Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1970
Jeg har en lettmotorsykkel men denne er laget for street kjøring (spesifik Yamaha Mt 125)

Har egentlig mest lyst på en supermoto men det koster litt for mye for øyeblikket. Leiter etter en billig morsom leke som jeg kan ta wheelies på uten å være redd for at det skal bli dyrt å tryne. Noen som har pitbikes her inne?

Funker de bra til formålet? Hvilke er best? Pris?
Kjøp deg ein dax, og bytt til 125/190cc så har du billig og grei sykkel til wheelies
Gå for en full crosser! Får greie crossere for en 10k!
Muligens jeg holder meg til lettsykkern nå. Får hele kjøpe en orntelig supermoto om 2 år.

Hva tenker dere om Husqvarna 701 sp? Er det idiotisk å hå fra lett til en 690cc?
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Hva tenker dere om Husqvarna 701 sp? Er det idiotisk å hå fra lett til en 690cc?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk fra en VW Touran til 701 Vitpilen , så ikke dumt det Den er ihvertfall ekstremt holdbar, RASK og utrolig god selv på langturer (hadde 12000km i sommer). Vel verdt pengene.
Så lenge du lærer deg å kjenne sykkelen godt før du gir bånn gass, så bør det gå bra. Er 701 samme som 690'n til KTM? I så fall må du være forsiktig med å dra på bakhjulet, tanken er montert bak setet, under bakskjermen, og tar lett fyr om du drar rundt. Gå geller for en 500 om du skal drive med stunts.
Pitbikes er morsomme de, og funker bra til å leke seg med wheelies etc. Men skal du ha noe med skikkelig kvalitet så er de relativt kostbare.
Ville heller kjøpt meg en rimelig crosser type 85/125/250 2 takter hvis du har en plass du kan kjøre, de bråker en del så du bør ha et område litt bort fra folk. Ellers blir man fort anmeldt, snakker av erfaring..

Hvis du vil ha en sykkel i "pitbike størrelse", så kan du prøve å få tak i en 65cc totakter. Disse går utrolig bra, å wheelies osv er null problem med en slik en. Det er en helt annen akselerasjon i en slik en i forhold til den du har på veien nå.
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Så lenge du lærer deg å kjenne sykkelen godt før du gir bånn gass, så bør det gå bra. Er 701 samme som 690'n til KTM? I så fall må du være forsiktig med å dra på bakhjulet, tanken er montert bak setet, under bakskjermen, og tar lett fyr om du drar rundt. Gå geller for en 500 om du skal drive med stunts.
Vis hele sitatet...
690 og 701 er basically samme sykkel. Litt små forskjeller men nå som ktm har tatt over Husqvarna så er det jo mye av samme delene. Motorn er prikk lik, litt forskjell på sete og sånt.

Det som er så sykt nice med 701 er at den funker fett for daglig bruk også kan den også kjøre litt på bak hjulet, hvis dette er ønskelig.

Ang bensin tanken. Det å ha den bak hjelper en god del med wheelies. Snakka med en fyr som eier en 701 han sa at hvis du tryner så er det ikke værre en å tråkke litt over flammen.

Kommer til å trenger en sykkel som kan være grei å kjøre fram og tilbake til skole, lite styr med maintence, gjerne litt kraft, og hadde jo vært morro om den kunne kjørt på bakhjulet (ikke noe sjuke greier i trefikken eller skraping av skilt altså). Føler at 701 er perfekt for dette.

To ting jeg ikke er sånn kjempe fan av med husky 701 da. Det firkanta lyset forann (lett å bytte) og at sete er så flatt (også lett å bytte).
500 gjør jobben like godt, jo. Tråkke flammene? Det avhenger vel av hastigheten du kjører i, men har du lite bensin i tanken så kan jo tanken sprenge/spre flammer av dampen. Jeg kjenner mange som heller går for 500. 125-700cc er et stort hopp.
Sitat av Mekkem Vis innlegg
500 gjør jobben like godt, jo. Tråkke flammene? Det avhenger vel av hastigheten du kjører i, men har du lite bensin i tanken så kan jo tanken sprenge/spre flammer av dampen. Jeg kjenner mange som heller går for 500. 125-700cc er et stort hopp.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at 500cc motoren ikke er kraftig nok. Men exc er en dirt bike med en dirt bike motor som er laget for ja, offroad. Det blir jo naturlig enda mer styr med å holde sykkelen vedlike. Der har jo 690 og 701 fordelen at begge er street motorer. Skal ikke kjøre noe offroad. Ja 701 er 30kg tyngre men, du betaler 30kg for å kun passe på olja og bensin. De 30kg har egentlig ikke veldig mye å si da jeg ikke skal drive med ekstrem stunt og sykkelen har en kraftigere motor.

Angående det med bensin tanken og flammer. Det er nok sant som du sier. Bare å kjøre forsiktig å ikke tippe bak i høy fart. Så var heller ikke planen å kjøre i høy fart på bak hjulet heller.

En ting till som jeg har hørt er at mange av de folka som selger converta exc sykkler vet ofte ikke hva de driver med. Og jeg er ikke sånn veldig god til å skru heller. Så kunne nok ikke converta sykkelen selv.

Om jeg skulle kjørt kunn for stunt og litt fram og tilbake hadde exc vært helt perfekt. Men jeg vil ha feelingen av en supermoto, trenger ikke at det er «ordentlig» supermoto.
Du snakker først om «billig lekesykkel» og så hopper du over på Husky 701? �� For all del, 701’en er knallgod, men ikke akkurat billig.
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Sier ikke at 500cc motoren ikke er kraftig nok. Men exc er en dirt bike med en dirt bike motor som er laget for ja, offroad. Det blir jo naturlig enda mer styr med å holde sykkelen vedlike. Der har jo 690 og 701 fordelen at begge er street motorer. Skal ikke kjøre noe offroad. Ja 701 er 30kg tyngre men, du betaler 30kg for å kun passe på olja og bensin. De 30kg har egentlig ikke veldig mye å si da jeg ikke skal drive med ekstrem stunt og sykkelen har en kraftigere motor.

Angående det med bensin tanken og flammer. Det er nok sant som du sier. Bare å kjøre forsiktig å ikke tippe bak i høy fart. Så var heller ikke planen å kjøre i høy fart på bak hjulet heller.

En ting till som jeg har hørt er at mange av de folka som selger converta exc sykkler vet ofte ikke hva de driver med. Og jeg er ikke sånn veldig god til å skru heller. Så kunne nok ikke converta sykkelen selv.

Om jeg skulle kjørt kunn for stunt og litt fram og tilbake hadde exc vært helt perfekt. Men jeg vil ha feelingen av en supermoto, trenger ikke at det er «ordentlig» supermoto.
Vis hele sitatet...
Det eneste man trenger på en exc er nye felger, adapter til bremsekaliper foran, ny større skive foran og helst ett nytt sett med drev og kjede... klarer man ikke å få til det selv, så er ikke akkurat det faremomentet, da den «daglige» servicen er litt mer komplisert.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Det eneste man trenger på en exc er nye felger, adapter til bremsekaliper foran, ny større skive foran og helst ett nytt sett med drev og kjede... klarer man ikke å få til det selv, så er ikke akkurat det faremomentet, da den «daglige» servicen er litt mer komplisert.
Vis hele sitatet...
Oja min feil. Men ja som du sier mere styr med å holde orden.
For små stunting og wheelies er jo honda msx bra.. Spørs jo litt hva du veier men de fleste får den greit på bakhjulet. Det som er greit med de er at de er små og litt lettere å korrigere feil på enn en høy sykkel i begynnelsen. Evt smell et big bore kit på den om den ikke er futt nok i.

De blir kalt honda grom i usa, motobroo på yotube har mange rideouts på disse syklene og mye stuntevideoer om de.

Om du vil ha noe litt mer hissig gå for en 2 takter 250/400 men det er mer vedlikedhold.

Evt en 4 takter fra 400-600 ish.

Drz 400 er og en god stuntesykkel, men den er relativt dau og du må modde den litt for å få litt mer utav den. De er også ofte godt slitt så følg godt med når du ser på de.

Husqvarna sm 510r er nice og er du heldig får du de til en grei pris og.

Husk å kjøpe _SKIKKELIG_ beskyttelsesutstyr. Ikke noe biltema crap, nakkebeskyttelse , en god hjelm, full dress, hansker og sko er et minimum spør du meg.
Sist endret av Incogn1to; 15. oktober 2020 kl. 01:37. Grunn: leif
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Sier ikke at 500cc motoren ikke er kraftig nok. Men exc er en dirt bike med en dirt bike motor som er laget for ja, offroad. Det blir jo naturlig enda mer styr med å holde sykkelen vedlike. Der har jo 690 og 701 fordelen at begge er street motorer. Skal ikke kjøre noe offroad. Ja 701 er 30kg tyngre men, du betaler 30kg for å kun passe på olja og bensin. De 30kg har egentlig ikke veldig mye å si da jeg ikke skal drive med ekstrem stunt og sykkelen har en kraftigere motor.

Angående det med bensin tanken og flammer. Det er nok sant som du sier. Bare å kjøre forsiktig å ikke tippe bak i høy fart. Så var heller ikke planen å kjøre i høy fart på bak hjulet heller.

En ting till som jeg har hørt er at mange av de folka som selger converta exc sykkler vet ofte ikke hva de driver med. Og jeg er ikke sånn veldig god til å skru heller. Så kunne nok ikke converta sykkelen selv.

Om jeg skulle kjørt kunn for stunt og litt fram og tilbake hadde exc vært helt perfekt. Men jeg vil ha feelingen av en supermoto, trenger ikke at det er «ordentlig» supermoto.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor eller hvem som har fortalt deg disse tingene, men kan si med en gang at den/de har ikke peiling i det hele tatt.

Dersom det er feelingen av en skikkelig supermoto du vil ha så er det uten tvil noe i 450/500 segmentet du bør gå for, f.eks KTM Exc, Husqvarna smr etc.
Et annet alternativ er 2 taktere, f.eks 250/360 EXC.

690/700 er mye snillere motorer, og du kan enkelt si det slik at disse er mer designet for veibruk en hva de med litt mindre CC er, dette er også grunnen til at disse har mye lengre intervall på vedlikehold.

Mange EXC'er får du levert med SM hjul originalt fra forhandler, da med rette bremser, dreving osv, så at det er mye styr å "converte" disse er bare tull. Vedlikeholdet er heller ikke så gærent dersom du har en viss basiskunnskap når det gjelder motorsykler. Det viktigste er jevnlige oljeskift, typisk intervall på disse er 10-15timer, filter kan du skifte annenhver gang. Ventiljustering etc bør også tas etter faste intervall men dette er fullt overkommelig.

690/700 er kjempesykler det, og det er uten tvil disse som er mest egnet for vanlig vei kjøring (f. eks pendling, turkjøring osv), men skal du ha det råeste innen dette segmentet så er 500/520/530 det rette å gå for. (evt totakter)