Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 10176
Heisann, kjøpte en slik vifte på biltema :
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Av...svifter-87397/

jeg så ikke at denne hadde en slags timer på seg. så hver gang jeg slår den på suser den bare i ca 30min. så skrur den seg av, og jeg må skru opp hele dritten og koble inn kablene på nytt før den fungerer igjen.

jeg har null peiling på elektronikk, men trengte viften til et lite prosjekt.
kan jnoen her hjelpe meg ?
Koble deg forbi tidsuret?

Siden bildene hos biltema er ikke-eksisterende, så vil det hjelpe at du tar bilder av hvordan ting ser ut, så er det lettere for oss å hjelpe deg.
hvis noen kan guide meg delvis gjennom. hehe. Tenkte å ta noen bilder, så kommer etterhvert.

her er manualen imens http://www.biltema.no/Documents/manu...87-397_man.pdf
Er ikke tilfeldigvis en fuktmåler som slår inn? Mulig den kan justeres.
Ser forresten at punkt 7 på side 3 er en potensiometer for timer. Mulig det og.
Sist endret av Xeon; 2. februar 2012 kl. 21:46.
Ut fra hvordan jeg tolker monteringsanvisningen skal timeren først begynne etter at bryteren for lyset er skrudd av, slik at om du bare kobler det opp som på tegningen, med en bryter som du lar være påskrudd til en hver tid, vil viften gå kontinuerlig, men slå seg av etter 2-30 min. (avhengig av hva den er stilt inn på) når du skrur av bryteren. Mulig du vil få vifta til å gå kontinuerlig ved å laske mellom L og LT, det skal uansett være unødvendig å skru opp vifta hver gang du skal ha den til å gå, hvordan er det du har koblet vifta?
Sist endret av Veggen; 2. februar 2012 kl. 21:50.
Tar noen bilder nå , poster om ikke så lenge. men jeg har koblet en blå kabel i L og en brun i N. også har jeg skrudd timeren på max.

så har jeg koblet den til en lysbryter sak som står på hele tiden.

http://bildr.no/thumb/1095742.jpeg
Det der så ikke helt bra ut, for det første bør du sørge for å få alle kordelene inn i tilkoblingsklemmen, for det andre bør du sørge for at ledningen ikke kommer i klem når du skrur på dekselet til vifta, for det tredje må du også ha strøm/spenning til LT. Så at det ikke fungerer slik det er koblet nå er ikke så rart. Om du bare følger koblingsskjemaet i monteringsanvisningen vil det nok fungere slik du ønsker.
haha, jeg er mer enn helt grønn på elektronikk. Det finnes jo bare 2 ledninger i den lysbryter saken? må jeg kjøpe en egen lysbryter?
Som sagt, kan du prøve å laske mellom L og LT, men jeg vet ikke om det vil fungere, men ut fra skjemat tror jeg det vil det. En annen ting du bør notere deg, er at viften er fukt-styrt, slik at viften vil kunne stoppe dersom luftfuktigheten ikke ligger innenfor satte verdier.

Sitat av Biltema
Vifter med timer og fuktsensor roterer kun dersom fuktighetsnivået ligger innenfor intervallet 50-90%, og reguleres med med potensiometeret H. Nivået øker ved dreiing med klokka og reduseres ved dreiing mot klokka.
Vis hele sitatet...
Mulig det enkleste blir å få tak i en vifte uten timer og fuktsensor.
Laske? koble sammen ?

ingen mulighet for å koble seg forbi tidsaken som han over nevnte?
lurer på om jeg ikke må kjøpe meg en uten, det finnes jo ikke en vri sak for fuktigheten

Trur jeg herpa greia, den vil hvertfall ikke starte lengere......
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
Laske? koble sammen ?
Vis hele sitatet...
Ja, lage forbindelse mellom L og LT.

Sitat av Greendudeblue
ingen mulighet for å koble seg forbi tidsaken som han over nevnte?
Vis hele sitatet...
Det er det jeg vil tro du gjør ved å koble sammen L og LT.

Sitat av Greendudeblue
lurer på om jeg ikke må kjøpe meg en uten, det finnes jo ikke en vri sak for fuktigheten
Vis hele sitatet...
Ser nå at Biltema bruker samme datablad for alle 3 viftene, så om du betalte 249,-, så har du bare med timer og ikke fuktstyring.

Sitat av Greendudeblue
Trur jeg herpa greia, den vil hvertfall ikke starte lengere......
Vis hele sitatet...
Hvordan skjedde det? Om du kjøper den til 159,-, så er den uten timer og fuktstyring ut fra hva jeg klarer å lese meg til.
Ridder av 1. klasse
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er det jeg vil tro du gjør ved å koble sammen L og LT.
Vis hele sitatet...
Støtter den! Hvis vi skal gjøre dette helt riktig, så skal den blå ledningen på N og den brune ledningen på L.

Ut i fra bildet ser det ut som at du har koblet den blå på L og den brune på N.
I så fall bytt om på de!

Når du har fått blå på N og brun på L, så tar du enda en ledning inn på den klemmen som står L på, og kobler den innpå den klemmen i midten.

En annen ting som "MeTheWall" nevner, få alle kordellene inn i klemmene!! Hvis du ikke får det til, så har du for stort tverrsnitt på ledningen, med andre ord, ledningen er for "feit"
Sist endret av Mchjort; 3. februar 2012 kl. 00:15.
Takker for hjelp, jeg har nå byttet om den blå og den brune. når jeg koblet L og LT sammen så kuttet jeg L litt over og surret de sammen igjen, også koblet på LT der jeg kuttet L. den funker igjen hvertfall. skal se hvor lenge den kjører nå.
har også puttet inn kobberet, slk at det ikke stikker ut.

men kan jeg koble de sammen på den måten ? eller burde jeg gjøre slik dere sier?
Ridder av 1. klasse
Leste igjennom manualen nå. Slik som jeg tolker det, så har du egentlig ikke behov for å koble L og LT sammen...

Hvis du ikke kobler L og LT sammen, så vil viften gå hele tiden. Men hvis du f.eks ønsker å ha en bryter, som du kan slå av og på viften med, kan du koble den i mellom L og LT.

Dersom du kobler inn en bryter mellom L og LT, så vil viften fortsette å gå i 2-30min (alt etter som hva du stiller inn potensiometeret på) etter at du har slått av bryteren...

Så virker egentlig som at det tidsreleet kun fungerer etter at du har slått av bryteren... Så i utgangspunktet så skal det være godt nok å bare koble blå på N og brun på L...
Sitat av Greendudeblue
men kan jeg koble de sammen på den måten ? eller burde jeg gjøre slik dere sier?
Vis hele sitatet...
Nå forstår jeg ikke helt hvordan du har gjort det, men det hørtes litt jalla ut. Om du har eller får tak en ledningstump som ikke er flertrådet, foreksempel som den på bildet her, vil jeg laget en liten "lask" av en av lederne, gjerne den brune, og "lasket" fra L til LT og koblet den brune sammen med lasken på L og den blå på N

Sitat av Mchjort
Så virker egentlig som at det tidsreleet kun fungerer etter at du har slått av bryteren... Så i utgangspunktet så skal det være godt nok å bare koble blå på N og brun på L...
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått ut fra bildet som ble lagt ut, var det slik han hadde koblet det til å begynne med, men da stoppet den etter 30 min.
Sist endret av Veggen; 3. februar 2012 kl. 01:03.
Ridder av 1. klasse
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Slik jeg har forstått ut fra bildet som ble lagt ut, var det slik han hadde koblet det til å begynne med, men da stoppet den etter 30 min.
Vis hele sitatet...
Ut i fra manualen så virker det som at så lenge du bare kobler Blå på N og Brun på L, så er viften på hele tiden. Helt til du slår av siktingen.

Dersom du ønsker å styre viften, så kan du koble en bryter mellom L og LT. Tipper at LT er "tidsreleet" som sørger for forsinket utkobling av viften.. Slik at når du slår av bryteren, så vil tidsreleet holde viften i drift i 2-30min, alt ettersom hva du har stillt tidsreleet inn på...

Så i utgangspunktet burde vifte fungere uten at du lasker/kortslutter/kobler en ledning mellom L og LT...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Så i utgangspunktet burde vifte fungere uten at du lasker/kortslutter/kobler en ledning mellom L og LT...
Vis hele sitatet...
Har tenkt meg om litt og forstår nå funksjonen på vifta slik: Driftspenning kobles på L og N, og for å starte vifta må LT tilføres spenning, timeren starter i det LT mister spenning.
Så for å få vifta til å gå konstant, er jeg ganske sikker på at LT må ha konstant spenning, om ikke starter timeren og vifta stopper etter maks 30 min.
Sist endret av Veggen; 3. februar 2012 kl. 01:28.
Ridder av 1. klasse
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har tenkt meg om litt og forstår nå funksjonen på vifta slik: Driftspenning kobles på L og N, og for å starte vifta må LT tilføres spenning, timeren starter i det LT mister spenning.
Så for å få vifta til å gå konstant, er jeg ganske sikker på at LT må ha konstant spenning, om ikke starter timeren og vifta stopper etter maks 30 min.
Vis hele sitatet...
Jepp, er mulig at LT må ha spenning hele tiden.

Men hvis du ikke har lask mellom L og LT, så vil jo ikke timeren få spenning heller? Oppfatter LT som "styrestrømmen"... Men jeg vet ikke... Spiller ingen rolle i grunnen, så lenge du har en lask mellom L og LT så har du jo en "helgradering" da bør viften aldri slå seg av... med mindre fuktsensoren slår seg inn...
Vifta har nå gått siden jeg postet siste post. det funker på den måten jeg koblet på. vil kanskje være litt jalla. men er ikke store prosjektet og skal bare stå i noen månder så er ikke så farlig. men takk for hjelpen
lukter hjemmeplatasje lang vei her.... uansett, som methewall sier, sørg for å få kablene helt inn i klemma, slik du har de nå kan de kortsluttes om du beveger på ledningene.