig tror jeg du ville fått omtrent samme tallene på negative konsekvenser av samme hyppighetsgrad selvom mengden varierte noe.
Individuelle forskjeller som unike biologiske reaksjoner på stoffet, miljøbaserte faktorer som hvorfor du røyker slik du gjør, psykologiske faktorer tilknyttet røykingen, og de forskjellige forholdene imellom hyppighet og dose er ikke helt spesifisert.

Det er nok som med det meste annet, i all hovedsak basert på individuelle forskjeller men om man forsker i storskala så finner man nok trender ene eller andre veien.

Som sagt er det mange faktorer inne i gamet her, og du bør egentlig sjekke selv hva som fungerer best for nettopp deg i din kropp og generelle situasjon.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg er enig i det de før meg har sagt, det er individuelt.

Jeg ville gått for mengde. Røyker man seg 10/10 en gang, på skunk (nærmest 0% CBD), er sjansen mye større for noia og angst. Røyker man seg 2/10, fem dager på rappen, har man jo et mye mindre varierende nivå THC i blodet, men er kanskje litt påvirket. Jeg har lest om en del folk som har røyket daglig, uten problemer, til de plutselig opplever psykiske problemer og må slutte... Så, hvem vet. Regla går jo slik at alkohol tærer mer på det fysiske, og THC på det psykiske, uten at jeg kan begrunne det, er jeg enig fra erfaring.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror det er viktig å starte forsiktig og å avslutte forsiktig.
Virker som man er mer sårbar for psykose og mindre freakouts i de periodene
hvis det var slike skader du tenkte på
Sist endret av Bothrops; 19. januar 2021 kl. 21:22.