Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3658
Samboer reagerte på et punkt i leiekontrakten vi vurderer å skrive under på:
Det er totalforbud mot bruk, oppbevaring, salg, m.v. av alle ulovlige rusmidler på eiendommen. Leietaker er ansvarlig for at forbudene overholdes av ham selv og de personer han har gitt adgang til eiendommen.

Samboer mente dette var unormalt og mistenkelig. Jeg tenker at det er naturlig å ville forsikre seg om at det ikke skal bli noe problemer om rus skulle oppdages, særlig hvis det har vært problemer med tidligere leietakere. Han har ingen grunn til å mistenke oss.

Er dette virkelig så unormalt? Enda viktigere, er det noe å bry seg om?
Sist endret av ukknvk; 9. august 2022 kl. 17:10.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes vel nesten ingen utleiere som vil ha rusmisbrukere boende i sin eiendom.
Aldri sett det i en leiekontrakt før da men.
Aldri sett dette spesifisert selv, men jeg tror utleier står fritt til legge til slike punkt.
Denne siden skriver:
"Det foreligger ingen formelle krav til kontrakter; En enkel kjøpskontrakt på et stykke papir med innholdet i avtalen
og signaturen til begge parter er et gyldig juridisk dokument, og derfor kan du selv skrive kontrakter."


merk at artikkelen er fra 2020
Trådstarter
8 1
Forresten så vi egentlig på en annen bolig han leide ut, da han lurte på om vi var interessert i denne siden han akkurat hadde kastet ut forrige leietaker og at det var noe politigreier involvert, da kan det jo høres veldig ut som det foregikk salg eller problematisk bruk der.. Så selv syns jeg ikke det er så rart at han vil ha det svart på hvitt at han har lov til å kaste ut neste leietaker uten noe styr om det skulle skje lignende igjen
Etter en vanlig standardkontrakt er ikke rus i seg selv nok grunn til gyldig utkastelse. Utleier har sannsynligvis hatt problemer før eller hørt om skrekkscenarioer og valgt å legge til dette punktet i kontrakten for å kunne ta det på kontraktsbrudd om leier bruker leiligheten til rus.
Det er en trygghet for utleier for å kunne si opp leieavtalen hvis leier bryter kontrakten og er ikke personlig rettet mot dere
Anonym bruker
"Fattig Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utleier har nok hatt en dårlig en erfaring med tidligere leietakere på rus.

Det er jo egentlig ganske spesielt å sette dette i en kontrakt når det er allerede norsk lov at bruk besittelse og oppbevaring av illegale rusmidler er ulovlig.

Men det er nok for å forsikre seg ved en eventuell utkastelse. Det er ganske strenge regler for når en har grunnlag for å kaste ut en leietaker, ved å ha dette som eget punkt i kontrakten stiller utleier sterkere ved en eventuell utkastelse pga rusmidler.
Virker rart for meg at ikke utleier skulle ha lov til å ha hva han vil i kontrakten. Som ikke lov til å spise epler, ingen giraff i hagen etc. Utleier har skal jo ha full rett til å selv velge hvem han vil ha som leier.

Utleiere tar MYE risiko. Fordi at leietakere i Norge har utrolig urimelige rettigheter. Feks. om en person tar en leilighet og ikke betaler en krone og sier til husverten "Ingen penger til deg hahah! KØDD!" så vil namsmanden fremdeles bruke 6mnd på å ta med politiet og få de ut. Er mye scam i England der folk går fra bolig til bolig uten å noensinne betale. Fordi at de slipper så lett unna med det.

Alle rettigheter favoriserer leietaker. Skulle egentlig bare mangle at utleier kan sette basic rules.
Folk trenger hus og hus trenger folk
100 000 spanske hus er for tiden tatt over av husokkupanter. Så sterkt står vernet av folks rett til et sted å bo,
at selve Grunnloven er på okkupantenes side. Tror de har/hadde samme opplegg i England.
Sist endret av vindaloo; 9. august 2022 kl. 18:22.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har selv skrevet under på leiekontrakt som spesifiserer rus. Tror ikke det er veldig unormalt
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Folk trenger hus og hus trenger folk
100 000 spanske hus er for tiden tatt over av husokkupanter. Så sterkt står vernet av folks rett til et sted å bo,
at selve Grunnloven er på okkupantenes side. Tror de har/hadde samme opplegg i England.
Vis hele sitatet...
Så en vice doku for en del år siden der folk brukte dette regelverket for å arrangere rave
Sist endret av vindaloo; 9. august 2022 kl. 18:29.
Høres ut som de har hatt dårlig erfaring med en leietaker eller flere.

Moren min leier ut leiligheten i underetasjen til en som liker å ta seg en blås på kvelden. Hun omtaler han som verdens beste leietaker fordi han er så stille.

Så jeg regner med ting kan gå begge veier.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Folk trenger hus og hus trenger folk
100 000 spanske hus er for tiden tatt over av husokkupanter. Så sterkt står vernet av folks rett til et sted å bo,
at selve Grunnloven er på okkupantenes side. Tror de har/hadde samme opplegg i England.
Vis hele sitatet...
Hus trenger folk som tar vare på hus. Ikke okkupanter som driter på gulvet og setter sprøyter i veggen.




Og som utleier så kan jeg si det sånn at belastede folk som blir flyttet inn i blokker med barn der foreldre ikke er videre interessert i å finne brukte sprøyter i oppgangen. Folk som driter i kjellernedgangen ned til bodene. fordi Han han skulle til ikke slapp han inn, men døren ble åpnet av noen andre. Sykler og mopeder som ikke kan stå i fred uten at noen peppernærkiser skrur ifraværandre hele dritten kl 04 på natta.
Høres ut som samme kontrakt jeg signerte for et par år siden… i Vestfold. Sleip utleier og shitty hus med masse mus.

Ser det samme huset ligger ute til leie nå.. ville styrt unna hvis det er det gule gamle huset. Bikkjekaldt på vinteren + museinvasjon
Sist endret av Villravnen; 9. august 2022 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ukknvk Vis innlegg
Er dette virkelig så unormalt? Enda viktigere, er det noe å bry seg om?
Vis hele sitatet...
Har ikke lest alle innleggene men,

Man kan i praksis ha med hva man vil i kontrakten. Her vil ikke utleier ha noen narkomane i utleiedelen sin.

Ingenting å bekymre deg over dersom du ikke holder på med sånt. Kanskje Utleier har hatt dårlig erfaring tidligere.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Alle rettigheter favoriserer leietaker. Skulle egentlig bare mangle at utleier kan sette basic rules.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Hvis ikke leieboere innfinner seg i utleiers regler, så kan vel heller leieboerne søke lykken hos NAV og de kommunale leilighetene, hah!
Sist endret av Superspurv; 9. august 2022 kl. 20:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er jo egentlig ganske spesielt å sette dette i en kontrakt når det er allerede norsk lov at bruk besittelse og oppbevaring av illegale rusmidler er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det spesielt? Hvorvidt det er et brudd på norsk lov er jo irrelevant for huseier. Det er ikke automatisk mislighold av leiekontrakt å være kriminell, f eks naske på butikken, snyte på skatten eller banke folk på byen. Huseier vil at rus skal være utkastelsesgrunn, og det er vel ikke så merkelig?
Sist endret av *pi; 9. august 2022 kl. 21:14.
Tror ikke det vil ha noe å si fra eller til om man skriver under på noe slikt, for så at man blir tatt av huseier for å ha rusmidler i leiligheten. For å kunne kaste ut noen, må det til vesentlig mislighold av kontrakten. Da blir der igjen et definisjonsspørsmål om dette er mislighold. Jeg tror ikke det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Tror ikke det vil ha noe å si fra eller til om man skriver under på noe slikt, for så at man blir tatt av huseier for å ha rusmidler i leiligheten. For å kunne kaste ut noen, må det til vesentlig mislighold av kontrakten. Da blir der igjen et definisjonsspørsmål om dette er mislighold. Jeg tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Hvis huseier legger til et punkt i kontrakten om at det er et totalforbud mot bruk og oppbevaring av illegale rusmidler i boligen
og leietageren signerer på dette så vil det jo være mislighold av kontrakten og et brud på utleiers regler hvis det skulle oppstå situasjoner med slike rusmidler i leiligheten.
Sist endret av vindaloo; 10. august 2022 kl. 04:57.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis huseier legger til et punkt i kontrakten om at det er et totalforbud mot bruk og oppbevaring av illegale rusmidler i boligen
og leietageren signerer på dette så vil det jo være mislighold av kontrakten og et brud på utleiers regler hvis det skulle oppstå situasjoner med slike rusmidler i leiligheten.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mislighold, men ikke vesentlig mislighold. Det må vesentlig mislighold til for å kunne kreve tvangsgrunnlag :

For at utleier skal kunne kreve utkastelse, må det foreligge tvangsgrunnlag. Det finnes flere mulige tvangsgrunnlag:

Skriftlig avtale som sier at tvangsfravikelse kan kreves når leien ikke blir betalt. Dette må avtales skriftlig mellom leier og utleier i forbindelse med inngåelse av husleiekontrakten. Med en slik utkastelsesklausul i kontrakten kan utleier gå direkte til namsmyndighetene hvis leien ikke betales.
Utkastelsesklausul som leietaker og utleier avtaler ved inngåelse av en tidsbestemt kontrakt. Når leieavtalen opphører etter for eksempel 3 år, kan utleier gå til namsmyndighetene hvis leietaker ikke flytter som avtalt, uten å gå veien om domstolene.
Oppsigelse i leieforhold etter husleieloven. Når oppsigelsen er lovlig og leietakeren ikke har protestert skriftlig til utleieren mot oppsigelsen innen fristen på én måned, eller når utleieren har reist sak mot leietakeren og retten ikke har satt oppsigelsen til side.
Vesentlig mislighold av leieavtalen. Hvis leietaker har ramponert leiligheten, gjentatte ganger unnlatt å betale, har store ubetalte husleier eller det foreligger lignende vesentlige brudd på leieavtalen, og misligholdet vedvarer tross advarsler fra utleieren, vil utleier kunne ha grunnlag for å heve leieavtalen. Har utleier rett til å heve avtalen, kan han kreve utkastelse dersom leietaker ikke flytter frivillig
Vis hele sitatet...
https://www.forbrukerradet.no/forsid...ie/utkastelse/
Det i hvertfall ikke unormalt, ville jeg tro.

Hvis huseier har hatt en problematisk leietaker før så vil det være helt naturlig å skrive dette i kontrakten.

Er ingen ekspert på leiekontrakter, men vil tro at alle som leier ut boliger vil gi seg selv så mye grunnlag og forsvar som mulig til å kaste ut åpenbart destruktive leietakere. Å da er det veldig enkelt å skrive i kontrakt at det er null toleranse for rusmidler.

Bruker du sunn fornuft så burde dette aldri være et problem som dukker opp i fremtiden. Om du/hun tviler på egen evne til å ikke være problematiske leietakere så bør dere heller finne en annen bolig.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 10. august 2022 kl. 09:37.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Ja, det er mislighold, men ikke vesentlig mislighold.
Det må vesentlig mislighold til for å kunne kreve tvangsgrunnlag
Vis hele sitatet...
Skjønner det, mulig jeg tolket situasjonen til TS feil.
Trodde det var snakk om å skrive under på en kontrakt som eksplisitt spesifisert at illegale rusmidler er forbudt
og at brudd på dette opphever leieforholdet. Utleier står jo mer eller mindre fritt til utforme kontrakten.

Vil ikke huseier i så fall kunne sikre seg, gjennom ordbruken i kontrakten, ved å f.eks formulere det slik:
  • Det er nulltoleranse for bruk og oppbevaring av illegale rusmidler i boligen
  • Bruk av illegale rusmidler i boligen er et vesentlig mislighold av kontrakten og opphever leieforholdet
jeg som skriver
Sitat av vindaloo Vis innlegg
AlAldri sett dette spesifisert selv, men jeg tror utleier står fritt til legge til slike punkt.
Denne siden skriver:
"Det foreligger ingen formelle krav til kontrakter; En enkel kjøpskontrakt på et stykke papir med innholdet i avtalen
og signaturen til begge parter er et gyldig juridisk dokument, og derfor kan du selv skrive kontrakter."


merk at artikkelen er fra 2020
Vis hele sitatet...
Det du viser til er kjøpskontrakter, men spørsmålet dreier seg om leiekontrakt av bosted.
Man kan ikke lage leiekontrakter som bryter med utleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Hvorvidt det utleier krever er i mot utleieloven har jeg imidlertid ingen formening om da jeg ikke har lest loven.
BRAND ∞ STRONG
Men dette punktet da fra utleie loven
§ 9-9.Utleierens hevingsrett
Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a. leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake.

Tenker på denne setningen "eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen"
Hvis vi forutsetter at leietager har forpliktet seg gjennom kontraktene til utleiers krav ang. rusmidler.
Sist endret av vindaloo; 10. august 2022 kl. 17:50.
Har kastet ut en utleier ved hjelp av Namsmannen pga vesentlig mislighold tidligere. Det var på bakgrunn av mislighold av betalingsfrister. Selv dette var vanskelig nok. Da var jeg rett og slett griseheldig - da leietaker klagde på utkastelsen for sent ihht klagefristen.

Namsmannen hadde ikke giddet å blande seg om det kun var snakk om opphold av narkotika alene. Selv om det er uthevet i kontrakten, så vil ikke dette ha noe å si for leieforholdet isolert sett. Dermed vil det ikke anses som vesentlig mislighold ut fra lovverket, uansett hvor strengt man definerer det i en kontrakt.

En tvangsunndrivelse kan man se langt etter. Skal man kaste ut noen pga rus/narkotika i utleieboligen, må man i såfall gjøre det selv.

Påfører dette skader på boligen, stiller det seg annerledes.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 10. august 2022 kl. 20:02.
Ved en ulovlig utkastelse kan jo leietaker ringe politiet da
...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Folk trenger hus og hus trenger folk
100 000 spanske hus er for tiden tatt over av husokkupanter. Så sterkt står vernet av folks rett til et sted å bo,
at selve Grunnloven er på okkupantenes side. Tror de har/hadde samme opplegg i England.
Vis hele sitatet...
Frister nesten å kjøpe et hus i Spania med livecams som streamer 24/7. Gjøre hele huset om til en sånn Home Alone deathtrap. Stue med remote controlled fallem slik at man raskt og gale kan droppe husokkupanter ned en 20 meter dyp brønn med svovelsyre.

USA gjør lite riktig, men akkurat der klarer de å verne folk skikkelig. Der kunne en huseier sikkert skutt en missil mot låven sin med 20 ulovlige okkupanter. Den eneste anmeldelsen huseier som saksøker slektningene for gebyret på missilen.

Leste en historie om et eldre norsk ektepar som hadde huset i Spania tatt over av slike folk. De måtte til og med betale strøm og vann eller noe. HELT sinnsykt at det der kan slippes unna med. Bare gå inn i huset til noen å gå "Her bor jeg nå lolz". Er så mye avskum der ute at jeg blir kvalm.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Frister nesten å kjøpe et hus i Spania med livecams som streamer 24/7. Gjøre hele huset om til en sånn Home Alone deathtrap. Stue med remote controlled fallem slik at man raskt og gale kan droppe husokkupanter ned en 20 meter dyp brønn med svovelsyre.

USA gjør lite riktig, men akkurat der klarer de å verne folk skikkelig. Der kunne en huseier sikkert skutt en missil mot låven sin med 20 ulovlige okkupanter. Den eneste anmeldelsen huseier som saksøker slektningene for gebyret på missilen.

Leste en historie om et eldre norsk ektepar som hadde huset i Spania tatt over av slike folk. De måtte til og med betale strøm og vann eller noe. HELT sinnsykt at det der kan slippes unna med. Bare gå inn i huset til noen å gå "Her bor jeg nå lolz". Er så mye avskum der ute at jeg blir kvalm.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk stater i USA hvor man ikke kan gjøre noe hvis noen okkuperer huset ditt/et rom i en viss periode (tror 30 dager). Da har de rett til å være der og det å kaste dem ut er ulovlig. Må gjennom papirarbeid for å få dem ut.