Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 44298
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Amfetamin i rock-form? Høyest sjeldent. Kokain blir ofte kalt rock dog, når den er i rock-form. Crack også.
Vis hele sitatet...
Rock's er vel US for crack? da det blir stein aktig når en omdanner kokainen til crack.

I Norge har jeg selv aldri hørt noen kalle kola for rock, men nå har jeg personlig kun vært borti dårlig kokain. Om (meth)amf (meth i anførselstegn, siden jeg er usikker på hvilken det var) er sjeldent, skal jeg ikke si noe imot, da jeg selv kun har vært borti dette et par ganger. Men varen jeg fikk da, var langt ifra kokain, tiltross for min dårlige erfaring med kokain.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Det er jo ikke akkurat så veldig rart, siden det som regel er en hæv med dophuer som finner på alle disse dumme slangordene. Føler at folk bruker slang for å fornekte for seg selv at de tar stoff, hører nesten aldri en narkoman som skal skaffe HEROIN eller AMFETAMIN, men heller minus eller joggesko. Værtfall hva jeg har observert av bekjente jeg møter.
Vis hele sitatet...
amFETTAmin.
Fetta = Fitte . Forkortelse rett og slett.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå hørte jeg fra en kompis at ''grønt'' heter grønt fordi det er grønt.
Han seier mye rart, så ikke stol blindt på dette.

Visstnok kalles det også sorting pga fargen, men her bare spekulerer jeg.


Nei, men de fleste slanguttrykkene har vel fått navn etter hvordan stoffet ser ut, ter seg eller hvor det kommer ifra?
Vis hele sitatet...

Jeg beit meg merke i at dette er en fryktelig gammel tråd, men for mitt eget velbehag og for å klare å beholde min indre ro, må jeg bare får komme med en kommentar; Hva gjør du på et rus forum? Til å med mine straighte venner vet at grønt kalles grønt fordi det er grønt. Å bare for å poengtere det åpenbare så er faktisk brunt, nettopp det, brunt.
Sitat av Simso Vis innlegg
Jeg beit meg merke i at dette er en fryktelig gammel tråd, men for mitt eget velbehag og for å klare å beholde min indre ro, må jeg bare får komme med en kommentar; Hva gjør du på et rus forum? Til å med mine straighte venner vet at grønt kalles grønt fordi det er grønt. Å bare for å poengtere det åpenbare så er faktisk brunt, nettopp det, brunt.
Vis hele sitatet...
Gjenoppliver du en nesten 4 år gammel tråd for å fortelle at du ikke skjønte sarkasmen i Bombasa sitt innlegg?
Som man kan si firkant grunnet LSd sin vanlige levering heter det vel drypp, om det er flytende.

Da skjønte jeg uttrykket "tror du har fått eg et drypp".
Hva gjelder MDMa kombinasjoner så er det et helt sett av "flipping"-ord.
Lurer selv på hvorfor man sier at man er stein / høy når man er på Canna.
Vil anta at man sier stein fordi når man er ruset på canna, så oppfører man seg gjerne som en stein (sitter og gjør 0.)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tok meg et sekund med google å finne ut, oversatt til Norsk av meg:

Mange uttrykk for å være ruset var variasjoner av skadet, ødelagt, påvirket negativt (på trynet, sveiseblind, engelske hammered, thrashed, blitzed, wasted). Det er sant at å være stein nå er forbundet med cannabisrus men det ble originalt brukt for å være full på alkohol stone-drunk, stone-cold, første gang på trykk i Hepcats jive talk dictionary (1945).

Det har heller med stein som en ødeleggende faktor, steining er en henrettelsesmetode i flere samfunn - så det er heller steinen som en ødeleggende faktor enn at man drar paralleller med å oppføre seg som en stein.

Utrykket kan ha kommet fra en alkoholdrikk som het "stone fence", en blanding av brandy og ale fra den 19. århundre.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tok meg et sekund med google å finne ut, oversatt til Norsk av meg:

Mange uttrykk for å være ruset var variasjoner av skadet, ødelagt, påvirket negativt (på trynet, sveiseblind, engelske hammered, thrashed, blitzed, wasted). Det er sant at å være stein nå er forbundet med cannabisrus men det ble originalt brukt for å være full på alkohol stone-drunk, stone-cold, første gang på trykk i Hepcats jive talk dictionary (1945).

Det har heller med stein som en ødeleggende faktor, steining er en henrettelsesmetode i flere samfunn - så det er heller steinen som en ødeleggende faktor enn at man drar paralleller med å oppføre seg som en stein.

Utrykket kan ha kommet fra en alkoholdrikk som het "stone fence", en blanding av brandy og ale fra den 19. århundre.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid tenkt noe enklere på det, selv om det ikke nødvendigvis er det historisk riktige. Har tenkt at når jeg er stein, så føler jeg meg tung og sløv, litt som en stein, og når jeg er høy, så føler jeg meg lett, eller ''oppe i skyene''. ''High up in the clouds'' som også brukes om noen som er veldig lykkelige.
Amf = pepper fordi både amfetamin og pepper river i nesa... og når man var ung og eksperimenterte med ting vi "forestilte oss" var dop, så sniffa man pepper.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
-si eksempelvis kokain(kola/cola); har det noe å gjøre med at ruseffekten på et vis kan sammenliknes følelsen av coka cola, m.a.o stimulerende, gjør en energisk, tenker kjappere, deilig, dog kortvarig effekt osv osv.
Eller har det ingen relevans what so ever til legale "ting", kun dekknavn???
Vis hele sitatet...
Dersom du skulle finne på å smake på kokain og fortsatt lurer på hvorfor det kalles kola, da er du trolig forkjølet...

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kif - Hasj/Marihuana
Vis hele sitatet...
Dette er ikke Hasj/Marihuana,
Kief er cannabis hvor plantematerialet er forsøkt fjernet.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har alltid tenkt noe enklere på det, selv om det ikke nødvendigvis er det historisk riktige. Har tenkt at når jeg er stein, så føler jeg meg tung og sløv, litt som en stein, og når jeg er høy, så føler jeg meg lett, eller ''oppe i skyene''. ''High up in the clouds'' som også brukes om noen som er veldig lykkelige.
Vis hele sitatet...
Hmmm, og jeg som tenkte at stein var mer som troll. Dersom dem kom ut i lyset ble dem til stein...
Sist endret av nudo; 13. juni 2015 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har alltid tenkt noe enklere på det, selv om det ikke nødvendigvis er det historisk riktige. Har tenkt at når jeg er stein, så føler jeg meg tung og sløv, litt som en stein, og når jeg er høy, så føler jeg meg lett, eller ''oppe i skyene''. ''High up in the clouds'' som også brukes om noen som er veldig lykkelige.
Vis hele sitatet...
Har selv gjort det, jeg begynte å betenke meg rundt utrykket da jeg hørte det bli brukt i den gamle forstanden i en sang.

I Billy Joels "Pianoman" hører man:
And the waitress is practicing politics
As the businessmen slowly get stoned
Yes, they're sharing a drink they call loneliness
But it's better than drinkin' alone
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har selv gjort det, jeg begynte å betenke meg rundt utrykket da jeg hørte det bli brukt i den gamle forstanden i en sang.

I Billy Joels "Pianoman" hører man:
Vis hele sitatet...
Du har nok helt rett.

While “stoned” usually refers to being high on cannabis, in this context it means “buzzed” or “drunk”.
Vis hele sitatet...
▼ ... flere år senere ... ▼
Har en teori om at "dop" brukes om heroin på gata fordi de som enten selger eller er ute etter å kjøpe ikke vil spørre en streiting om heroin. Siden heroin blir sett på som en versting og at de vil unngå stigma. Om så; bra tenkt, godt gjennomført.
Men mistenker det heller er junkies(ikke-fungerende heroinavhengig)-tankegang der all narkotika har mistet sin glans og, i junkiens øyne, ikke kan ansees som narkotika lengre.
Har også hørt at folk kaller brunt for kake. Men det er ikke ofte jeg hører altså.
Tjall: fra dansk tjald; av uviss opprinnelse, muligens etter M/S Tjaldur; navn på båt som seilte mellom Færøyene og København 1953–67, og hvor hasjlangere skal ha holdt til fra 1966 når båten lå ved kai i København.

Fra https://naob.no/ordbok/tjall
Sist endret av Koldun; 20. april 2020 kl. 12:43.
Diamorfin = heroin fordi man føler seg uredd som en helt/heltinne.

Hest = fordi heroin starter på H
Minus = fordi heroin er inhibitorisk.
Mod'a = Ikke peiling på hvorfor, men kebabnorsk versjonen av heroin. Høres litt mer gangster ut?
Her så sier i joggesko/joggetur på amfetamin fordi beina går som et aspeløv. Men ja mye forskjellige navn og mye forskjellige personligheter