Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 685
Hei freaks! Jeg fikk hjelp av en kompis til å sette sammen en stasjonær PC for fem år siden. Har knapt byttet noen av komponentene siden da, bortsett fra en vifte, og har jevnlig blåst støv ut av den. I det siste har den dog skranta noe, den har hatt litt trøbbel med å starte et par-tre ganger de siste par månedene, men bortsett fra det har den altså gått som en klokke i fem år.

Nå vil den ikke starte lenger. Det høres litt ut som om det er noe i den som står og spinner litt, men høres veldig svakt. Kan det være den interne harddisken? Mistenker at det er den som har tatt kvelden, en SATA-disk av noe slag, så vidt jeg husker. Men kan vel også tenkes at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Uten å ha noen ekstra komponenter jeg kan sette inn og teste med, finnes det noen andre måter å teste hvilke komponenter som eventuelt har tatt kvelden?

Det hadde vært fint å bare kunne bytte ut en harddisk, for eksempel, så jeg slipper å kjøpe masse nye komponenter. Dog, endel av de hadde kanskje hatt godt av en oppgradering.

Uansett, tips til troubleshooting tas i mot med stor takk!

Fant denne her, får gå igjennom den først og se om noen av tipsene der løser problemet.
https://www.lifewire.com/fix-compute...othing-2624443
Sist endret av Kenosis; 24. september 2017 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan jo teste å koble ifra den interne harddisken og se om du da booter inn i bios.Om du gjør det så er det jo stor sjanse at harddisken er synderen.
Jeg tror du må spesifisere litt mer en starter ikke, får du bilde på skjermen overhodet?

TS, om du ikke får bilde så høre etter om det kommer beeps fra høytaler, eventuelt koble på ledningen og lytt. Om det ikke er noen lyd så sjekk LEDs som er på HK.

Det er også lurt og starte opp med minimumskonfig og sette i deler underveis ettersom du finner ut hvilke parts som er good.
Start med bare CPU, PSU, 1 minnebrikke koblet til Hovedkortet.

Om du får bilde skriv hva som skjer, kommer det advarsler om ting som ikke fungerer, finner du disk osv?
Sitat av hollow Vis innlegg
Du kan jo teste å koble ifra den interne harddisken og se om du da booter inn i bios.Om du gjør det så er det jo stor sjanse at harddisken er synderen.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill! Prøvde nettopp dette, men det skjer nada på skjermen. Om det var harddisken som var problemet hadde det vel kommet opp bilde på skjermen likevel?

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg tror du må spesifisere litt mer en starter ikke, får du bilde på skjermen overhodet?

TS, om du ikke får bilde så høre etter om det kommer beeps fra høytaler, eventuelt koble på ledningen og lytt. Om det ikke er noen lyd så sjekk LEDs som er på HK.

Det er også lurt og starte opp med minimumskonfig og sette i deler underveis ettersom du finner ut hvilke parts som er good.
Start med bare CPU, PSU, 1 minnebrikke koblet til Hovedkortet.

Om du får bilde skriv hva som skjer, kommer det advarsler om ting som ikke fungerer, finner du disk osv?
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke bilde på skjermen overhodet. Har prøvd med både gaming skjermkortet mitt, og skjermkortet som er stock på hovedkortet. Dog, begge er jo koblet til hovedkortet.

Har ikke noen høytaler kobla til den, så får ikke feilsøkt med beep-kodene, dessverre.

Har nå prøvd følgende:
- Bytte ut PSU med annen PSU som fungerte fint sist jeg brukte den, gjorde ingen forskjell
- Tatt ut RAM-brikkene en etter en og sjekka om det starter uten
- Bytta HDMI-kabel
- Bytta strømtilførselskabel
- Resette CMOS (bytte plass på headeren på hovedkortet)

Ingen av disse tingene har gjort noen som helst forskjell.

Får overhodet ikke opp bilde, dog lyser det lys fra hovedkortet, og vifter på PSU og hovedkortskjøleren spinner. Jeg har prøvd skjermen med andre kilder, som fungerer fint, så skjermen er ikke problemet.

Det skal sies at jeg byttet ut skjøteledningen som PC'en har vært koblet i i snart 5 år bare en dag eller to før den ikke lenger ville skru seg på. Gikk fra å ha en surge protection sak til en helt vanlig Elkjøp-forgrening - kan dette på noen måte ha bidratt til å sjokke hovedkortet eller noe sånt? Det virker jo veldig søkt, men merkelig sammentreff.

Tusen takk for innspill så langt! Jeg lener jo litt mot at det mest sannsynlig er CPU eller hovedkortet som har gått, og at jeg må bare skaffe meg noe nytt, men det hadde jo vært kjedelig om det var noe annet, og at jeg sitter der med tusenvis av kroner verdt med komponenter og allikevel ikke får på PCen. :P
Sitat av Daisuk Vis innlegg
Takk for innspill! Prøvde nettopp dette, men det skjer nada på skjermen. Om det var harddisken som var problemet hadde det vel kommet opp bilde på skjermen likevel?
Vis hele sitatet...
Ja-du burde fått opp biosmenyen på skjermen. Ser du har testet både skjermkortet samt integrert grafikk-kort så er litt tom for ideer,men en sån beeper som du kan sette på hovedkortet for å høre om bios poster till skjermen eller varsler om andre feilkoder koster bare en 25-50 kr på ebay så er kanskje verdt å teste.
Den interne høyttaleren er dessuten integrert i kabinettet, bare å koble på ledningen.

jeg antar at med 1 og 1 ram brikke så har du testet alle hver for seg?
Tror ikke skjøtledningen har noe å si, er ikke noen spesielle krav på de.

Hvis du får testet cpu hos noen du kjenner så hadde det vært praktisk, er det som er med å starte opp med minimumskonfig, noe av det som da sitter i er broken, og det er ikke psu, eller ram (mest sannsynlig) da gjenstår hovedkort og cpu.

Nei koble på speaker, og gjør det til en regel at du alltid gjør dette.
Takk for svar, folkens. Har bestilt meg nytt hovedkort og CPU. Skal koble til beeperen når jeg hooker opp de. Blir min første hjemmebygde PC (den forrige fikk jeg hjelp til), så wish me luck.