Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1388
Når man søker studielån..sjekker da lånekassen med studieplass før man får utbetalt? Virker som man ikke trenger dokumentasjon på studie, da det er lån og skal betales tilbake uansett?
Spør fordi er usikkert på hvilket studie jeg skal ta i privat sektor.

Noen som vet prosessen?
Ja, du får ikke utbetalt studielån før du har betalt semesteravgiften.
Storetrær
Lycke's Avatar
Du må sende bekreftelse av betalt studieavgift og studieplan/emneplan til lånekassen.
Sitat av Lycke Vis innlegg
Du må sende bekreftelse av betalt studieavgift og studieplan/emneplan til lånekassen.
Vis hele sitatet...
Dette varierer, jeg må ikke betale studieavgiften før jeg får utbetalt penger av lånekassen. Det er kun registrert oppmøte ved studiestart som er krav.
Jeg gikk ut av mitt studie for et år siden, da var regelen (ihvertfall knyttet til min skole) at du må registreres til det kommende semesteret av skolen før lånekassen utbetaler penger.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Hvis man kommer inn på en bachelor/årsstudium som ikke har eksamen til jul. Evt første semester frem til jul da.

Holder det bare å betale semesteravgiften til skolen? Så blir dette automatisk sendt til lånekassen, evt screenshot.
Hvordan dokumenteres fysisk oppmøte da? Er det skolen som gjør?

Kan man da motta studielån hele semesteret, evt hele året??

Jeg har en bachelor fra før, men husker jeg fikk utbetalt storlånet/stipendet før skolestart.

Tror dere at man kan gå hele semesteret og få utbetalt selv om man ikke går på skolen? For så å si fra når semesteret er over/evt etter noen måneder at man har sluttet? Da blir jo det bare gjort om til studielån uten stipend da. Det er jo lavere rente enn alle andre lån så det gjør jo ingenting.
Hovedsaklig finnes det tre krav som må oppfylles før lånekassen overfører deg en krone:
- Du tar en utdanning som gir deg rett til studiestøtte
- Du må betale semesteravgift, ved de fleste universiteter og høgskoler får lånekassen bekreftelse på dette direkte fra studentweb
- Du må møte opp på første oppmøte, slik at du blir registrert som en faktisk student i studiestedets systemer

Når disse tre kriteriene er oppfylt vil du generelt få utbetalt penger for det semesteret uansett resultater. Møter du ikke / stryker på eksamen vil hele beløpet bli et lån, dog et gunstig ett mtp. renter og betalingsutsettelser. Dette kan du fortsette med til du ligger 60 studiepoeng bak, som i de fleste tilfeller tilsvarer 2 semester. Når du treffer den grensen mister du tilgang på videre studiestøtte til du har oppnådd 60 studiepoeng.

Merk at hvis du tar opp lån på denne måten med en hensikt om å ikke gjennomføre studier har du begått svindel. Videre vil jeg på de sterkeste anbefale deg å ikke falle for fristelsen, da du fort angrer på dette hvis du om 10 år finner ut av at du faktisk vil ta en utdanning.

Kilde: var en idiot gjennom studiene mine etter videregående, er nå 30 og sliter noe jævlig med å finansiere livsoppholdet mens jeg tar en ny utdanning.

Sitat av DaenerysQueen Vis innlegg
Holder det bare å betale semesteravgiften til skolen? Så blir dette automatisk sendt til lånekassen, evt screenshot.
Hvordan dokumenteres fysisk oppmøte da? Er det skolen som gjør?

Kan man da motta studielån hele semesteret, evt hele året??
Vis hele sitatet...
Vanligvis dokumenteres oppmøte med et opprop hvor en foreleser skriver på et ark hvem som er til stede.

Studielån godkjennes for et semester i de fleste tilfeller
Sist endret av Ad_hoc; 6. mars 2023 kl. 11:37. Grunn: Svar på spørs