Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 223267
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Er dette flein? Kan legge ut flere bilder hvis tvil
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Er dette flein? Kan legge ut flere bilder hvis tvil
Vis hele sitatet...
Nei
Anonym bruker
"Nyfiken Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet om det finnes noe som brukes å sprayes på områder med flein og der det er kjent at folk plukker? Ble observert for et par år sia da jeg kom over ei stoor grasslette med masse flein. Fikk ikke med alt så skulle tilbake dagen etterpå å plukke men da var gresset klipt og etter det har jeg ikke funnet noe flein der siden september 2020.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan noen legge ut bilde eller lenke til et bilde av en sopp som faktisk er flein?

Vanskelig å Google også siden da kommer det bare opp masse andre sopper..
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan noen legge ut bilde eller lenke til et bilde av en sopp som faktisk er flein?

Vanskelig å Google også siden da kommer det bare opp masse andre sopper..
Vis hele sitatet...

Den store fleinsopptråden
Se på bildene i denne gruppen og les ekspertenes svar.
https://freak.no/forum/showthread.php?t=332876

Her er det en tue med både mørk og lys fleinsopp

Sist endret av Riddx; 7. august 2022 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan noen legge ut bilde eller lenke til et bilde av en sopp som faktisk er flein?

Vanskelig å Google også siden da kommer det bare opp masse andre sopper..
Vis hele sitatet...
Du kan ta en titt på denne gratis e-boken:
Spiss Fleinsopp - Introduksjon & Brukerveiledning

Den inneholder bl.a. tre kapitler om identifisering av Spiss fleinsopp samt en haug med bilder:
- Kapittel 5 - Identifisering av Spiss fleinsopp
- Vedlegg 2 - Flytskjema for identifisering av Spiss fleinsopp
- Vedlegg 3 - Forvekslingsarter
Flein og sopp generelt i første halvdel av august er vel ikke vanlig?
Kan det være et resultat av mye regn?
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Flein og sopp generelt i første halvdel av august er vel ikke vanlig?
Kan det være et resultat av mye regn?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så veldig uvanlig om jeg skal bruke min egen erfaring til grunn. Selv på Østlandet har jeg ofte funnet mye allerede fra august de siste årene. Men da som følge av perioder med mye regn ja.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Flein og sopp generelt i første halvdel av august er vel ikke vanlig?
Kan det være et resultat av mye regn?
Vis hele sitatet...
Det er da flere oppover her og i den eldre tråden som allerede har fått bekreftet gode funn i år, så joda det er fullt finnbart :-)
Vært en del regn i det siste ja. Finner brukbare forekomster med flein i midt norge. Man kan som regel plukke relativt tidlig i august om det har vært en fuktig og kjøligere værtype den siste tiden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Psst, er de begynt å dukke opp rundt Bergen...?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Psst, er de begynt å dukke opp rundt Bergen...?
Vis hele sitatet...
De har begynt å sende speidere.
Du kan sjekke dine favoritte steder, men jeg tror at resten av kompaniet dukker opp om 1-2 uker.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når det kommer til plukking.... Hvilke forholdsregler burde man ta bortsett fra å ikke være for "åpenbar"? Innbiller meg at de sortkledde kjenner til områder hvor det plukkes mye og kanskje har en oversikt, men høres for "godt" ut til å være sant med tanke på manglende ressurser hos gjengen osv.
Hvor tidlig kan man forvente at det er flein i området rundt Mjøsa? Eventuelt om det er mye tidligere litt i høyden hvor det kan være kjøligere? Fersk på det her, så greit å vite sånn ca når det lønner seg å lete
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Meldinger om funn på østlandet/Oslo nå.

Mvh
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det kommer til plukking.... Hvilke forholdsregler burde man ta bortsett fra å ikke være for "åpenbar"? Innbiller meg at de sortkledde kjenner til områder hvor det plukkes mye og kanskje har en oversikt, men høres for "godt" ut til å være sant med tanke på manglende ressurser hos gjengen osv.
Vis hele sitatet...
Den gratis e-boken Spiss fleinsopp - Introduksjon & Brukerveiledning tar for seg noen enkle forholdsregler ved sanking på side 46.

Du kan jo ta en titt der, så slipper jeg å gjenta meg her

PS:Ta også en titt på side 97 (spørsmål 2 og 4 på siden).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Er dette flein? Kan legge ut flere bilder hvis tvil
Vis hele sitatet...
Nix
Heisann!
Lurte bare på hvilke grader fleinen vokser ca? Kan tenke meg dette har mye med omgivelsene å si, men går det Ann å sette en pekepinn?
Sitat av TheBoboMan Vis innlegg
Heisann!
Lurte bare på hvilke grader fleinen vokser ca? Kan tenke meg dette har mye med omgivelsene å si, men går det Ann å sette en pekepinn?
Vis hele sitatet...
Har lest at den begynner å vokse når det nærmer seg 10 grader om natten. Antar at desto kaldere desto bedre, men selvfølgelig ikke når det bli for kaldt. Er en rekke andre faktorer som spiller inn også, bl.a. Fuktighet og nedbør.
Har opplevd at det vokset sinnsykt mye på et jorde her langt i nord, men var ute å kikket idag og fant 3-4 stk som til og med ser litt suspekt ut. Vært så lavt som 4 grader på natten tror jeg, mye fukt og skiftende vær. Veldig varmt idag, men ingen å se. Høsten satte inn tidlig her oppe.. Hva er greia?
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av tengki20 Vis innlegg
Har opplevd at det vokset sinnsykt mye på et jorde her langt i nord, men var ute å kikket idag og fant 3-4 stk som til og med ser litt suspekt ut. Vært så lavt som 4 grader på natten tror jeg, mye fukt og skiftende vær. Veldig varmt idag, men ingen å se. Høsten satte inn tidlig her oppe.. Hva er greia?
Vis hele sitatet...
"Greia" er at mycelet under bakken ikke produserer fruktlegemer ("sopp") kontinuerlig. De kommer gjerne opp i "flusher" med (u)jevne mellomrom.

En enkel huskeregel er at dette skjer med et par ukers (eller noe lenger) mellomrom og ofte trigges av kraftige regnskyll etter oppholdsvær.Fruktlegemne vokser fullt ut i løpet av et par dager, og blir stående i inntil ca. en uke avhengig av værforhold.

Dersom man har funnet et område man erfaringsvis vet produserer kurante mengder Spiss fleinsopp bør man komme tilbake med jevne mellomrom (5-6 dager), for å sikre seg mot at den vokser opp og råtner bort uten at man får plukket den med seg i mellomtiden.
Er soppen «sjelden»?? Vet jo hvor den vokser og nogenlunde når den vokser. Men har gått et par turer men aldri funnet noe, tenkte å titte i kveld igjen men usikker på om det er noe ute nå, har ikke regna på noen dager men det er veldig fuktig om natta og morgenen. Plukket meg ut en del steder som jeg har kjørt forbi og funnet på kart som ser lovende ut og har planlagt hele natta til å sanke. Men spørsmålet er egt, er den vanskelig å finne selv om «alle variablene er riktig»??
Takk for svar
Sitat av Wonko Vis innlegg
"Greia" er at mycelet under bakken ikke produserer fruktlegemer ("sopp") kontinuerlig. De kommer gjerne opp i "flusher" med (u)jevne mellomrom.

En enkel huskeregel er at dette skjer med et par ukers (eller noe lenger) mellomrom og ofte trigges av kraftige regnskyll etter oppholdsvær.Fruktlegemne vokser fullt ut i løpet av et par dager, og blir stående i inntil ca. en uke avhengig av værforhold.

Dersom man har funnet et område man erfaringsvis vet produserer kurante mengder Spiss fleinsopp bør man komme tilbake med jevne mellomrom (5-6 dager), for å sikre seg mot at den vokser opp og råtner bort uten at man får plukket den med seg i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
My man!
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av TheBoboMan Vis innlegg
Er soppen «sjelden»?? Vet jo hvor den vokser og nogenlunde når den vokser. Men har gått et par turer men aldri funnet noe, tenkte å titte i kveld igjen men usikker på om det er noe ute nå, har ikke regna på noen dager men det er veldig fuktig om natta og morgenen. Plukket meg ut en del steder som jeg har kjørt forbi og funnet på kart som ser lovende ut og har planlagt hele natta til å sanke. Men spørsmålet er egt, er den vanskelig å finne selv om «alle variablene er riktig»??
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Er temperaturen under 10 grader om natta? Har du begynt å se annen type sopp i veikanten, på plener eller andre steder hvor det er naturlig? Om ikke så kan du gjerne vente en stund til før du begynner å lete.

Angående hvor sjelden Spiss fleinsopp er så kan man jo for eksempel se til artsdatabankens funnkart. Det viser at denne arten vokser over hele landet men sier egentlig lite om hvor vanlig den er i hvert enkelt område.

En annen kilde til informasjon er denne rapporten publisert av Norsk Institutt for Naturforskning i 2011. I datasettet NB64 på s. 72 kan man lese at de i sine undersøkelser fant Spiss fleinsopp i 7 av 64 naturbaselokaliteter ("områder") de finkjemmet for arter. Det vil si en prevalens på 10,9 %.

Basert på dette kan man anta at en tommelfingerregel er at man kan finne Spiss fleinsopp i hvert tiende område man undersøker, men så øker man nok denne sjansen noe ved å primært lete på beitemarker hvor næringstilgangen er best.
Fuck Mr. Plod!


Vokser flein i slikt gress, eller foretrekker den "finere" gress?

Har kun plukket på kirkegård og golfbane :P
Sitat av Nøddy Vis innlegg


Vokser flein i slikt gress, eller foretrekker den "finere" gress?

Har kun plukket på kirkegård og golfbane :P
Vis hele sitatet...
Har funnet flein i tilsvarende enger som detta, men det er sykt vanskelig å se. Noe som gjør det tidkrevende og lite effektivt..
Hvor lang tid bruker dere normalt på å plukke en dose?
Forstår det varierer enormt, men hva er deres erfaring?
Vanskelig å si, bruker å sanke i 2-4 timer når jeg først er ute og da blir det X-antall brukerdoser. Bruker man et enkelt regnestykke så bruker jeg alt fra 10-40min på å samle inn én brukerdose. Varierer fra tur til tur.
Fuck Mr. Plod!
Noen som vil dele ett bilde av ett såkalt "flein mekka"

Litt vanskelig å vite hvor bra spotsa mine er, før jeg evt. Bruker tid på å lete opp nye steder å plukke
Sist endret av Nøddy; 30. august 2022 kl. 17:24.
▼ ... noen uker senere ... ▼
noe på Sørlandet?

vært noen turer nå men finner ingenting:/ helt nybegynner

https://imma.gr/114340x494c1

https://imma.gr/114341x2311d

https://imma.gr/114342x1f1d3

Er dette i det hele tatt riktig område? Lett i dag i mange dager på Sørlandet… er 14-15 grader i luften, regnet masse de siste dagene, men finner likevel ingenting… Veldig fuktig i bakken, og tempen på natten her har vært rundt 10grader. Lett i masse beiteområder med dyr og noen kirkegårder.

Noen tips? Frustrerende:/
Sist endret av ramossergio44; 13. september 2022 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilke av disse er flein og evt spiselig?

https://imma.gr/114433x5e589
Er det noen plasser man kan få tak i sopp i Agder?
Hei,

Jeg har prøvd å lese gjennom tråden uten å finne akkurat det jeg leter etter. Håper noen kan svare meg

Jeg er førstegangsplukker i år, og har så langt vært meget heldig med innsamlingen. Men noen av stedene jeg plukker er langt unna der jeg bor, og det tar ofte lang tid fra jeg har plukket til jeg får lagt de til tørk. Er dette skadelig for soppen? Om de blir liggende sammen i en pose i en time, til halvannen time før jeg får lagt de på tørk? Håper noen der ute kan hjelpe meg På forhånd tusen takk
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ramossergio44 Vis innlegg
noe på Sørlandet?

vært noen turer nå men finner ingenting:/ helt nybegynner

https://imma.gr/114340x494c1

https://imma.gr/114341x2311d

https://imma.gr/114342x1f1d3

Er dette i det hele tatt riktig område? Lett i dag i mange dager på Sørlandet… er 14-15 grader i luften, regnet masse de siste dagene, men finner likevel ingenting… Veldig fuktig i bakken, og tempen på natten her har vært rundt 10grader. Lett i masse beiteområder med dyr og noen kirkegårder.

Noen tips? Frustrerende:/
Vis hele sitatet...
Vann.
Sitat av TheShredder Vis innlegg
Hei,

Jeg har prøvd å lese gjennom tråden uten å finne akkurat det jeg leter etter. Håper noen kan svare meg

Jeg er førstegangsplukker i år, og har så langt vært meget heldig med innsamlingen. Men noen av stedene jeg plukker er langt unna der jeg bor, og det tar ofte lang tid fra jeg har plukket til jeg får lagt de til tørk. Er dette skadelig for soppen? Om de blir liggende sammen i en pose i en time, til halvannen time før jeg får lagt de på tørk? Håper noen der ute kan hjelpe meg På forhånd tusen takk
Vis hele sitatet...
Legg de spredt, så oppå hverandre mellom ett og ett lag torky
Sitat av TheShredder Vis innlegg
Hei,

Jeg har prøvd å lese gjennom tråden uten å finne akkurat det jeg leter etter. Håper noen kan svare meg

Jeg er førstegangsplukker i år, og har så langt vært meget heldig med innsamlingen. Men noen av stedene jeg plukker er langt unna der jeg bor, og det tar ofte lang tid fra jeg har plukket til jeg får lagt de til tørk. Er dette skadelig for soppen? Om de blir liggende sammen i en pose i en time, til halvannen time før jeg får lagt de på tørk? Håper noen der ute kan hjelpe meg På forhånd tusen takk
Vis hele sitatet...
Ha de i papp, ikke plastikk, så skal du se at det går helt fint.
Når man finner et område hvor det vokser flein, hvor mange ganger i løpet av en sesong kan man forvente at det dukker opp nye individer i ett enkelt slikt område?

m.a.o.; når man først har funnet en "spot", kan det være gunstig å komme tilbake hit jevnlig med 1-2 ukers mellomrom?
Hvis vær og temperatur ligger til rette for det så kan du dra til samme plass ukentlig.
Er det nødvendig å lagre flein i norgesglass eller er zip-pose bra nok?
Hva skjer dersom man har med seg Spiss Flein, til kommunal soppkontoll?
Tar de dem, kontakter snuten, anmelder deg, bekrefter flein og ønsker deg en god dag etc?
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Hva skjer dersom man har med seg Spiss Flein, til kommunal soppkontoll?
Tar de dem, kontakter snuten, anmelder deg, bekrefter flein og ønsker deg en god dag etc?
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/nordland/fleinsop...en.-1.16103116
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Er det nødvendig å lagre flein i norgesglass eller er zip-pose bra nok?
Vis hele sitatet...
Ziplock funker helt fint, det som er avgjørende er at soppen blir skikkelig tørket.

Jeg har lagret tørket fleinsopp i en plastbeholder med knekt lokk (Luft siger enkelt ut og inn av beholderen) i over tre år uten noen tegn på at virkestoff har gått tapt.

Føler folk er helt hysteriske når det kommer til oppbevaring av fleinsopp men kan ikke skjønne noe annet enn at disse ikke har tørket soppen riktig/skikkelig.

Så lenge soppen ikke skal lagres flere femår så kan du ta det heeeelt med ro
Har folk noen triks til å finne beiter med muligens flein? Jeg har lest den boka som noen som ligger på identifiseringssida, men det er svært ofte vanskelig å se forskjell mellom et område som er hogd, et som blir brukt til produksjon av gress og et beiteområde/gressområde.

Jeg bruker 1881 for å se på områder og så lagrer jeg en link fra google maps etterpå, sånn at jeg har et lite oppslagsverk for steder som kan muligens være beiteområder.

Ellers regner jeg med at jeg har forstått riktig at det generelt aldri er noe flein på steder hvor man lager rundballer?
Ellers er det jo det at nesten alle steder hvor det faktisk er beiter, så står man og ser rett inn kjøkkenvinduet til folk og det kan være veldig tett i mellom dyra.
Takker for all veiledning!

Edit: Skrivefeil
Sist endret av MangeRareTanker; 20. september 2022 kl. 21:12.
Sitat av MangeRareTanker Vis innlegg
Har folk noen triks til å finne beiter med muligens flein?
Vis hele sitatet...
Vil legge til at det ofte er lurt å lete rundt områder hvor vann er i nærheten. Har ikke noe å si hva slags vann det er, har funnet ved både innsjøer og saltvann.
Hvordan er det med fasting? Bør man faste før inntak?
Noen med tips på identifisering av individer som er for råtne/soltørket/unge/dårlige til at man burde plukke? Og eventuelt hvordan råtne fremtreder etter tørke, etc.

Takk
https://imma.gr/114985x16694

https://imma.gr/114986x5a8fd

Var ute på beitemarken der jeg pleier å finne en god del flein. Fant desse nå nettopp, er det flein?
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Soppetoppen Vis innlegg
https://imma.gr/114985x16694

https://imma.gr/114986x5a8fd

Var ute på beitemarken der jeg pleier å finne en god del flein. Fant desse nå nettopp, er det flein?
Vis hele sitatet...
Ikke flein, bruk identifiseringdtråden neste gang
Folk som lykkes i å sanke sopp: Hvor nøye pleier dere å lete på et lovende område før dere gir opp?

Første året jeg plukker. Om man finner f.eks. et sauebeite som i teorien er ideelt, pleier dere å finkjemme hele området, eller er det sånn at om man ikke finner noe etter en stund er det sannsynligvis ikke noe i området? Hvordan er fremgangsmetoden deres, liksom? Er det noe system i hvordan dere leter?