Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7938
Disclaimer: GHB blir i denne sammenheng ikke brukt som rusmiddel, derfor hører ikke denne tråden hjemme i rusmiddelforumet. Jeg tar ikke ansvar for dumme ting folk måtte utsette seg for som resultat av å lese denne tråden. Ingen dyr ble skadet for livet under skrivingen av denne tråden.

For et og et halvt år tilbake og frem til for tre måneder siden hadde jeg så godt som ingen døgnrytme. Jobbet som konsulent uten faste arbeidstider, så det ble mange våkne netter og soving til langt ut på dagen. Trening, annen jobb og snart skole har gjort at jeg har stått opp seks på morgenen så godt som hver dag, men det har vært ganske vanskelig og jeg har ikke vært å regne før våken før rundt lunchtider. Det er to hovedproblemer:

1) For å klare å stå opp kl. 6 uten å bli helt død hele neste dag har jeg måttet legge meg kl. 22. Dette fører til at jeg får svært lite fritid da jeg enten drar rett på trening fra jobb, eller trener før jobben.
2) Selv om jeg legger meg kl 22 er det ingen garanti for at jeg sovner, selv om jeg stod opp klokken 6 samme dag. Etter at jeg starta å trene hardt har jeg fått enda større søvnproblemer, da kroppen har restituert seg og er full av energi ved leggetid.
3) Hvis ikke vekkerklokka er på våkner jeg kl 12 på dagen selv om jeg la meg kl 22 kvelden før.

Etter tips fra frosthardr startet jeg å bruke melatonin. Melatonin er et hormon i hjernen som regulerer døgnrytme, og det er tydeligvis denne som er litt skjev for oss som er G-mennesker (ekstremvarianten av B-mennesker). Melatonin finnes som helsekost og skal hjelpe de som har unormal søvnrytme. Melatonin regnes som helsekost i EU og kan importeres lovlig til Norge til tross for at det er reseptpliktig her på grunn av EØS. Jeg gikk til anskaffelse av 3mg-kapsler fra biovea.com, og etter en måned hadde jeg disse observasjonene:

1) Å legge seg tidlig ble ikke lengre noe problem. Jeg sovnet mye raskere og våknet gjerne like før vekkerklokken.
2) Økt mengde med drømmer.
3) Selv om jeg sovnet fortere var jeg fremdeles enormt trøtt på morgenen, og gjerne lengre ute på dagen.

Disse observasjonene tyder egentlig på at kroppen min har problemer med å komme inn i de dypere søvnfasene, noe som gjør at jeg ikke nødvendigvis føler meg uthvilt. Jeg kunne sikkert gått til legen med symptomene, og regner med at jeg kunne fått reseptpliktige legemidler slik som rohypnol. Problemet er:

1) Rohypnol har høy gatepris, jeg liker penger.
2) Det kan være en smule fristende å putte i seg fem og hoppe på trampoline hele natten istedenfor.

Fra spøk til alvor, jeg vil ikke ha benzodiazepiner eller legemidler som imovane utskrevet av prinsipielle grunner. Sløvende midler har jeg ikke lyst til å gå på. Melatonin er hvertfall et steg videre fra å ligge og kjede seg i senga i evigheter før jeg sovner, men jeg trenger tydeligvis noe mer for å sove skikkelig. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at GHB (Gamma-Hydroksy-Butyrat) har noen enormt gode egenskaper for de med søvnvansker. Jeg siterer fra en artikkel på trim.no:
Norske media påstår at GHB gir koma, hvilket ikke er korrekt. Målinger av hjerneaktiviteten ved GHB-søvn viser alle normale søvnfaser med en fordypning av stadium 3 og 4, de som oftest er forstyrret ved narkolepsi eller hos eldre med søvnproblemer. GHB gjør at pusten senkes, men den blir dypere, slik at oksygenopptaket ikke reduseres. Etterpå våkner man opp og føler seg uthvilt; det er ingen grunn til å innlegge GHB-brukere i dyp søvn eller overdramatisere det faktum at de er vanskelige å vekke.
Vis hele sitatet...
Resten av artikkelen er verdt å lese. GHB i pulverform er lett å dosere opp, så i forsøkene nå bruker jeg 1200mg med GHB før leggetid. Jeg har normalt sett spist før jeg legger meg, så alt jeg merker av ruseffekten er litt kiling i kroppen. GHB står dessverre feilaktig på narkotikalisten i Norge, så jeg kan av åpenbare grunner ikke poste en link. Merk at det er forskjell på GHB i pulverform som er profesjonelt produsert og det skvipet man kan få på gata i Norge. Sistnevnte har stor fare for å inneholde skadelige reststoffer. Mine observasjoner etter en uke med GHB før leggetid:

1) Jeg kan legge meg seinere enn kl 22 og fremdeles våkne før vekkerklokka dagen etterpå. Første gangen jeg prøvde hadde jeg kommet meg i seng så seint som 23:30, men våknet 04:30 dagen etterpå. Generelt sett kan jeg legge meg en til to timer seinere og allikevel klare å komme meg opp før eller til kl 6.
2) GHB gjør meg ikke trøtt alene, så melatonin trengs fortsatt.
3) Jeg husker ikke drømmene mine.
4) Jeg føler meg mye mer våken fortere etter at jeg har stått opp. På melatonin våknet jeg riktignok opp før vekkerklokka fra tid til annen, men bare hvis jeg hadde lagt meg grytidlig og jeg hadde fremdeles ikke spesielt lyst til å stå opp, så jeg ble av og til bare liggende uten å få sove igjen i senga. GHB har gjort at jeg tydeligvis sover mye mer effektivt enn før, så nå går jeg en lysere hverdag i vente med mindre trøtthet. Effektiviteten min på morrakvisten har gått drastisk opp, og et par av de dagene jeg våknet 04:30 klarte jeg å få unna halvparten av dagens arbeid før jeg normalt sett ville spist frokost.
5) Den eneste bivirkngingen jeg har oppdaget er at jeg føler meg salt i munnen på morgenen. Skal ta dette opp med tannlegen for å se hva jeg kan gjøre. Ørheten i hodet husker jeg kun fra første gang, men denne gikk kjapt over.

Søvn og helsekost er et spennende tema. GHB kan brukes til å ruse seg på, men jeg synes det er mest spennende på grunn av de mange medisinske bruksområdene stoffet har. Jeg skal holde dere videre oppdatert når jeg starter å trappe gradvis ned på både GHB og melatonin for å se om kroppen klarer å holde den gode søvnen ved like. Uansett om det fungerer å trappen ned eller ikke vil jeg heller bruke noen lapper i året på GHB og melatonin enn å gå rundt trøtt.
Interessant.
Melatonin har vel ca. null bivirkninger, og er ikke noe farlig?
Men hva med GHBen? Er det i det hele tatt noen risiko med de mengdene du tar?

Tenker jeg skal teste ut Melatonin.
Jøss, dette her visste jeg ikke, interessant. Godt og høre at du sover bedre nå enn før, fordi som du sier er det et helvete å ha slike dager uke etter uke. Kjempe bra innlegg, og lykke til med nedtrappingen.
Interessant. men hvorfor skrev du at du ikke skadet dyr?

Edit: lol, 3 interessanger på rad xD
Sist endret av bendiks; 6. juli 2007 kl. 00:22.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Helk: Nå har jeg ingen erfaring med verken det ene eller andre stoffet, men artiklen han linker til sier følgende:
I løpet av 14 år forekom ingen ”overdoser”, ”forgiftninger” eller andre komplikasjoner, selv om forsøkspersonene inntok GHB ubegrenset. En mann fikk i seg hele 15 spise¬skjeer (ca. 75 g GHB) og sov dypt i 24 timer. Da han våknet, var han ør i hodet, uten tegn til skader.
Vis hele sitatet...
Blanding av GHB og alkohol, derimot.
Sist endret av m0b; 6. juli 2007 kl. 00:25.
Ja, jeg spurte før jeg leste den artikkelen. Silly me.
Sto mye der jeg ikke visste om GHB, er vel blitt påvirket av medias snakk om "et dødelig sexdop".

... er mindre dødelig enn koksalt ...
Vis hele sitatet...
^_^
Vanvittig bra skrevet, og veldig interessant innlegg. Kudos!

Én ting dog... Legen hadde aldri skrevet ut benzoer til deg.
Melatonin er et hormon som produseres naturlig i kroppen, når kroppen blir utsatt for lys og/eller fysisk aktivitet.
Melatonin er det stoffet som gjør deg søvnig.
Men setter deg ikke inn i en konstant søvn, slik som kunstige sovemiddler gjør.
Melatonin gjør deg bare uhyre trett.

Noen mennesker er imune mot melatonin...

Melatonin kan man ikke bli syk av!
Legen foreskriver normalt 3 - 7kapsler før sengetid, men noen tar opp i 20 kapsler, eneste som skjer er at man blir mer trett.

Melatonin fungerer ca.5minutter - 30minutter etter inntak.
Varierer fra person til person.

- Så vet man det! :-D
I løpet av 14 år forekom ingen ”overdoser”, ”forgiftninger” eller andre komplikasjoner, selv om forsøkspersonene inntok GHB ubegrenset. En mann fikk i seg hele 15 spise¬skjeer (ca. 75 g GHB) og sov dypt i 24 timer. Da han våknet, var han ør i hodet, uten tegn til skader.
Vis hele sitatet...
strider litt i mot Erowids info:
Light .5 - 1.5 g
Common 1 - 2.5 g
Strong 2 - 3.5 g
Can Induce Heavy Sleep 3 - 5 g
Overdose 5 - 10 g
Poisoning (Risk of Death) 10 + g
Vis hele sitatet...
http://erowid.org/chemicals/ghb/ghb_dose.shtml

Noe jeg har misforstått eller var det første sitatet litt misvisende? Sistnevnte gjelder reint pulver.

If you take 3 - 4 times the normal dose, you may find yourself unconscious and vomiting.

If you take more than 3-4 times your normal dose, there is risk of death.
Vis hele sitatet...
edit: Brukerdosen her er snakk om som rusmiddel, og ikke som medisin.
Sist endret av gæærn; 8. juli 2007 kl. 01:21.
Meget bra skrevet!
Kom tilbake med mer informasjon når du har funnet ut om kroppen greier å holde den gode søvnen naturlig. Sliter veldig mye med samme problemene som deg, og har vært på leting etter løsning lenge nå.
Artig å lese, selv sliter jeg mye med døgnrytme og soving. Det skjer minst en gang vær uke at jeg ligger våken oppe hele natta. Og vær dag tar det ca 2-3timer før jeg klarer å sovne i senga, etter jeg har lagt meg.

Jeg tror dette kan ha noe med at jeg har mye energi til overs, så jeg har begynt å trene hardt på kveldstid. Dette hjelper mye.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ElKuko
Jeg tror dette kan ha noe med at jeg har mye energi til overs, så jeg har begynt å trene hardt på kveldstid. Dette hjelper mye.
Vis hele sitatet...
Rart det der, for da jeg starta å trene (lenge før jeg starta med GHB + melatonin) og kom godt i gang med det fikk jeg det problemet at det var ca. umulig å sovne. Trener kampsport med en salig blanding aerob og anaerob kondisjon i to timer tre ganger i uka. Kommer hjem fra treninga kl21, tidsnok til energikicket jeg får når kroppen greier å restituere seg fort. Blir faktisk en smule rastløs og ufokusert pga. all energien. Umulig å sovne før seinest ett-tiden, og uten hjelpemidler holder ikke søvnen jeg får da hvis det holder på i flere døgn.

Bruker fremdeles GHB, 600mg, men har gått ned til å bruke det de gangene jeg er avhengig av å stå opp grytidlig mange dager på rad og være 110% sharp allerede fra frokosttider av. Min svært opplyste lege gav forøvrig klarsignal (off the record, selvsagt). Grunnen til moderasjonen er rett og slett fordi det ikke har enorm hensikt de dagene jeg ikke _må_ stå opp grytidlig (jobber og studerer mye hjemme), siden jeg uansett på mystisk vis ender med å sove lenge da. Må være noe psykisk hurlumhei her, så jeg skal få jobbet med den biten. Burde kanskje montere bjørnefelle på snooze-knappen til vekkerklokka?
jeg vil gjerne bestille. er http://www.biovea.net/ en seriøs side som du ikke har hatt problemer med?
og det er faktisk lovlig å få tilsendt hjem?
min mor vil ha, har alltid med seg masse fra tyrkia..
Sist endret av MoFo; 7. oktober 2007 kl. 17:34.
Jeg har selv bestilt fra Biovea, ingen problemer.

Og som Nicho sier i første post,
Melatonin regnes som helsekost i EU og kan importeres lovlig til Norge til tross for at det er reseptpliktig her på grunn av EØS.
Vis hele sitatet...
So, what is the catch?

Om så det ikke er farlig å innta verken GHB eller Melatonin eller disse i kombinasjon stiller jeg meg skeptisk til å kun sove fra 23.30 til 04.30, selv om du putter i deg noen stoffer som øker effekten av søvnen. Har du forsøkt å gjøre dette flere dager på rad?
hvilke doseringer melatonin kjørte du?
har selv eksperimentert fra 6 til 12mg.

til deg som sier at legen anbefaler opptil 7 tabs.. på bioeva sin står det 1-2tabs (3mg) på pakken..
Sitat av cas
hvilke doseringer melatonin kjørte du?
har selv eksperimentert fra 6 til 12mg.

til deg som sier at legen anbefaler opptil 7 tabs.. på bioeva sin står det 1-2tabs (3mg) på pakken..
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva merke det er jeg har hatt, men jeg tror det er "amni" fra "Douglas Laboratories", eller noe slikt.
3mg.
Først fikk jeg skrevet ut 2kapsler, men da det ikke fungerte, fikk jeg beskjed om å ta 5, for så å øke helt til de begynnte å fungere.
Og andre jeg kjenner som tar disse tablettene tar nærmere 20.

- Viss det står på paracet bakken at du bare skal ta to, så dør du ikke selv om du tar fire!
Men så er også paracet mye mer skadelig for kroppen, siden virkestoffene ikke produseres naturlig i kroppen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
GHB er blitt er veldig fryktet på grunn av mye dårlig medie oppmerksomhet i de siste årene. Problemet ligger vel i at folk blander GHB med andre rusmidler. GHB alene i slike doser som det her er snakk om er påvist at ikke skal være skadelig. http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=23184
Jeg sier ikke at man uhemmet bør hive i seg GHB, men at å bruke doseringen Nicho her referer til av et rent GHB-salt over en kortere periode ikke vil være farlig omman ikke er spesielt eksponert eller blader med andre rusmidler.
hva med avhengighet.. nedsetter ikke melatonintilskudd kroppens egen melatoninproduksjon?
Sitat av cas
hva med avhengighet.. nedsetter ikke melatonintilskudd kroppens egen melatoninproduksjon?
Vis hele sitatet...
Hvor har du hørt det?
Det står ingen advarsler på boksen.
Og på lommelegen.no er det bare gammle artikkler om stoffet.
(2004 og eldre)

EDIT:
Fant en artikkel på pasienthandboka.no som var redigert i 2007, men som er skrevet i 2001.
Og det står ikke noe om det der heller.
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=4337
Sist endret av GothQueen; 11. oktober 2007 kl. 00:24.
jeg tar melatonin og har tatt 10 mg en månde skal prøve 15 mg snart og jeg og merker at jeg våkner tidligere enn vekkerklokka så det hjelper masse..men savner mine deilige drømmer
King of Spooning
Acidous's Avatar
GHB er vel ganske stort innen bodybuildermiljøet, siden det i faktisk hjelper på muskelveksten.
Blir brukt som en erstatning for alkohol.
Sitat av cannabis-manndi
jeg tar melatonin og har tatt 10 mg en månde skal prøve 15 mg snart og jeg og merker at jeg våkner tidligere enn vekkerklokka så det hjelper masse..men savner mine deilige drømmer
Vis hele sitatet...
Mhm.
Mange sier at de får en mye lettere søvn når de bruker melatonin.
Og at de ofte våkner mye mer i løpet av natte enn hva de normalt gjør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av GothQueen
Hvor har du hørt det?
Det står ingen advarsler på boksen.
Og på lommelegen.no er det bare gammle artikkler om stoffet.
(2004 og eldre)

EDIT:
Fant en artikkel på pasienthandboka.no som var redigert i 2007, men som er skrevet i 2001.
Og det står ikke noe om det der heller.
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=4337
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt det noen steder, men melatonin baserer seg vel på et hormon kroppen produserer naturlig?
Ved ekstra "hormon"tilskudd vil du vel sette ned kroppens egenproduksjon i lik stil som med eks. testosterontilskudd?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Acidous, det du sier om at GHB hjelper på muskelveksten er bs.
Husker ikke helt hvordan dette var, men det utløser iallefall veksthormon eller hva det var ja, men det utløser også noe annet som gjør at dette ikke har noen effekt på musklene hos 99,999% av mennesker..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kanskje en litt gammel tråd men, satser på at ingen dør av og lese den om igjen.
Har store problemer med søvn selv, ( Har ikke lagt meg enda, og bussen min går om en time x] )

Sitat av jinano
Acidous, det du sier om at GHB hjelper på muskelveksten er bs.
Husker ikke helt hvordan dette var, men det utløser iallefall veksthormon eller hva det var ja, men det utløser også noe annet som gjør at dette ikke har noen effekt på musklene hos 99,999% av mennesker..
Vis hele sitatet...
Kilder til detta? noen andre som kan bekfrefte? har et problem med at jeg også er veldig tynn.
Så hvis detta.

* Hjelper meg med og sove
* Styrker muskelveksten
* Og gjør meg glad og blid

Uten bivirkninger? DA!
Fråga, melatonin. Har en kompis som boler, han bruker melatonin for å bli brun ?? Setter sprøyte 1 gang pr dag i en oppbyggingsperiode, og deretter vedlikeholdssprøyter 1-2 gang pr uke.
Er det jeg som tar feil eller blir man brun (og faktisk kåt) av melatonin ?
spankingguru
Worner's Avatar
Du tenker på melanotan, ikke melatonin.
Jeg skal starte med melatonin ifølge legen. Sover så dårlig om natta hehe..
Så det er bare et stoff som opprinnelig produseres i kroppen ?
Men noen har mindre av det en andre ?
Sist endret av Antrax-Vtec; 14. februar 2008 kl. 13:39.
Sitat av Teigland
Kanskje en litt gammel tråd men, satser på at ingen dør av og lese den om igjen.
Har store problemer med søvn selv, ( Har ikke lagt meg enda, og bussen min går om en time x] )



Kilder til detta? noen andre som kan bekfrefte? har et problem med at jeg også er veldig tynn.
Så hvis detta.

* Hjelper meg med og sove
* Styrker muskelveksten
* Og gjør meg glad og blid

Uten bivirkninger? DA!
Vis hele sitatet...
Du kan også prøve ZMA hvis du trener, det gjorde underverker for min søvn og det skal visstnok også øke kroppens egenproduskjon av testosteron som jo er bra for en som trener mye. I tillegg er det helt lovlig.
Sitat av Antrax-Vtec
Jeg skal starte med melatonin ifølge legen. Sover så dårlig om natta hehe..
Så det er bare et stoff som opprinnelig produseres i kroppen ?
Men noen har mindre av det en andre ?
Vis hele sitatet...
Du vet at det hadde du funnet ut med et lite google søk?
Eller bare trykke deg inn på pasienthånboka - gjett hva adressen dit er da? HoHo!

Men siden jeg er snill, så skal jeg forklare deg dette.
Melatonin er et hormon som produseres i kroppen, det produseres hele dagen, litt mer når man er i fysisk aktivitet, men mest når sola går ned, og det blir mørkt. Det er forskjellig fra person til person hvor mye man produserer.
Produserer man lite, er man lite trett, produserer man mye, er man mye trett. Veldig enkelt å forstå.
Og det er slutten på den utrolig enkle forklaringen.
Punktum.
Sist endret av GothQueen; 15. februar 2008 kl. 00:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En liten oppdatering:
Det som skjedde etter typ. fem måneder var at effekten avtok. MEN, det jeg la merke til var at søvn uten noen form for tilskudd hadde blitt enormt mye bedre enn før jeg startet. Det er uvisst om det er selve eksperimentet som har ført til det, men jeg har nå hvertfall mer enn tilfredsstillende søvn og ser ingen grunn til å fortsette med tilskudd.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Silvester: "Ta dæ ei bøtt?"
▼ ... flere år senere ... ▼
Er nesten avhengig av noe sovetabletter,hasj for å få sove, trenger noe som roer ned huet mitt!