Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1059
Hei.
Det blir en del turer sammen med en gruppe jeg er med i. Jeg har fått ansvaret for å skaffe det vi trenger med tanke på førstehjelp og lignede. En i gruppa kom med et forslag, nemlig å lage en krisestrømpakke, hvor vi, med batteri, omformer eller lignede ting gjør så vi har 230V strøm så lenge som mulig basert på batteri.

Viktige ting er at det er lett å bære. Ikke altfor mye i vekt. Det må gi 230V. Jeg regner med vi burde sikte oss til 150W strøm i minst en time, da omformeren vi har leverer 150W uansett. Det må ikke være altfor stort eller dyrt.

Jeg så på bil/MC batterier på Biltema, og i kategorien blybatteri. I kategorien blybatteri finner jeg f.eks. et batteri på 12v og 12Ah, men dette gir bare 144W (12*12) på 12v, og mye mindre på 230V(12*230), noe som ikke er nok til å gi den ønskede effekten. Lurer derfor på om noen her har tips til andre alternativer eller lignede som oppfyller kravene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første kan du jo ta utgangspunkt i at 12Ah-batteri optimalt sett kan levere 144Wh, eller 144W i ein time. Men i praksis vil det kanskje greie 70% av det. Viare så rimer blybatteri dårleg med berbart. Dei har mildt sagt elendig energitettleik per vekteining, og t.d. LiPo-batteri er langt betre på det punktet.

Forøvrig er vel ei hodelykt langt betre til førstehjelp? Eg kan ikkje tenke meg veldig mange situasjoner på landjorda der det faktisk er krise å ikkje ha 230V tilgjengeleg...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du sier ingenting om hva denne strømmen faktisk skal brukes til? hvilke scenarioer tar du utgangspunkt i? det er første kriterie for å kunne hjelpe videre mtp. hvordan strømmen kan leveres, og fra hvilken kilde.
Dette skal brukes i tilfelle vi trenger PC (batteriet på pcen varer jo ikke evig) eller andre ting. Hva bør jeg gjøre i dette tilfellet? Skjønner jo at bilbatteri og omformer ikke er en særlig optimal løsning, men må vel finnes noe annet? Å bruke en 12v lader på PC er noe jeg har tenkt på, men synes vi skal fokusere på 230v, bare for å se hvor langt vi kan ta dette.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Dette skal brukes i tilfelle vi trenger PC (batteriet på pcen varer jo ikke evig) eller andre ting. Hva bør jeg gjøre i dette tilfellet? Skjønner jo at bilbatteri og omformer ikke er en særlig optimal løsning, men må vel finnes noe annet? Å bruke en 12v lader på PC er noe jeg har tenkt på, men synes vi skal fokusere på 230v, bare for å se hvor langt vi kan ta dette.
Vis hele sitatet...
For datamaskiner, mobiltelefoner og lignende er det enklere å kjøpe ekstra batterier. Å lade et batteri med et annet batteri er en svært dårlig løsning.
Sist endret av Erikj; 16. oktober 2011 kl. 20:48.
Jeg kan ikke tenke meg et cenario der man er i så mye "krise" at man trenger en bærbar. Er man i skikkelig krise har man en telefon med dekning og ringer et nødnummer.
Sist endret av mo3; 16. oktober 2011 kl. 20:51.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg et cenario der man er i så mye "krise" at man trenger en bærbar. Er man i skikkelig krise har man en telefon med dekning og ringer et nødnummer.
Vis hele sitatet...
Sa jo "eller andre ting".

Og i tilfelle du skulle prøve deg med "Som for eksempel hva?", så er svaret: Vi tar det som kommer. Trenger kun å tenke på STRØM nå.

Sitat av Vesuv Vis innlegg
For datamaskiner, mobiltelefoner og lignende er det enklere å kjøpe ekstra batterier. Å lade et batteri med et annet batteri er en svært dårlig løsning.
Vis hele sitatet...
Dårlig løsning ja, men gjennomførbart.
Hva med et miniaggregat?
hmmm. skal du først transformere opp spenning for og så transformere den ned igjen ?

må nok si at dette er utrolig dårlig løsning. Man trenger ikke overhode 230V i noe som helst nødstilfelle etter min mening.
Skaff dere heller et bærebart solcellepanel, finnes flere av de som har batteri påmontert, slik at man ikke nødvendigvis ikke trenger sol for og kunne lade f.eks mobiltelefon
Hvis du vurderer et bilbatteri, hvorfor ikke gå for et 1KW aggregat? Koster ca 1000,- + ei 20L jerrykanne fra biltema. Gir deg 230V 900W i nesten 50 timer sammenhengende. Aggregatet og kanna har begge håndtak og bæres lett av en person.
Det ble aggregat