Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6618
Hei!

Hvor mye koffein drikker du hver dag? Og hvor mye mener du er den absolutt høyeste dosen en sunn ung mann kan drikke?

Er f.eks 8 energi drikker ala Red Bull greit å drikke? Eller er det best å drikke 8 kopper med kaffe?
8 bokser sukkerholdig drikke om dagen? Tror jeg satser på svart kaffe da altså.
Styrter 1 kaffe med melk på morgenen, ikke fordi jeg liker melk i kaffen men vil våkne fort/unngå å drepe folk i trafikken pga koma, deretter går det fort ca 2xdb espresso / americano i timen hele arbeidsdagen.
Sist endret av SinHazzard; 12. februar 2017 kl. 22:38. Grunn: koma
Du kan virkelig ikke putte 8 energidrikker i samme innlegg som "sunn ung mann". C'mon. Da er du i hvert fall ikke sunn lenger 8 kopper kaffe er definitivt best. Null kalorier til og med!

Det er vel anbefalt å ikke få i seg mer enn 400mg koffein om dagen, så 8 kopper kaffe er vel ikke direkte sunt nei. Sentralnervesystemet ditt lager flere adenosinreseptorer rimelig kjapt vil jeg tro, slike reseptorer som trigger trøtthet(som blokkeres av koffein), så høye doser vil gjøre deg både kjappere avhengig og mer avhengig enn lavere doser. The higher you fly, the harder you fall.
Sist endret av seroto9n; 12. februar 2017 kl. 22:48.
Hold deg til kaffe som folk sier, 8 bokser synest jeg hørest jævla mye ut, halvlitere eller (ta å regn på det sukkerinnholdet på det), jeg drikker gjerne 1 energidrikk og 5 kopper kaffe om dagen når jeg jobber.
Bare ikke drikk så mye kaffe at du begynner å skjelve :P Og vist du ikke er vant til kaffe må du kanskje forvente å fise i noen uker før kroppen venner seg til det.
Jeg begynte som lagerarbeider når jeg var 21 eller noe, hadde aldrig drukket kaffe før, men da begynte jeg. De første ukene følte jeg jeg brukte halve dagen på å jemme meg vekk og fise
Filterkaffe har 50-60mg pr dl med koffein mens "energidrikker" har ca 32mg pr dl.
Du kan få symptomer på koffeinforgiftning allerede ved 500-600mg pr dag.
8 kopper med kaffe er ca 480 mg og 8 enheter med energidrikk er ca 256 mg.
Koffeinmessig er det bedre å da drikke energidrikk.

Men, som nevnt før så inneholder f.eks redbull svært mye sukker.
27,5g pr. enhet for å være nøyaktig. Det blir 220g sukker på 8 enheter. WHO anbefaler 60-70g pr. dag for voksne menn.
Sist endret av oom; 12. februar 2017 kl. 23:09.
Trådstarter
42 1
Det finnes energi drikker uten sukker. Jeg vet at anbefalte daglig dose av koffein er 400 MG, men det kan vel konsumeres ganske mye mer enn det før det blir farlig?
I rotter er LD50 192 mg/kg og er beregna til å være rundt 150-200mg/kg i mennesker og. Så ja, du kan drikke mye før det begynner å bli farlig

Selv om det finnes energidrikker uten sukker snakker vi fremdeles om syreskader på tenna samt en bråte drit som er tilsatt i en energidrikk. Det er ikke bare sukkeret du må ta med i beregningen her.
Sist endret av seroto9n; 13. februar 2017 kl. 00:06.
Trådstarter
42 1
I dag har jeg drukket mellom 8 - 10 (pappkrus) kopper kaffe før klokken ble 0930. Nå spratt jeg nettopp en NOCCO, og har 6 til gode. Jeg vil drikke disse utover natten. Sist jeg gjorde dette kjente jeg vasokonstriksjon og litt høyere puls. Er dette farlig?

Hvorfor jeg skal drikke de er irrelevant, så jeg vil ikke høre moralprekener, men fakta.
ArbeidsledigProletar
Denne epidemien av koffeindrikkavhengighet er jo helt drøy.

Er ikke så mye bedre for pankreas om du hiver i deg samme mengdene med fake sukker. Det beste alternativet måtte jo ha vært å hatt noe med fiber i (fruktkjøtt) eller noe, som hadde gjevna ut blodsukkerkurven din.
Aspartam MM senker blodsukkeret og gir deg søtsug, noe som ikke er mye bedre mtp diabetes.

I tillegg må du jo bli latterlig dehydrert?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Denne epidemien av koffeindrikkavhengighet er jo helt drøy.

I tillegg må du jo bli latterlig dehydrert?
Vis hele sitatet...
Jeg tror kroppen venner seg til det, jeg drikker melk og juice til lunsj på jobben, men jeg drikker ikke en dråpe vann fra morgen og før middagen ved en 19 tiden med gutta.
Jeg tror ikke det er sunt men det er bare blitt sånn liksom. Husker i mine tidligere dager som servitør at jeg drakk masse vann og var ofte tørst hele arbeidsdagen pga kaffe, men det er liksom ikke sånn lenger.
Energidrikke er så og si det eneste jeg drikker av brus, kan fort gå 4-5 monster om dagen, 10-12 om det er de billigmerkene fra sverige.
Kjenner ikke noe til koffeinen i det hele tatt, ei heller med kaffe.
Trådstarter
42 1
Basically, er vasokonstriksjonen farlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Basically, er vasokonstriksjonen farlig?
Vis hele sitatet...
Det er eit komplekst spørsmål, utan veldig enkle svar. I utgangspunktet ikkje spesielt farleg, men det kan vere det. Om hjertet ikkje får nok blod vil du få eit infarkt.
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Basically, er vasokonstriksjonen farlig?
Vis hele sitatet...
Tja. Spørs.

Edit: Spørs på det vidarlo nevner
Sist endret av seroto9n; 13. februar 2017 kl. 22:02.
Er på telefonen nå så beklager eventuell merkelig skriving, men dødelig dose koffein ligger på alt fra 3-20 gram. En kopp er alt fra 60-250mg. Si 80 er vanlig så kan du jo regne. Det er vanlig å si at 50-100 kopper kaffe er dødelig. Du vil få høyere sjanse for slag og kardiovaskulære sykdommer ved ett høyt forbruk av kaffe, men ett moderat forbruk vil gi positive utslag, ikke bare kardiovaskulært, men også på andre områder.

En bygger raskt opp toleranse, så om du drikker 3 kopper eller 15 om dagen vil overtid være ganske likt, men med sistnevnte vil du også få med på kjøpet økt risiko for mentale lidelser som angst, søvnproblemer, økt sjanse for slag med mer.
Sist endret av Relevant; 13. februar 2017 kl. 22:24. Grunn: Glemte noe
Sitat av OoM Vis innlegg
Filterkaffe har 50-60mg pr dl med koffein mens "energidrikker" har ca 32mg pr dl.
Du kan få symptomer på koffeinforgiftning allerede ved 500-600mg pr dag.
8 kopper med kaffe er ca 480 mg og 8 enheter med energidrikk er ca 256 mg.
Koffeinmessig er det bedre å da drikke energidrikk.

Men, som nevnt før så inneholder f.eks redbull svært mye sukker.
27,5g pr. enhet for å være nøyaktig. Det blir 220g sukker på 8 enheter. WHO anbefaler 60-70g pr. dag for voksne menn.
Vis hele sitatet...
Her var det mange forskjellige måleenheter.
Du kan ikke sammenligne kopper med enheter(hvor mye er en enhet?).

Og du sier det er pr dl, slik at 8bokser redbull er mye mer enn 256mg avhengig av hvor store bokser vi snakker om.
kutt ut energidrikkene, det er direkte gift for kroppen, legg deg på 4 +- kopper kaffe heller, myyye bedre for helsa
Hvorfor drikker dere i det hele tatt energidrikker? Det eneste oppkvikkende virkestoffet i dem er koffein, du får en boks koffeinpiller til brøkdelen av prisen.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Hvorfor drikker dere i det hele tatt energidrikker? Det eneste oppkvikkende virkestoffet i dem er koffein, du får en boks koffeinpiller til brøkdelen av prisen.
Vis hele sitatet...

Pga smaken?
Hadde jeg fått Monster som brus uten koffein og som hadde smakt like godt så ville jeg heller ha valgt det, men det eksisterer jo ikke.
Samme er det med redbull, battery, rockstar osv
De har en smak som ingen annen brus har og som i mine øyne smaker bedre en all annen brus.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Pga smaken?
Hadde jeg fått Monster som brus uten koffein og som hadde smakt like godt så ville jeg heller ha valgt det, men det eksisterer jo ikke.
Samme er det med redbull, battery, rockstar osv
De har en smak som ingen annen brus har og som i mine øyne smaker bedre en all annen brus.
Vis hele sitatet...
Dette er virkelig det som forbløffer meg, snakker du sant?
Skvipet er jo bare syyyykt kjipt og ikke veldig ulikt annen brus? Men du nevner jo bare energidrikker, har du virkelig ingen koffeinfri alternativer som smaker like godt for deg som energidrikkene?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Dette er virkelig det som forbløffer meg, snakker du sant?
Skvipet er jo bare syyyykt kjipt og ikke veldig ulikt annen brus? Men du nevner jo bare energidrikker, har du virkelig ingen koffeinfri alternativer som smaker like godt for deg som energidrikkene?
Vis hele sitatet...
La nå folk få lov til å syns det de vil og drikke hva de vil da
Selv merker jeg stor forskjell fra alle de forskjellige merkene (mange synes de smaker helt likt)
Men nei, ingenting som er i nærheten av energidrikker i smak.
Det nærmeste du kommer er vel om du tar urge og den har en mer kvalmende søtsmak.
Altså jo, jeg drikker jo selvfølgelig koffeinfrie ting som vann, melk, juice osv også.
Men når det gjelder brus, så er det kun energidrikk jeg synes er godt.
ArbeidsledigProletar
Sitat av seroto9n Vis innlegg
La nå folk få lov til å syns det de vil og drikke hva de vil da
Vis hele sitatet...
Det er helt sant. Men drikkene er jo mer gimmick og image enn noe annet, er poenget mitt.
For å presisere enda mer. Du finner brus med nesten helt lik smak, men av en eller annen merkelig grunn går folk eksklusivt etter energidrikkene. (spes folk i tyvårene).

Trendy.
Sist endret av Batabusa; 14. februar 2017 kl. 21:52.
Jeg har én gang smakt en "energidrikk" (Battery). Smaken var for meg en kvalmende søt variant av Love Hearts. Næh. Holder meg til kaffe og te, som jeg kan drikke uante mengder av. Hvor mye vet jeg egentlig ikke, for jeg har aldri målt. Jeg stopper først når magen eller kroppen sier stopp.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er helt sant. Men drikkene er jo mer gimmick og image enn noe annet, er poenget mitt.
For å presisere enda mer. Du finner brus med nesten helt lik smak, men av en eller annen merkelig grunn går folk eksklusivt etter energidrikkene. (spes folk i tyvårene).

Trendy.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig med å finne en brus som har samme smak som de fleste variantene av monster og burn.
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Synes du smaken og/eller koffeininnholdet forsvarer prisen, så ser ikke jeg noe problem.

Sitat av KoloKolo Vis innlegg
I dag har jeg drukket mellom 8 - 10 (pappkrus) kopper kaffe før klokken ble 0930. Nå spratt jeg nettopp en NOCCO, og har 6 til gode. Jeg vil drikke disse utover natten. Sist jeg gjorde dette kjente jeg vasokonstriksjon og litt høyere puls. Er dette farlig?
Vis hele sitatet...
Som tidligere sagt, så kan det under gitte omstendigheter være farlig. Dette gjelder om du har et belegg med plakk i viktige blodårer. I brystet er denne tilstanden kjent som Angina pectoris. Hos mennesker som er kjent med denne tilstanden, så tar de det normalt bare med ro og slapper av, så går det normalt over. Men får du angst o.l. i tillegg, så blir symptomene her verre, og du kan bli lagt inn med mistanke om hjerteinfarkt, som er tilnærmet fullstendig blokkering av arteriene i hjertet (kransarterier). Du har også en bråte med andre typer Angina i andre steder av kroppen også, og de er varierende farlig.
Ellers så har du annurese, som er utposninger på diverse arterier. I arteriene er det et betydelig blodtrykk, og disse utposningene gir da en stor økning i areal, og dette blir a en kraftig svekkelse av arterien. Sprekker det en anurese i hjernen, i hjertet eller en annen litt stor arterie, er det absolutt potensiale for livsfare.

Og dette jeg har beskrevet her, kan du se på som svakheter for å takle et økt blodtrykk. For vasoconstiction betyr, at blodårene snevrer seg isammen, som gir økt blodtrykk. Noen anureser kan også være medfødt. Altså unge mennesker kan gå rundt med slike anureser, men det er sjeldent. Og tar du da inn mere koffein enn normalt, så blodtrykket øker, så er sjansen for at noe går feil absolutt tilstede, hvis du har en eller flere av disse svakhetene. Og det er nok en slik svakhet som har gjort, at enkelte unge mennesker har dødd av energidrikk med eller uten alkohol. Men en bør da også være klar over, at en rekke sentralstimulerende stoffer (amfetaminer, kokain og en del andre) har samme virkning, men noen ganger verre. Og kokain med alkohol er ganske så ille, da alkohol der forsterker denne effekten. Om den samme effekten gjelder for koffein kombinert med alkohol, vet jeg ikke, men jeg ser på det som godt mulig.

Iallfall tåler du koakin og alkohol, så er det ikke koffein med eller uten alkohol du behøver å bekymre deg om. Men du bør tenke deg om, før du gyver løs på kokain og andre sentralstimulerende stoffer. Særlig sammen med alkohol. For har du en slik markant svakhet, som beskrevet ovenfor, kan dette bli noe av det siste du gjør.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Denne epidemien av koffeindrikkavhengighet er jo helt drøy.

Er ikke så mye bedre for pankreas om du hiver i deg samme mengdene med fake sukker.
Vis hele sitatet...
Og hva er det som er så skummelt med dette? F.eks. aspartam bør heller sammenlignes med et protein, istedet for "falskt sukker". Og jeg tviler ærlig talt på om de lovlige kunstige søtningsstoffene er ille. Mattilsynet er egentlig veldig strenge, når det gjelder slike stoffer.
Og hvorfor sier du "pankreas"? Det heter Pancreas på latin eller engelsk, men det norske navnet er bukspyttkjertel.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det beste alternativet måtte jo ha vært å hatt noe med fiber i (fruktkjøtt) eller noe, som hadde gjevna ut blodsukkerkurven din.
Vis hele sitatet...
Greit nok, med mye fiber så vil opptaket av diverse karbohydrater gå litt saktere. Men ærlig talt så tror jeg ikke litt fruktkjøttgrums er nok til å gjøre en nevneverdig forskjell. Tror heller at formen av karbohydrater, som er brukt spiller mye større rolle. Altså glukose (druesukker) går så og si rett i blodet. Mens sukrose (vanlig sukker) er en disakkarid, altså den består av to enkle sukkermolekyler fruktose (fruktsukker) og glukose. Sukrose må spaltes før det absorberes av blodet. Ellers så har du stivelse, som er en lang kjede glukose. Mens "kostfiber" er ofte ufordøyelige karbohydrater, der cellulose er ofte den vanligste. Men drikker du brusen sakte, så vil ikke det bli den store forskjellen i blodsukker, om du spiser en potet eller to.
Og slik jeg har forstått det, så er den noen studier, som påpeker at (noen) kunstige søtningsstoffer kan påvirke utskillelsen av insulin. Men det er også studier som viser det motsatte. Så dette er ikke vedtatt, slik som du fremstiller det.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Aspartam MM senker blodsukkeret og gir deg søtsug, noe som ikke er mye bedre mtp diabetes.
Vis hele sitatet...
Neppe helt riktig...


Sitat av Batabusa Vis innlegg
I tillegg må du jo bli latterlig dehydrert?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er innkjørt på koffein, så blir du kanskje dehydrert intil et visst punkt. Men det er ingen ting, sammenlignet med f.eks. alkohol!
Er du godt innkjørt på koffein, blir en neppe dehydrert i noen nevneverdig grad.

Sitat av freebird Vis innlegg
kutt ut energidrikkene, det er direkte gift for kroppen, legg deg på 4 +- kopper kaffe heller, myyye bedre for helsa
Vis hele sitatet...
Nå er det liksom koffein, som er giften i energidrikker da!..
Så da ser du sikkert selv, hvordan denne påstanden er...
Drakk selv opptil 4 powerking om dagen før, trodde da selv at jeg drakk pga smaken. Nå som jeg har kutta ut det dritet der, så innser jeg at det var koffeinen og høyt innhold av sukker som gjorde at jeg følte et behov for å drikke så mye.

Føler på en måte at jeg lurte meg selv litt på samme måte som en kan lure seg selv ved å si at man drikker øl utelukkende pga smaken. Det er vel sånn at smaksløkene påvirkes sterkt av hvordan kroppen reagerer på det man heller i seg, kanskje? Hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. Kroppen opparbeidet seg et behov for mye sukker og koffein, så smakte det rett og slett jævlig godt når dette behovet ble dekket. Samme som med øl, når kroppen har fått smaken for følelsen av alkohol(gjennom å drikke øl), så begynner man å få sansen for smaken av ølet.
Drakk selv opptil 4 powerking om dagen før, trodde da selv at jeg drakk pga smaken. Nå som jeg har kutta ut det dritet der, så innser jeg at det var koffeinen og høyt innhold av sukker som gjorde at jeg følte et behov for å drikke så mye.

Føler på en måte at jeg lurte meg selv litt på samme måte som en kan lure seg selv ved å si at man drikker øl utelukkende pga smaken. Det er vel sånn at smaksløkene påvirkes sterkt av hvordan kroppen reagerer på det man heller i seg?

Hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. Kroppen opparbeidet seg et behov for mye sukker og koffein, så smakte det rett og slett jævlig godt når dette behovet ble dekket. Samme som med øl, når kroppen har fått smaken for følelsen av alkohol(gjennom å drikke øl), så begynner man å få sansen for smaken av ølet.
Det har vært noen spredte studier på at det kan være uheldig, vet ikke helt hvordan kombinasjonen av taurin og koffein virker i store mengder over tid. Jeg tror ikke det er farlig, men å drikke hva som helst annet enn vann i de mengdene daglig er neppe direkte sunt heller. Dessuten blir du jo litt avhengig av det da, hvis man kan si at det er et problem i seg selv.

Velger du en uten sukker, ville nok tennene vært min største helsebekymring.
De fleste ulykker som har skjedd med tanke på energidrikke er jo også i utlandet, der de ikke har like strenge regler på hva de putter i energidrikkene sine.
Energidrikkene som selges i Norge inneholder også mindre koffein enn en vanlig kopp kaffe

https://www.p4.no/dion-18-drakk-ener...tikkel/645418/
Det startet med at hun ville ned i vekt og stoppet da å spise. Hun drakk istedenfor opptil 5 bokser om dagen med energidrikk. Legen sier at grunnen til at hun nå sliter med helsa er fordi hun har drukket for mye energidrikk.
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen feks, det er jo ikke pga energidrikk, men heller fordi hun sluttet å spise forså å kun leve på energidrikk.
Altså jeg har selv vært bortpå 5-10 bokser daglig over en lang periode, uten at jeg merket noe som helst negativt med det.
Du har jo også denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/nyheter/dra...422815092.html

Den 26-år gamle irske trebarnsmoren drakk sju liter av energidrikken Red Bull hver dag.
- Jeg har tre unge barn. En av dem har spesielle behov. Jeg hadde ikke tid til å lage mat, sier kvinnen som erstattet mat med Red Bull.
Vis hele sitatet...
90% av de som har opplevd problemer pga energidrikk har jo byttet ut mat med energidrikk, da er det ikke spesielt rart at kroppen slutter å fungere som vanlig. Lite næring i 7 liter red bull.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
90% av de som har opplevd problemer pga energidrikk har jo byttet ut mat med energidrikk, da er det ikke spesielt rart at kroppen slutter å fungere som vanlig. Lite næring i 7 liter red bull.
Vis hele sitatet...
Men her er det bare to eksempler. Med 90%, hvor får du det fra? Er dette faktiske data, eller er det ett uttrykk du brukte for å symbolisere at nesten alle tilfeller skjer slik?

Det er veldig mange som får problemer med hjertet mtp. energidrikker. En kan se på data som viser at når det å blande alkohol med energidrikker blir populært i ett område vil antallet sykehusbesøk stige. Dette er nok i all hovedsak koffeinets skyld, rettere sagt koffeinet kombinert med alkoholen.

Spørsmålet i tråden ser ut til å utvikle seg til å omhandle hvor sunt energidrikker er. Det er jo sukkerholdig væske med koffein. Det kommer helt an på bruken, men det er jo hva det er.
ArbeidsledigProletar
Orker ikke bale med sitat. Skal bare legge inn at jeg glemte hva bukspyttkjertel var på norsk. Må beklage dette, skjønner det var sykt viktig å påpeke, og legger meg flat. Men bra du setter meg på plass på denne måten, kanskje du klarer enda en dag i ditt flotte liv.

Utenom det, så orker jeg ikke google alt, det er basert mye på prat med en person nær meg som har master i klinisk ernæring og jeg kan ærlig talt ha misforstått/ikke forstått deler av det.

I tillegg, beklager jeg at jeg ikke legger inn en klausul om at ting man leser på et nettforum ikke alltid er 100% korrekt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men her er det bare to eksempler. Med 90%, hvor får du det fra? Er dette faktiske data, eller er det ett uttrykk du brukte for å symbolisere at nesten alle tilfeller skjer slik?
Vis hele sitatet...
Brukte 90% som et uttrykk ja, fordi mesteparten av problemene som dreier som om akkurat energidrikk kun har kommet etter personen har sluttet å spise.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er veldig mange som får problemer med hjertet mtp. energidrikker. En kan se på data som viser at når det å blande alkohol med energidrikker blir populært i ett område vil antallet sykehusbesøk stige. Dette er nok i all hovedsak koffeinets skyld, rettere sagt koffeinet kombinert med alkoholen.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg jo klar over, men det er stor forskjell fra å gå ut på byen, ta noen redbull med vodka en gang i uka og det å leve på utelukkende energidrikk i flere uker.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Spørsmålet i tråden ser ut til å utvikle seg til å omhandle hvor sunt energidrikker er. Det er jo sukkerholdig væske med koffein. Det kommer helt an på bruken, men det er jo hva det er.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, men energidrikker og kaffe er det flest folk forbinder med koffein, derav så blir det jo disse temaene man går inn på.