Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du at ølsalget skal stenge senere enn 6 og 8?
Ja 285 71,43%
Nei 114 28,57%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  246 34681
Nettopp - med mindre man er desperat. Poenget mitt er at denne loven ikke stopper de desperate som har ett alkoholproblem. Den stopper de som ønsker å kjøpe seg ett par pils (eller en flaske vin) til senmiddag. Jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan la voksne ansvarlige mennesker få kjøpe øl i butikk når de selv måtte ønske det.
Vis hele sitatet...
Målet til lovet er jo ikke å stoppe alkoholikere, men å hindre normale folk i å drikke så mye, samt å forebygge alkoholisme.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, du svarte fortsatt ikke på hvorfor observasjonene mine motstrider logikken din.
Vis hele sitatet...
Først og fremst må du si hva slags folk som ble nektet å kjøpe øl. Var det en som skulle på fest? Isåfall har jeg svart på det nok av ganger. Var det utenlandske/turister? Isåfall, er det riktig å nekte dem noen pils til kvelden? Hvis ja bør vi sette opp store varsel-skilt på gardermoen (jk, litt). Var det en alkis som hadde sovna bort dagen? Ja da gjorde loven noe for seg. Men syns du resten av befolkningen skal "slite" på grunn av den sjeldne alkisen som ikke får tak i drikka si i tide?
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 16:27. Grunn: jk
Om man sliter fordi man ikke får tak i alkohol, så er man jo alkis.

Og dette var folk av typen som skulle ha øl til middag/ev. skulle på fest. Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke disse personene noe særlig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Først og fremst må du si hva slags folk som ble nektet å kjøpe øl. Var det en som skulle på fest? Isåfall har jeg svart på det nok av ganger. Var det utenlandske/turister? Isåfall, er det riktig å nekte dem noen pils til kvelden? Hvis ja bør vi sette opp store varsel-skilt på gardermoen (jk, litt). Var det en alkis som hadde sovna bort dagen? Ja da gjorde loven noe for seg. Men syns du resten av befolkningen skal "slite" på grunn av den sjeldne alkisen som ikke får tak i drikka si i tide?
Vis hele sitatet...
"slite" betyr mao at de har det forferdelig eller de har smerter eller lidelse for at de ikke får alkoholen sin, du mener mao at de som mest trenger økt salgstid er alkoholikere ?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Målet til lovet er jo ikke å stoppe alkoholikere, men å hindre normale folk i å drikke så mye, samt å forebygge alkoholisme.
Vis hele sitatet...
Drikker normale folk mye? Jeg tror uansett ikke at vanlige folk hadde gått av skaftet og blitt alkoholikere om de hadde fått lov til å handle alkohol også på butikken frem til kl. 23.00. Jeg har mer tro på mine medborgere enn som så. Jeg tror ikke vanlige mennesker trenger noen barnevakt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Først og fremst må du si hva slags folk som ble nektet å kjøpe øl. Var det en som skulle på fest? Isåfall har jeg svart på det nok av ganger. Var det utenlandske/turister? Isåfall, er det riktig å nekte dem noen pils til kvelden? Hvis ja bør vi sette opp store varsel-skilt på gardermoen (jk, litt). Var det en alkis som hadde sovna bort dagen? Ja da gjorde loven noe for seg. Men syns du resten av befolkningen skal "slite" på grunn av den sjeldne alkisen som ikke får tak i drikka si i tide?
Vis hele sitatet...
Han fyren som skulle ha seg et par øl til middagen men glemte å kjøpe inn er vel den eneste jeg mener det er litt synd på - men samtidig ser jeg ikke på det som et stort tap. Om jeg glemmer å kjøpe en øl en dag og ikke får øl til middagen den helga så klarer jeg meg fortsatt helt fint.

Videre har du de som skal på fest, her blir det ofte snakk om store mengder drikke - og av egen erfaring er det også disse menneskene (altså folk i 20-30 årene som er fulle på byen) som lager mest bråk. Ved å redusere mengden disse folkene drikker - og kanskje sørge for at de ikke går på like mange fester fordi de glemte å kjøpe alkohol så kan det redusere mengden bråk.

Ser enkelte av dere bare sier "Men de fleste bare hamstrer" og "De kan jo bare låne av venner". Nå kan jeg kun snakke av egen erfaring, men de fleste vennene jeg har - hamstrer sjeldent noe særlig med drikke med mindre de har vært i utlandet og handlet på tax-free. De handler gjerne inn når de vet de har behov for det - og gjerne cirka den mengden de regner med å drikke selv. Kanskje litt ekstra sprit som de kan spandere på andre (i form av shotter) - men ikke nok til å gjøre opp for folk som ikke har noe som helst drikke.

Med andre ord, om noen har glemt å kjøpe inn alkohol - eller blir invitert i sisteliten - så blir det gjerne til at de dropper festen den dagen og heller blir med ut neste gang.

Sitat av caperno Vis innlegg
Drikker normale folk mye? Jeg tror uansett ikke at vanlige folk hadde gått av skaftet og blitt alkoholikere om de hadde fått lov til å handle alkohol også på butikken frem til kl. 23.00. Jeg har mer tro på mine medborgere enn som så. Jeg tror ikke vanlige mennesker trenger noen barnevakt.
Vis hele sitatet...
Spørs åp definisjonen av normalt og mye. Går man ut på byen en kveld og ser tilstandene der - og sier at gjennomsnittsmannen som er på byen er normal, så vil jeg si at min subjektive mening er at vanlige folk drikker mye i perioder. Det vil si, de er ikke alkoholikere som må drikke hver dag - men drikker seg gjerne veldig fulle når de skal ut på byen.

Med en så høy promille er det gjerne en del som kan bli aggresive eller lage problemer på andre måter.
Sist endret av etse; 10. juli 2013 kl. 16:39.
Sitat av etse Vis innlegg
Har du tatt høyde for ting som impulskjøp på butikken som slashdot nevner? Altså de som går på butikken og skulle handle seg noe middag og snacks - som ser ølflaskene og tenker "hmm, det hadde vært godt med noen øl, synd ølsalget er stengt".
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette gjelder ytterst få, og om de så skulle kjøpe seg et par pils til snacksen, hva er problemet?
Sitat av etse Vis innlegg
Og hva med de gangene du ikke har noen planer på helga, og plutselig lørdag klokken 7 får du melding på facebook "Hei blir du med på vorspill?" og sitter der uten drikke når ølsalget er stengt?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg skrevet om flere ganger i tråden, og det er en trist situasjon jeg ikke unner noen :P Hvis dét er et godt argument kan du like godt argumentere for at ølsalget skal stenge 3.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er nok veldig mange ting du rett og slett ikke har tatt høyde for - og det er akkurat derfor synsing gjort av slike som meg og deg har ingen verdi. Man må se på statistikk og hva folk som er forsket på feltet mener.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer ikke at regjeringen skal lese denne tråden og gjøre om på politikken sin. Det vi gjør her har ikke annen verdi enn at vi bruker tia på noe vi syns er gøy (og frustrerende). Men når vi først sitter her og diskuterer kan du ikke bare forkaste andres argumenter fordi de ikke er eksperter. Du kan gjerne si argumentene er lite underbygd, men om du ikke forklarer hvorfor blir din post dobbelt så verdiløs som min.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
"slite" betyr mao at de har det forferdelig eller de har smerter eller lidelse for at de ikke får alkoholen sin, du mener mao at de som mest trenger økt salgstid er alkoholikere ?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker om den vanlige befolkningen som i noen tilfeller må stresse for å få tak i øl eller noen ganger glemmer seg og går glipp av festen. Du skjønte vel at jeg satt "slite" i anførselstegn av en grunn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nei, jeg snakker om den vanlige befolkningen som i noen tilfeller må stresse for å få tak i øl eller noen ganger glemmer seg og går glipp av festen. Du skjønte vel at jeg satt "slite" i anførselstegn av en grunn?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i slite da ? Blir de sosialt utstøtt og depresive fordi de ikke får delta på fest x av y iløpet av et år ?
Pådrar de seg magesår pga stress når de har venner som er elendige på planlegge sammenkomster ?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg tror dette gjelder ytterst få, og om de så skulle kjøpe seg et par pils til snacksen, hva er problemet?
Vis hele sitatet...
Ytterst få? I så fall er meg og mine venner veldig unormale. Men er ikke sjeldent jeg selv eller andre venner kjøper oss noen øl kun fordi vi var på butikken og så de stod der - og tenkte "Øl er godt, tar et par mens jeg ser film i kveld". Jeg tror ikke dette er et stort problem - men det vil resultere i lavere alkoholkonsum.

Jeg misstenker også at andre gjerne kan finne på å kjøpe seg en større mengde øl og drikke seg fullere enn jeg gjør på impuls - og dermed skape problemer.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dette har jeg skrevet om flere ganger i tråden, og det er en trist situasjon jeg ikke unner noen :P Hvis dét er et godt argument kan du like godt argumentere for at ølsalget skal stenge 3.
Vis hele sitatet...
Dette er et problem fordi fulle folk skaper mye problemer på byen - færre som drar på fest i helgene og drikker seg fulle kan fort bety mindre problemer. Nå har jeg ikke statistikk på det - men det finnes i hvertfall helt klart en logisk mulighet via det at folk ikke rekke ølsalget som gjør at det blir mindre bråk på byen. Rett og slett fordi det er færre fulle folk på byen - eventuelt at de måtte gå på virspiell med restene fra forrige vorspiell og dermed ikke drakk seg like fulle som de ellers ville gjort.

Ang. det å flytte ølsalget til klokka 3 har jeg allerede svart på dette. Man skal ikke se bort i fra at å innskrenke den så mye vil også kunne gi stor effekt - folk vil jo ikke rekke ølsalget fordi de er på jobb eller skole. Problemet er bare at når man skal sette en grense finnes det flere faktorer å ta hensyn til enn bare problemene relatert til alkohol. Helst skulle man vel sett at alkohol var ulovelig og at folk ikke drakk det i det hele tatt. - Men historien har vist oss at forbud virker i mot sin egen hensikt.

(Og personlig er jeg veldig glad i øl - så det ville vært veldig synd sett fra et egoistisk synspuinkt, og jeg hadde nok måtte startet med hjemmebrygging igjen om det ble tilfellet)

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg forventer ikke at regjeringen skal lese denne tråden og gjøre om på politikken sin. Det vi gjør her har ikke annen verdi enn at vi bruker tia på noe vi syns er gøy (og frustrerende). Men når vi først sitter her og diskuterer kan du ikke bare forkaste andres argumenter fordi de ikke er eksperter. Du kan gjerne si argumentene er lite underbygd, men om du ikke forklarer hvorfor blir din post dobbelt så verdiløs som min.
Vis hele sitatet...
Når du argumentet med "såkalte" logiske ressonementer uten å inneha kompetansen for å gjøre slike logiske ressonementer rundt temaet så kan de forkastes. Jeg har prøvd å vise flere ting du ikke har tatt høyde for i innleggene dine som vil gjøre at alkoholkonsumet KAN gå ned - og på den måten også KAN redusere problemene.

Jeg sier rett og slett bare ifra om dette fordi det finnes mange naive sjeler som leser på dette forumet som lett leser enkle ressonnementer og tenker "men det der virker logisk" og tror at det nødvendigvis er sant. Jeg vil derfor bemerke at det ikke er direkte "logiske resonnementer" men ren synsing gjort av en person uten kompetense på feltet - og dermed må det ikke gis høy kredabilitet. Man kan rett og slett ikke ta det for god fisk uten først å sjekke opp kilder andre steder.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva legger du i slite da ? Blir de sosialt utstøtt og depresive fordi de ikke får delta på fest x av y iløpet av et år ?
Pådrar de seg magesår pga stress når de har venner som er elendige på planlegge sammenkomster ?
Vis hele sitatet...
"Slite" = nedtur de gangene man ikke rekker det/glemmer det, løpe til butikken fordi man fikk melding på jobb om vors/fest og så videre. Igjen, jeg satt det i anførselstegn av en grunn. Du trenger ikke spørre en haug spørsmål både du og jeg vet svaret på. Utrolig at de eldste brukerne på forumet er det som diskuterer som drittunger. Men du fikk nå et kvalitetspoeng for å være frekk og ekkel, grattis.

Jeg gir meg i denne tråden, vil bare avslutte med: ingen har bevis for at 8 og 6 er de optimale tidene med tanke på middelveien mellom skadevirkninger, personlig frihet og hva som er praktisk. Det samme gjelder min mening om at 23.00 er best såklart. Derfor syns jeg at vi burde utvide tidene i visse kommuner, se hvordan det går, og ta det derfra.
Sitat av etse Vis innlegg
Om jeg glemmer å kjøpe en øl en dag og ikke får øl til middagen den helga så klarer jeg meg fortsatt helt fint.
Vis hele sitatet...
Det er mange ting jeg klarer meg helt fint uten, men jeg verdsetter likevel muligheten til å kunne kjøpe det når jeg selv ønsker det.

Ser enkelte av dere bare sier "Men de fleste bare hamstrer" og "De kan jo bare låne av venner". Nå kan jeg kun snakke av egen erfaring, men de fleste vennene jeg har - hamstrer sjeldent noe særlig med drikke med mindre de har vært i utlandet og handlet på tax-free. De handler gjerne inn når de vet de har behov for det - og gjerne cirka den mengden de regner med å drikke selv. Kanskje litt ekstra sprit som de kan spandere på andre (i form av shotter) - men ikke nok til å gjøre opp for folk som ikke har noe som helst drikke.
Vis hele sitatet...
Hva er det du unnskylder? De "ansvarlige" som handler masse alkohol på tax-free bare fordi det er billig? Har samfunnet noen gevinst på å nekte de samme ansvarlige å handle alkohol tre timer lengre om kveldene?

Med andre ord, om noen har glemt å kjøpe inn alkohol - eller blir invitert i sisteliten - så blir det gjerne til at de dropper festen den dagen og heller blir med ut neste gang.
Vis hele sitatet...
Hva er gevinsten ved å nekte ansvarlige voksne å kjøpe alkohol etter kl. 18/20? En eller to færre fester i året for vedkommende?

Spørs åp definisjonen av normalt og mye. Går man ut på byen en kveld og ser tilstandene der - og sier at gjennomsnittsmannen som er på byen er normal, så vil jeg si at min subjektive mening er at vanlige folk drikker mye i perioder. Det vil si, de er ikke alkoholikere som må drikke hver dag - men drikker seg gjerne veldig fulle når de skal ut på byen.

Med en så høy promille er det gjerne en del som kan bli aggresive eller lage problemer på andre måter.
Vis hele sitatet...
Du snakker her om byen, mens jeg snakker om åpningstid i butikk. Jeg snakker om de som ikke har ett alkoholproblem og ønsker å kose seg med en pils eller tre til fotballkampen, mens jeg får inntrykk av at dere som diskuterer i mot mener at begrenset åpningstid er ett tiltak for å hindre nettopp dette. Hva er verst for folkehelsa? Grøftefylla hver helg, eller en sixpack i uka foran TV-en eller ved middagsbordet? Hvilke forskjeller er det på øl kjøpt før og etter kl. 20?
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 17:07.
Kul tråd. Du klager igrunn over at du ikke er rutinert nok, som alkoholiker. At du ikke klarer å få tak i de to siste sekserner, eller kjenner noen du kan hente et brett med import av er dessverre lite internett kan hjelpe deg med. Hele tråden syder av dårlige kontakter og latskap. Selg øl til åtte-ni for min del. Spiller liten rolle
Sist endret av pidget; 10. juli 2013 kl. 17:06. Grunn: space
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er det du unnskylder? De "ansvarlige" som handler masse alkohol på tax-free bare fordi det er billig? Har samfunnet noen gevinst på å nekte de samme ansvarlige å handle alkohol tre timer lengre om kveldene?
Vis hele sitatet...
Jeg bemerket bare at det er langt i fra alle som faktisk "hamstrer" alkohol - med mindre de har vært steder hvor de kan handle billig. Ikke noe galt i det, skulle bare bemerke at folk ikke alltid har alkohol liggende tilgjengelig i tilfelle de trenger det i fremtiden.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er gevinsten ved å nekte ansvarlige voksne å kjøpe alkohol etter kl. 18/20? En eller to færre fester i året for vedkommende?
Vis hele sitatet...
Ansvarlige voksne er det ikke noe problem å selge alkohol til hele tiden. Spørsmålet er heller om de samme ansvarlige voksne er like ansvarlige når de er fulle, samt hvordan du skal skille mellom en avsarlig person og en uansvarlig person som skaper bråk på fylla. Jeg vet i hvertfall ikke om en måte å selge alkohol kun til den ansvarlige delen av befolkningen.

Dermed blir de som drikker alkohol uten å skape problemer skadelidende fordi man prøver å redusere alkoholkonsumet til de som lager problemer på fylla.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du snakker her om byen, mens jeg snakker om åpningstid i butikk. Jeg snakker om de som ikke har ett alkoholproblem og ønsker å kose seg med en pils eller tre til fotballkampen, mens jeg får inntrykk av at dere som diskuterer i mot mener at begrenset åpningstid er ett tiltak for å hindre nettopp dette. Hva er verst for folkehelsa? Grøftefylla hver helg, eller en sixpack i uka foran TV-en eller ved middagsbordet? Hvilke forskjeller er det på øl kjøpt før og etter kl. 20?
Vis hele sitatet...
Poenget er at folk i hovedsak drikker øl hjemme før de går på byen - også kallt vorspiell. Jeg har ingenting i mot de som tar seg en øl eller 3 til fotballkampen - men det er snakk om å redusere problemene på byen. Og personlig drar jeg sjeldent (som i nesten aldri) på byen edru, så om jeg ikke får kjøpt alkohol som jeg kan drikke hjemme før jeg drar ut så blir jeg rett og slett hjemme den dagen (eller finne på noe annet som ikke krever at man drikker alkohol).

Så om folk ikke får tak i øl til vorspiellet tror jeg det blir førre folk på byen - noe som kan bety mindre bråk.
Sitat av pidget Vis innlegg
Kul tråd. Du klager igrunn over at du ikke er rutinert nok, som alkoholiker. At du ikke klarer å få tak i de to siste sekserner, eller kjenner noen du kan hente et brett med import av er dessverre lite internett kan hjelpe deg med. Hele tråden syder av dårlige kontakter og latskap. Selg øl til åtte-ni for min del. Spiller liten rolle
Vis hele sitatet...
Trådens kanskje beste innlegg. Herlig satire

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg bemerket bare at det er langt i fra alle som faktisk "hamstrer" alkohol - med mindre de har vært steder hvor de kan handle billig. Ikke noe galt i det, skulle bare bemerke at folk ikke alltid har alkohol liggende tilgjengelig i tilfelle de trenger det i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg er enig. Jeg har argumentert for at man ikke burde være nødt til å tenke på å ha alkohol hjemme, eller handle inn i forkant, men at man burde kunne kjøpe dette i butikkens åpningstid når man selv måtte ønske det.

Ansvarlige voksne er det ikke noe problem å selge alkohol til hele tiden. Spørsmålet er heller om de samme ansvarlige voksne er like ansvarlige når de er fulle, samt hvordan du skal skille mellom en avsarlig person og en uansvarlig person som skaper bråk på fylla. Jeg vet i hvertfall ikke om en måte å selge alkohol kun til den ansvarlige delen av befolkningen.

Dermed blir de som drikker alkohol uten å skape problemer skadelidende fordi man prøver å redusere alkoholkonsumet til de som lager problemer på fylla.
Vis hele sitatet...
Men hvor er det uansvarlige i å selge alkohol tre timer lenger på kvelden? Jeg tviler på at folk blir mer fulle av den grunn. De vil jo faktisk ha mindre tid å drikke på enn de som begynner kl. 18.

Poenget er at folk i hovedsak drikker øl hjemme før de går på byen - også kallt vorspiell. Jeg har ingenting i mot de som tar seg en øl eller 3 til fotballkampen - men det er snakk om å redusere problemene på byen. Og personlig drar jeg sjeldent (som i nesten aldri) på byen edru, så om jeg ikke får kjøpt alkohol som jeg kan drikke hjemme før jeg drar ut så blir jeg rett og slett hjemme den dagen (eller finne på noe annet som ikke krever at man drikker alkohol).

Så om folk ikke får tak i øl til vorspiellet tror jeg det blir førre folk på byen - noe som kan bety mindre bråk.
Vis hele sitatet...
Skal man redusere problemet på byen, så må man ta en omgang med bartenderne og gi de en ordentlig leksjon i hvordan begrepene "overstadig beruset" og "ingen skjenking" harmonerer. Jeg har vanskelig for å se hvordan en utvidet åpningstid på tre timer skal ha en så stor innvirkning på dette. Flesteparten klarer jo å handle alkoholen sin innenfor åpningstiden uansett, så det er kanskje der vi burde begynne? Har du forresten noen synspunkter på forsøket Tromsø gjorde med å stramme inn ølsalget med to timer og hvor det viste seg at forbruket økte?
Sitat av caperno Vis innlegg
Men hvor er det uansvarlige i å selge alkohol tre timer lenger på kvelden? Jeg tviler på at folk blir mer fulle av den grunn. De vil jo faktisk ha mindre tid å drikke på enn de som begynner kl. 18.
Vis hele sitatet...
Nå var vel det jeg skulle frem til egentlig at jeg mente ressonementet gjort lengre opp i tråden ikke holdt vann - og jeg prøvde å vise hvorfor man ikke bare kan ta logiske ressonementet fra personer uten kompetanse for god fisk.

Påstanden min var rett og slett at ved å redusere utsalgstiden betyr det rett og slett at færre folk vil få tilgang på alkohol de trenger til vorspiellet - som igjen betyr at de kanskje ikke drar ut denne kvelden. Dermed kan dette bety mindre bråk. Jeg har ingen kilder på i hvor stor grad det faktisk har en effekt - men det er en av flere faktorer som ble glemt i resonnementet tidliggere i tråden - som egentlig var poenget mitt. Man må fortsatt falle tilbake til statistikk og se om reduserte salgstider på butikkene fører til mindre problemer på byen.

Sitat av caperno Vis innlegg
Skal man redusere problemet på byen, så må man ta en omgang med bartenderne og gi de en ordentlig leksjon i hvordan begrepene "overstadig beruset" og "ingen skjenking" harmonerer. Jeg har vanskelig for å se hvordan en utvidet åpningstid på tre timer skal ha en så stor innvirkning på dette. Flesteparten klarer jo å handle alkoholen sin innenfor åpningstiden uansett, så det er kanskje der vi burde begynne? Har du forresten noen synspunkter på forsøket Tromsø gjorde med å stramme inn ølsalget med to timer og hvor det viste seg at forbruket økte?
Vis hele sitatet...
Dette med å sørge for at utestedene blir flinkere til å ikke sjenke folk som er for beruset er jeg selvfølgelig eng i at er noe av det viktigste. Men man kan også gjøre flere ting paralellt, f.eks. redusere utsalgstidene (både på byen og butikkene) om det er noe som har effekt.

Men jeg vil igjen bemerke at den siste siden i hovedsak har handlet om å prøve å forklare at man ikke bare kan komme med en enkelt ressonnement og påstå at "det funker ikke", uten å vise til statistikk. Alt faller tilbake til det at man må falle tilbake til statistikk og forskning - og i de tilfellene man mangler dette kan man prøve ut ulike metoder og se hvilke effekter det gir - for så å fjerne tiltakene som ikke funker og beholde de som gjør det.

Logiske resonnementer gjort av mannen i gata burde ikke være det man legger til grunn når man skal velge hvilke metoder man ønsker å ta i bruk for å redusere samfunnsproblemer relatert til alkohol.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg lenket til en artikkel fra itromso i ett tidligere innlegg på denne siden. Der kan man lese at de i Tromsø gjorde ett forsøk på å redusere åpningstidene på ølsalget med to timer både i helgene og i ukedagene. Det viste seg at forbruket av alkohol økte, stikk i strid med hva som var forventet, og det endte med at politiet krevde at man gikk tilbake til de ordinære åpningstidene. Ut i fra dette så kan vi vel konkludere at klokkeslettene 20.00 og 18.00 er de som funker best ettersom forbruket etter sigende vil øke både ved en utvidelse og en reduksjon i åpningstidene?
Vis hele sitatet...
bodde i Tromsø da de prøvde ut dette. eneste dagen dette tiltaket reduserte mitt alkohol forbruk var vel dagen jeg fant ut at alkohol salget stengte kl 6 på hverdag. mengden alkohol konsumert var vel større den perioden siden jeg da alltid hadde alkohol liggende da jeg ofte ikke bestemte meg om jeg skulle ut før kl 6 (eller 4 på lørdag). Merket god forskjell da tiltaket gikk tilbake til det ordinære.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå var vel det jeg skulle frem til egentlig at jeg mente ressonementet gjort lengre opp i tråden ikke holdt vann - og jeg prøvde å vise hvorfor man ikke bare kan ta logiske ressonementet fra personer uten kompetanse for god fisk.

Påstanden min var rett og slett at ved å redusere utsalgstiden betyr det rett og slett at færre folk vil få tilgang på alkohol de trenger til vorspiellet - som igjen betyr at de kanskje ikke drar ut denne kvelden. Dermed kan dette bety mindre bråk. Jeg har ingen kilder på i hvor stor grad det faktisk har en effekt - men det er en av flere faktorer som ble glemt i resonnementet tidliggere i tråden - som egentlig var poenget mitt. Man må fortsatt falle tilbake til statistikk og se om reduserte salgstider på butikkene fører til mindre problemer på byen.
Vis hele sitatet...
De har gjort forsøk på dette. Som tidligere nevnt så reduserte de åpningstidene på ølsalget med to timer i Tromsø. Dette førte til økt forbruk og går da i mot dine påstander. Har du noen synspunkter på hvorfor forbruket ikke ble redusert slik formålet med tiltaket var?

Dette med å sørge for at utestedene blir flinkere til å ikke sjenke folk som er for beruset er jeg selvfølgelig eng i at er noe av det viktigste. Men man kan også gjøre flere ting paralellt, f.eks. redusere utsalgstidene (både på byen og butikkene) om det er noe som har effekt.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men det er ikke noe poeng i å innføre tiltak og lover som ikke har noen effekt, f.eks reduserte åpningstider (ref: Tromsø).

Men jeg vil igjen bemerke at den siste siden i hovedsak har handlet om å prøve å forklare at man ikke bare kan komme med en enkelt ressonnement og påstå at "det funker ikke", uten å vise til statistikk. Alt faller tilbake til det at man må falle tilbake til statistikk og forskning - og i de tilfellene man mangler dette kan man prøve ut ulike metoder og se hvilke effekter det gir - for så å fjerne tiltakene som ikke funker og beholde de som gjør det.

Logiske resonnementer gjort av mannen i gata burde ikke være det man legger til grunn når man skal velge hvilke metoder man ønsker å ta i bruk for å redusere samfunnsproblemer relatert til alkohol.
Vis hele sitatet...
Statistikk trenger ikke presentere den absolutte sannhet, og man velger gjerne bort enkelte variabler slik at resultatet passer saken sin bedre. Forsker er heller ingen beskyttet tittel, og forskningen har gitt oss mange rare, og som fremtiden viste, lite troverdige konklusjoner slik som at cannabis fører til homofili, eller at fargefjernsyn fører til personlighetsforstyrrelser. Heldigvis så har logikken seiret når det gjelder slikt tull.

Jeg betviler ikke at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk, men det er nok tvilsomt at tre timer har særlig mye å si for forbruket.
Dersom ølsalget hadde stengt kl. 15.00, så hadde dette vært en helt annen diskusjon.
Husk også på at forskningen som blir lagt til grunn her i Norge sier at forbruket vil gå ned ved reduserte åpningstider, og det var jo dette Tromsø Kommune forventet. Som nevnt så fikk det ett motsatt resultat og førte til ett økt forbruk. Egne utsalg, eller ølpol som man kaller det, var tidligere ganske utbredt på sørlandet. Formålet med disse var å redusere forbruket, men også der hadde man en motsatt effekt. Hva forteller dette oss?
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 19:01.
Sitat av caperno Vis innlegg
De har gjort forsøk på dette. Som tidligere nevnt så reduserte de åpningstidene på ølsalget med to timer i Tromsø. Dette førte til økt forbruk og går da i mot dine påstander. Har du noen synspunkter på hvorfor forbruket ikke ble redusert slik formålet med tiltaket var?

Helt enig. Men det er ikke noe poeng i å innføre tiltak og lover som ikke har noen effekt, f.eks reduserte åpningstider (ref: Tromsø).

Statistikk trenger ikke presentere den absolutte sannhet, og man velger gjerne bort enkelte variabler slik at resultatet passer saken sin bedre. Forsker er heller ingen beskyttet tittel, og forskningen har gitt oss mange rare, og som fremtiden viste, lite troverdige konklusjoner slik som at cannabis fører til homofili, eller at fargefjernsyn fører til personlighetsforstyrrelser. Heldigvis så har logikken seiret når det gjelder slikt tull.

Jeg betviler ikke at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk, men det er nok tvilsomt at tre timer har særlig mye å si for forbruket.
Dersom ølsalget hadde stengt kl. 15.00, så hadde dette vært en helt annen diskusjon.
Husk også på at forskningen som blir lagt til grunn her i Norge sier at forbruket vil gå ned ved reduserte åpningstider, og det var jo dette Tromsø Kommune forventet. Som nevnt så fikk det ett motsatt resultat og førte til ett økt forbruk. Egne utsalg, eller ølpol som man kaller det, var tidligere ganske utbredt på sørlandet. Formålet med disse var å redusere forbruket, men også der hadde man en motsatt effekt. Hva forteller dette oss?
Vis hele sitatet...
Jeg må være litt forsiktig med hva jeg diskuterer - for hele poenget mitt var bare at man ikke kan gjøre enkle ressonementer i vanskelige spørsmål og forvente at de skal få kredabilitet. Situasjonen som du viser til i Tromsø kjenner jeg ikke til - og kan derfor ikke utale meg så mye rundt den. Man at det hadde motsatt effekt enn forventet er ting som skjer. Dette er da kunskap man må ta med seg videre, men her har man noe å vise til. Ikke bare noe enkel synsing.

Nå skal det sies at jeg ikke har noe spesielt synspunkt rundt åpningstider på alkoholsalg - utover at jeg synes det er greie slik de er nå. Jeg har personlig i hvertfall aldri hatt noe problemer med å få tak i alkohol når jeg ønsker det - forutenom impulskjøp som jeg helt fint klarer meg uten. Så jeg kjemper ingen kamp for å skrenke inn åpningstidene - hele diskusjonen startet bare med at jeg mente at folk så alt for enkle løsninger på et vanskelig problem. Og at jeg ville poengtere at politikk ikke er svarthvitt - det handlet om å finne en balanse mellom personlig frihet og restriksjoner (som har effekt).

Jeg vil og bemerke at når jeg henviser til forksere, så mente jeg implisitt "forskere med relevant høy faglig kompetanse". Og ikke bare folk som omtaler seg selv som forskere

- Håper dette klarner litt opp I hva jeg egentlig ville frem til i de tidliggere innleggene. Kort oppsumert: Mange av påstandene som ble gitt som argumenter forholdt seg bare til "enkle ressonementer" som ble påstått logiske, som jeg mener ikke holder mål - og jeg prøvde å vise at mange sider var rett og slett ikke vurdert. Og håpet at det belyste viktigheten i å ha statistikk å forholde seg til. (ja statistikk kan bli manipulert av alle forskjellige parter - men det er noe av det beste vi har for å kunne forholde oss til resultater)

----

Ville forresten til slutt bemerke at om forbruket går opp eller ned synes i hvertfall ikke jeg er så veldig interesant - det som er interesant er mengden problemer knyttet direkte eller indirekte til alkohol. (gjennom alkoholskader, som skader på levra - eller indirekte gjennom at man havnet i slosskamp på fylla).
Sist endret av etse; 10. juli 2013 kl. 19:15.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har du noen synspunkter på hvorfor forbruket ikke ble redusert slik formålet med tiltaket var?
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke svare for etse, men jeg vil anta at forsøkets varighet kan være en avgjørende faktor i dette tilfellet.

Reduserte salgstider ---> de mest ivrige konsumentene kompenserer ved å handle mer enn før ---> økt forbruk i en begrenset periode ---> forbruket jevner seg ut etter hvert som man venner seg til de nye salgstidene
hva er egentlig galt med å dra på på et utested/pup og ha forspill hvis du har glemt ølsalget eller er for tørst til å ha et barskap hjemme ?
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hva er egentlig galt med å dra på på et utested/pup og ha forspill hvis du har glemt ølsalget eller er for tørst til å ha et barskap hjemme ?
Vis hele sitatet...
er det noen som har sagt det er noe galt i det? Eneste jeg kommer over som er nevnt rundt dette er mitt innlegg hvor jeg sier at jeg ikke tror mange drar på byen edru - og at jeg selv aldri gjør det. (med unntak av de gangene jeg bare drar ut etter jobb for og ta et par pils og prate med kompiser).

Tror dette kommer av at å være med masse fulle folk på forskjellige utesteder når man selv er edru synes jeg er kleint, slitsomt og ikke så morsomt. Men andre som kanskje er mer utadvendte og har lettere for å bli gira når de er edru synes sikkert det er helt greit.
Sitat av etse Vis innlegg
er det noen som har sagt det er noe galt i det? Eneste jeg kommer over som er nevnt rundt dette er mitt innlegg hvor jeg sier at jeg ikke tror mange drar på byen edru - og at jeg selv aldri gjør det. (med unntak av de gangene jeg bare drar ut etter jobb for og ta et par pils og prate med kompiser).

Tror dette kommer av at å være med masse fulle folk på forskjellige utesteder når man selv er edru synes jeg er kleint, slitsomt og ikke så morsomt. Men andre som kanskje er mer utadvendte og har lettere for å bli gira når de er edru synes sikkert det er helt greit.
Vis hele sitatet...
hvis du kommer for sent til ølsalget klokken seks på en lørdag.. så er det jo ikke masse fulle folk på et utested feks klokka syv ..
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Mange som sier de går glipp av fester fordi de ikke rakk ølsalget etc.

Er det bare jeg som ikke har hatt noe problem om jeg blir bedt til fest etter klokka 6? Det er jo bare å låne drikke av noen? Foreldre, venner, søsken, kjøpe inn og ha stående selv?

Jeg har iallefall aldri uteblitt fra en fest fordi ølsalget var stengt..
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvis du kommer for sent til ølsalget klokken seks på en lørdag.. så er det jo ikke masse fulle folk på et utested feks klokka syv ..
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig dyrt ut å starte kvelden på byen. Men som sagt, om man bare vil ta et par pils med venner å prate fungerer det fint å gå på et utested i den tiden og slappe av. Men da forsvinner jeg gjerne hjem tidlig også.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Mange som sier de går glipp av fester fordi de ikke rakk ølsalget etc.

Er det bare jeg som ikke har hatt noe problem om jeg blir bedt til fest etter klokka 6? Det er jo bare å låne drikke av noen? Foreldre, venner, søsken, kjøpe inn og ha stående selv?

Jeg har iallefall aldri uteblitt fra en fest fordi ølsalget var stengt..
Vis hele sitatet...
Folk er forskjellige - og har forskjellige venner. Jeg har personlig kun ei flaske whisky stående, og kanskje en form for sprit jeg bruker til shottong. Jeg orker ikke sitte på en fest og drikke meg full på whisky og shotter. Må helst være en drinker eller øl i hovedsak. Og i hvertfall blandt mine venner er det ikke normalt å kjøpe inn mer øl enn man trenger til fest - så det er litt vanskelig å bare låne/kjøpe av en kompis. Men slike ting er kanskje litt forskjellig avhengig av hva slaks vennegruppe man henger med. - Folk som i hovedsak drikker sprit på fester har kanskje oftere ekstra liggende siden de ikke drikker alt på en gang.
Sitat av etse Vis innlegg
Hørtes veldig dyrt ut å starte kvelden på byen. .
Vis hele sitatet...
Dyrt ?? mange halvlitere klarer du å drikke i løpet av kvelden ?
Sitat av 8bit Vis innlegg
Mener å huske noe om maks 40-50 timer jobbing i uka og om ikke mitt hode er helt feil jobber du 70 timer i uka 52 uker i året?
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at jeg jobber dette hver eneste uke. Har 2 uker jobb og 2 uker fri.

Uansett, jeg må planlegge fylla 1-2 uker på forhånd, evt ha et lager av alkohol hos meg.



Er det rart det blir alkoholikere av folk?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
Dyrt ?? mange halvlitere klarer du å drikke i løpet av kvelden ?
Vis hele sitatet...
Går jo gjerne 6 - 12 halvitere på en normal festkveld.
Det er jævlig dyrt om alle disse skal bestilles på bar..
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
Dyrt ?? mange halvlitere klarer du å drikke i løpet av kvelden ?
Vis hele sitatet...
Om jeg starter å drikke ute, så havner regningen på rundt 3000 for en natt. Og da er det gjerne "2 for 1" dealer.
Om jeg starter hjemme, for så å gå ut, havner regningen på rundt 600 kr, og det inkluderer både det jeg drikker hjemme og ute på byen.
Det er bevist mange ganger at når tilgjengeligheten øker så øker forbruket. I land som Frankrike hvor tilgjengeligheten er stor, drikker folk mer. Alle grupper, også de mest ødelagte alkoholikerne drikker mer. Og skrumplever og denslags er en folkesykdom.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om jeg starter å drikke ute, så havner regningen på rundt 3000 for en natt. Og da er det gjerne "2 for 1" dealer.
Om jeg starter hjemme, for så å gå ut, havner regningen på rundt 600 kr, og det inkluderer både det jeg drikker hjemme og ute på byen.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg meg at det blir noen shotter og spandering på andre også? For du kan umulig drikke så mye øl, da måtte du bli pumpet.

Hvis vi tar en snittpris for 70,- for 0.5l = 70 x 10 = 700. 700 x 4 = 2800. Altså 40 halvlitere på en kveld? 20 liter øl på 12 timer? Bullshit.

Og du snakker om "2 for 1-deal", dette må være årets spøk.
Sist endret av Taurean; 10. juli 2013 kl. 21:59.
Sitat av Eolin Vis innlegg
her er det noen sider med masse opplysninger om alkohol i norge (drikkekultur, historie, tall, lover og regler). jeg søkte på følgende "alkohol, norge, åpningstider"... (...)
Vis hele sitatet...
http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ipsIngen informasjon relatert til saken.

http://www.settegrenser.no/fakta-om-alkohol/Ingen informasjon relatert til saken.

http://sirus.no/ESPAD-unders%C3%B8ke...25-SMRvI2T.ipsJeg leste kun extended summary, men jeg fant ingen informasjon relatert til saken.

http://www.settegrenser.no/unge-og-alkohol/Ingen informasjon relatert til saken.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=583979Eneste jeg finner er punktet åpningstider under 7.1.2.6. Føler dog det ikke var så veldig relevant, da dette ble gjort i 1984, og var om å stenge vinmonopolet på lørdager.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/...html?id=299066På det beste kun synsing.



PS: Jeg bryr meg ikke stort, da jeg ikke jobber i disse periodene, men jeg vil ikke ha en mening uten å basere den på forskning.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Går jo gjerne 6 - 12 halvitere på en normal festkveld.
Det er jævlig dyrt om alle disse skal bestilles på bar..
Vis hele sitatet...
vel hvis du drikker 10 stk til 90 kr pr stk så blir det 900kroner, og hvis 900kr er jævlig dyrt for deg så bør du ikke drikke i det hele tatt fordi jeg tror du rett og slett ikke har råd
Sist endret av Warpiggy; 10. juli 2013 kl. 22:18.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel hvis du drikker 10 stk til 90 kr pr stk så blir det 900kroner, og hvis 900kr er jævlig dyrt for deg så bør du ikke drikke i det hele tatt fordi jeg tror du rett og slett ikke har råd
Vis hele sitatet...
Med tanke på at 24 stk 0,5l koster rett over 200kr i sverige på brett, så er 900kr for 10 halvlitere JÆVLIG dyrt spør du meg. Uansett hvor god råd man har.

Behøver ikke kaste penga ut av vinduet sjøl om man har dem.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da regner jeg meg at det blir noen shotter og spandering på andre også? For du kan umulig drikke så mye øl, da måtte du bli pumpet.

Hvis vi tar en snittpris for 70,- for 0.5l = 70 x 10 = 700. 700 x 4 = 2800. Altså 40 halvlitere på en kveld? 20 liter øl på 12 timer? Bullshit.

Og du snakker om "2 for 1-deal", dette må være årets spøk.
Vis hele sitatet...
Han drikker sikkert ikke bare øl på byen da.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel hvis du drikker 10 stk til 90 kr pr stk så blir det 900kroner, og hvis 900kr er jævlig dyrt for deg så bør du ikke drikke i det hele tatt fordi jeg tror du rett og slett ikke har råd
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg virkelig større insikt i hvorfor ølsalget stenger kl 6 på lørdager, det er fint du bidrar til en saklig diskusjon.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Han drikker sikkert ikke bare øl på byen da.
Vis hele sitatet...
Hvis det bare er TS alene dog snakker vi om et godt eksempel på alkoholiker, selv med bare 1\3 av de summene.

Sist jeg var på ordentlig rallatur på byen (sponset av jobb vel og merke) var det 12.000 for tre dager og tre kollegaer (toukers prosjekt, tre turer på byen).

Merk med dyrt importøl og god årgang whisky samtlige kvelder.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Med tanke på at 24 stk 0,5l koster rett over 200kr i sverige på brett, så er 900kr for 10 halvlitere JÆVLIG dyrt spør du meg. Uansett hvor god råd man har.

Behøver ikke kaste penga ut av vinduet sjøl om man har dem.
Vis hele sitatet...
ja men da smugler du og undrar skatt .. og 0.5litere i sverige til rett over 200kr er den billigste skvipe pilsen dem har
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Med tanke på at 24 stk 0,5l koster rett over 200kr i sverige på brett, så er 900kr for 10 halvlitere JÆVLIG dyrt spør du meg. Uansett hvor god råd man har.

Behøver ikke kaste penga ut av vinduet sjøl om man har dem.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje sammenligne priser i butikk og på uteplasser. Og du kan ikkje sammenligne billig drittøl med god øl.

På butikk koster vel en halvliter hansa ~25 elns. På fabrikken, der freakfest var, gikk det for 70,- per boks.

Og ser du på godt øl, som f.eks. Kinn og Ægir, så bikker det fort 60-70,- flaska på butikk, og 85-100,- på polet for god øl.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
En forlengelse av ølsalget og eller åpningstidene på polet vil kun påvirke spontan kjøpene av alkohol. Som feks folk som er å handler og finner at de skal ta med seg en sixpack eller to sammen med det andre de handler.
De som har planlagt kvelden vil jo på en eller annen måte uansett finne seg noe å drikke og får dem ikke tak i noe lovlig så er det lett å få tak i både smuglersprit og hjemmebrent.

Det som i hovedsak påvirker mengden alkohol som blir konsumert er pris ikke salgstidene på øl i butikk.


Jeg er forresten også for at man får vin i butikk da det er en ganske naturlig del av et godt måltid. Hadde spart meg for mange turer helt inn til byen for å få handla en flaske vin eller to.
Warpiggy: Jeg er svært sikker på at hvis jeg tok ett glass av alle de billigste merkene på polet i sverige, og ett glass hver av alle typene øl som serveres på byen her i Norge, så hadde ingen klart å skille dem fra hverandre med tydelighet.

slashdot: Nei, jeg skjønner at det blir litt feil å sammenligne de prisene, men det er noe alvorlig feli når øl kan selges så billig i sverige og det må koste tre ganger så mye i norge.

Og hva er det som gjør at en halvliter øl kan koste de prisene som du legger ut? Har sett det selv. Lurer fryktelig mye på det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel hvis du drikker 10 stk til 90 kr pr stk så blir det 900kroner, og hvis 900kr er jævlig dyrt for deg så bør du ikke drikke i det hele tatt fordi jeg tror du rett og slett ikke har råd
Vis hele sitatet...
900kr om man bare kjøper øl. Det blir ofte shots, drinker, tablesnacks og lignende også. Er man ute fra 6-7 til stengetid så trenger man også mat. Mat ute er jævla dyrt.

Siden man i det hele tatt er ute så snakker vi gjerne taxi også. Drikkevarer, mat, taxi, inngangspenger til utested(er) og lignende utgifter man møter på byen så blir det ofte opp i et par-tre høvdinger ganske fort.
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2013 kl. 23:27.
Vil anbefale folk å lese Sirus' oppsummeringer av regulering av pris og tilgjengelighet på alkohol. Ingressen vil nok gi en ukontrollerbar ereksjon til de fleste her (mindre tilgjengelighet = mindre bruk), men hvis dere leser mer vil dere oppdage at artikkelen refererer til forskning og dets resultater hele tiden når det går på pris, sjenketider og aldersgrenser. Men Sirus nevner ingen forskningsresultater på salgstider i butikker i det hele tatt, så det eneste fornuftige å tro at det ikke finnes relevant forskning på det temaet for Norge.

De henviser flere ganger til en studie, som konkluderer med mindre tilgjengelighet = mindre bruk. Men det som er interessant er at de underbygger dette på tilfeller hvor ølsalget er enten blitt gjort til 24/7, utvidet fra midnatt eller åpnet for salg på lørdager(s. 268 og 269). Dette sier ingenting om hva en endring fra 20.00 til 23.00 vil gjøre. Med andre ord, de som har ropt ut "forsking!!! statistikk!!!!" har ikke lest annet enn en overfladisk konklusjon.

Jeg sier ikke at økt tilgang ikke vil føre til noe som helst økning i bruk, men at den skal være av betydelige størrelse tviler jeg på, spessielt med tanke på vår drikkekultur. Tipper jeg kan betale de eventuelle samfunnsskadene fra min egen lomme
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da regner jeg meg at det blir noen shotter og spandering på andre også? For du kan umulig drikke så mye øl, da måtte du bli pumpet.

Hvis vi tar en snittpris for 70,- for 0.5l = 70 x 10 = 700. 700 x 4 = 2800. Altså 40 halvlitere på en kveld? 20 liter øl på 12 timer? Bullshit.

Og du snakker om "2 for 1-deal", dette må være årets spøk.
Vis hele sitatet...
Da er det snakk om mer enn øl ja... Drikker normalt bare 4-6 øl(Import til typ 120 kr flaska) før jeg starter på spriten.
Liten/Ingen spandering. Normalt få shotter.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kunne vi ikke bare utvidet åpningstiden med en halvtime? Så kan vi som jobber til 6 på lørdager rekke å handle en sekser etter jobb.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
Kunne vi ikke bare utvidet åpningstiden med en halvtime? Så kan vi som jobber til 6 på lørdager rekke å handle en sekser etter jobb.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan de ikke heller kjøpe den på mandag ? tirsdag ? onsdag ? torsdag ? fredag ?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Kunne vi ikke bare utvidet åpningstiden med en halvtime? Så kan vi som jobber til 6 på lørdager rekke å handle en sekser etter jobb.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei!

Da går alkoholkonsumet opp og det er farlig!
Veldig mange velger å slakte forslagene om en mer liberal alkoholpolitikk, nettopp ved å peke på de elementære aspektene som at økt tilgang gir høyere forbruk. Dette er vi alle enige om at er negativt. Det gir en negativ utvikling.

Så kommer vi til et annet punkt. Hvorfor skal en 25år gammel mann eller kvinne, nettopp ferdig utdannet fra HiB, en nydelig datter og gjeld opp etter åra. Et helt vanlig menneske. Ikke kunne kjøpe seg en sekser med øl til middagen, bare fordi klokken er bikket 20:00?

Jeg er personlig tilhenger av det fundamentale prinsipp som omhandler å kunne bestemme selv, både hvor og når. Ergo ett fritt alkoholmarked hvor tilbudet styres av etterspørselen.

Økt tilgang på alkohol er negativt for samfunnet.
Det å ikke kunne bestemme selv er negativt for samfunnet.

Sistnevnte veier tyngst i mine øyne. Derfor ønsker jeg lengre åpningstider.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Økt tilgang på alkohol er negativt for samfunnet.
Det å ikke kunne bestemme selv er negativt for samfunnet.

Sistnevnte veier tyngst i mine øyne. Derfor ønsker jeg lengre åpningstider.
Vis hele sitatet...
At individet ikke kan bestemme selv trenger ikke være negativt for samfunnet (det er for eksempel ikke negativt for samfunnet i dette tilfellet) det er derimot negativt for individet.

I dette tilfellet må altså hensynet til individet veie tyngre enn hensynet til samfunnet for at man skal ønske lengre åpningstider.

Personlig er jeg sterk tilhenger av individuell frihet, men her støtter jeg regelverket slik det er i dag.

Det er slik jeg ser det ikke et problem for noen å skaffe seg den alkoholen de trenger innenfor dagens regelverk og jeg anser det derfor bare som ubeleilig, ikke problematisk. Økt alkoholkonsum derimot vet vi skaper store problemer, både for samfunnet og på det individuelle planet og derfor faller jeg ned på at det ikke er fornuftig å utvide åpningstidene /lette på regelverket.
hvorfor kan dem ikke gjøre som i sverige ? at øl med alkaholprosent over 3.5% selges kunn på vinmonopolet med 21års aldersgrense. dette er jo en veldig fin løsning
Sitat av Riverton Vis innlegg
Det å ikke kunne bestemme selv er negativt for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det å ikke kunne bestemme selv kan oppleves som negativt for individet, men i mange tilfeller positivt for samfunnet. Mitt inntrykk er at det ofte er storbrukerne/misbrukerne som skriker høyest om liberalisering, mens de mer nøkterne er tause på grunn av mindre behov. Med et helseperspektiv kan man si at det er sunnere for samfunnet å totalforby alkohol, men selvfølgelig ser jeg at det på invidiuelt nivå har mange positive effekter (og en god del sosiale / økonomiske effekter for samfunnet).

Regelverket er til for å begrense de svakere som ikke kan passe på seg selv. Ressurssterke personer klarer å ordne seg på et vis innenfor rammene som er satt.

Jeg tror følgende kunne blitt et mulig resultat av utvidet åpningstid på alkoholsalg:

Person blir invitert til fest en lørdagskveld kl 20. Normalt ville han ikke hatt mulighet til å få kjøpt noe å drikke pga ølsalget stengte kl 18, men nå har det på magisk vis blitt fritt frem for å handle hele døgnet. Innen han ankommer festen er kl 21. Han må nå drikke hardt for å ta de andre igjen. Drikker ca dobbelt så raskt som han normalt ville gjort. Som mange av dere sikkert har erfaring med er det sjeldent lurt å drikke mye fort. Personen shotter som en helt og blir overstadig beruset lenge før de andre.

Trenger vel ikke å liste opp de potensielle utfallene dette kan ha, men det å bruke lenger tid på å drikke vil jeg påstå er positivt. Utvider man alkoholsalget så vil man også åpne for at det oftere blir situasjoner hvor mennesker inntar store mengder over kort tid.

Dette skjer også i dag, ved at man får invitasjon sent når man allerede har alkohol hjemme, men tror ingen tar skade av å få begrenset antallet av disse situasjonene.
Sist endret av PiGmeNt-; 11. juli 2013 kl. 11:17. Grunn: Ser at Cilkey kom meg i forkjøpet med en del av argumentene mine der