Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010607
Min stakkars lille 1 uke gamle plante begynner å bli litt gul ytterst på ene bladet. Kan det være overvanning eller mangel på næring?
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Min stakkars lille 1 uke gamle plante begynner å bli litt gul ytterst på ene bladet. Kan det være overvanning eller mangel på næring?
Vis hele sitatet...
Etter 1 uke er det helt sikkert ikke næringsmangel. Det kan være overvanning, feil pH eller overernæring.
Har du gjort noe som helst bortsett fra å plante frøet og fukte mediet?
Hva slags jord er det snakk om?
Jorden består i vanlig hagejord + perlite og noen lecasteiner blandet i jorden.

Den har kun fått vann. Litt for mye kanskje?

Belysningen skal være bra, da jeg har to tomatplanter ved siden av som ser friske ut.
Sist endret av OldBrigade; 15. juni 2011 kl. 22:30.
Mulig du har overvannet litt, ja.
Er frøene kjøpt av en kjent forhandler eller er det frø du har funnet i poten din feks.?
Frø fra privatpersoner er ofte av langt lavere kvalitet enn fra en skikkelig forhandler.

Slike frø kan ofte spire til å bli små gule planter som bare vokser noen centimeter før de dør.
Men det er ikke helt uvanlig at plantene blir litt misfarget helt i starten heller.
Smør deg med tålmodighet og vent et par dager slik at du kan studere utviklingen, det er vel det eneste du kan gjøre, foruten å slenge opp et bilde av planten slik at det blir lettere å bedømme.
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Jorden består i vanlig hagejord + perlite og noen lecasteiner blandet i jorden.

Den har kun fått vann. Litt for mye kanskje?

Belysningen skal være bra, da jeg har to tomatplanter ved siden av som ser friske ut.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte vanner du, og hvor mye?
Står det noe på jordposen om innhold eller hva den er laget av?
Neste gang du vanner kan du ph-teste avrenningen fra potten. Det skal kunne gi et lite svar hvor du befinner deg der ihvertfall.
kalsium 385
magnesium 165
natrium 20
svovel 97

organisk innhold: 40% av tørrstoff
surhetsgrad ph 6,3
elektrisk konduktivitet 36 mS/m

sammensetning:

60% shpagnumtorv h2-4 og 25% h5-7
10% sand
5% barkmull

Ble du noe klokere av dette?

Og ja, det kan være dårlige frø. Fikk de av en kompis som fikk de av en kompis.

Jeg vanner til det renner litt vann ned fra hullene i potten.
Sist endret av OldBrigade; 15. juni 2011 kl. 23:21.
Heysann! Nå begynner det å komme seg. Var nettopp ute og tok noen bilder. Bildene ble så som så, men bildene gir uansett en pekepinn på selve prosessen i seg selv.

Planten har, om jeg ikke tar helt feil, fått såkalte "pistils" under bladene som jeg ikke fikk med på bildene, noe som skal indikere på at planten er en female.
Kan visst være uheldig å ende opp med en hermie, men det får så være, i og med at frøet ble sluppet i jorden uten særlige store forventninger.

Hvis man tar en litt ekstra nærmere titt, noe som også ser bedre ut i realiteten, er at toppen på planta er blitt små-lilla også, noe som er tøft - men dette er visst pga den noe ugunstige temperaturen som er ute - Norsk sommer med andre ord!

Skal se om jeg ikke får tatt noen bedre bilder imorgen.

http://bildr.no/thumb/907059.jpeg

http://bildr.no/thumb/907054.jpeg

http://bildr.no/thumb/907058.jpeg
Kan det være lysstress? Har på lampa hele døgnet.
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Kan det være lysstress? Har på lampa hele døgnet.
Vis hele sitatet...
Lite trolig.

Tror det kan være overvanning.
Kanskje til og med Nitrogenmangel, det ser ikke ut som det er N i jorda di, det er dårlige nyheter.
Men jeg vanner til det så vidt drypper litt fra hullene i potten. Er dette for mye? Hvordan skal jeg ellers kjenne meg fram?

Kan også hende jeg vanner for ofte. Trur jeg skal prøve å tørke den godt ut nå.

Skal jeg kjøpe nitrogennæring på en grow shop da? finnes det separat?
Sist endret av OldBrigade; 16. juni 2011 kl. 15:41.
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Men jeg vanner til det så vidt drypper litt fra hullene i potten. Er dette for mye? Hvordan skal jeg ellers kjenne meg fram?

Skal jeg kjøpe nitrogennæring på en grow shop da? finnes det separat?
Vis hele sitatet...
Hvor ofte lar du det gå mellom hver vanning da? Kjekt å vite forresten.

Du får ikke kjøpt kun Nitrogen, du må kjøpe en næring for veg-stadiet. Der er det masse nitrogen.
Men, om du har mulighet til å laste opp et bilde hadde det vært best. Mye enklere å se det da
Tror det går to dager mellom hver vanning.

En gartner sa til meg at hvis du legger firkløver i potten, så tar planten opp nitrogen automatisk. Burde jeg prøve det eller kan det gi den for mye nitrogen og fucke opp alt?

Kanskje noe jeg bør eksprimentere med når jeg blir mer dreven.



Men skal kjøpe næring. Kan du anbefale noe jeg kan bruke for hele vekstfasen?`

Og bilde ja, har bare et 5 m pixel kamera og får ikke noe fint bilde av planten.
Har spørsmål ang en type blomsternæring som jeg fikk hos en venn.
Er denne egnet/uegnet for denne type planter?

Legger ved bilder av beholderen.

http://imageshack.us/photo/my-images/541/img0551km.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/707/img0553que.jpg

NPK 5,5 - 2 - 7,1


Takk for svar
Sist endret av sonixx; 19. juni 2011 kl. 01:13.
dere som har planter ute.er det mye sol der plantene deres er?
Sitat av sonixx Vis innlegg
Har spørsmål ang en type blomsternæring som jeg fikk hos en venn.
Er denne egnet/uegnet for denne type planter?

Legger ved bilder av beholderen.

http://imageshack.us/photo/my-images/541/img0551km.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/707/img0553que.jpg

NPK 5,5 - 2 - 7,1


Takk for svar
Vis hele sitatet...

Ingen Freaks der ute som kan svare på spørsmålet mitt? :/
Sitat av sonixx Vis innlegg
Har spørsmål ang en type blomsternæring som jeg fikk hos en venn.
Er denne egnet/uegnet for denne type planter?


NPK 5,5 - 2 - 7,1


Takk for svar
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe særlig til næring til cannabis nei, men den funker sikkert i vekstfasen, men under blomst vil du nok slite.. Fosfor og Kalium skal helst være balansert når det kommer til cannabisplanter.. Til vekst er 20-10-10 ganske greit, og under blomst kanskje mer 5-15-15.

Uansett, jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av en serie av et slag f.eks BioBizz, hvor du har Grow til veksfasen, Bloom til blomst og Alg-A-Mic som er makronæring..
Sitat av drugster92 Vis innlegg
dere som har planter ute.er det mye sol der plantene deres er?
Vis hele sitatet...
Der min står, er det en del sol. Kommer selvsagt an på været, men hvis sola titter frem, så er det rimelig god tilgang på sol.

Uansett, så har jeg et lite spørsmål. Det er begynt å komme blader ut fra stilken, på sidene. Det var dette jeg antok var "pistils", men er det dét?
Fortsatt usikker, men planten ser definitivt mer ut som en female enn hann. Noen som kan bekrefte dette, til tross for at jeg ikke har noen bilder? Skal prøve å ta noen etterpå! Er det dette som er en såkalt "hermie" ? Etter hva jeg har forstått, så vil man ikke se om planten er dame eller hermie, før planten går inn i blomstringsfasen. Anyone?

http://bildr.no/thumb/909775.jpeg

Hvis dere ser de bladene som kommer ut fra stilken helt nederst der. Beklager noe dårlig bilde, men det var alt jeg fikk til nå i mørket=) Vil dette utvikle seg til store blader hvor det senere er mulighet for buds?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Der min står, er det en del sol. Kommer selvsagt an på været, men hvis sola titter frem, så er det rimelig god tilgang på sol.

Uansett, så har jeg et lite spørsmål. Det er begynt å komme blader ut fra stilken, på sidene. Det var dette jeg antok var "pistils", men er det dét?
Fortsatt usikker, men planten ser definitivt mer ut som en female enn hann. Noen som kan bekrefte dette, til tross for at jeg ikke har noen bilder? Skal prøve å ta noen etterpå! Er det dette som er en såkalt "hermie" ? Etter hva jeg har forstått, så vil man ikke se om planten er dame eller hermie, før planten går inn i blomstringsfasen. Anyone?

http://bildr.no/thumb/909775.jpeg

Hvis dere ser de bladene som kommer ut fra stilken helt nederst der. Beklager noe dårlig bilde, men det var alt jeg fikk til nå i mørket=) Vil dette utvikle seg til store blader hvor det senere er mulighet for buds?
Vis hele sitatet...
Det er alt for tidlig å si på dette stadiet. Fordi det man ser på bildet om som du sikter til er ett "skudd". Pollenfanger eller pollenspreder vil dannes der hvor skuddet kommer, men på et senere tidspunkt.

Kommer frøet ditt fra bestilt frø eller funnet i kjøpt pot? Om det er funnet i pot du har kjøpt er det nesten garantert en hemafrodite. Dette er noe som vil vises litt ute i blomstringen.

Håper jeg ga deg litt mer kunnskap
Det som vokser ut mellom stilkene der er et nytt skudd som vil få noen blader på seg og utvikle buds under blomstringa
Frø fra kjøpt pot trenger ikke bli til en hemafroditt, strainen er ofte ukjennt, og frøene av lav kvalitet da de ofte ikke er modne nok men man må stresse selve planten litt mer for å gjøre den kjønnsforvirret ; )
Sitat av drugster92 Vis innlegg
dere som har planter ute.er det mye sol der plantene deres er?
Vis hele sitatet...
Ja. Utendørsplanter skal ha minst 5 timer med direkte sollys om dagen.

Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Tror det går to dager mellom hver vanning.

En gartner sa til meg at hvis du legger firkløver i potten, så tar planten opp nitrogen automatisk. Burde jeg prøve det eller kan det gi den for mye nitrogen og fucke opp alt?

Kanskje noe jeg bør eksprimentere med når jeg blir mer dreven.



Men skal kjøpe næring. Kan du anbefale noe jeg kan bruke for hele vekstfasen?`

Og bilde ja, har bare et 5 m pixel kamera og får ikke noe fint bilde av planten.
Vis hele sitatet...
Du kan la det gå lenger tid enn to dager om jorden ikke er veldig tørr. Cannabis liker at jorden tørker ut ganske godt mellom hver gang man vanner.
Firkløver.... Serr? skal en "magisk" kløver hjelpe planten din? I smell troll....
Om gartneren har funnet ut at det å legge kløver i potten fungerer som Nitrogenholdig næring skal ikke jeg si noe på det, det høres forsåvidt riktig nok ut. Men, du skal lete en stund for å finne nok firkløvere til å dekke næringsbehovet for en cannabisplante. Men, mener han/hun kløver i sin normale form: go for it.

BTW: du finner ikke næring for hele fasen. Du må dele opp i vekst og blomst. Anbefaler egentlig hvilken som helst næring spesifisert til cannabis. Stikk innom en dyrkebutikk og si at du trenger næring til hver fase så får du noe som fungerer.

Andre i tråden anbefaler BioBizz, selv liker jeg den økologiske serien til Canna.
Hei sa'n. Vil bare dele mitt lille prosjekt med gjengen. La ut en link for noen uker siden før seg satte pikene i 12/12 (http://imageshack.us/g/143/img4309p.jpg/),
nå har de stått i blomst i 3 uker, og jeg fryder meg! Første dyrken min dette, bomma litt på høyden på den ene, men har gått greit å binde ned. Skapet er lite, 70x70x170, men virker etter alt å dømme bra. Det er så lyst på skapbildet at man ikke kan se utsug/vifte inn. Men de er der ;-) Canna Vega først og Canna Flores nå. Kjører 250W CFL fra Designbelysning. En til veg en til blomst. Mekka en ekkel CO2-løsning nettopp i form av sukker/gjær/vann og brød ;-p kan vel ikke skade å prøve. De er flotte og grønne enda. Eneste bekymring jeg kan tenke meg, er at de blir hermies. Noe jeg egentlig regner med, da jeg bare plantet frø fra tidligere kjøpt weed. Teit? Ja. Men det får bare stå til. Neste gang blir det nok noen sikre kloninger!
Det ser hvertfall ut til at jeg gjør noe riktig, og håper jeg om en 5-6 ukers tid har meg noe dænk hehe. De stygge bladene på den ene er bare en liten lett lysforbrenning, skal nok gå bra.

Her er hvertfall pikene foreløpig: http://imageshack.us/g/683/img4376gi.jpg/


_
Sist endret av domingo; 21. juni 2011 kl. 20:16. Grunn: ekle typos
Moret, siden du virker som en erfaren person innenfor dyrking, må jeg nesten spørre; har du erfaringer med Advanced Nutrients? Nå bruker jeg kun canna vega/flores, men ønsker å utvide etterhvert. Dessuten lurer jeg på om ph verdien er svært viktig under blomst? Vil dette påvirke sluttresultatet?

Noen tips videre i blomstingen? De har stått i snart to uker og hårene popper fram
Peace!
Sitat av GlobalBalloon Vis innlegg
Moret, siden du virker som en erfaren person innenfor dyrking, må jeg nesten spørre; har du erfaringer med Advanced Nutrients? Nå bruker jeg kun canna vega/flores, men ønsker å utvide etterhvert. Dessuten lurer jeg på om ph verdien er svært viktig under blomst? Vil dette påvirke sluttresultatet?

Noen tips videre i blomstingen? De har stått i snart to uker og hårene popper fram
Peace!
Vis hele sitatet...
Har kun brukt Canna, og Mg i tablettform ved alvorlig Mg-mangel, selv så kan nok ikke si noe om Advanced. Når tiden, plassen og muligheten byr seg så jeg kan dyrke litt igjen kommer jeg antagelig til å kjøre Bud Candy og litt annet smått også.

pH er alltid viktig, og under blomst er det jo veldig viktig at pH ligger innenfor rammene for best næringsopptak av P, MG, K. Siden det er næringen som "skaper" store buds vil du jo at mest mulig skal tas opp av planten. Et sted mellom 6,3 og 6,8 er perfekt gjennom hele syklusen. Helt perfekt er det på 6,5. Da har du opptak av alle næringsstoffer cannabisplanten bruker, også i blomst.

Sånn ellers har jeg lite tips å komme med bortsett fra å gi planten alt den trenger og passe på at forholdene ligger til rette for god avkastning.

Sitat av domingo Vis innlegg
Hei sa'n. Vil bare dele mitt lille prosjekt med gjengen. La ut en link for noen uker siden før seg satte pikene i 12/12 (http://imageshack.us/g/143/img4309p.jpg/),
nå har de stått i blomst i 3 uker, og jeg fryder meg! Første dyrken min dette, bomma litt på høyden på den ene, men har gått greit å binde ned. Skapet er lite, 70x70x170, men virker etter alt å dømme bra. Det er så lyst på skapbildet at man ikke kan se utsug/vifte inn. Men de er der ;-) Canna Vega først og Canna Flores nå. Kjører 250W CFL fra Designbelysning. En til veg en til blomst. Mekka en ekkel CO2-løsning nettopp i form av sukker/gjær/vann og brød ;-p kan vel ikke skade å prøve. De er flotte og grønne enda. Eneste bekymring jeg kan tenke meg, er at de blir hermies. Noe jeg egentlig regner med, da jeg bare plantet frø fra tidligere kjøpt weed. Teit? Ja. Men det får bare stå til. Neste gang blir det nok noen sikre kloninger!
Det ser hvertfall ut til at jeg gjør noe riktig, og håper jeg om en 5-6 ukers tid har meg noe dænk hehe. De stygge bladene på den ene er bare en liten lett lysforbrenning, skal nok gå bra.

Her er hvertfall pikene foreløpig: http://imageshack.us/g/683/img4376gi.jpg/


_
Vis hele sitatet...
De så skikkelig fine ut da Også så kult skap, memories
Jeg har i sorgens stund handlet litt forskjellig, i håp om å dyrke frem en jævel av en flott cannabisplante. Jeg håper å få noen lunde gode svar og tilbakemeldinger fra noen som har den erfaringen som trengs for å la dette skje. Handlelisten og planen kommer nedenfor. Det jeg lurer på er om dette ser bra ut, eller om det mildt sagt vil gå til helvete

Plan

Det hele skal foregå inne i et skap med Bredde: 96 cm, Høyde: 175 cm, Dybde: 50 cm. Altså et ganske ordinært klesskap. I dette skapet skal jeg montere inn en HPS Lampe på 250w som er enkelt justerbar i høyden. Skapet vil bli gjort luft vann, og lystett med et sikaflex lignende middel jeg fant på biltema, etterfulgt av at veggene inne i skapet vil bli dekket med et svært lysreflekterende papir. Det er også mulighet for å skjære hull i skapet for å få plass til en tilegnet vifte for å få den høyst viktige oksygen inn og ut fra planten/e.

Strain:

White Widow (Feminized) Link

Næring

x Advanced Hydroponics Grow 0,5 l -Link
x Advanced Hydroponics Bloom 0,5 l -Link
x Natural Power Root Stimulator 250 ml -Link
x Clonex - For cloning av stiklinger -Link

Belysning:

Komplett 250w HPS-pakke - Link
Digital Timer for å kontrollere lysintervaller ved blomstring - Link

Ventilasjon:

Når det kommer til ventilasjon, er dette det eneste jeg ikke helt har pønsket ut noen endelig slagplan for helt enda, og ønsker med dette mer enn gjerne tips til en god løsning inne i det tiltenkte skapet strainen skal vokse i.
Har noen spørsmål.

Har fått noen frø til å spire, og lurer på hvor langt tid det tar til høsting?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Har noen spørsmål.

Har fått noen frø til å spire, og lurer på hvor langt tid det tar til høsting?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på strain. Dette er sånn cirka hva jeg har sett i grows rundt omkring og på ingen måte en fasit, om noe en god pekepinn. Kan også legge til at noen presser seedling og vegstadiet heftig ned i tid(4 uker totalt til og med)
Indica-dominert:
1-2 uker seedling
3-4 uker veg
8-10 uker blomst

Satvia-dominert:
1-2 uker seedling
3-6 uker veg
ruffly 10-11 uker blomstring
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Jeg har i sorgens stund handlet litt forskjellig, i håp om å dyrke frem en jævel av en flott cannabisplante. Jeg håper å få noen lunde gode svar og tilbakemeldinger fra noen som har den erfaringen som trengs for å la dette skje. Handlelisten og planen kommer nedenfor. Det jeg lurer på er om dette ser bra ut, eller om det mildt sagt vil gå til helvete

Plan

Det hele skal foregå inne i et skap med Bredde: 96 cm, Høyde: 175 cm, Dybde: 50 cm. Altså et ganske ordinært klesskap. I dette skapet skal jeg montere inn en HPS Lampe på 250w som er enkelt justerbar i høyden. Skapet vil bli gjort luft vann, og lystett med et sikaflex lignende middel jeg fant på biltema, etterfulgt av at veggene inne i skapet vil bli dekket med et svært lysreflekterende papir. Det er også mulighet for å skjære hull i skapet for å få plass til en tilegnet vifte for å få den høyst viktige oksygen inn og ut fra planten/e.

Strain:

White Widow (Feminized) Link

Næring

x Advanced Hydroponics Grow 0,5 l -Link
x Advanced Hydroponics Bloom 0,5 l -Link
x Natural Power Root Stimulator 250 ml -Link
x Clonex - For cloning av stiklinger -Link

Belysning:

Komplett 250w HPS-pakke - Link
Digital Timer for å kontrollere lysintervaller ved blomstring - Link

Ventilasjon:

Når det kommer til ventilasjon, er dette det eneste jeg ikke helt har pønsket ut noen endelig slagplan for helt enda, og ønsker med dette mer enn gjerne tips til en god løsning inne i det tiltenkte skapet strainen skal vokse i.
Vis hele sitatet...
Jævlig dyr lampe for lite effekt da... 600w, 400w er ikke veldig mye dyrere og du får ballemye mer lys på dem. Vel, uansett om du skal ha 250watter så skal ikke jeg legge meg opp i det mer.
Kan foresten slenge med micronæring og pH+/- når du først skal handle. Det kan du trenge og er kjekt å ha.

Forøverig ser alt bra ut, men det er to ting jeg tror du trenger.
1.Lufting. Det kommer til å bli veeeeeldig varmt i skapet ditt. Du trenger masse luft for å få temperaturen ned til et tilfredsstillende nivå, ihvertfall nå om sommeren. Jeg vil si du ihvertfall trenger 1 stor inntaksvifte nederst i skapet og en større utreksvifte i toppen. Det skal skape god sirkulasjon av luften og også få ned tempen.
Eventlut kan du klare deg med mindre vifter om du kjøprer på med en cool-tube.

2. Fuktighet. I et lukket miljø som et slikt skap er, trenger du masse fuktighet. Jeg vil nesten anbefale en luftfukter. Om det blir dyrt trenger du ihvertfall masse vann i skapet på en eller annen måte(tørke klær, spraye jevnlig eller whatever). Cannabis liker det veldig fuktig og for å få store, deilige buds må du oppfylle krav som planten stiller.


Regner med at du skal kjøre jord?
Hvor mye urt produserer hver plante?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Hvor mye urt produserer hver plante?
Vis hele sitatet...
Og igjen:
Det kommer helt an på en rekke faktorer. Hvilket lys du kjører. Sier seg selv at en 1000w MH/HPS produserer mye mer enn en 125w CFL.
Har planten nok plass til røtter i potten?
Er næringsnivå perfekt?
Er pH perfekt?
Hydro eller jord?
LST, Screen eller lignende?
Luftfuktighet på plass?
Strain?


Det kommer helt an på rett og slett. Men; et sted mellom 10 og 150 gram burde du klare å få ut av en plante.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Hvor mye urt produserer hver plante?
Vis hele sitatet...
Cannabis er en kortdagsplante. Så lenge dagene er lenger enn nettene fortsetter den å vokse, bare den får nok lys og næring:

http://www.stonerforums.com/lounge/attachments/general-gardening/5718d1222142588-15-feet-tall-still-growing-011.jpg


Ved innedyrking gir det mer mening å se på gram/watt. I hydro med en HPS kan en forvente rundt 1.5g/w/8-10 uker.
Sist endret av gorm; 30. juni 2011 kl. 21:08.
Sitat av moret Vis innlegg
Jævlig dyr lampe for lite effekt da... 600w, 400w er ikke veldig mye dyrere og du får ballemye mer lys på dem. Vel, uansett om du skal ha 250watter så skal ikke jeg legge meg opp i det mer.
Kan foresten slenge med micronæring og pH+/- når du først skal handle. Det kan du trenge og er kjekt å ha.

Forøverig ser alt bra ut, men det er to ting jeg tror du trenger.
1.Lufting. Det kommer til å bli veeeeeldig varmt i skapet ditt. Du trenger masse luft for å få temperaturen ned til et tilfredsstillende nivå, ihvertfall nå om sommeren. Jeg vil si du ihvertfall trenger 1 stor inntaksvifte nederst i skapet og en større utreksvifte i toppen. Det skal skape god sirkulasjon av luften og også få ned tempen.
Eventlut kan du klare deg med mindre vifter om du kjøprer på med en cool-tube.

2. Fuktighet. I et lukket miljø som et slikt skap er, trenger du masse fuktighet. Jeg vil nesten anbefale en luftfukter. Om det blir dyrt trenger du ihvertfall masse vann i skapet på en eller annen måte(tørke klær, spraye jevnlig eller whatever). Cannabis liker det veldig fuktig og for å få store, deilige buds må du oppfylle krav som planten stiller.


Regner med at du skal kjøre jord?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal kjøre jord. Jeg tenkte å kjøpe en velegnet ferdigblanding på den lokale planteforretningen. Er det noen spesiell type og merke jeg skal se etter? Burde jeg blande inn noe selv? Jeg har bestemt meg for å montere den ventilasjonen du foreslo. Et innsug i bunn på skapet, og utblåsning på toppen som blir koblet til ventilen på veggen i rommet. Dette vil være vifter som blir styrt av en digital timer, da jeg ikke vil at dette jævelskapet skal stå å bråke hele døgnet. Det vil forøvrig også være en tredje vifte inne i skapet som skal ta seg av å blåse direkte på planten/e, denne vil kjøre kontinuerlig, om ikke annet blir anbefalt.

Når det kommer til luftfuktighet er dette noe jeg opplever problemer med, da alle luftfukterne jeg finner er av en basalt stor størrelse. Jeg er på utkikk etter noe mindre. Finnes det andre løsninger enn en luftfuktermaskin som kanskje er like bra eller tilogmed bedre? Eller har jeg bare leitet på feil plass (Derav at google.no ikke er like bra som før). Jeg ser også at du nevner en såkalt "Cool-tube". Er denne like effektiv som andre lamper? Samtidig vil jeg takke for godt svar
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Ja, jeg skal kjøre jord. Jeg tenkte å kjøpe en velegnet ferdigblanding på den lokale planteforretningen. Er det noen spesiell type og merke jeg skal se etter?
Vis hele sitatet...
Nei. Bare den har pH på rundt 6,5 skla det meste fungere. Har dog funnet ut at fuglegjødsel-basert jord er skikkelig dårlig og det bør du holde deg langt unna.
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Burde jeg blande inn noe selv?
Vis hele sitatet...
Ja. lecakulker(vask de først), som finnes på lokale blomsterforetninger gjør seg godt. Mange blander også inn litt perlite, aldri brukt det selv men folk anbefaler det.

Jeg pleier også å blande inne en god del sand i all jord jeg kjøper på blomsterbutikken, uanhengig av hva slags planter som skal dyrkes. Som regel synes jeg blomsterhandlerjord er for leirete og liker enda litt mer porøs konsistens. Derfor kjøper jeg den groveste sanda de har på random akvarie/dyrebutikker og blander inn 10-15% av dette. Det er også kjent at cannabis trives i en mer sandete jord, så det er et godt tips.

Sitat av XStonerX Vis innlegg
Jeg har bestemt meg for å montere den ventilasjonen du foreslo. Et innsug i bunn på skapet, og utblåsning på toppen som blir koblet til ventilen på veggen i rommet. Dette vil være vifter som blir styrt av en digital timer, da jeg ikke vil at dette jævelskapet skal stå å bråke hele døgnet. Det vil forøvrig også være en tredje vifte inne i skapet som skal ta seg av å blåse direkte på planten/e, denne vil kjøre kontinuerlig, om ikke annet blir anbefalt.
Vis hele sitatet...
Høres veldig bra ut

Sitat av XStonerX Vis innlegg
Når det kommer til luftfuktighet er dette noe jeg opplever problemer med, da alle luftfukterne jeg finner er av en basalt stor størrelse. Jeg er på utkikk etter noe mindre. Finnes det andre løsninger enn en luftfuktermaskin som kanskje er like bra eller tilogmed bedre?
Vis hele sitatet...
Denne ser jo passende ut.
363 x 267 x 363 mm
Hmm. kanskje jeg skal kjøpe en selv.
Siden du har såpass høyt skap kan du faktisk bygge i høyden også. Lag en slags plattform planten kan stå på, med luftfukteren under. Da får du plass nok
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Jeg ser også at du nevner en såkalt "Cool-tube". Er denne like effektiv som andre lamper? Samtidig vil jeg takke for godt svar
Vis hele sitatet...
Cool tube er ingen lampe sådann. Men et rør med en vifte du monterer på lampa. Selv om du også kan kjøpe ferdige løsninger,
Den taper litt effekt, men ikke veldig mye og er absolutt et godt kjøp om man sliter med varme. Selv om jeg tror du klarer å få ned tempereaturen ganske mye med vifter.
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Ja, jeg skal kjøre jord.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke sikte litt høyere..?

Et innsug i bunn på skapet, og utblåsning på toppen som blir koblet til ventilen på veggen i rommet. Dette vil være vifter som blir styrt av en digital timer, da jeg ikke vil at dette jævelskapet skal stå å bråke hele døgnet. Det vil forøvrig også være en tredje vifte inne i skapet som skal ta seg av å blåse direkte på planten/e, denne vil kjøre kontinuerlig, om ikke annet blir anbefalt.
Vis hele sitatet...
En bør vel kjøre utsuget 24/7, for luktkontroll (man trenger et kullfilter foran). Designbelysning som moret linket til har begge deler til ok priser. Det er ikke kritisk med vifte på inntaket, men det gir gjerne noe bedre sirkulasjon.
Evt. inntaksvifter må ikke skape overtrykk. Luften skal ut gjennom kullfilteret, ikke gjenom sprekker og hull.

Når det kommer til luftfuktighet er dette noe jeg opplever problemer med, da alle luftfukterne jeg finner er av en basalt stor størrelse. Jeg er på utkikk etter noe mindre. Finnes det andre løsninger enn en luftfuktermaskin som kanskje er like bra eller tilogmed bedre?
Vis hele sitatet...
Drit i luftfukter. Man trenger fukt til stiklinger, men det løser en med et "telt" (brødpose). Ved innedyrking er problemet helst at luften blir for fuktig, spesielt i blomstringsfasen, slik at en får problemer med soppdannelse.

Hvis en synes plantene lukter lite nok til å stoppe viftene mens lyset er av, bør de fortsatt kjøres regelmessig for å bytte ut luften. Fuktigheten stiger kjapt til 80-90% i et lite skap fylt med potteplanter.
Sitat av gorm Vis innlegg
Hvorfor ikke sikte litt høyere..?.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke gro i jord? Jord er et flott medium og det blir fortsatt god avkastning. Det er også et forholdsvis lite skap så hempy bucket ville blitt eneste mulighet da det ikke er plass til noe annet.
Sitat av gorm Vis innlegg
En bør vel kjøre utsuget 24/7, for luktkontroll (man trenger et kullfilter foran). Designbelysning som moret linket til har begge deler til ok priser. Det er ikke kritisk med vifte på inntaket, men det gir gjerne noe bedre sirkulasjon.
Evt. inntaksvifter må ikke skape overtrykk. Luften skal ut gjennom kullfilteret, ikke gjenom sprekker og hull.
Vis hele sitatet...
Man trenger aldeles ikke kullfilter. Om man bor på et sted der lukt ikke er noe problem er det for all del ikke 100% nødvendig med kullfilter for en skap-grow. Som jeg har sagt tidligere, det er ikke en så jævlig heftig lukt på cannabis som mange faktisk tror. Har klart meg fint uten når jeg grodde jeg. Bitteliten leilighet midt i Oslo sentrum. Man kjente det ikke om man ikke sto i samme rom.

Ellers er jeg enig.

Sitat av gorm Vis innlegg
Drit i luftfukter. Man trenger fukt til stiklinger, men det løser en med et "telt" (brødpose). Ved innedyrking er problemet helst at luften blir for fuktig, spesielt i blomstringsfasen, slik at en får problemer med soppdannelse.
Vis hele sitatet...
Cannabis trenger masse luftfuktighet. Hvor har du hørt at man ikke trenger det?
Stiklinger - 80-9%
Veg - 60-70%
Blomst - 40-60%
Jeg har ihvertfall ikke 70% luftfuktughet på rommet mitt om dagen, har du? Dessuten kan de fleste luftfuktere stilles inn på en gitt prosent, Noe som kan gi close to perfekt luftfuktighet gjennom hele syklusen.
De aller fleste som har problemer med fukt har for LITE fuktighet. I vært klima er det svært sjelden med budrot grunnet fuktighet. Og da er vi frtsatt inne på luftsirkulasjon igjen.
Men, ja jeg er enig: man skal ikke har 80% luftfuktighet i blomstringsfasen.

Sitat av gorm Vis innlegg
Hvis en synes plantene lukter lite nok til å stoppe viftene mens lyset er av, bør de fortsatt kjøres regelmessig for å bytte ut luften. Fuktigheten stiger kjapt til 80-90% i et lite skap fylt med potteplanter.
Vis hele sitatet...
sant sant.
Da har jeg samlet nødvendig informasjon - og planen lyder som følgende.


Jeg kobler opp en 250w HPS-lampe inne i et skap med en digital timer for å kontrollere tidsintervaller for plantene under blomstring, i tillegg monterer jeg et ventilasjonssystem med vifte inn/ut. Luftfukteren jeg ble linket i forrige innlegg skal jeg plassere nederst i skapet med et smart lite overbygg. Denne maskinen skal forøvrig fuktjusteres i tre forskjellige vekstperioder: Stiklinger - 80-90%. Veg - 60-70%. Blomst - 40-60%, dette fordi det kan gi close to perfekt luftfuktighet gjennom hele syklusen, og bidra til en langt større og bedre avling. Man skal ikke ha 80% luftfuktighet i blomstringsfasen.

Jeg skal dyrke i jord, som jeg selv tilsetter grov sand samt lekakuler som jeg husker å vaske godt før jeg blander jorden. Dette gjør jeg fordi cannabis planten trives veldig godt i grumsete jord da dette gir svært gode muligheter for utvikling av rotsystemer. Når det kommer til næring, kjører jeg følgende: Advanced Hydroponics Grow + Bloom, Natural Power Root Stimulator, Clonex og FloraMicro. I tillegg til dette har jeg også bestilt et Ph +/- sett som skal hjelpe meg om jeg får problemer med PH verdien i jorden. Jeg har også planer om å bestille et "PH-testkit", da jeg føler at dette kan være jævlig handy når jeg skal finne ut hvor mye PH'en eventuelt skal opp/ned.

Tror at dette var hele planen - Foreløpig! Takk for all hjelp, jeg kommer til å legge opp bilder av prosjektet når jeg har fått montert det. Jeg vil også mest sannsynligvis sutre litt på forum når bladene på planten henger/blir gule o.l
Sitat av XStonerX Vis innlegg
Da har jeg samlet nødvendig informasjon - og planen lyder som følgende.


Jeg kobler opp en 250w HPS-lampe inne i et skap med en digital timer for å kontrollere tidsintervaller for plantene under blomstring, i tillegg monterer jeg et ventilasjonssystem med vifte inn/ut. Luftfukteren jeg ble linket i forrige innlegg skal jeg plassere nederst i skapet med et smart lite overbygg. Denne maskinen skal forøvrig fuktjusteres i tre forskjellige vekstperioder: Stiklinger - 80-90%. Veg - 60-70%. Blomst - 40-60%, dette fordi det kan gi close to perfekt luftfuktighet gjennom hele syklusen, og bidra til en langt større og bedre avling. Man skal ikke ha 80% luftfuktighet i blomstringsfasen.

Jeg skal dyrke i jord, som jeg selv tilsetter grov sand samt lekakuler som jeg husker å vaske godt før jeg blander jorden. Dette gjør jeg fordi cannabis planten trives veldig godt i grumsete jord da dette gir svært gode muligheter for utvikling av rotsystemer. Når det kommer til næring, kjører jeg følgende: Advanced Hydroponics Grow + Bloom, Natural Power Root Stimulator, Clonex og FloraMicro. I tillegg til dette har jeg også bestilt et Ph +/- sett som skal hjelpe meg om jeg får problemer med PH verdien i jorden. Jeg har også planer om å bestille et "PH-testkit", da jeg føler at dette kan være jævlig handy når jeg skal finne ut hvor mye PH'en eventuelt skal opp/ned.

Tror at dette var hele planen - Foreløpig! Takk for all hjelp, jeg kommer til å legge opp bilder av prosjektet når jeg har fått montert det. Jeg vil også mest sannsynligvis sutre litt på forum når bladene på planten henger/blir gule o.l
Vis hele sitatet...
Høres ut som en jævlig bra plan
Skulle ønske alle som startet å gro gjorde like bra planlegging som deg. GLHF
Heisann godt folk.

Tenkte jeg skulle legge ut en aldri så liten howto på weed grow.
Jeg er en nykomling på dette så kan tenkes at jeg stiller noen spørmål
også

Litt bakrund:

Jeg er vel det en kan kalle en snuser i busken, røyker en gang i blandt for meg selv men svært så skjeldent, gjør det kun for kosen sin del og intet annet. er godt på en nokso stresset arbeiduke. Det jeg kommer over av klumper er svært så bedrøveligt, kjenner minimalt med folk som selger og ikke gidder jeg å lete heller, er ikke intrisert i det, men de gangene jeg tar meg en
lille en så har jeg som regel fått av en eller to jeg kjenner godt fra før.
Men det holder leeenge for meg det, har ikke planer om å bli en innesluttet
hasj (missbruker). Men er nå kommet til det punktet der jeg er møkk lei
av å bli servert dritt som både smaker pyton og har lav kvalitet,
skal jeg først ta meg en blås så skal det jaggu være av bra kvalitet
også. så derfor tenkte jeg å dyrke selv til mitt eget lille velvære

Nå har det seg slik at jeg aldri har gjort dette før men har lest
en goood del om evnet og kommet over mange fine forslag osv.
Valg av sted, utstyr osv, hva er best og ikke best.
Jeg bor forøvrig i en fire mans bolig så her må det tenkes.
Har aldri vært innblandet i lovens lange arm og har heller
ikke planer om å bli det heller. så muligheten for at jeg plutselig skulle
få besøk en kveld er svært så liten men som alle vet så er sjansene
for det svært så store hvis man ikke tar sine forhåndsregler.

Jord og planting:

Nå har jeg lest at det å dyrke i potter med jord i og sette dem i
vinduskarmen ikke er så lurt at det gjør noe, dette fordi at
de er lette å se/kjenne igjenn for de som har litt peil og spes hvis
du har vinduene dine veeldig nærme asfalten utenfor

Det andre er at en kan fort få mange uønskete bakterier,
basiller, forråtnelse osv. ved å bruke jord og slikt.


Hydroponic system:

Så derfor går jeg for et litt bedre system.
Dette systemet sies å være et bedre system enn
jord og slikt, et mere kontrolert miljø pluss at både
vekst og kvalitet er bedre. kortere vekst tid og bedre
kvalitet. Det er noe dyrere enn å kjøpe seg en sekk
med jord og jødsel men er etter min mening
mye mere lønnsomt i lengden. pluss at det er
mye mere fun å holde på med Her er det ikke kun snakk
om å dyrke fort som muligt for å få i gang røyke prosessen
men også gleden av å dyrke selv og spes når du vet at det
ikke er lov hehe. fly og passe på, styre og stelle er jo et kick
i seg selv Som sagt, første gangs dyrking på meg så dette
kan jo bli spennende hehe.

Hele systemet går ut på å dyrke i et selv vannings system
med kontrolert og manipulert sol lys og luft forhold.

Seed:

Jeg velger å kjøpe frø av en sikker og god butikk som har
sitt hovedmål slik som kvalitet og diskresjon.
Jeg velger også å kjøpe ferminiserte frø, dvs. at jeg vil
kun motta hun frø. de er litt dyrere men er verd det.
da slipper jeg å tenke på å få sleskete han planter innimellom
go bitene. Siden plassen er begrenset så har jeg plass til
kun 3 planter. og det er jaggu surt hvis du finner ut at du har brukt
lang tid på å kunn fått ut 1 hun plante når du kunne ha
fått tre med en gang.

I dette tilfellet så velger jeg feminiserte AK47 og The hog frø.
Har fått noen gode tips om disse og lest masse god omtale om de.
De kommer med 5 stk frø i hver pakke (kommer som brev post)
og koster ca: 1000 med frakt. Ja dyre men du kan få mye ut av
de med riktig behandling. Og du kan i tilegg til det klone de,
toppe de osv. så ja, vinter hobbyen er sikra

Mitt oppsett:

1 stk kles skap: 190x100x60 HxBxD
2 stk lysarmatur og 4 stk 18w kaldt hvitt 6500M
1 stykk 400w HPS lampe kit.
1 stk avtreks vifte samt en bord vifte.
1 stk murer balje 90L som vanntank
1 stk leke kasse størrelse. 80x40x17,5 LxDxH
Ymse amse av koblinger, slanger osv.
3 stk timere. disse skal styre vann, lys og vifter.
B.C plante ernæring.
måle instrumenter for PH. EC
og ymse antall rockwool kuber

Planen er å få best mulig kvalitet samt kort vekst fase OG samt
eliminere det meste av lukt og få god luft sirkulasjon.
Nå er jeg så heldig at jeg har en utluftings ventil i veggen der skapet
står og den fører rett ut i friskluften.

Bilder av prosjektet vil komme.

Nøl ikke med å komme med komentarer osv.
trenger all den hjelp en kan få
Jeg vil tenke meg at det kan være en fordel med et kullfilter på utluftinga, for å begrense muligheten for lukt driver ut.
(eller er jeg helt på vidda no?)
ArbeidsledigProletar
Jeg personlig liker smaken på saker grodd i jord og ikke i hydroponics. Så at produktet blir bedre av å gro i hydroponics er en sannhet med modifikasjoner. Men det kan bare være meg da.
Sitat av moret Vis innlegg
Høres ut som en jævlig bra plan
Skulle ønske alle som startet å gro gjorde like bra planlegging som deg. GLHF
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for tilliten

Og i dag kom endelig den høyst etterlengtede pakken min fra weedshop, men da jeg skulle montere lampen støtet jeg på problemer. Det gjelder ballasten og jeg forstår faen ikke hvordan jeg skal koble opp denne jævelskapen, tross at det står mer en godt nok forklart på "lokket". (Jeg kan rett og slett ikke å lese elektrotegninger i det hele, og våger heller ikke å prøve meg frem.) Jeg har prøvd å lage en tegning av situasjonen jeg befinner meg i nå.

http://i55.tinypic.com/64nxut.png

Jeg lurer da på følgende:

x På hvilke bokstaver i figur 2 skal jeg koble på de forskjelligfargede ledningene som er prøvd vist på figur 1?

x Jeg røsket ut strømledningen som gikk til den stasjonære Pc'en min og klippet den av ved enden, er denne egnet til å bruke som strømtilførsel til ballasten?

x Jeg røsket samtidig ut ledningen til en lampe i stua, vanlig 40w lyspære. Kan denne ledningen brukes fra ballasten og opp til lampen, eller trenger jeg noen kilo med dyr kabel da kanskje?

Takker for all hjelp
Wigger: ja vil tro det selv også at det hadde vært en fordel HVIS en ikke
hadde muligheten med å trekke det rett ut i luften (utenfor leil).
Men siden jeg nå drar lukt og gammel luft rett ut av vinduet for å si det på den måten så regner jeg med at et kullfilter ikke er nødvendig.
eller tar jeg feil her ?

Batabusa: Ja for å si det ærligt så aner jeg ikke hva som er best,
men har lest en masse positive meld om det systemet. Det jeg har smakt
på har vært mye ymse amse av kvalitet og vet egentlig veldig lite
om hva det har blitt dyrket i sånn sett. Men ja jord er jo det som altid har
blitt brukt. hydro er vel noe som folk har begynt med i de senere år vil jeg tro.
men greia med hele systemet etter hva jeg har skjønt så skal det hovedsaklig være mindre jobb med det, du slipper å tenke på å vanne osv. kan jo være greit hvis en skulle bort en helg eller to.
pluss at både
vekst og kvalitet er bedre
Vis hele sitatet...
Helt enig med Batabusa her. Kvaliteten på hydrogrow er ikke bedre enn ved jord. Dog du kan få større avkastning, og noe høyere yield enn ved jordgrow.

Nå har jeg lest at det å dyrke i potter med jord i og sette dem i
vinduskarmen ikke er så lurt at det gjør noe, dette fordi at
de er lette å se/kjenne igjenn for de som har litt peil og spes hvis
du har vinduene dine veeldig nærme asfalten utenfor
Vis hele sitatet...
Dessuten har vinduskarmgrows mye annet negativt ved seg enn at folk kan komme til å se planten. Lys feks. Cannabis trenger inimum 5 timer med direkte sollys om dagen. Noe som gjør at vinduet ditt må være i en retning som tilater dette. Og tilater det en 3-4 mnd periode. Det er det ikke mange vinduer i Norge som gjør. Du kan også fint dyrke i jord under HPS, man trenger jo for all del ikke sette dem i vinduet.

Det andre er at en kan fort få mange uønskete bakterier,
basiller, forråtnelse osv. ved å bruke jord og slikt.
Vis hele sitatet...
Bakterier og råte er også faktorer i hydrogrows. Bakterier finnes OVERALT, uavhengig om du dyrker i vann eller jord. Jeg kan heller ikke se hva galt de bakterierne skulle gjort....
Råte kan du lett få ved hydrogrow også. Hvor har du lært at hydrosystemer er fri for råte og bakterier?

De kommer med 5 stk frø i hver pakke (kommer som brev post)
og koster ca: 1000 med frakt.
Vis hele sitatet...
I helvete så dyre frø! Var det 1000,- for 10 frø du sa det var?

Ja dyre men du kan få mye ut av
de med riktig behandling
Vis hele sitatet...
Det kan du med en pakke frø til en femtilapp(10 stk) også. Dog jeg ser at navnet er fengende og har et godt rykte.

Ja. gidder ikke kommentere mer på innelegget ditt atm. Har uansett et par meninger og spørsmål.
1. Hvorfor gidder du å lage en ny tråd om dette? Spesielt med tanke på at denne tråden finnes?
Om du vil lage en dyrkelogg hadde det vært fett i en egen tråd, men generell weedgrow-prat/spørsmål..?

2. Herregud mann, skaff deg litt struktur i innleggene. Det er mye rot, dårlige setninger og forferdelige linjeskift.

3. Hvor gammel er du? Sorry hvis jeg virker overstadig negativ, men du virker forholdsvis ung. Er dette noe du faktisk har modenhet nok til å forstå alvoret av om Onkel Blå skulle banket på døre?

4. Hvilket hydrosystem har du tenkt til å kjøre? Drip, wick, water culture eller kanskje aeroponic?

Sitat av XStonerX Vis innlegg
Takker og bukker for tilliten

Og i dag kom endelig den høyst etterlengtede pakken min fra weedshop, men da jeg skulle montere lampen støtet jeg på problemer. Det gjelder ballasten og jeg forstår faen ikke hvordan jeg skal koble opp denne jævelskapen, tross at det står mer en godt nok forklart på "lokket". (Jeg kan rett og slett ikke å lese elektrotegninger i det hele, og våger heller ikke å prøve meg frem.) Jeg har prøvd å lage en tegning av situasjonen jeg befinner meg i nå.

http://i55.tinypic.com/64nxut.png

Jeg lurer da på følgende:

x På hvilke bokstaver i figur 2 skal jeg koble på de forskjelligfargede ledningene som er prøvd vist på figur 1?

x Jeg røsket ut strømledningen som gikk til den stasjonære Pc'en min og klippet den av ved enden, er denne egnet til å bruke som strømtilførsel til ballasten?

x Jeg røsket samtidig ut ledningen til en lampe i stua, vanlig 40w lyspære. Kan denne ledningen brukes fra ballasten og opp til lampen, eller trenger jeg noen kilo med dyr kabel da kanskje?

Takker for all hjelp
Vis hele sitatet...
1. Slenger ved et bilde slik jeg har koblet min. Kanskje det hjelper.
2. Kanskje. Om det er en sterkstrømkabel eller hva det nå heter funker det fint. Men, vet jo ikke helt hva slags kabel det er så hard to say herfra. Men, om min og din er samme ledning så skal det funke helt fint.
3. Vil nok anbefale å kjøpe noen meter med "dyr" sterkstrømkabel(ganske sikker på at det er det det heter, om ikke så får en eller annen elektrodude rette meg) på clas ohlson eller noe. Koster deg rundt 150 for 10 meter



^^
Du ser det kanskje ikke så godt, men jordingskabelen er bare skrudd rett i chassiet på ballasten i et hull som var der.
Moret:

"Bakterier og råte er også faktorer i hydrogrows. Bakterier finnes OVERALT, uavhengig om du dyrker i vann eller jord. Jeg kan heller ikke se hva galt de bakterierne skulle gjort....
Råte kan du lett få ved hydrogrow også. Hvor har du lært at hydrosystemer er fri for råte og bakterier? Fra andre nettsteder der de bruker disse systemene. Du har mye mindre sjans for den slags enn hva du har i jord.

"I helvete så dyre frø! Var det 1000,- for 10 frø du sa det var? ja det stemmer. og nettsiden finner du her:
http://www.thseeds.com/index.html

"1. Hvorfor gidder du å lage en ny tråd om dette? Spesielt med tanke på at denne tråden finnes? " fordi ingen gjør det likt og fordi jeg
trodde at andre kunne ha interesse av hvordan jeg gjør det.

"2. Herregud mann, skaff deg litt struktur i innleggene. Det er mye rot, dårlige setninger og forferdelige linjeskift. Okay hva bør jeg forandre på ? hvordan
kan jeg gjøre det bedre ?

"Om du vil lage en dyrkelogg hadde det vært fett i en egen tråd, men generell weedgrow-prat/spørsmål..?" jeg prøvde på det men den blei flyttet.
hviste ikke helt hvor den skulle lages hen.

"3. Hvor gammel er du? Sorry hvis jeg virker overstadig negativ, men du virker forholdsvis ung. Er dette noe du faktisk har modenhet nok til å forstå alvoret av om Onkel Blå skulle banket på døre?" Jeg er 42 år. anser meg
selv som moden nok til å prøve dette ja. Onkel blå er det ingen fare med
så lenge jeg ikke annonserer om det.

"4. Hvilket hydrosystem har du tenkt til å kjøre? Drip, wick, water culture eller kanskje aeroponic?" tenkte jeg skulle prøve meg på ebb flow system.
Sitat av GrowFreak Vis innlegg
Fra andre nettsteder der de bruker disse systemene. Du har mye mindre sjans for den slags enn hva du har i jord..
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke, kan heller ikke komme på noen artikler jeg har lest som tilsier noe lignende. Har du noen links så man kan lese seg opp på dette hadde det vært fett.

Sitat av GrowFreak Vis innlegg
ja det stemmer. og nettsiden finner du her:
http://www.thseeds.com/index.html
Vis hele sitatet...
Gawd damn boy, håper du får en grei crop ut av dette. Selv synes jeg 1000,- for 10 frø er i overkant dyrt for en førstegangsgrow, men har du pengene til det skal ikke jeg si noe mer på dette.

Sitat av GrowFreak Vis innlegg
fordi ingen gjør det likt og fordi jeg
trodde at andre kunne ha interesse av hvordan jeg gjør det.
Vis hele sitatet...
Men da hadde der vært lurere med en grow journal enn en spørsmålstråd det allerede finnes en av mener jeg. Om du vil lage en grow journal hadde jo det vært fett og jeg er sikker på at mange hadde funnet dette underholdene. Men, da burde det også være det: en grow journal. Der du forteller om hva, hvordan, legger ut bilder, tar tempereturer og måler ph/EC osv. For random spørsmål er dette en bedre tråd.
Sitat av GrowFreak Vis innlegg
Okay hva bør jeg forandre på ? hvordan
kan jeg gjøre det bedre ?
Vis hele sitatet...
For det første
trenger du ikke
'skrive slik som
dette..

Jeg er selv fan av linjeskift, men de bør falle seg naturlig. Det gir en penere struktur og gjør det lettere å lese. Tegnsetting som komma og punktum er også greit å få på plass. Helt fair om folk har dysleksi liskom, men det går fortsatt an å lese gjennom en gang eller to og rette opp ting.
Ellers er det flyten i språket som ikke faller seg helt naturlig å lese. Men, det er godt mulig det bare er jeg som reagerer på dette.
Sitat av GrowFreak Vis innlegg
Jeg er 42 år. anser meg
selv som moden nok til å prøve dette ja. Onkel blå er det ingen fare med
så lenge jeg ikke annonserer om det.
Vis hele sitatet...
Ok, da er du forhåpentlifvis fullstendig klar over risikoen du tar. Det er alikevel lurt å ta sine forhåndsregler på forumet her. Jeg vet at politiet har brukere her inne, også av den mer aktive sorten. Så om du planlegger å poste bilder feks så fjern exif, og muligens bruk en proxy.
Sitat av GrowFreak Vis innlegg
tenkte jeg skulle prøve meg på ebb flow system.
Vis hele sitatet...
Effektivt system det, men hvordan hadde du tenkt å sette det opp mot den 90liters tanken du haddetil rådighet?

Det kan være lurt å invistere i en avisoleringstang, noen kabelsko og en slik tang til å feste kabelskoene. Ganske viktig at du ikke får sånne små lednings"hår" i feil hull. Det hjelper også på å feste ledningene.

ANGÅENDENE KOBLIG AV BALLAST
Det kan være lurt å invistere i en avisoleringstang, noen kabelsko og en slik tang til å feste kabelskoene. Ganske viktig at du ikke får sånne små lednings"hår" i feil hull. Det hjelper også på å feste ledningene.
Moret:

Ah da blei tonen litt anderledes ja da skjønner jeg bedre hva du mener. Okay bare for å ta dette med linjeskift osv. jeg valgte å gjøre dette fordi "jeg trodde" det skulle bli lettere for andre å lese, jeg har liksom aldri fått noen negativ tilbakemelding på det. Grunnen for at jeg skriver slik er for å slippe å sitte å vri hue fra den ene kanten til den andre kanten slik som på en tennis bane. Når jeg tenker etter nå så er det jo ikke sikkert dere ser på det slik ettersom dere har to øyer å se med hehe. Det blir litt anderledes for meg som bare har ett og da har man litt lett for å glemme. Ja skal være enig i det at det kan sees litt rotete ut i teksten, er ikke første gangen jeg retter på meg selv for å si det slik.

Planen min er å ikke feile første gangen, er slik jeg er og det er derfor jeg tar meg utrolig god tid til å høste informasjon mye som muligt. Jeg kan sitte og lese en artikkel i flere timer jeg bare for å forstå hvordan dette gjørest smertefritt. Jeg er heelt enig med deg i at det er svin dyrt for 10 frø, men er verd det så lenge jeg vet hva jeg får for pengene. Husk, at for den tusenlappen kan jeg få en god del gram og det stopper ikke der heller. Pga. av at jeg sitter med 10 garanterte hun frø, vel trenger vel ikke forklare den noe mere tror jeg. Ingen systemer er feilfrie og feil oppstår fort og brutalt men hvis jeg kan redusere den feilen ved å gjøre dette skikkeligt så har jeg kommet et godt stykke på vei. Men klart, ryker pumpen, ja da ryker den og intet å gjøre med det.

Ja jeg skjønner hva du mener nå, meningen var å lage en howto på mitt oppsett med bilder og forklaringer, men kanskje at jeg spurte litt innimellom. Jeg ser jo nå hvor feilen min lå hen, en worklog er jo en worklog og that`s it så er helt enig med deg der Moret. Jeg har laget et dusinvis av workloger på andre prosjekter og de er reine workloger men tenkte ikke så langt denne gangen. Ikke for å skryte men jeg er helt rå på bilder og forklaringer når jeg først kommer i gang. Jeg blei nok litt for ivrig denne gang

Vi lever i en risikofyllt verden og er 100% klar over hva jeg gjør og hva det innebærer. Jeg fullstendig klar over hvor jeg befinner meg hen, og at det er folk der ute som er ute etter slike som oss eller hva en skal kalle det er jeg også klar over. De er smarte og vet hva de driver med. Jeg har tatt mine forhåndsregler på det meste, har noen år bak ryggen innen data og ymse annet rart innen computere så de skal få litt å slite med. Jeg har ikke planer om å servere ut noe.

Systemet i seg selv er lett å sette opp men krever litt kroner, ikke så altfor mye men litt. Det krever også nøyaktighet og spesiellt når det kommer til ernæringen. Lys og vann syklus er også et viktig tema her. Når du først har fått det opp å gå så har du fått deg et system som er svært så sikkert og du bør heller ikke fly ræ... av deg for å passe på.

En bør ikke nødvendigvis ha en 90L tank i bunn, men den bør romme mere enn plante treve noe som egentlig sier seg selv også. Det som er hovedregel nr 1 her er å ha tanken under plante fatet, dette er uhyre viktigt.

Oppsettet er som følger: Plante karet, det du får plass til rett og slett, men bør ikke være noe mindre enn 18-20cm dypt. auropris og biltema er fine greier . Jeg kjøpte mitt på auropris pluss. Akkurat passe til 3 planter, noe mere er ikke noe idiellt i skapet heller. Karet er på rundt en 40-50L vil jeg tro. Tanken er ei avlang murer bøtte fra biltema og rommer 90L. Du kan bruke mindre også men ha pumpen i tankene slik at den ikke går tørr når plante karet er fullt. Leca`n fant vi på plantasjen. Denne skal gjøres godt reint før bruk. Okay. en liten sjapp oppkobling: bor to hull i plante karet, et på hver sin side. Inline og exit. pumpe slangen kobler du til et av hullene, samme hvilket men merk deg inline og exit. Putt så pumpen oppi tanken. Bor et hull i tanken nederst, sett på en kobling og slange. kobl slangen til exit koblingen i p-karet. Kapp til en slangestump som passer i koblingen til exit p-karet. Denne skal fungere som en nivå regulering, dette for å unngå overfill i p-karet. sett på en fin masket netting av noe slag på inline og exit oppe i p-karet. Dette er for å forhindre at leca blokkerer hullene. Bruk en luftpumpe og luftstein for å tilføre vannet oxygen. Dette er for å forklare det veldig kort og lett. men tror du skjønner tegninga.

Les denne, denne workloggen forklarer alt på oppsettet. http://www.youtube.com/watch?v=YuOTn...eature=related

http://www.bghydro.com/bgh/static/ar.../0806_byos.asp

Og for de som vil ta skrittet litt videre. http://www.growkind.com/hash.html#hashoil

Bare for å nevne det. Jeg regner med at dere som har litt peil på dette vet å ta vare på trimmingen og bladene. Det er utroligt mye THC dere kan få ut av dette ved å gjøre det på den rette måten. Det kommer ann på hvor store buds dere har osv. men på en tre fire planter med store og gode buds så er det ikke unomalt å få ut en ti tolv g i reint matriale. Og da snakker vi kun om avklippet (trimmings og blader). men det krever litt jobb da http://www.hashbag.com/
Hey alle sammen!
Nå er jeg snart inne i uke 3 i blomstringa, følte for å dele noen bilder.
http://img696.imageshack.us/img696/9223/img6186v.th.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/6245/img6184t.th.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/1806/img6183sf.th.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/2915/img6182w.th.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/9245/img6180tk.th.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/4219/img6176t.th.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/9381/img6175f.th.jpg
http://img813.imageshack.us/img813/9871/img6174p.th.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/1795/img6181r.th.jpg


Men siden dette er den første growen sliter jeg litt med å finne ut hva som er galt, heldigvis fikk jeg kjøpt ph meter her om dagen.
Da fant jeg ut at det jeg vannet med var helt nede på 2.9, noe sånt iallefall. Så brukte jeg bakepulver, fungerte bra som ph opp. Fungerer dette? Jeg endte opp med 6.5 i ph, noe jeg ble fornøyd med.

Jeg har også hatt problemer med at jeg mister blader, spesielt på den ene. Jeg er så godt som sikker at det ikke er brannskader og jeg hevet lampen, bare for å være sikker. Kan det være på grunn av for mye næring?
Har noen noe tips om hva jeg burde prøve, endre eller fjerne?
Kan dere si hva dere tror jeg ender med? Jeg har ingen anelse.
I tillegg til kun flower næring har jeg kjøpt canna boost. Bør jeg også bruke veg. næringen så den får nitrogen?

Så legger jeg også ved et bilde av den lovlige hagen, chillien har kun vokst i teltet og allerede er det frukt!

Peace
Heisann, skal prøve meg på å dyrke for første gang nå, har 4 frø som er spira og er klar til å legges i jord.

Det jeg lurer på er om akvariums lysrør funker til jeg eventuellt får skaffa meg hps eller lignende?
og hvilke typer næring burde jeg bruke?

hvis noen kunne vært så snill å mekka meg en økonomisk (billigst mulig?) handleliste så hadde jeg vært evig takknemmelig!

Trenger ikke kullfilter da jeg bor langt pokker ut på bygda uten brysomme naboer og jeg skal dyrke i boden som er relativt stor. blomster jord og potter har jeg, samme med bordvifte.

På forhånd takk!
Sitat av moret Vis innlegg



^^
Du ser det kanskje ikke så godt, men jordingskabelen er bare skrudd rett i chassiet på ballasten i et hull som var der.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jaggu at jeg fant samme hullet, skrudde dermed fast jordingen der. Det ble ihvertfall lys, så noe rett må vi ha gjort! Jeg legger ved et bilde av det arbeidet jeg foreløpig har gjort i skapet, samt bilder av en liten venn som har stått i vinduskarmen i 3-4 uker uten spesielt merkbare resultater å skryte noe av. Til de som kanskje lurer, så må det nevnes at jeg ikke har noen som helst formening om hva slags strain dette er, jeg brukte et av flere frø jeg fant i noe god pot for noen uker siden. (venter fortsatt på WW frø fra Amster.) Jeg er som vist på bildet foreløpig ikke helt ferdig med å legge aluminium i skapet, men i skrivende stund er jeg på saken og er ferdig om et par gram. Ventilasjonssystemet er estimert ferdig om en ukes tid og frø fra Amster skal være i posten på rundt samme tid. GLEDE!

http://www.fileden.com/files/2007/3/15/890054//IMG_0179.JPG

http://www.fileden.com/files/2007/3/15/890054//IMG_0176.JPG

http://www.fileden.com/files/2007/3/15/890054//IMG_0177.JPG
Sitat av GrowFreak Vis innlegg
Wigger: ja vil tro det selv også at det hadde vært en fordel HVIS en ikke
hadde muligheten med å trekke det rett ut i luften (utenfor leil).
Men siden jeg nå drar lukt og gammel luft rett ut av vinduet for å si det på den måten så regner jeg med at et kullfilter ikke er nødvendig.
eller tar jeg feil her ?
Vis hele sitatet...
Tenk over konsekvensene ved å kjøre cannabis-stank ut vinduet vs. å montere et kullfilter som man kan bygge selv for ca 500. Det kommer ikke nødvendigvis til å lukte mye, men det er også mulig at hele nabolaget vil kjenne lukta.

Sitat av XStonerX Vis innlegg
Jeg er som vist på bildet foreløpig ikke helt ferdig med å legge aluminium i skapet, men i skrivende stund er jeg på saken og er ferdig om et par gram.
Vis hele sitatet...
Alu-folie er ikke noe særlig. En bør heller bruke matt hvitmaling eller mylar.

Det er også litt skummelt å ha det elektriske liggende på gulvet. Jo før man får hengt det opp på veggen, langt unna alt vannsøl, jo bedre.
Sist endret av gorm; 4. juli 2011 kl. 13:23.