Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1665
Hei

Husets 16-åring vil ut og ha seg en kvelds/helge-jobb (Trondheim), noe som jo er fornuftig og bra. Det jeg lurer på, hvordan bør han gå fram for å ha størst mulig sjanse for å dra i land noe? Han har ikke noe å vise til fra før på CV eller i søknad, aldri hatt en jobb utenfor huset (heller ikke sommerjobb), og de siste årene har det gått mye på gaming, på bekostning av andre fritidsaktiviteter som kampsport og fotball. Han har ikke veldig mange andre interessert utenom dette, bortsett fra kanskje sykkel og sykling, men foreløpige sykkelmekke-skills begrenser seg til skifte av slange og litt justering av bremser etc (men er interessert og lærevillig da). Forøvrig glad i og interessert i dyr og friluftsliv.

Planen er vel å skrive en slags CV (som da altså vil inneholde lite annet enn grunnskole og nåværende skole som er første år yrkesfaglig, samt diverse om ham som person) og oppsøke REMA-butikker og lignende og spørre etter "daglig leder" eller butikksjef, for så å presentere seg og sitt ærend (blir jo naturlig nok rydde/stable-jobber i tilfelle, men det er greit).

Noen som har erfaringer å dele eller oppfatninger om denne "planen", evt. forslag til andre framgangsmåter? Hva kan han forvente å tjene i timelønn?
https://www.virke.no/lovverk-radgivi...r-under-18-ar/

er fra i fjor da, men virke sier 118 kroner timen.

Og gå rundt og spørre er vel det beste.

Men legg igjen søknad selv om dere ikke får treffe daglig leder, spør og når h*n er til stede, og ring opp igjen når han er for å etterlyse søknaden, dette gjelder og hvis dere treffer på h*n, hvis dere ikke får svar der og da.
Men det viktigste er at det er at gutten din gjør det, da iser han pågangsmot og vilje, hvis du ringer er det stikk motsatt. Forbered han på at 90% kommer til å være avslag.

Har selv jobbet siden jeg var 13(avisbud) og skjønner ikke de som ikke vil at ungdommen skal jobbe, lærer så mye.

Mange som trenger ekstrahjelp nå som det drar seg mot jul så greit og begynne å søke nå.
Sist endret av tearz83; 27. september 2017 kl. 14:05.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Veldig god plan! Anbefaler å skrive et par småforskjellige åpne søknader basert på hva slags forretning det er. F.eks en til sportsbutikker osv der man kan trekke ekstra frem interesse for sykling, en for elkjøp osv der man trekker frem datainteresse. Du skjønner poenget. Trikset er å være innom mange nok steder, da man veldig fort vil ende opp i en diger bunke sammen med alle andre 16-åringer som har søkt. Er man litt heldig finner man en plass der ikke så mange søker, eller en plass som har i tankene å ansette en ny person.

Timeslønn tipper jeg man kan forvente alt mellom 100 og 150 i timen. Jeg tjente selv 120kr timen i min deltidsjobb når jeg var 16/17, og gikk opp til hele 125 når jeg fylte 18. I dag har jeg forøvrig en annen deltidsjobb(uten spesielle krav til utdanning osv) og tjener over 150 i timen, i tillegg til kveldstillegg og provisjon. Dette varierer selvsagt ekstremt mye fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Mitt beste tips er altså kvantitet>kvalitet. Samme om man har fått femti avslag på rad har man akkurat like stor sjanse på den siste plassen som man hadde på den første.

Lykke til, og ikke gi opp!
Gate kjøkken som feks.
- Pepppes
- Dolly
- Lokale sjapper ect.

Dem trenger ofte helge avløser som kokk, eske bretter, rydding, vasking og andre små ting som kan avslate de viktige personer, når det er veldig mye stress som helger og helligdager. Kanskje utkjøring om din sønn har moped lappen, pizzabakeren i mitt nærmiljø har bil og moped som alternativ til utkjøring (slik de kan ansette 16 åringer)

Matbutikker bruker og tilby jobber som; Vasking, vare stabbing, vare telling osv.
Har jobbet i masse forskjellige jobber gjennom mine år, vi har hatt i mange situasjoner folk under 18 år til å avlaste oss i oppgaver. Veldig bra, liker når ungdommer faktisk hjelper til.
Takker for fine innspill og kommentarer så langt!

Skrive flere søknader beregnet på forskjellige bransjer var lurt, ja. Ser ikke for meg at han skal ha en CV *og* en søknad uansett, så det blir vel en slags kvasi-søknad/CV, med personlige data (adresse, telefonnummer, "lærevillig og grei" etc), kanskje med bilde og deretter et avsnitt eller to som er avhengig av type butikk/forretning han skal søke i.

Og ja: tror det er viktig og riktig at han gjør dette selv, uten at pappa henger med på lasset :-)

Begynte forøvrig selv å jobbe som 11-åring (fikk jobb gjennom foreldre), da var timelønna 11.25 såvidt jeg husker, men det er jo...skremmende lenge siden når jeg tenker på det :-D
Jeg hadde arbeidspraksis i kombinert sportsbutikk og sykkelverksted med omtrent samme sykkelmekke-kunnskaper når jeg var 15, det var veldig ålreit. Gjorde alt fra å hjelpe sykkelmekkerne til å pakke ut og stille opp varer.