Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2788
Hei,

Man får som regel muligheter til å velge mellom brukskonto og sparekonto. Hva er ulempene med å sette en bufferkonto og en lønningskonto til type av sparing? Nå tenker jeg på sparekontoer uten begrensing på årlige uttak.

For meg virker det ikke til å være å være ingenting å tape og bare vinning på å velge sparekonto?
Hvis sparekonto har høyere rente, og tillater uendelig uttak samt kort knyttet opp til kontoen, go for it. Men det tilhører sjeldenhetene. Som regel har "sparekontoer" begrenset antall uttak per år og/eller ikke noe du får brukt når du står i kassa på Rema og skal betale for appelsinjuicen din..
Avhenger av banken din. Noen banker har gebyrer ved overføring fra sparekonto, andre har begrensede uttak.
Å ha penger i banken utenom av hva du trenger på brukskonto er uansett ikke å foretrekke. Legg det i indeksfond, BSU hvis du er ung, eiendom eller evt. aksjer. En ting som er sikkert er at økonomien vil på lang sikt alltid gå oppover, å ha pengene i banken kan være et stort nok tap i seg selv.
Sist endret av Ceterisparibus; 12. januar 2021 kl. 02:30.
Sitat av Ceterisparibus Vis innlegg
Avhenger av banken din. Noen banker har gebyrer ved overføring fra sparekonto, andre har begrensede uttak.
Å ha penger i banken utenom av hva du trenger på brukskonto er uansett ikke å foretrekke. Legg det i indeksfond, BSU hvis du er ung, eiendom eller evt. aksjer. En ting som er sikkert er at økonomien vil på lang sikt alltid gå oppover, å ha pengene i banken kan være et stort nok tap i seg selv.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant, men du bør ha minst 3-6 måneders utgifter alltid tilgjengelig på en sparekonto som du har tilgjengelig om det trengs. Dette er for at du ikke skal måtte selge verdipapirer/ bryte bsu kontoen om ting går dårlig.
Sjekk renta først i disse tider, selv betaler jeg for mye dekort på slike overføringer og særs lave renter nå. Sannsyneligheten for at renta på brukskonto er lik eller litt høyere er stor
Jeg syns heller ikke det er noen store ulemper å benytte seg av en «bra» sparekonto (ingen gebyrer etc.) til en bufferkonto. Hvis du bruker f.eks. finansportalen så kan du søke opp de med best rente nå (velg f.eks. «Innskuddskonto uten bruksbegrensninger» på høyresiden etter du har søkt).

Greit å sjekke med jevne mellomrom, og ingen grunn til å ikke bytte bank om du oppdager noen med bedre tilbud.
Sist endret av Viva la Opium; 12. januar 2021 kl. 10:54.