Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1961
Jeg snakket med en fyr som er ca 35 år i fylla og han vil ikke betale regninger på nettbanken, noe jeg ikke forstår! Han forklarte hvorfor, men var for full til å huske.

Hvorfor velger fortsatt noen få folk som er 30-50 ish år å betale regninger i banken, kontofon, brevgiro og flere andre måter? Det er mer tungvint og de taper en del penger på gebyr, når man kan gjør det gratis på nettbanken. Snakker ikke om eldre folk her som ikke behersker nettbanken. Det er forståelig.
Når "unge" betaler over disk kontant, kan man vel tenkse seg at de har en del svartepenger de vil bli kvitt
Si det. Kan være at de er redd for å taste feil kontonummer. Redd for å sende penger til feil konto.
Jeg var litt redd for dette selv, men jeg bruker da nettbank. Er nøye. Og etter man har tastet inn kontonummer kommer det opp hvem som har dette nr. "Telenor" osv.
På min forrige arbeidsplass hadde jeg en kollega i 40-åra som gjorde alt av bankoperasjoner manuelt, og han hadde verken internett eller smarttelefon før 2019. Hans forklaring var at familien hans ble avlyttet og "trakassert" av Stasi (han er fra Øst-Tyskland), så han stolte ikke på myndigheter og ville legge fra seg så få elektroniske spor som mulig.
Paranoid tankegang er en klassiker som går igjen, har møtt mange som nekter å bruke sånne ting pga tidligere opplevelser i sitt hjemland med myndighetene for eksempel. Da er "tryggheten" man føler av å gjøre ting litt ekstra tungvindt verdt pengene.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Paranoid tankegang er en klassiker som går igjen, har møtt mange som nekter å bruke sånne ting pga tidligere opplevelser i sitt hjemland med myndighetene for eksempel. Da er "tryggheten" man føler av å gjøre ting litt ekstra tungvindt verdt pengene.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på om paranoid er riktig ord her, selv om faren for feil og problemer er liten så er den absolutt til stede.
Å ha nettbank åpner for at folk kan tappe kontoen din fra andre siden av kloden: https://www.nrk.no/rogaland/emma-vil...000-1.15581193

Selv om klarna er en betalingsformidler og ikke en bank så illustrert de også noe av faren: https://e24.no/teknologi/i/aPmpR7/kl...s-opplysninger

Eller helsenorge: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...oljeministeren

Eller altinn: https://e24.no/teknologi/i/kJvRrB/al...paa-feil-konto
Kanskje han frykter at kontantene skal forsvinne?
Ser dnb tar 12 kr pr giro + porto.
Synes ikke det er dyrt egentlig.
Sitat av dggr Vis innlegg
Ser dnb tar 12 kr pr giro + porto.
Synes ikke det er dyrt egentlig.
Vis hele sitatet...
Ja, men da betaler du fortsatt fra konto, altså tilsvarende som å bruke nettbank. Mer interessant er gebyret for å betale kontant i banken.
Det er noen som faktisk ikke får betalingskort eller nettbank pga betalingsanmerkninger.

En konto kan alle få tror jeg, men uten nettbank blir det å betale regninger vanskelig.

Kan være at han var i den situasjonen.
Hvis ikke er han bare en vrien person som ikke vil sette seg inn i nåtidens teknologi, ish litt paronoid!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor skal du ikkje få nettbank på grunn av betalingsanmerkninger?
Queefer Sutterland
Lilletrille2's Avatar
25 3
Jeg greide en gang med en gang jeg fikk nettbank (isdn) å betale 25950,- for en bok som skulle være 259,- eller noe sånt fikk tilbake pengene men det tok 3 uker
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor skal du ikkje få nettbank på grunn av betalingsanmerkninger?
Vis hele sitatet...
Det burde ikke være sånn, men det å ekskludere mennesker som har kommet utenfor og kanskje dritt seg ut burde få tilgang til hvertfall nettbank, gjør det bare vanskeligere for dem å betale en regning eller lignende.

Jobbet en periode i post i butikk på Grønland, da var det mange personer med typ " rus problemer" som måtte ta ut penger i butikk og betale regninger. Får ikke kort eller nettbank var det noen som klage om da de skulle ta ut penger. Klipt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Jobbet en periode i post i butikk på Grønland, da var det mange personer med typ " rus problemer" som måtte ta ut penger i butikk og betale regninger. Får ikke kort eller nettbank var det noen som klage om da de skulle ta ut penger. Klipt..
Vis hele sitatet...
Det hadde ikkje samanheng med ymse andre faktorer som at dei mangla fast bopæl da?
Såvidt jeg vet er det ikke krav til å være kredittverdig for å få nettbank. Da jeg slet med økonomien byttet jeg blant annet bank for å spare alle plasser det var mulig. Da jeg byttet bank fikk jeg også nytt visa kort som var et ordinært visa kort og naturligvis nettbank, selv om banken helt sikkert tok kredittsjekk. Men jeg fikk ikke bredbånd i eget navn eller mobil abonnement i eget navn. Så nettbank tror jeg alle får, utlendinger trenger vel kanskje D nummer men tror alle nordmenn kan få nettbank, for jeg kjenner folk som fortsatt er i gjeldsfella og som bruker nettbank, vipps osv.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg snakket med en fyr som er ca 35 år i fylla og han vil ikke betale regninger på nettbanken, noe jeg ikke forstår! Han forklarte hvorfor, men var for full til å huske.

Hvorfor velger fortsatt noen få folk som er 30-50 ish år å betale regninger i banken, kontofon, brevgiro og flere andre måter? Det er mer tungvint og de taper en del penger på gebyr, når man kan gjør det gratis på nettbanken. Snakker ikke om eldre folk her som ikke behersker nettbanken. Det er forståelig.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å se lenger enn til tanker om sosiale kredittsystemer, cashløse samfunn, og andre former for digital fascisme og autoritarianisme for å forstå hvorfor noe digitalt og lettvint ikke nødvendigvis er bedre enn noe analogt som er mindre lettvint.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Paranoid tankegang er en klassiker som går igjen, har møtt mange som nekter å bruke sånne ting pga tidligere opplevelser i sitt hjemland med myndighetene for eksempel. Da er "tryggheten" man føler av å gjøre ting litt ekstra tungvindt verdt pengene.
Vis hele sitatet...
Nemlig. Vil ikke si "paranoid" er det riktige ordet her, siden digitale penger er en enveiskjøring til myndigheter som tramper på ansiktet ditt med støvlene sine; folk liker å tro at det selvfølgelig ikke er slik her i Norge, for her bor jo vi, men alt tyder på at det bare blir mer og mer korrupt jo flere slike systemer som innføres og blir tatt i bruk.
Sist endret av pnoumenon; 28. juli 2021 kl. 22:39. Grunn: inkludere enda et innlegg