Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du at ølsalget skal stenge senere enn 6 og 8?
Ja 285 71,43%
Nei 114 28,57%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  246 34731
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Undef Vis innlegg
Det fungerer med 16 års grense i Danmark, hvorfor ikke Norge?
Vis hele sitatet...
Nå har danmark et mye høyere alkoholforbruk enn Norge også, noe vi prøver å unngå ved strengere regler.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei, dersom du mener folk trenger barnevakt så...
Uansett, så er det bl.a du som har etterlyst og vist til forskning (som til og med ikke er relevant). Når jeg da påpeker at jeg ikke finner forskning på det som vi faktisk diskuterer, så bruker du dette mot meg? Hvilken forskning er det forresten som ikke tilfredstiller mine behov? Vær konkret nå.

Ja, det er klart at denne gruppen kan oppleve det negativt, men hvor mange hensyn skal man egentlig ta? Personlig så syntes jeg de som ikke kan gå på butikken pga. sterk allergi mot appelsiner har ett større handikap, men de gidder ingen å tenke på. Neida, jeg bare tuller - det er klart at man ikke kan ta hensyn til alt og alle! Men tilbake til alkoholen: En grei løsning hadde vært å holde salget i en sperret del av butikken, slik som man har gjort det med tobakk i tax-free utsalg. Da slipper de som vil holde seg unna alkoholen å se denne uansett når de velger å handle maten sin.

Hvilke fakta er det vi har når det gjelder en utvidelse av åpningstiden på tre timer? Dette er forøvrig heller ingen forskningsarena, men du må gjerne kalle deg forsker om du vil. Det er ingen beskyttet tittel.

Selvsagt så drikker vi mer alkohol i dag. Det er en konsekvens av det moderne samfunnet. Vi er blitt rikere og tilgjengeligheten på alkohol er blitt langt større. Dagens lovverk åpner for ett 12-timers salg av alkohol i hverdagen. Jeg har vanskeligheter for å se at 15 timer vil være så katastrofalt.



Du hadde ett godt argument når det gjaldt de som har hatt ett problem med alkohol og som ønsker minst mulig kontakt med det. Det er ingen tvil om at alkohol er skadelig, men dersom du er redd for at "vanlige" folk ikke skal klare å gå forbi alkoholen mellom kl. 20.00 og kl. 23.00 uten å utvikle ett alkoholproblem, så er det vel strengt tatt du som har ett problem? Frykt og andre følelser står ofte i veien for det rasjonelle, og "følelsesmennesker" er svært ofte kjedelige å debattere mot.

Jeg er ingen forsker. Jeg har ikke alle svarene. Dette er ett diskusjonforum!
Tidligere så beskyldte du meg i å avvise forskning som ikke tilfedstilte mine behov, men nå så skriver du at du er godt fornøyd med dagens lovgivning inntil noen "eventuelt forsker frem noen resultater". Du burde kanskje bestemme deg...
Vis hele sitatet...
Om vi ikke skal ta hensyn til de som kan utvikle problemer, hvorfor skal vi da ta hensyn til normalt oppegående mennesker som kan handle før det stenger?

Jeg siterte den eneste forskningen jeg har funnet som er litt relevant, nemlig alkoholkonsumet i Norge ift land vi liker å sammenligne oss med.

Jeg trekker min logiske (hvertfall i mine øyne) slutning ut fra tallene, og du avfeier det hele med å si at det kan man ikke gjøre siden det ikke er spesifikt i forhold til land som utvidet åpningstiden fra 20 til 23.

Det er slik det virker på de fleste som vil utvide åpningstiden som at argumentene for er "vi vil ha muligheten og tror ikke det vil ha en negativ effekt siden det ikke fins forskning som støtter noe den ene eller andre veien".

Jeg er forresten ikke redd for at "vanlige" folk vil ha problemer med å gå forbi, men jeg ser en potensiell fallgruve i at spontanhandlere vil spontankjøpe øl oftere og kanskje utvikle et problem.
Selvfølgelig er det en løsning som du sier å gjemme alkoholen, som allerede er gjort med tobakken, men det virker mer som å gjøre ting bakvendt, da er det nok enklere og bare ha det som det er.
Sist endret av OnklD; 12. juli 2013 kl. 23:24.
Sitat av OnklD Vis innlegg
...i forhold til land som utvidet åpningstiden fra 20 til 23.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg fulgt med på hele diskusjonen deres, men har det noen gang skjedd?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Eller, vi kan la Norges befolkning som bor hjemme, i kollektiv eller på hybel slippe å kjøpe nye kjøleskap og utvide ølsalget. Forbruket vil muligens øke en liten del, men hvis du er så sinnsykt bekymret over det hvorfor vil du ikke innstramme det? I det minste i noen utvalgte kommuner for å teste, med mindre du er helt blindet av ditt parti/ideologi/standpunkter..
Vis hele sitatet...
Folk burde ikke bo hjemme, de ender opp som hjelpesløse tosker som ikke klarer å ta vare på seg selv (ref folk som ikke klarer å handle eller planlegge fester på forhånd).

Hvis man velger å bo i kollektiv så er det _ditt_ valg, ingen tvinger noen til å bo i kollektiv, og har man hybel har man trolig eget kjøleskap, da får man prioritere om man skal ha en sixpack der eller om man skal ha noe annet.

Flytt inn i leilighet eller kjøp deg hus.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Folk burde ikke bo hjemme,.
Vis hele sitatet...
selv om du hadde det fælt hjemme så er det mange andre som koser seg hjemme med familien sin, det er viktig å holde sammen med familien. der har vi mye å lære fra innvandrerne
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
selv om du hadde det fælt hjemme så er det mange andre som koser seg hjemme med familien sin, det er viktig å holde sammen med familien. der har vi mye å lære fra innvandrerne
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det ikke fælt i det hele tatt, jeg er bare lei av å se folk som bor hjemme til de er nærmere 30 og blir lei seg og deprimert når de må jobbe samtidig som de klager på at mammas kjøttkaker smaker det samme hver uke.

Samtidig som de ikke klarer å utføre noe som helst i jobbsammenheng.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nå har ikke jeg fulgt med på hele diskusjonen deres, men har det noen gang skjedd?
Vis hele sitatet...
Har hva noen gang skjedd? Når hele diskusjonen mellom meg og caperno er fritt tilgjengelig er det ofte lurt å lese hele.

Forøvrig en liten beklagelse til caperno, orker ikke sette inn små sitat for hvert avsnitt siden jeg bruker mobilen nå og ikke pc.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Folk burde ikke bo hjemme, de ender opp som hjelpesløse tosker som ikke klarer å ta vare på seg selv (ref folk som ikke klarer å handle eller planlegge fester på forhånd).
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg noen gang har hørt (spessielt fra år 16 som du nevnte tidligere). Det er muligens litt nørd, men om noen velger å spare penger mens de går et 6 år langt studie har du ingen grunnlag for å kalle dem hjelpesløse tosker. Mulig du går på fester (eller snakker ut av ræva di) hvor det sendes invitasjoner, men jeg har ofte opplevd at jeg spør "hva skjer?" og blir svart med "skal snart på fest til en kar, vil du være med?"

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis man velger å bo i kollektiv så er det _ditt_ valg, ingen tvinger noen til å bo i kollektiv, og har man hybel har man trolig eget kjøleskap, da får man prioritere om man skal ha en sixpack der eller om man skal ha noe annet.

Flytt inn i leilighet eller kjøp deg hus.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva slags kår eller by du kommer fra, men så enkelt er det ikke.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Har hva noen gang skjedd? Når hele diskusjonen mellom meg og caperno er fritt tilgjengelig er det ofte lurt å lese hele.
Vis hele sitatet...
Presist det jeg quotet, at noen/ett land har åpnet ølsalget fra 20 til 23.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. juli 2013 kl. 23:32.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dummeste jeg noen gang har hørt (spessielt fra år 16 som du nevnte tidligere). Det er muligens litt nørd, men om noen velger å spare penger mens de går et 6 år langt studie har du ingen grunnlag for å kalle dem hjelpesløse tosker. Mulig du går på fester (eller snakker ut av ræva di) hvor det sendes invitasjoner, men jeg har ofte opplevd at jeg spør "hva skjer?" og blir svart med "skal snart på fest til en kar, vil du være med?"


Jeg aner ikke hva slags kår eller by du kommer fra, men så enkelt er det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilke kår eller by du kommer fra, men jeg har jobbet siden jeg var ni, bodd i seks byer i norge og i utlandet, jeg har ikke hatt behov for å bo i kollektiv og jeg har alltid hatt mitt eget kjøleskap.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dummeste jeg noen gang har hørt (spessielt fra år 16 som du nevnte tidligere). Det er muligens litt nørd, men om noen velger å spare penger mens de går et 6 år langt studie har du ingen grunnlag for å kalle dem hjelpesløse tosker. Mulig du går på fester (eller snakker ut av ræva di) hvor det sendes invitasjoner, men jeg har ofte opplevd at jeg spør "hva skjer?" og blir svart med "skal snart på fest til en kar, vil du være med?"


Jeg aner ikke hva slags kår eller by du kommer fra, men så enkelt er det ikke.

Presist det jeg quotet, at noen/ett land har åpnet ølsalget fra 20 til 23.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han var en smule sarkastisk siden du til nå har feid av så og si hver eneste av de titalls løsningene vi har gitt deg på hvordan ordne kald øl.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg vet ikke hvilke kår eller by du kommer fra, men jeg har jobbet siden jeg var ni, bodd i seks byer i norge og i utlandet, jeg har ikke hatt behov for å bo i kollektiv og jeg har alltid hatt mitt eget kjøleskap.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er enten eksepsjonelt ressurssterk person eller fått god hjelp fra foreldrene dine. Og nei, dette er ikke en "diss", jeg tipper det er en blanding.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. juli 2013 kl. 23:41.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg tror han var en smule sarkastisk siden du til nå har feid av så og si hver eneste av de titalls løsningene vi har gitt deg på hvordan ordne kald øl.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi praktiske aspekter ikke er så veldig interessant?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Saksen Vis innlegg
Kanskje fordi praktiske aspekter ikke er så veldig interessant?
Vis hele sitatet...
Siden bloodshotEyes har brukt eksempelet på hvordan han personlig (og ganske mange andre også ifølge han) sliter med å drikke kald pils som følger av salgstidene på alkohol, så har vel løsninger på disse probleme vært mer eller mindre relevant til diskusjonen?
Sist endret av Bombasa; 12. juli 2013 kl. 23:45.
Ser folk argumenterer med at lettere tilgang fører til høyere forbruk,
i samme innlegg som de råder til å kjøpe mer øl man kan ha stående.

Hva er mest tilgjengelig, øl i butikken, eller øl som står hjemme?

Og dere som er imot at ølsalget skal holde åpent lengere, gi meg ett godt argument på hvorfor det er alkohol som skal ha en sånn regel, og ikke sukker/brus/godteri osv??

Sitat av OnklD Vis innlegg
Om vi ikke skal ta hensyn til de som kan utvikle problemer, hvorfor skal vi da ta hensyn til normalt oppegående mennesker som kan handle før det stenger?
Vis hele sitatet...
Du tok ikke poenget mitt. Man kan ikke ta hensyn til alt og alle. Dessuten så er det enkelt å imøtekomme eventuelle problemer som denne gruppen du snakker om måtte støte på: Nemlig ett alkoholsalg som f.eks befinner seg bak en dør i butikken slik at man ikke trenger å se alkoholen når man er der for å handle mat. Dette hadde vært ett godt tiltak å sette i gang også med dagens lovgivning, da alkohol ikke burde være en grunn til at folk skal være redde for å gå på butikken.

Jeg siterte den eneste forskningen jeg har funnet som er litt relevant, nemlig alkoholkonsumet i Norge ift land vi liker å sammenligne oss med.

Jeg trekker min logiske (hvertfall i mine øyne) slutning ut fra tallene, og du avfeier det hele med å si at det kan man ikke gjøre siden det ikke er spesifikt i forhold til land som utvidet åpningstiden fra 20 til 23.
Vis hele sitatet...
Når forskningen ikke er relevant så avfeier jeg det naturligvis. Har du misforstått og tror at vi diskuterer forbruk og tilgjengelighet på ett generelt nivå? Da er isåfall rapportene dine helt korrekte. Men diskusjonen vi (iallefall jeg) fører er ikke så vid. Økt tilgjengelighet fører med seg økt forbruk, det vet vi alle. Forbruket hadde f.eks økt drastisk dersom vi tidligere hadde stengt ølsalget kl.13, for så å utvide det til kl. 20.00. Jeg tviler imidlertid på at en økning på tre timer fra kl. 20.00 til 23.00 vil ha særlig mye å si for det totale forbruket, og langt mindre "problemforbruket".

Det er slik det virker på de fleste som vil utvide åpningstiden som at argumentene for er "vi vil ha muligheten og tror ikke det vil ha en negativ effekt siden det ikke fins forskning som støtter noe den ene eller andre veien".[/quote]

Jeg har ikke vist til noen forskning, men det er ikke fordi at jeg ikke ønsker det, men fordi jeg ikke kan finne det. Det eneste som kommer i nærheten er forsøket de gjorde i Tromsø ved å redusere åpningstiden med to timer. Det førte til økt forbruk, og politiet krevde at de måtte gå tilbake til de vanlige åpningstidene, noe som førte til at forbruket sank.

Du sitter i glasshus nå. Det er jo du som roper etter forskning og tror du finner noe relevant, men som siden ombestemmer deg og plutselig ikke er så interessert i forskning lenger da du oppdaget at det du fant ikke var så relevant allikevel. Du klarer ikke å se at det ikke vil føre til katastrofale konsekvenser dersom man holder salget åpent tre timer lenger fordi det ikke finnes forskning på det.

Trist nok som det er så finnes det ingen forskning på dette, så da er det vel bare å avslutte diskusjonen her. Det er jo ingen vits i å diskutere noe som ikke er forsket på.
Sist endret av caperno; 12. juli 2013 kl. 23:51.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Siden bloodshotEyes har brukt eksempelet på hvordan han personlig (og ganske mange andre også ifølge han) sliter med å drikke kald pils som følger av salgstidene på alkohol, så har vel løsninger på disse probleme vært mer eller mindre relevant til diskusjonen?
Vis hele sitatet...
Det praktiske er 5% av det. Resten er et prinsipp om at befolkningen ikke skal rette seg etter barnehageregler det finnes 0 forskning som støtter.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. juli 2013 kl. 23:50. Grunn: byttet plass på ikke
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dub Vis innlegg
Ser folk argumenterer med at lettere tilgang fører til høyere forbruk,
i samme innlegg som de råder til å kjøpe mer øl man kan ha stående.
Hva er mest tilgjengelig, øl i butikken, eller øl som står hjemme?
Vis hele sitatet...
Strengere regler angående salgstiden av alkohol = mindre solgt alkohol = mindre konsumert alkohol.

Sitat av Dub Vis innlegg
Og dere som er imot at ølsalget skal holde åpent lengere, gi meg ett godt argument på hvorfor det er alkohol som skal ha en sånn regel, og ikke sukker/brus/godteri osv??

Vis hele sitatet...
Skadene og omkostningene som følger av alkoholforbruket er betydelig mye høyere enn sukkerforbruket.
Sitat av bleh Vis innlegg
Så folk som klarer å jobbe for å oppnå et mål er enten "eksepsjonelt ressusterke" eller har fått hjelp av foreldre?
Vis hele sitatet...
Du så han nevnte mer enn det? Å ha bodd i 6 byer og land (spørs jo litt på hvor mange av disse som er land) innen en alder av 29 har jeg lite tro på er mulig med mindre han har fått penger fra foreldrene sine. Og hvis ikke, syns jeg man er fuckings ressurssterk.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Strengere regler angående salgstiden av alkohol = mindre solgt alkohol = mindre konsumert alkohol.
Vis hele sitatet...
Ingen har forsket på å utvide stengetiden fra 20 til 23 vil øke bruket mer enn om mange har et lager med sprit og øl. Om AtXbYeA med sine 100 liter sprit holder nach tror jeg nok folk vil drikke mer enn om han ikke hadde det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du så han nevnte mer enn det? Å ha bodd i 6 byer og land (spørs jo litt på hvor mange av disse som er land) innen en alder av 29 har jeg lite tro på er mulig med mindre han har fått penger fra foreldrene sine. Og hvis ikke, syns jeg man er fuckings ressurssterk.
Vis hele sitatet...
Jeg har også bodd i 6 forskjellige byer så langt. Jeg er 26.
Man trenger ikke akkurat å være ''fuckings ressurssterk'' for å klare det?

Det hele baserer seg på om man gidder eller har behov for å flytte.
Sist endret av Bombasa; 12. juli 2013 kl. 23:59.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Skadene og omkostningene som følger av alkoholforbruket er betydelig mye høyere enn sukkerforbruket.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om skadene med å stenge ølsalget 8 kontra 11 vil være høyere enn sukkerforbruket.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har også bodd i 6 forskjellige byer så langt. Jeg er 26.
Man trenger ikke akkurat å være ''fuckings ressurssterk'' for å klare det?
Vis hele sitatet...
Land er liksom hovedgreien. Men mye mulig han har bodd i 4 forskjellige byer og 2 land, så da trekker jeg påstanden tilbake. Forøvrig, hvis denne flyttingen skjedde mens han bodde med foreldrene sine har det jo ikke en dritt å si.
Sist endret av bloodshotEyes; 13. juli 2013 kl. 00:00.
Hva slags grusomme konsekvenser hadde en utvidelse av lørdagens åpningstider medført? Hvor mange hadde blitt skadelidende i løpet av de to timene mellom kl. 18 og kl. 20? Her er det bare å gjette! Anyone?
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du så han nevnte mer enn det? Å ha bodd i 6 byer og land (spørs jo litt på hvor mange av disse som er land) innen en alder av 29 har jeg lite tro på er mulig med mindre han har fått penger fra foreldrene sine. Og hvis ikke, syns jeg man er fuckings ressurssterk.
Vis hele sitatet...
La oss ta en fyr jeg kjenner;

Han har bodd i 4 land, og minst 5 byer. Da er tallet 9. Han er 22 år.
Han har ikke fått en krone fra (de ikke-eksiterende) foreldre.

I utgangspunktet hadde han ingenting. Men han har...hva heter det? Jobbet?

Og da tjente han penger, som man ofte gjør når man jobber. Pengene han tjente gjorde at han kunne reise til disse landene/byene og bosette seg der for perioder.

Er han da født "fuckings ressurssterk", eller har han gjort som alle som vil noe i livet må gjøre, nemlig jobbet seg opp til å bli "fuckings ressurssterk" ?

Ja, dette er beside the point, men seriøst...du er jo full av sterke meninger og har tydeligvis en utømmelig kilde av ignoranse et eller annet sted. Vanskelig å forstå noe annet ut av disse "argumentene" dine enn at du en eller annen gang har blitt spurt på Facebook om du ville være med på fest og den dagen hadde du ikke fått kjøpt inn ølen din. Da ble du sint, du logget på nFF og lagde denne tråden.
Sitat av bleh Vis innlegg
La oss ta en fyr jeg kjenner;

Han har bodd i 4 land, og minst 5 byer. Da er tallet 9. Han er 22 år.
Han har ikke fått en krone fra (de ikke-eksiterende) foreldre.

I utgangspunktet hadde han ingenting. Men han har...hva heter det? Jobbet?

Og da tjente han penger, som man ofte gjør når man jobber. Pengene han tjente gjorde at han kunne reise til disse landene/byene og bosette seg der for perioder.

Er han da født "fuckings ressurssterk", eller har han gjort som alle som vil noe i livet må gjøre, nemlig jobbet seg opp til å bli "fuckings ressurssterk" ?

Ja, dette er beside the point, men seriøst...du er jo full av sterke meninger og har tydeligvis en utømmelig kilde av ignoranse et eller annet sted. Vanskelig å forstå noe annet ut av disse "argumentene" dine enn at du en eller annen gang har blitt spurt på Facebook om du ville være med på fest og den dagen hadde du ikke fått kjøpt inn ølen din. Da ble du sint, du logget på nFF og lagde denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg vil da mene denne karen er godt over gjennomsnittlig ressursterk. De fleste jobber seg ikke opp til å kunne bosette seg i 4 land, selvom de gjerne skulle ønske det.

Grunnen til at jeg lager mange kontroversielle tråder er fordi.. det er gøy. Ikke at jeg troller, jeg mener det jeg sier, men det er satt på spissen. Jeg er ikke like ignorant som jeg fremstår på forumet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Spørsmålet er om skadene med å stenge ølsalget 8 kontra 11 vil være høyere enn sukkerforbruket.


Land er liksom hovedgreien. Men mye mulig han har bodd i 4 forskjellige byer og 2 land, så da trekker jeg påstanden tilbake. Forøvrig, hvis denne flyttingen skjedde mens han bodde med foreldrene sine har det jo ikke en dritt å si.
Vis hele sitatet...
Jeg har bodd i ett annet land, fem plasser i norge, flyttet ut når jeg var 16, kjøpte meg hus når jeg var 25 og har ofte mine foreldre på besøk når de er i denne delen av landet.

Jeg ser ikke på meg selv som ressursterk men som en som faktisk gjør noe annet av livet enn å sitte på facebook hele dagen mens jeg bor hjemme og er sur og bitter fordi ølsalget stengte så tidlig når jeg fikk melding av Knut klokken 1955 om at det fest hos ham i kveld.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ser ikke på meg selv som ressursterk men som en som faktisk gjør noe annet av livet enn å sitte på facebook hele dagen
Vis hele sitatet...
Der beskrev du nettopp hva de fleste unge gjør når de er ferdig på 8-timers jobben sin. Enten har du et sterkt talent i salg, ellers har du jobbet mer. Ergo ressurssterk.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
mens jeg bor hjemme og er sur og bitter fordi ølsalget stengte så tidlig når jeg fikk melding av Knut klokken 1955 om at det fest hos ham i kveld.
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd ca 1 gang i løpet av livet mitt, så nei, jeg er ikke sur og bitter. Men jeg syns at å stenge ølsalget 6, eller 8, er en fornærmelse mot hva voksne mennesker skal få lov til.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg vil da mene denne karen er godt over gjennomsnittlig ressursterk. De fleste jobber seg ikke opp til å kunne bosette seg i 4 land, selvom de gjerne skulle ønske det.
Vis hele sitatet...
Rettelse: De fleste gidder ikke eller har ikke behov eller lyst til å flytte til et annet land.
Det er ikke vanskelig om dette er noe man virkelig vil.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Grunnen til at jeg lager mange kontroversielle tråder er fordi.. det er gøy. Ikke at jeg troller, jeg mener det jeg sier, men det er satt på spissen. Jeg er ikke like ignorant som jeg fremstår på forumet.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor skriver du slik at du fremstår som en oppstanasig kverulant?
Hvordan ville du ha formulert deg om du diskuterte dette med bekjente over en kopp kaffe?
Prøv å formuler deg slik her også.
Sist endret av Bombasa; 13. juli 2013 kl. 00:23.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Rettelse: De fleste gidder ikke eller har ikke behov eller lyst til å flytte til et annet land.
Det er ikke vanskelig om dette er noe man virkelig vil.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg brukte ordet feil. Motivert er nok mer riktig.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Så hvorfor skriver du slik at du fremstår som en oppstanasig kverulant?
Hvordan ville du ha formulert deg om du diskuterte dette med bekjente over en kopp kaffe?
Det er slik du burde formulere deg her også.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke jeg har fremstått som en ignorant kverulant i denne tråden.. Gjerne quote meg hvor du mener jeg har gjort det. Over en kaffe med venner ville jeg sagt "Hvorfor syns dere voksne mennesker ikke burde få kjøpt øl etter klokka 6 på en lørdag? Det er ingen forskning som har studert en utvidning fra 6-8, eller 8-11. Det de har gjort er å studere å åpne det fra stengt til åpent på lørdager, utvide fra midnat osv. Jeg kan ikke se for meg at 3 timer vil utgjøre noe forskjell, og den forskjellen det utgjør vil jeg tro er de som spontankjøper et par pils mens de var og kjøpte en pizza. Men dette er jo ikke skadelig forbruk, og ville bare ført til mer inntekter til staten." Det siste poenget kom jeg dog ikke på før nå. Forøvrig har ikke jeg slengt ét personangrep i denne tråden, som flere andre har.
Sist endret av bloodshotEyes; 13. juli 2013 kl. 00:36.
Hva skjer med så mange stråmenn-argument?

1.) Om man er dårlig til å planlegge har ingenting med diskusjonen å gjøre.
2.) Størrelsen på kjøleskapet har ingenting med diskusjonen å gjøre

Det har enda ikke kommet en eneste, jeg gjentar, en eneste, kilde som sier at utvidet salgstider på alkohol vil ha en negativ påvirkning på alkoholforbruket. Om noe, så sier heller statistikken som blir lenket til her at det vil bli mindre.

Hvorfor /må/ det være slik det er i dag? Hva om en eventuell forskning ville si at det faktisk blir mindre alkoholforbruk om man utvider åpningstiden til 19:00 på lørdager? Er det fremdeles dumt å endre tidspunktet? Slutt å være så bastant når det ikke er noe som helst relevant forskning på området (i hvert fall i forhold til hva som har blitt lenket til i denne tråden).

PS: Hvorfor linker ingen av de som sier det er så ekstremt mye forskning innnenfor temaet til en god rapport? Kan det være fordi det ikke eksisterer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Der beskrev du nettopp hva de fleste unge gjør når de er ferdig på 8-timers jobben sin. Enten har du et sterkt talent i salg, ellers har du jobbet mer. Ergo ressurssterk.

Dette har skjedd ca 1 gang i løpet av livet mitt, så nei, jeg er ikke sur og bitter. Men jeg syns at å stenge ølsalget 6, eller 8, er en fornærmelse mot hva voksne mennesker skal få lov til.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber mer enn 8 timer per dag, jeg rekker enda butikken, hvorfor gjør ikke de som jobber 8 timer det?

http://freak.no/forum/showpost.php?p...3&postcount=69

Sitat av Warpiggy Vis innlegg
Du har en årslønn på rundt en million norske blanke kroner og ser ikke på deg selv som ressursterk? da for du ringe til tv3 og luksus fellen.
Vis hele sitatet...
Jeg har elendige karakterer fra skolen, har aldri vært dyktig i fag, lite venner som barn og strøk på høgskolen.
Jeg har elendig kondisjon og er like pedagogisk som en død gris.

Jeg har aldri sett på meg selv som ressurssterk
Sitat av Starra Vis innlegg
PS: Hvorfor linker ingen av de som sier det er så ekstremt mye forskning innnenfor temaet til en god rapport? Kan det være fordi det ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Siden det ble mast så om forskning, så satte jeg meg ned og søkte litt. Det har jeg nå gjort i flere timer, og endelig har det blitt noe frukt ut av all denne googlingen. Det jeg har funnet handler ikke utelukkende om åpningstider i butikk, men også om skjenketider:

Byen Seattle (i USA) søkte i 2011 om å få lov(.pdf) til å utvide skjenketidene. I sin søknad så viser de også til en rapport (.pdf) av forskerne Tim Stockwell og Tanya Chikritzhs som av ulike årsaker underkjenner rundt 40 rapporter som omhandler tidsrestriksjoner på alkoholsalg i butikk og skjenketider på utested. De fleste rapportene som de har underkjent viser som forventet en økning i alkoholrelaterte skader dersom man utvider åpnings- og skjenketid, men ikke alle (for å skape litt balanse): En av forskerne som har fått konklusjonen sin underkjent, er Penny Babb (.pdf) som i 2007 kom frem til at alt fra drap, legemsbeskadigelse og mindre forbrytelser ble redusert etter at man i 2003 åpnet for at utesteder og butikker kunne selge alkohol døgnet rundt. Man opplevde en økning i antall anmeldelser av trakassering.

Tim Stockwell og Tanya Chikritzhs etterlyser mer solid forskning på området og sier altså med det at forskningen som vår alkoholpolitikk baserer seg på ikke er grundig nok.
Sist endret av caperno; 13. juli 2013 kl. 01:51.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Skadene og omkostningene som følger av alkoholforbruket er betydelig mye høyere enn sukkerforbruket.
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg veldig godt likt å se kilder på.

Om vi skal snakke om omkosntinger, tenkt deg hvor mye penger staten drar inn på avgifter VS f.eks. sukker.

For hver halvliter du kjøper, går 9,64 til staten. I tillegg kommer 25 prosent moms på utsalgsprisen. dette er satser fra 2010, så regner med at det har blitt høyere nå

Men uansett, så var bare sukker ett eksempel.

Om det var argumentet ditt, så vill jeg gjerne høre hvorfor man kan kjøpe tobakk 24 timer i døgnet, om det er skader/omkostninger det står på.
Jeg er vel kanskje litt eldre enn snittet her inne.
Men jeg har vokst opp med forbud mot:
-Danse på første påskedag.
-Servere brennvin første påskedag.
-Bake loff på lørdag, kneip var lov.
-Alkoholsalg dagen før valgdagen.
-Nærradio.
-Reklamefjernsyn.
-Handle melk og brød på søndag.
-Skateboard.
-Rally.
osv osv

Debatten her inne er helt lik de vi hadde da.
Forbudstilhengere som er delt mellom de som vil beskytte seg selv og de som vil beskytte andre, og de lener seg på "forskning" nå som da.
Det var ikke måte på hvor skadelig det ville være for det norske folk om ikke de ble beskyttet mot reklamefjernsyn.

Hvor heldige var ikke vi som ble beskyttet mot alt dette?

Vi er fortsatt veldig heldige i dette landet.
Vi blir beskyttet mot alkoholkjøp etter 20:00, veldig viktig at de som jobber pålagt overtid ikke får kjøpt øl etter jobben.
Vi beskytter skiftarbeiderne mot en tur på puben.
Vi beskytter oss mot å ha butikker i grisegrendte strøk, ved å avgiftsbelegge oss selv så hardt at vi handler i Sverige i stedet.
Vi beskytter svenskene mot butikkdød i grensenære strøk.

Tenk hvor fælt vi hadde hatt det om Svenskene hadde handlet her istedet, i områder som i dag ikke har butikker.
Hvor fælt hadde det ikke vært om betjeningen slapp den ydmykelsen det er å være statens forlengede arm.
Hvor fælt var det ikke at Petter Solberg ble verdensmester, eller at Adil Dyani satte en vanvittig verdensrekord på skateboard.

I dag beskytter vi gudsjelov røykerne mot informasjon om sigarettene de røyker, om det skulle komme mindre usunne sigaretter på markedet, ja, så er det forbudt å informere om det.

Vi har også begynt å beskytte folk mot fristelsen det kan være å bli utsatt for en vakker prostituerts lovlige markedsøring.
Vi satser på at bøtetrusselen skal overstyre driften og setter politi til å påse at du ikke gir etter.

Jeg for min del trenger beskyttelse mot overfallsran som det er en del av i Oslo hvor jeg bor, overfallsvoldtekter også.
Ikke mot meg selv.
Sist endret av bajjaz; 13. juli 2013 kl. 14:46.
Er enig med at det bør stenge klokken 20.00 på hverdager, men uenig med at det bør stenge 18.00 på lørdager. Etter min mening burde det vært mulighet for kjøp av alkohol frem til 20.00 også på lørdager.

Hvorfor så tidlig? Fordi selv om at majoriteten klarer seg fint så vil det alltid være noen som kan "irritere" de ansatte på Kiwi kl. 22.55 på en lørdags kveld. Har selv opplevd en som skulle yppe seg når eg var på jobb - en mindre hyggelig opplevelse som ble stanset av kameratene hans før det ble et basketak da de ble oppmerksom at det var intet mindre enn to kameraer som fulgte med
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Så kjøp øl dagen før.
Vis hele sitatet...
Forbud mot å dusje uten klær i eget hjem, ikke noe problem, har jo shorts.

Det finns alltid en måte å løse ett problem/ regel/ lov, men kommer alle disse reglene pga de som finner på alle disse reglene skal ha en jobb?

I denne lange tråden, har det enda ikke kommet ett godt argument for at butikkene skal stenge så tidlig som de gjør.

Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Les innlegget en gang til du
Vis hele sitatet...
gjort det, å skjønner ikke hva du vil fram til.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dub Vis innlegg
Kommer alle disse reglene pga de som finner på alle disse reglene skal ha en jobb?
Vis hele sitatet...
Ja, helt garantert!
Da var diskusjonen om hvorfor nye lover kommer endelig avsluttet en gang for alle!

Sitat av Dub Vis innlegg
Forbud mot å dusje uten klær i eget hjem, ikke noe problem, har jo shorts.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært en god grunn til å nekte folk å dusje naken hjemme, så hadde det nok kommet en lov mot det ja. Siden vi ikke har noen grunn til å nekte mot dette idag, så er det heller ingen lover som sier det er ulovlig.

Sitat av Dub Vis innlegg
I denne lange tråden, har det enda ikke kommet ett godt argument for at butikkene skal stenge så tidlig som de gjør.
Vis hele sitatet...
Statistikken viser at alkoholsalget øker jo lettere det er å få kjøpt.
Det er bare å se statistikken over de forskjellige landene det, så ser du at det er en klar sammenheng mellom tilgang og inntak.
Sist endret av Bombasa; 13. juli 2013 kl. 18:55.
Hva mener du her? Fulle folk på butikken slipper du ikke selv om salget av alkohol stenger kl 6 eller 8.
Vis hele sitatet...
Som eg skrev på begynnelsen av innlegget så er eg for at det skal være mulig å kjøpe inntil 20.00. Etter det begynner folk å komme i god form og sjansen for konfrontasjon vil jeg (uten dokumenterte grunner) påstå er større f.eks. 22.00 enn 19.55.
Sitat av Dub Vis innlegg
I denne lange tråden, har det enda ikke kommet ett godt argument for at butikkene skal stenge så tidlig som de gjør.
Vis hele sitatet...
Det har litt gitt statistikk på at økt tilgang gir økt bruk og misbruk. Selv økt bruk er et problem, da alkohol i seg selv faktisk er en gift for kroppen.

Danmark har større alkohol problemer enn Norge, og større tilgang. Island prøvde å utvide utested tidene (ikke tema for tråden), men det feilet miserabelt og ga større problemer. Jeg har ikke sett lenken her i tråden, men det er intet nytt under solen av både Russland og Tyskland har større tilgang og billigere alkohol enn Norge, og et mye større problem med alkohol enn nettopp Norge.

Hva mer vil du ha enn statistikk som viser ensrettet at dette er en stengetid som gir samfunnet mindre problemer?

Jeg skriver dette mens jeg nyter brennevinen fra vinmonopolet, som er kjøpt for 3 uker siden, fordi jeg ville ha noe liggende til den gangen jeg spontant finner ut at jeg vil ha noen dråper rom etter åpningstidene. Er dette noe alle kan klare? Ja.

Vi har lovene fordi de begrenser et samfunnsproblem andre land sliter med. De nekter deg ikke å kjøpe eller konsumere, alt loven(e) gjør er at du må klare å ta med en sixpack når du er på butikken. Ta gjerne med 10 for å være sikker. Eller kjøp ett års forbruk på polet når du først er der, så er det aldri et problem, og du har tilgang når du måtte ønske. Jeg gjør tilnærmet dette, da jeg ikke ønsker å stresse med det, og det ikke er noen vits i å krisemaksimere det minste problemet i dagens samfunn, at alkohol ikke selges lenge nok på kvelden.
Dere har vist til statistikk som viser at om man åpner for ølsalg 24/7 (dette var Island, Xasma), på lørdager eller utvider det fra midnatt vil forbruke øke i en betydelig grad. Noen har til og med prøvd seg på å bruke statistikk på sjenketider... Å utvide det til 23, eller i i det minste 20 på lørdager er en helt annen sak.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Statistikken viser at alkoholsalget øker jo lettere det er å få kjøpt.
Det er bare å se statistikken over de forskjellige landene det, så ser du at det er en klar sammenheng mellom tilgang og inntak.
Vis hele sitatet...
1. De landene har sjenketider langt over det jeg og de fleste her foreslår.
2. Det kan ikke tenkes at land med lengre sjenketider også har lavere priser og flere utssalgssteder?

salgstider*
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Registrerer bare at demonstrantene i et land som Tyrkia under demonstrasjonene i juni, demonstrerte _mot_ Recep Tayyip Erdogan (blant annet, ikke kun) fordi det ikke lenger var mulig å kjøpe alkohol i hele døgnet. Erdogans relativt konservative regjering gjorde nemlig en innskrenking i alkoholutsalg - nå er det (antageligvis, dette er jeg ikke 100% sikker på) ikke lov å kjøpe alkohol i butikker imellom klokken 22-06!! >

...Og dét kaller tyrkerne en innskrenking. Hadde de kommet til Norge og sett hvilken debatt vi ha hadde de flirt seg halvt i hjel - slik som de fleste utlendinger/turister som kommer til Norge og skal drikke litt, gjør.

Jeg mener, ikke bare er alkohollovene her i landet relativt arkaiske, men noe bør gjøres med grøftefylla som er iblant idiotene som drikker seg ikke fulle, men heller drita hver helg. Virkelig, fordi det er jo DEM som ødelegger gleden med alkohol for oss andre. Vi kan ikke ha det slik lenger at målet bør være å få i seg mest mulig alkohol, for billigst mulig penge, på kortest mulig tid. << Dét i forrige setning kalles ikke drikkekultur, men heller toppen av barbarisme - selv om jeg selv innrømmer det kan være gøy! Har selv vært med på sånt.


Én ting til; jeg har også registrert at ofte så er det slik at de som gjerne vil innskrenke mulighetene til å få kjøpe alkohol for hvermansen, (ofte, selvfølglelig ikke alltid) selv nyter alkohol i ganske stor mengder.. Hvorfor? Og hvis de selv liker øl, eller konjakk, eller whiskey, eller hva faen det er, hvorfor skal absolutt alle ha mindre mulighet til å få tak i den drikken de selv liker??
Sist endret av aeon_illuminate; 13. juli 2013 kl. 21:56.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Registrerer bare at demonstrantene i et land som Tyrkia under demonstrasjonene i juni, demonstrerte _mot_ Recep Tayyip Erdogan (blant annet, ikke kun) fordi det ikke lenger var mulig å kjøpe alkohol i hele døgnet. Erdogans relativt konservative regjering gjorde nemlig en innskrenking i alkoholutsalg - nå er det (antageligvis, dette er jeg ikke 100% sikker på) ikke lov å kjøpe alkohol i butikker imellom klokken 22-06!! >

...Og dét kaller tyrkerne en innskrenking. Hadde de kommet til Norge og sett hvilken debatt vi ha hadde de flirt seg halvt i hjel - slik som de fleste utlendinger/turister som kommer til Norge og skal drikke litt, gjør.

Jeg mener, ikke bare er alkohollovene her i landet relativt arkaiske, men noe bør gjøres med grøftefylla som er iblant idiotene som drikker seg ikke fulle, men heller drita hver helg. Virkelig, fordi det er jo DEM som ødelegger gleden med alkohol for oss andre. Vi kan ikke ha det slik lenger at målet bør være å få i seg mest mulig alkohol, for billigst mulig penge, på kortest mulig tid. << Dét i forrige setning kalles ikke drikkekultur, men heller toppen av barbarisme - selv om jeg selv innrømmer det kan være gøy! Har selv vært med på sånt.


Én ting til; jeg har også registrert at ofte så er det slik at de som gjerne vil innskrenke mulighetene til å få kjøpe alkohol for hvermansen, (ofte, selvfølglelig ikke alltid) selv nyter alkohol i ganske stor mengder.. Hvorfor? Og hvis de selv liker øl, eller konjakk, eller whiskey, eller hva faen det er, hvorfor skal absolutt alle ha mindre mulighet til å få tak i den drikken de selv liker??
Vis hele sitatet...
Selv etter brennevin etter mitt ønske, og det jeg måtte ønske på byen, så sitter jeg klarere igjen enn dette. At du minimaliserer det Tyrkiske oppgjøret til nærmest et alkoholoppgjør tar jeg offensivt selv om jeg ikke har noe med det å gjøre. Prinsippet bak oppgjøret, ifølge det tyrikisk-norske samfunnet i Drammen, har ingenting med alkohol eller Islam å gjøre. Det har å gjøre med at dagens leder og hans regjering innskrenker personvernet, og lar religion ha en stadig mer regjerende rolle i landet.

Problemet er nettopp det du nevner, at de som har fri tilgang går på grøfte fylla gang på gang. I et utopi styrer alle over egen kropp og rusmidler, dette er ikke tilfellet. Inntil videre har Norge mindre alkohol problemer enn nabolandene, hva som er problemet med dette, ser jeg ikke. Med mindre vi ønsker å utvide skatten slik at samtlige med alkoholproblemer skal få gratis alkohol, og at vi ønsker å gi alkohol et større innpass i dagens samfunnsproblemer, så synes jeg vi skal gi det en så liten som mulig for alkohol en mulighet til å bli et problem.

Er dere ikke fornøyd med å bruke lite skattepenger på alkoholproblemer? Ønsker dere lette tilgang, flere problemer og mer politiarbeid?

Begrunn gjerne dette, da all representativ statistikk i tråden støtter tidene vi har idag.
Det finnes ingen statistikk som kan si noe om å utvide ølsalget fra 20 til 23 vil gjøre noen betydelig forskjell. Med tanke på at nordmenn er godt vant til å hamstre kan det godt gå andre veien: folk får kjøpt drikke når de trenger det, ergo de trenger ikke ha 2 sixere og 10 liter sprit stående til enhver tid. Sjansen for at noen tar seg en spontanpils er mye høyere om pilsen er kjøleskapet enn butikken. Og hvis bruken øker, er det godt mulig den bruken er av den "sunne" sorten, det vil si at vi får like lite problemer men mer penger i statskassa. Eneste fornuftige er å teste dette i utvalgte kommuner.
Sist endret av bloodshotEyes; 14. juli 2013 kl. 04:04.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Er dere ikke fornøyd med å bruke lite skattepenger på alkoholproblemer? Ønsker dere lette tilgang, flere problemer og mer politiarbeid?

Begrunn gjerne dette, da all representativ statistikk i tråden støtter tidene vi har idag.
Vis hele sitatet...
Da kan vel du komme med noe statistikk på hvilke konsekvenser en utvidelse av åpningstidene for ølsalg med tre timer (20-23) vil innebære? Hvor mye skattepenger vil man måtte sette av til behandling og forebygging når det gjelder disse tre timene?

Jeg har tidligere lenket til forskningsrapporter som går i helt motsatt retning enn forskningen du og andre viser til, så dette har du neppe lest dersom du mener all statistikk i tråden støtter lovverket vi har i dag. Der finner du f.eks ett prosjekt hvor forskere fant at antall drap og voldsepisoder hadde falt drastisk etter at man i 2003 åpnet for døgnåpent salg av alkohol i London. Jeg har også i samme innlegg lenket til forskning som avviser store deler av forskningen vi baserer dagens alkoholpolitikk på.

Kanskje dere tar feil. Akkurat som dere har gjort når det kommer til narkotikapolitikken.

Til informasjon så stemmer det at det er sterk misnøye med at man strammer inn salgstidene for alkohol i Tyrkia. Dette har huseieren min (som er tyrkisk) fortalt meg tidligere. Men det er jo bare en av mange ting de er misfornøyde med.
Sist endret av caperno; 14. juli 2013 kl. 04:31.
Jo lenger tid en har til å kjøpe alkohol, jo lenger øker risikoen for impulskjøp. Hvis man får mindre tid til å kjøpe inn pilsen sin, blir man nødt til å planlegge helgen sin mer. Ved at de fleste blir nødt til å planlegge fyllekvelden sin, øker man sjansen for at fyllekulen til folk har bedre struktur og ergo en større sjanse for at kvelden ikke ender i katastrofe.

Jeg støtter ikke begrensning av alkoholsalg (og andre substanser), men kan forstå det. Spesielt med tanke på at mine sprøeste turer på fylla har nesten alltid kommet i følge med et impulskjøp av alkohol.
Sist endret av Patrick; 14. juli 2013 kl. 07:40.
Det flotte med disse reglene er at de sikkert har bidratt i riktig retning for den flotte drikkekulturen vi nordmenn har og skal være stolte av. Når sjappene endelig åpner strømmer nordmenn inn å hamstrer alt vi kan for å være sikker på at det blir nok alkohol til festen. Så har man først kjøpt inn en del så er det vel lov å glugge ned.

Vet ikke om noen vestlige land med strengere regler i forbindelse med kjøp og salg av alkohol, og vet ikke om noen vestlige land hvor man har en bedre drikkekultur enn her i landet. Noe som både turister i Norge og lokalbefolkning/andre turister der nordmenn drar på ferie får æren av å være vitne til.

Lenge leve grundige gjennomtenkte regler av alle slag!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gotejds Vis innlegg
Vet ikke om noen vestlige land med strengere regler i forbindelse med kjøp og salg av alkohol, og vet ikke om noen vestlige land hvor man har en bedre drikkekultur enn her i landet.
Vis hele sitatet...
Binge drinking er ikkje veldig uvanlig i relativt mange land. Wikipedia har litt om det i andre land - og av dei utlendingane eg kjenner, så er det heller ikkje veldig uvanlig for dei europeiske av dei. For dei asiatiske er det meir uvanleg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av gotejds Vis innlegg
Når sjappene endelig åpner strømmer nordmenn inn å hamstrer alt vi kan for å være sikker på at det blir nok alkohol til festen. Så har man først kjøpt inn en del så er det vel lov å glugge ned.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett folk løpe ned dørene så fort sjappene åpner for å skaffe seg alkoholen sin.
Ikke skjønner jeg helt hvordan dette skal forhindres med at ølsalget åpner noen timer tidligere heller?
Hvis det er slik som du sier så vil jo bare folk løpe ned dørene noen timer tidligere enn normalt.

Sitat av gotejds Vis innlegg
Vet ikke om noen vestlige land med strengere regler i forbindelse med kjøp og salg av alkohol, og vet ikke om noen vestlige land hvor man har en bedre drikkekultur enn her i landet. Noe som både turister i Norge og lokalbefolkning/andre turister der nordmenn drar på ferie får æren av å være vitne til.
Vis hele sitatet...

Drikkekulturen her til lands er litt uggen, men totalt sett så er problemene vi har som følge av alkohol lav sammenlignet med de fleste andre vestlige land, som igjen er mye mer liberale når det kommer til reglene rundt alkoholsalg.
Sist endret av Bombasa; 14. juli 2013 kl. 11:31.
Sitat av Dub Vis innlegg
I denne lange tråden, har det enda ikke kommet ett godt argument for at butikkene skal stenge så tidlig som de gjør.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det har vært nevnt allerede, men grunnen jeg har hørt er at tørrlagte alkoholikere skal kunne gå på butikken og kjøpe mat uten å måtte gå forbi ølhylla - Noe som vil være slutten på tørrheten for mange av dem. Siden mange butikker stenger tidligere på lørdager, er den alkoholfrie delen av åpningstiden også kortere på lørdager.