Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6174
Noen som vet om det finnes en tjeneste som gir meg oversikt over gjeld, betalingsanmerkninger osv?

Rota til økonomien min for noen år siden å synes det er vanskelig å skaffe seg full oversikt over ting.
Gjeldsregisteret?
www.gjeldsregisteret.com

Tørr ikke si hva den viser å ikke, står sikkert mer info på siden. Viser all gjeld for meg i allefall
Trådstarter
Takk.

Da har jeg oversikt. Gjeldsregisteret og bisnode hjalp.

Har ett spørsmål til.

Har en betalingsanmerkning registrert på meg, det står at den er uoppgjort men under beløp står det kr 0.

Kan det være en betalingsanmerkning som bare ikke er slettet?

Den ble registrert i 2019 og jeg har ikke mottat noe pengekrav fra de på flere år, så håper dette er noe jeg er ferdig med.
Sist endret av Hoinnjerpris; 14. juni 2021 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du kontakter et av disse selskapene som driver på med kredittsjekk så kan du be om innsyn i hva de har registrert på deg. Da vil alle betalingsanmerkninger dukke opp. Viktig dog å huske på at det ikke nødvendigvis er en fullstendig uttømmende oversikt, da den oversikten bare vil vise oversikt over gjeld som er tatt til forliksrådet. Om du har nyere saker som ikke er kommet til forliksrådet så vil de ikke dukke opp der. Gjeldsregisteret er heller ikke fullstendig, for det er ikke alle krav som blir meldt inn der. Om du skal i gang med gjelds ordning er det viktig for deg at du får god oversikt, slik at du har all gjeld med i ordningen. Det inkluderer også evt. fillekrav, som alene kanskje ikke utgjør store beløp men som samlet kan bli litt likevel.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du kontakter et av disse selskapene som driver på med kredittsjekk så kan du be om innsyn i hva de har registrert på deg. Da vil alle betalingsanmerkninger dukke opp. Viktig dog å huske på at det ikke nødvendigvis er en fullstendig uttømmende oversikt, da den oversikten bare vil vise oversikt over gjeld som er tatt til forliksrådet. Om du har nyere saker som ikke er kommet til forliksrådet så vil de ikke dukke opp der. Gjeldsregisteret er heller ikke fullstendig, for det er ikke alle krav som blir meldt inn der. Om du skal i gang med gjelds ordning er det viktig for deg at du får god oversikt, slik at du har all gjeld med i ordningen. Det inkluderer også evt. fillekrav, som alene kanskje ikke utgjør store beløp men som samlet kan bli litt likevel.
Vis hele sitatet...
Høres lurt ut, takk skal du ha.

Vanskelig å skaffe seg god oversikt synes jeg. Bisnode sier jeg har 1 anmerkning hos sparebank 1. Beløpet stemmer bra med ett lån som jeg vet jeg har betalt ned for noen år siden.
Mens defero sier jeg har anmerkning hos santander..

Får ringe rundt i morgen.
Gjeldsregisteret viser bare kredittgjeld.

Det du må gjøre selv er å kontakte alle inkassoselskap om eventuelle krav de har på deg.

Bisnode har bare overiskt over betalingsanmerkninger. Det er gjeld som er gjort rettskraftig, far beyond inkasso.
Man kan også finne info om inkassoer på minexperian.no. Om dette er samme info som hos gjeldsregisteret og Bisnode aner jeg ikke.
Trådstarter
Sitat av zoober Vis innlegg
Man kan også finne info om inkassoer på minexperian.no. Om dette er samme info som hos gjeldsregisteret og Bisnode aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for tipset!
Sitat av zoober Vis innlegg
Man kan også finne info om inkassoer på minexperian.no. Om dette er samme info som hos gjeldsregisteret og Bisnode aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Ja de er vel ett av disse kredittsjekkingsselskapene jeg nevnte tidligere i tråden.

Oversikten slike selskaper har er all gjeld som er gått til forliksrådet.

Det er derfor viktig at en en skaffer seg oversikt også over evt. gjeld som ennå ikke har hatt turen innom forliksrådet om en skal i gjeldsordning. For da kan den gjelden også bli en del av ordningen.
Appen Horde
Horde er det samme som gjeldsregisteret nevnt. Der får du all kreditt og kredittgjeld. Kun dette ikke noe annet. Hvis du ikke vet hva kreditt er så google it.
Bisnode. Experian osv. får du betalinganmerkninger. Ikke noe annet.

All annen gjeld, typisk ubetalte regninger må fortsatt kontaktes hver og en kreditor /inkassoselskap for å få oversikt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dulter litt etter her med et spørsmål siden jeg blir høvelig forvirra med alle selskapene som gjør at man kan finne ut egen kreditt score.

Har selv en betalingsanmerkning jeg vil få bukt med, og annet "smårusk," prøver derfor å få full oversikt før jeg tar grep.. på denne infosiden https://kredittsjekkdegselv.no/ anbefales Experian og Creditsafe, og jeg har allerede prøvd Bisnode og Gjeldsregisteret.. men føler ikke at verken kreditt score eller andre opplysninger stemmer helt overens, så hvilke sider bør man egentlig bruke for å få et helhetlig bilde?
Det er 4-fire selskaper som kredittvurderer privatpersoner: EVRY, Experian, Bisnode og Creditsafe
Disse vil på oppdrag opplyse om konkrete betalingsanmerkninger samt gi en subjektiv score basert på skatteopplysninger og annen tilgjengelig statistikk. Score vil naturligvis variere da de bruker forskjellige metoder. Betalingsanmerkingnene derimot bør fremkomme likt fra disse 4.

Videre har du gjeldsregisteret som til enhver tid opplyser om usikret gjeld. Det er all kredittgjeld du har til enhver tid inkludert ubenyttet kreditt. F.eks et kredittkort med 50 lapper i kreditt men 0,- i saldo vil vises som 50 lapper her. Såkalt usikret gjeld.

All annen utestående gjeld må du selv som jeg har nevnt over her kontakte hver og en kreditor for å få oversikt over. Det er på ingen måte noen vei utenom. Da er du i såfall inne på Tinglysning som er en helt annen historie.

En inkasso er bare en innkreving "in progress" å vil ikke vises som en betalinganmerking før den er gjort rettskraftig.