Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4050
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I voksen alder altså. Jeg kan lese en kontrakt og nærmest bare tenke at det er bare et papir. Ikke at jeg ikke bryr meg om reglene men jeg må plutselig anstrenge meg for å faktisk ta slik høytidelig. Får også angst fordi jeg ikke vet om jeg har forstått ting riktig. Og tør ikke spørre for jeg føler jeg er den eneste. Er nesten redd jeg har forandringer i hjernen. Kanskje noen deler slutter å funke?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror du sykeliggjør deg selv for å stikke ut og ikke falle inn i boksen sammen med alle andre. Snakk med en psykiater om du tror det er noe anderledes med akuratt din hjerne.

Noen er lite modne og tar ting useriøst, noen er narsissister eller psykopater og mener at regler ikke gjelder for seg. Angst er vanlig men noe du bør jobbe med om det hindrer deg i å spørre om at folk forklarer deg så du forstår reglene bedre. Skriftlig så kan regelverk være ganske uklart noen ganger hvertfall i lange kontrakter og paragrafer!
Å slutte å forstå forskjellen på rett og galt vil jeg kalle "moralsk forfall", men for meg høres det ikke ut som det er problemet ditt. Det å ikke bry seg om drit skrevet på papir har jeg gjort lenge, og tenker vel heller at de som må ha moralske ting skriftlig er de som har en dysfunksjonell hjerne. Angst og frykten for å misforstå er fullt mulig å leve med, og mange som sliter med i forskjellig grad. Om det er en veldig stor forandring på kort tid er det likevel ikke så dumt å ta det opp med fastlegen din. Men sånn i korte trekk har vi en ukultur hvor vi tror vi er genier til å forklare og ikke innser hvor mye forskjellig som kan misforstås.
BRAND ∞ STRONG
"Hva kalles det når du slutter å forstå forskjell på rett og galt?"

Har du egne lover å regler som du setter over samfunnets, eller er det helt lovløse tilstander?

Du nevner en kontrakt som du ikke ser på som noe annet en papir.
Men hvis vi snur på det, si at du leier en kåk og har 2 måneder oppsigelse.
En dag du kommer hjem står tinga dine på fortauet og utleier sier:
"kontrakt ? Fuck det, det er bare et papir, er ikke verdt en dritt"
Hadde du akseptert det også?

Og det er nå en ting, men mangler du all moralsk forståelse?
For ta litt ekstreme ting, er det greit å drepe?
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
@vindaloo nei det hadde jeg ikke syntes og nei det er ikke greit å drepe. I såfall ikke i moderne samfunn. Det er tydeligvis greit i dyreverden.
Det er heller ikke greit å fyllekjøre og gjøre ting som setter andres liv i fare.

Nei, jeg er bare redd for at jeg skal misforstå noe i kontrakten for så å få svi økonomisk for det. Jeg forstår at jeg plikter å levere tilbake leiligheten i den stand den var. Ikke male, pusse upp, røyke inne osv. Men det er uklart hvor mye av fellesarealet som er mitt ansvar. Hvis andre ødelegger noe, om jeg også må ta en del av regninga da. Men jeg meldet utleier om dette. Men føler jeg er den eneste. Er en del fremmeord i slike kontrakter
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, jeg er bare redd for at jeg skal misforstå noe i kontrakten for så å få svi økonomisk for det. Jeg forstår at jeg plikter å levere tilbake leiligheten i den stand den var. Ikke male, pusse upp, røyke inne osv. Men det er uklart hvor mye av fellesarealet som er mitt ansvar. Hvis andre ødelegger noe, om jeg også må ta en del av regninga da. Men jeg meldet utleier om dette. Men føler jeg er den eneste. Er en del fremmeord i slike kontrakter
Vis hele sitatet...
Ok.
Litt uklar overskrift da, på innlegget.
Det er jo veldig forskjell på å ikke skille mellom rett å galt
kontra det å gå seg vill i juridisk språk. Hvis det er ting som er
veldig uklare så kan du jo lese den sammen med noen.

Ellers så pleier sånne kontrakter gjerne å være ganske standard.
Bare en mal man laster ned fra nett.
Bare for at noe er skrevet i blekk betyr ikke at det er sant. Man kan forstå hvorfor noen vil ha en regel om noe, men likevel bryte den. Er ikke nødvendigvis rett og galt det står på om du går over gata på rød mann liksom
Hva det kalles? Overtenkning. Et symptom på mye rart, psykologhjelp kan være nyttig. Enten man rømmer fra noe, eller leter etter mere mening i livet...
Sist endret av Relevant; 25. mars 2021 kl. 12:20.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det er helt normalt å være lei. Jeg opplever det samme, og det går oftest på humør. Er jeg i dårlig humør så er det kun jeg som gjelder. Er det snakk om jobb så kan det hende at du bare er lei jobben; det ser jeg og opplever jeg hver dag.
Sitat av discorebel Vis innlegg
Bare for at noe er skrevet i blekk betyr ikke at det er sant.
Vis hele sitatet...
Nei, da må det være hugget i stein.
"Sannheten" er hugget i blekk !?!
Slutter å forstå konsekvenser, det etiske eller en fornuftig sannynligjetsberegning for brudd eller hvor langt strikker kan tøyes?

Eller er det snakk om at du ikke forstår en spesifikl vinkel av konseptet "begrensning"?

Selv om sjokkbilder fra U-land i nyhetene som et eksempel ikke går inn på meg betyr det ikke at jeg ikke er i stand til å si "dette er umennkelig" eller "mennesker bør ikke lide som dette i 2021" elns.


Spesifiser gjerne
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klarer du ikke å forstå for eksempel at du mister depositum hvis du knuser alle rutene i leiligheta på pur faen?

Jeg trodde først du snakka om moral og greier, men etter å ha lest så virker det jo som at du mener at du ikke forstår setningene eller logikken bak for eksempel en husleiekontrakt.

Hvis du klarte å forstå slike ting før men ikke nå lengre så ville jeg konmet meg til legen asap. Det er rimelig drastiske fall i kognitive evner.

Forstår du hvorfor du burde betale regningene dine?
Uvaksinert 👍
Jeg ville kalt det politiker ��
Fra er lærersperspektiv høres det ut som om du har liten eller ingen tidligere erfaring med kontrakter. Det å tolke og forstå kontrakter er ikke noe man er født til, men noe man tilegner seg over tid (og utelukkende på et eller tidspunkt sammen med noen som har høyere kompetanse enn deg selv). Det er derfor synd at mange går rundt med forventningen om at kunnskap er noe man skal utvikle på egenhånd i i et slags vakuum. De som klarer seg best i samfunnet og som kommer langt karrieremessig er de som har fått god støtte gjennom livet, og som vet hvor de skal gå for å få hjelp.

Om du har vært flink til å lese og forstå kontrakter før, og det enda ikke går seg til etter oppfrisking, så er det utenfor mitt kunnskapsområde. Da aner jeg ikke hva som er i veien. Men om du aldri har vært særlig flink til det og har liten erfaring, så vil jeg anse det som helt normal at du synes det er vanskelig. Kontrakter varierer voldsomt i størrelse og innhold, og det hjelper heller ikke at språket som oftest er sterkt juridisk.

Jeg har stor tro på at du kan klare å mestre ferdigheten å lese og tolke husleiekontrakter, men du bør starte med å søke informasjon eller hjelp hos noen med mer erfaring eller peiling. Det som høres ut som problemet er at du vegrer deg for å spør om hjelp. Du går til og med så langt at du skrive en forum-post for å finne en diagnose på "problemet" ditt. Jeg tror derimot at frykten for å oppsøke hjelp er din virkelige utfordring.
Sist endret av pmprsrgr; 27. mars 2021 kl. 10:59.
BRAND ∞ STRONG
Som leietaker bør du kikke etter oppsigelsestid og hvordan depositumet er formulert.

Som regel er slike kontrakter ett standard formular, skrevet med ett "juridisk språk"
Hvis utleier har lagt inn spesielle krav eller begrensninger vil man ofte lett kunne spotte
hva på skilnaden i språk. Eksempler på dette kan være bruk av arealer ute og inne, støy o.l.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klarer du ikke å forstå for eksempel at du mister depositum hvis du knuser alle rutene i leiligheta på pur faen?

Jeg trodde først du snakka om moral og greier, men etter å ha lest så virker det jo som at du mener at du ikke forstår setningene eller logikken bak for eksempel en husleiekontrakt.

Hvis du klarte å forstå slike ting før men ikke nå lengre så ville jeg konmet meg til legen asap. Det er rimelig drastiske fall i kognitive evner.

Forstår du hvorfor du burde betale regningene dine?
Vis hele sitatet...
Ja jeg forstår hvorfor regninger må betales. Man får renter og det går til namsmannen om man ikke betaler, og man kan få det på rullebladet til slutt.
Men problemet er at det er lenge siden jeg har lest kontrakter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men problemet er at det er lenge siden jeg har lest kontrakter.
Vis hele sitatet...
finn maler av standard leiekontrakter, les dem og gjør deg forstått, evt be huseier gå igjennom kontrakten og spør spørsmål
Det finnes objektiv moral, du skal ikke ta fra andre (hverken åndelig eller materielt), det kan kjennes på samvittigheten om man er i kontakt med den. Så finnes det subjektiv moral, menneskeskapte lovverk, disse endrer seg fra sted til sted.

Selv følger jeg lover og regler som er gjeldene for der jeg er fordi jeg ikke vil havne i fengsel, men samvittigheten min er ikke knyttet til noe som er så relativt. Objektiv og tidløs moral derimot er noe jeg holder høyere enn mitt eget liv.