Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3833
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei, vet det er mange tråder om lignende her, men vil bare ha noen kjappe svar nå....

sitter hjemme nå og merker at jeg ikke kan leve sånn her lenger. har begynt ny jobb som er et stykke unna og må sitte på tog i over en time

har kraftig klaustrofobi (unngår heiser, bilturer og bussturer osv. for alt det er verdt) og får ALLTID panikkangst når jeg sitter på bussen eller tar toget osv. /// ender med at jeg er utslitt hele dagen etter eller at jeg lett blir veldig aggressiv for den minste ting (kan fort knuse tlf hvis noen ringer osv, slår i veggen til den er full av blod osv)

tror dere legen min kunne gitt meg noe mot dette?
disse panikkanfallene har også gjennom årene utviklet seg til depresjoner og general angst - ofte jeg ikke tørr å gå i butikken og sitter hjemme å sulter...

-----
har aldri nevnt noe av dette til fastlegen min før, men jeg tror hun forstår at det er noe galt med meg da jeg gråt hos henne når hun spurte om alt var bra ellers sist jeg var der
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
og hvordan går man fram? er det mye styr?
Spørs på forholdet. Jeg kan få det meste uten å møte og bare be om elektronisk resept da hak er kjent med meg.

Anbefaler deg ta en god prat med legen og forklare alt først, og se på mulighetene. Om du vandrer rett inn og sier du vil ha x og x så høres det jo sketchy ut.
Piller får du bare forklar det du sier her. B preperater som benzo kan du nok glemme. Alt annet skal prøves først før du feks får Sobril. Dvs; C preperater osv samt terapi
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forklar det som det er, er ganske lett å få sobril o.l fra enkelte leger, er legen din vanskelig kan du eventuelt bytte lege. Hvis du syns det du får utskrevet funker dårlig, dra tilbake å si at det ikke hjelper, etter en stund får du nok noe sterkere
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Spørs på forholdet. Jeg kan få det meste uten å møte og bare be om elektronisk resept da hak er kjent med meg.

Anbefaler deg ta en god prat med legen og forklare alt først, og se på mulighetene. Om du vandrer rett inn og sier du vil ha x og x så høres det jo sketchy ut.
Vis hele sitatet...
Kunne du forklart litt mer for en som er utenforstående?

For ved første inntrykk høres det ut som om du omtrent bare kan bestille reseptbelagte medikamenter hos ham uten å engang møte opp på legekontoret?
Dette er ikke slik praksisen skal være, fylkeslegen har vært ut i media før om slikt.

Missforstå meg rett, jeg mener ikke at folk som trenger medikamenter skal nektes, men det finnes en mellomting.
Å kunne få hva man vil av legen når man vil er ikke et mål.
Kommer helt an på legen.
Min tidligere fastlege ga meg ikke en eneste tablett selv om jeg gikk grundig til verks og forklarte ham situasjonen.
Min nye fastlege som paradosalt nok er nyutdannet ( de nyutdannede pleier å være mer restriktive) skrev ut sobril uten å mukke og fremstod ganske mellow med tanke på det å skrive ut et b-preparat.
Men selvfølgelig, er du 16 år så vil nok legen prøve ut mye greier før han / hun skriver ut beroligende til deg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kunne du forklart litt mer for en som er utenforstående?

For ved første inntrykk høres det ut som om du omtrent bare kan bestille reseptbelagte medikamenter hos ham uten å engang møte opp på legekontoret?
Dette er ikke slik praksisen skal være, fylkeslegen har vært ut i media før om slikt.

Missforstå meg rett, jeg mener ikke at folk som trenger medikamenter skal nektes, men det finnes en mellomting.
Å kunne få hva man vil av legen når man vil er ikke et mål.
Vis hele sitatet...
Skrev kanskje litt kjapt. Alt får jeg nok ikke, og heller ikke behov for dette.

Jeg har lenge gått hos psykolog og lege, men liker selv ikke medikamenter. Jeg er i rettsak om dagen, og fikk i den sammenheng ikke til å kunne sove og angst. Skrev om dette, og om han kunne skrive ut noe enkelt sovemedisin eller om vi kunne ta en prat. Fikk så resept på Atarax. Ikke noe heavy, men har heller ikke behov for dette. Om jeg drar innom ham får jeg nok muligens noe sterkere om jeg forklarer, men har ikke behov eller lyst.

Ellers har jeg fått resept på Ceterzin uten å møte opp, allergimedisin, når jeg forklarte jeg normalt kjøper dette reseptfritt I Nederland, men hadde gått tom. Det samme med Ventolin astmamedisin.

Det er det jeg mente med 'kommer an på forholdet deres'

Er man hos legen sin nesten ukentlig og snakker ut åpent om alt man sliter med I livet og aktivt forsøker få hjelp, og du har en bra lege som kjenner deg ved fornavn, så er det enkelt å forklare og få ting man trenger.
Sist endret av Darkbull; 11. juni 2018 kl. 17:43.
Min første lege ba meg gå ut å kjøpe en lyslampe.

Min andre lege henviste meg først og fremst til psykolog - noe som var en bra start iallfall. Hun av meg betablokker, etter eget ønske, men den hadde ingen positive effekter for min del. Deretter ville hun jeg skulle bruke Cipralex - gikk på det i flere uker og fikk en haug med bivirkninger som ødelagt sexliv, ingen evne til å få orgasme, likegyldighet i form av at jeg ikke brydde meg om noe, søvnproblemer. Angsten var fremdeles tilstede. Da jeg spurte etter noe jeg kunne ta ved behov, fikk jeg skrevet ut Truxal. Forsøkte anbefalt dose av legen, noe som slo meg ut i flere dager ved at besvimte, var bare i stand til å ligge, fikk en angst fra helvete, hallusinasjoner, mareritt, restless legs, hjertebank, klarte ikke åpne øynene. Så og si alt som sto oppført som bivirkninger i pakningsvedlegget. Verste preparatet jeg noensinne har vært borti i. I senere tid har psykologer og leger reagert kraftig på at jeg fikk Truxal som angstmedisin - det er anti-psykotika. Noen vil gjerne ha god effekt av den, men den virket mot sin hensikt hos meg ialllfall.

Da jeg kom til min tredje lege med problemene mine, ville han først jeg skulle bruke antidepressiva. Jeg forklarte han at jeg ikke ønsket å bruke medisin fast, selv om jeg gjerne trengte det. I tillegg til å forklare han at jeg tidligere hadde forsøkt Cipralex, Betablokker og Truxal, som ikke hadde fungert for meg i det hele tatt. Da skrev han ut en pakke Sobril til meg. Sobril fungerte OK for meg, men den tok svært lang tid flør den kicket inn, noe som ikke var helt forenelig med min type angst.
Deretter kom han med forslag som Vallergan (allergimedisin), jeg sa jeg var litt skeptisk til slike medisiner, så han skrev ut Valium til meg. Valium hadde ingen som helst angstdempende effekt på meg. På denne tiden hadde jeg fått tak i en del Imovane av en venn, og det fungerte ekstremt godt på angsten min. Tok det opp med legen min som var svært skeptisk, ettersom det er en innsovningsmedisin. Paradoksalt nok blir jeg klarere i både blikk og stemme på Imovane enn benzodiazepiner. Jeg fik også lyrica ved en anledning, den fungerte utmerket på humør, konsentrasjon og tankekjør de første dagene. Toleransegrensen øker så kjapt dessverre. Var deretter villig til å fosøke Exefor, men den gav meg samme bivirkninger.
En dag da selv høye doser av Imovane ikke tok angsten min godt lengre, kom jeg gråtende inn til legen min, og forklarte hvor store problemer jeg hadde i hverdagen - sa det akkurat som det var. Deprimert var jeg ikke, men jeg ville bare kunne leve ett normalt liv. Fikk da utskrevet Xanor som jeg synes er helt ok, men kan ikke måle seg med Imovane. Da fikk jeg samtidig ta en pause fra imovane, som er langt mindre avhengighetsskapende i utgangspunktet. Xanor er ikke noe jeg får lyst å ta, slik som jeg gjorde med Imovane, da den ikke har noe særlig effekt for min del.
Sist endret av Math; 13. juni 2018 kl. 13:00.
Man må oftest inom en del mediciner som virker svaert dårlig på angst, for man får noe som virker.
Anti-histaminer, nesten-neuroleptika, SSRI, SNRI - deretter kan man eventuellt få tillgang til sterkere ting som Vival eller Rivotril.

Selvfolgelig er prosessen ulike fra lege til lege, men dette er min erfaring etter X-antal leger og psykologer.

Du virker dock kvalifisere til noe lignende benso, men husk att (som regel) kommer angsten tilbake etter en stunds medicinering.
Og den kan fort vise seg ha blitt enda verre den dagen du slutter.

Har du testet KBT? Snakket med psykolog?

Men LES DEG OPP på angstmediciner. Når alt er sagt og gjort har du selv ansvar for deg selv.
Mange leger vet mindre om medikamenter enn gemene narkoman på gata, og enda fler er manipulerade av Big Pharma.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Mange leger vet mindre om medikamenter enn gemene narkoman på gata, og enda fler er manipulerade av Big Pharma.
Vis hele sitatet...
Hva er det som får deg til å si dette?
Sist endret av Skepty; 13. juni 2018 kl. 17:24.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hva er det som får deg til å si dette?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette gjelder for de fleste rusmidler, men benzodiazepiner er et fint eksempel på en gruppe medikamenter/rusmidler som legene vet svært lite om. Blant annet at abstinensene kan vare i langt lengre tid enn 2 uker.
Sitat av Who? Vis innlegg
Vet ikke om dette gjelder for de fleste rusmidler, men benzodiazepiner er et fint eksempel på en gruppe medikamenter/rusmidler som legene vet svært lite om. Blant annet at abstinensene kan vare i langt lengre tid enn 2 uker.
Vis hele sitatet...
Veldig rart at du sier dette da dette står på helsedirektoratet, direkte hentet fra nasjonale faglige retningslinjer som legene kan miste autoristasjonen sin om de ikke følger.

For korttidsvirkende benzodiazepiner som oksazepam, alprazolam og temazepam kommer abstinenssymptomene en til to dager etter avsluttet bruk og varer to til fire uker eller lenger. For langtidsvirkende benzodiazepiner som diazepam, nitrazepam og klonazepam kommer abstinenssymptomene noe senere, som regel etter to til syv dager, noen ganger etter to til tre uker. Varighet er da typisk to til åtte uker eller lengre (UpToDate 2013).

Selvfølgelig vet leger mer om de fysiologiske og psykologiske effektene av legemidler enn det andre gjør, når de i fastlegers tilfeller har 10 års utdanning på akkurat dette og relaterte temaer. Det de kanskje ikke har er en like god fenomenologisk forståelse som det de som bruker legemidlene selv har, noe som også er veldig vanskelig å få fordi beskrivelse av hvordan et legemiddel oppleves ikke er det samme som å oppleve det selv. Men det skal sies at det i nyere tid har vært et stort fokus på å gå over fra en kvantitativ tilnærming til innsikt i medisin til å også ha en mer kvalitativ tilnærming hvor man prøver å få innsikt i hvordan forskjellige legemidler oppleves for enkeltpersoner
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hva er det som får deg til å si dette?
Vis hele sitatet...
Generelt vil jeg si at en gjennomsnittlig lege ikke har mye farmakologisk kunnskap å stille opp med mot en hobby-narkoman med hjem, nett og overdreven interesse for neurofarmakologi om opioid og gaba-reseptorer.

Du kan også be de i Brugata ramse opp virkestoffet i alle benzoene, gi så en lege samme oppgave ;-)
Sitat av Skepty Vis innlegg
Veldig rart at du sier dette da dette står på helsedirektoratet, direkte hentet fra nasjonale faglige retningslinjer som legene kan miste autoristasjonen sin om de ikke følger.

For korttidsvirkende benzodiazepiner som oksazepam, alprazolam og temazepam kommer abstinenssymptomene en til to dager etter avsluttet bruk og varer to til fire uker eller lenger. For langtidsvirkende benzodiazepiner som diazepam, nitrazepam og klonazepam kommer abstinenssymptomene noe senere, som regel etter to til syv dager, noen ganger etter to til tre uker. Varighet er da typisk to til åtte uker eller lengre (UpToDate 2013).
Vis hele sitatet...
Har sett denne selv. Men dessverre så ser det ikke ut til at mange fastleger faktisk er klar over dette i den virkelige verden.
Dette er noe som har kommet ganske tydelig fram i alle trådene som er blitt skrevet her på freak de siste 10 årene.

Mulig yngre leger vet litt mer om dette enn de eldre, men i gjennomsnitt så er mitt inntrykk at de vet svært lite. Tror ikke engang at de vet navnet på reseptoren disse medikamentene binder seg til.
Ville heller ikke blitt overrasket om mange fastleger ikke ser et problem i å gi benzo-lignende sovemedisiner som Zopiclone og Zolpidem til personer som går igjennom en avrusning fra f.eks. Valium.
Sist endret av Who?; 13. juni 2018 kl. 22:54.
Sitat av illusion Vis innlegg
Generelt vil jeg si at en gjennomsnittlig lege ikke har mye farmakologisk kunnskap å stille opp med mot en hobby-narkoman med hjem, nett og overdreven interesse for neurofarmakologi om opioid og gaba-reseptorer.

Du kan også be de i Brugata ramse opp virkestoffet i alle benzoene, gi så en lege samme oppgave ;-)
Vis hele sitatet...
En lege har nok svært mye mer farmakologisk kunnskap enn en tilfeldig narkoman. Da de tar over 120 studiepoeng i farmakologirelaterte fag. Virkestoffet i legemiddelet står forresten spesifisert i legemiddelhåndboka før legemiddelet. Det er først når du trykker inn på virkestoffet at du får opp alterantiver til medisiner som inneholder virkestoffene.

Sitat av Who? Vis innlegg
Tror ikke engang at de vet navnet på reseptoren disse medikamentene binder seg til.
Vis hele sitatet...
Benzodiazepiner virker i likhet med barbiturater ved binding til GABAA-reseptorer i sentralnervesystemet og bidrar til økt effekt ved interaksjon mellom GABA og GABAA-reseptor.


Dette er informasjon en lærer på et årsstudium i psykologi. Jeg tror ikke på at de ikke vet navnet på GABA-reseptorer da det er den viktigste hemmende transmittorsubstansen hos mennesker.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Dette er informasjon en lærer på et årsstudium i psykologi. Jeg tror ikke på at de ikke vet navnet på GABA-reseptorer da det er den viktigste hemmende transmittorsubstansen hos mennesker.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at dette er noe de lærer på et årsstudium i psykologi?
Og selv om dette er noe leger lærer om når de studerer til å bli lege så er det en stor forskjell på det man lærer der og hva man husker etterpå.
Poenget mitt var uansett at fastleger generelt vet lite om benzodiazepiner, foruten at det benyttes for bla. Angst og Søvnproblemer og er avhengighetsskapende. Psykiatere derimot vet forhåpentligvis mer enn både fastleger og meg selv, men jeg tviler.
Sist endret av Who?; 13. juni 2018 kl. 23:21.
Sitat av Who? Vis innlegg
Har du noen kilder på at dette er noe de lærer på et årsstudium i psykologi?
Og selv om dette er noe leger lærer om når de studerer til å bli lege så er det en stor forskjell på det man lærer der og hva man husker etterpå.
Poenget mitt var uansett at fastleger generelt vet lite om benzodiazepiner, foruten at det benyttes for bla. Angst og Søvnproblemer og er avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt årsstudium i psykologi for noen år tilbake og jeg husker det fremdeles. Problemet med poenget ditt er at de tar flere titalls studiepoeng om nervesystemet og psykofarma. At GABA som en av de viktigste nevrotransmitterne blir grundig gjennomgått sier seg selv.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg har tatt årsstudium i psykologi for noen år tilbake og jeg husker det fremdeles. Problemet med poenget ditt er at de tar flere titalls studiepoeng om nervesystemet og psykofarma. At GABA som en av de viktigste nevrotransmitterne blir grundig gjennomgått sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Dersom det er bare noen år tilbake siden så er jo det selvfølgelig veldig bra!
Spørsmålet blir fortsatt om man også lærte like mye om dette for 10-20 år siden. De fleste fastleger er tross alt ikke av den yngre generasjonen.

Poenget mitt var uansett at fastleger flest vet svært lite om benzodiazepiner.
Sitat av Who? Vis innlegg
Spørsmålet blir fortsatt om man også lærte like mye om dette for 10-20 år siden. De fleste fastleger er tross alt ikke av den yngre generasjonen.

Poenget mitt var uansett at fastleger flest vet svært lite om benzodiazepiner.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er i overkant optimistisk, eller du i overkant pessimistisk. Men slik jeg ser det har de fremdeles et relativt strengt regelverk å forholde seg til, og om de har foreskrevet B-preparater utenom slik retningslinjene tilsier skal det ikke mye til før de får en begrensning av autorisasjonen sin. Det er rundt 100-150 leger årlig som enten mister eller får begrenset autorisasjon fordi de har brutt retningslinjer. Ofte når det kommer til pasienter som får resept på benzodiazepiner er det en psykiater i bilde og eller annet helsepersonell som rapporterer personen rimelig raskt om feil behandling blir gitt.

GABA ble forresten identifisert for over 50 år siden, og viktigheten ble dokumentert for rundt 34 år siden. Så føler meg ganske trygg i å påstå at en lærte om dette også for 10-20 år siden.