Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4726
Hei,

jeg har kommet litt bakpå med lånekassen og trenger derfor noen raske studiepoeng.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta opp videregåendefag og at dette gjelder som studieprogresjon hos lånekassen.

Ser lånekassen har lagt vekt på 2 eksamner hvor jeg ikke møtte til eksamen, dette var R1 og R2 som er på vidergående nivå.
Da burde vel det gå an å ta opp enkeltfag fra videregående og få dette godkjent som studieprogresjon hos lånekassen slik at jeg kommer ned på en poengsum som kan gi meg støtte hos lånekassen igjen?

Veldig usikker på dette, letteste er vel å ringe/maile til lånekassen selv. Men trooooor ikke at det å ta privatisteksamen på vgs gir deg støtte til penger hos lånekassen. Tror du må faktisk gå på vgs for å få de. Er ganske sikker på dette, men ikke 100%, derav "tror". Har flere venner som tar privatisteksamen på vgs nivå (etter å ha vært ferdig der) og ingen av de får støtte av lånekassen. Dette forutsetter at det du spør om er: "Kan jeg få PENGER tilsvarende det å gå et STUDIE (høgskole/universitet), ved å ta opp vgs fag),
Slik jeg har forstått det, så er det slik at dersom du er faglig forsinket, så får du ikke studiestøtte før du har en tilfredsstillende mengde studiepoeng. Her mener jeg at regelen ligger på 30stp/år. Dvs. at dersom du har studert i 3 år, og skal gå et 4. år, men kun har 112,5 studiepoeng, så må du opparbeide deg minst 7,5stp før du kan få godkjent en søknad om studiestøtte.
Lånekassen opererer med innsendte eksamensresultater fra din studieplass, som betyr at hvis du har eksamen i Desember, så blir sannsynligvis eksamensresultatene sendt inn til Lånekassen rundt det tidspunktet du selv får karakterene dine. Dersom du har nok studiepoeng etter dette tror jeg du skal kunne søke på studielån.

Du kan lese mer om Faglig forsinkelse på Lanekassen.no.

EDIT: Her er Lånekassens egne eksempel på faglig forsinkelse:
Sitat av Lånekassen
Har du mottatt støtte til fulltidsutdanning i tre år, skulle du ha bestått 180 studiepoeng. Dersom du i denne perioden bare har bestått 110 studiepoeng, vil du være forsinket med 70 studiepoeng (180 – 110 = 70). Da er du for mye forsinket, og du vil ikke lenger få stipend og lån fra oss.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått din sak, så vil ikke VGS-fag telle som studiepoeng, og det må dermed gjøres opp for manglende studiepoeng med høyskolefag. Her kan jeg dog ta feil.

EDIT: Jeg ville tatt kontakt med Lånekassen direkte. Ikke bruk e-post da dette kan ta lang tid, men ring dem på + 47 21 49 60 00. De har åpent mandag-fredag kl 09:00-15:00. Dette er telefonen for "Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling". Lykke til!
Sist endret av Deadlock Radium; 23. november 2016 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tar en telefon til de i morgen å spør etter mer nøyaktig svar. Takk for svar!
Du kan ha opptil 60 studiepoeng forsinkelse før du mister retten til støtte frem til du har tatt igjen forsinkelsen.
Enhver progresjon, hvorvidt det er VGS fag (140 timer = 10 studiepoeng) eller Høyskole er ikke viktig, så lenge du ikke har faget fra før av registrert hos Lånekassen (altså etter normalt VGS løp). Så du kan helt fint ta andre fag, så lenge du ikke gjentar fag du allerede har. Men husk at ikke alle VGS fag har 140 årstimer. Du sjekker dine registrerte eksamener inne hos Lånekassen.

Der vil det komme opp etterhvert som resultatene kommer inn fra evt. privatistkontor/høyskole, og en eventuell omgjøring gjøres fra de årstimene/studiepoengene derfra.

Sitat av huehuehue Vis innlegg
Veldig usikker på dette, letteste er vel å ringe/maile til lånekassen selv. Men trooooor ikke at det å ta privatisteksamen på vgs gir deg støtte til penger hos lånekassen. Tror du må faktisk gå på vgs for å få de. Er ganske sikker på dette, men ikke 100%, derav "tror". Har flere venner som tar privatisteksamen på vgs nivå (etter å ha vært ferdig der) og ingen av de får støtte av lånekassen. Dette forutsetter at det du spør om er: "Kan jeg få PENGER tilsvarende det å gå et STUDIE (høgskole/universitet), ved å ta opp vgs fag),
Vis hele sitatet...
Om han allerede har mottatt støtte kan han fint gjøre opp forsinkelsen ved å ta VGS fag uten støtte, som privatist, men det er riktig som du sier, han vil ikke MOTTA ny støtte bare som privatist, det forutsetter at en institusjon bekrefter at du går der før det godkjennes fra Lånekassen.
Sist endret av infexxion; 23. november 2016 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er enkle 15/30 studiepoeng du kan ta neste semester:
http://studieplan.nord.no/studieplan...30_studiepoeng
www.birdid.no

Du kan ta det helt nettbasert, og det eneste du trenger er å pugge litt fuglebilder i et par dager, og så ta en eksamen på nett
Sitat av Stone Vis innlegg
Her er enkle 15/30 studiepoeng du kan ta neste semester:
http://studieplan.nord.no/studieplan...30_studiepoeng
www.birdid.no

Du kan ta det helt nettbasert, og det eneste du trenger er å pugge litt fuglebilder i et par dager, og så ta en eksamen på nett
Vis hele sitatet...
Hei! Ikke dumt. Er dette noe du har gjort selv. Ser at eksamen foregår på den måten at du får opp bilder og må sjekke av i en boks for rett type. Ville det f.eks ikke vert enkelere å hatt en venn som har bilde av fuglene oppe når jeg tar eksamen? Er vel ingen som vil merke dette.

Ser oppmeldingsfristen er 30.nov, og får jeg da dette med på høstens innmelding av karakter opplysninger til lånekassen. Sender skolen disse inn selv?

Kan du generelt fotelle litt mer om denne eksamen.

Takk