Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3332
Hei
Har en jobb der jeg ligger på ca 400k i året, tabelltrekk på skatten.
Nå i mai fikk jeg en bonus på 78.000 der hvor 26.000 gikk i skatt (34%).

Hvordan påvirker den bonusen meg neste år? Burde jeg trekke ekstra skatt i år så jeg ikke får smell? Skjønner ikke
Sist endret av Yabaho; 18. juni 2021 kl. 00:19.
Bonus regnes som arbeidsinntekt etter skattelovens hovedregel. Bonusen skal beskattes det året den utbetales til deg, det vil si i år. Angående neste år tror jeg nok ikke bonusen vil gi deg skattesmell, da du inntektsmessig ligger midt mellom trinn 2 og 3 i trinnskatteskalaen, og skattetrekket (og prosenten) ser ut til å være korrekt.
Trådstarter
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Bonus regnes som arbeidsinntekt etter skattelovens hovedregel. Bonusen skal beskattes det året den utbetales til deg, det vil si i år. Angående neste år tror jeg nok ikke bonusen vil gi deg skattesmell, da du inntektsmessig ligger midt mellom trinn 2 og 3 i trinnskatteskalaen, og skattetrekket (og prosenten) ser ut til å være korrekt.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt utfyllende svar KP!
Se også på skattekortet ditt, hvor mye du tror du tjener. Hvis du har tjent lca 20-30.000 over det kan det hende du får mindre tilbake på skatten evt liten baksmell.

Hos meg så kommer alle bonuser som etterskudd og de er det rett i underkant av 50% men usikker på skatteprosent på hvis de er oppført som bonus