Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7664
En flaske med 12,5 cl sykkelolje koster 50kr hos clas ohlson.. en flaske med den billigste typen 1 liter raps- eller olivenolje i vanlig butikk koster ca 15kr. Hva er den store forskjellen på sånne oljer?

Hjalp en kamerat med å snekre litt i et hus for ikke lenge siden, og han måtte ha olje til saga si - han hadde ikke noe annet enn olivenolje, og det funka veldig bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det funker relativt dårleg, ettersom den er biologisk nedbrytbar, og råtner. Bruk mineralolje, som er langt meir stabil over tid. I ei kjedesak er oljen forbruksvare, samanlikna med i ein sykkel.
Matolje har en tendens til å hardne seg over tid og når det blir utsatt for friksjon. Det tiltrekker seg dyr og insekter, og etterhvert mye møkk og dritt. Mineralsk olje beholder viskositeten langt bedre enn vegetabilske oljer, og har null næringsverdi.
Jeg vet ingenting om raps- eller olivenolje, men i vinter rengjorde jeg kjedet på sykkelen før jeg smurte det med flytende melange og jeg har ikke hatt behov for å smøre det ennå.
Oro
Arne_J
Trådstarter
Den samme oljen fra clas ohlson skryter de av er biologisk nedbrytbar .. så det er altså et minus.

Vel vel, vi får se hva jeg prøver.
Har også brukt olivenolje til å smøre dører og stavmikseren min. Mitt inntrykk er at det kanskje ikke varer like lenge, men jeg har aldri hatt noen problemer med det (holder et par mnd+).
I nøden spiser fanden fluer.
Går helt greit, blir ikke så bra og long-lasting som sykkelolje.
Har brukt den billige rapsoljen man får kjøpt på Kiwi ihvertfall i 3 sesonger nå,om ikke 4,husker ikke nøyaktig. Den fungerer helt utmerket. Bare til å bruke den.

Jeg sykler forresten mye,veldig mye.
Sist endret av crazyFox; 9. mai 2015 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oro
Arne_J
Trådstarter
Det virker som den virker bra ja, kjøpte rapsolje ^^ 13kr literen. Nå blir det Bergen - Oslo neste.
Kjemisk sett er det stor forskjell på matolje og smøreolje...

Smøreolje består av lange hydrokarbonkjeder på 20 til 50 karbonatomer i hvert molekyl ( altså fra C20H42 til
C50H102) og diverse andre tilsetninger (bl.a. for å minske slitasje og korrosjon mest mulig).

C20H42: .

C50H102:



Mens matoljer består av alkoholen glyserol, som har reagert med 3 fettsyrer til en ester. Olivenolje sine fettsyrer består av 55-80 % oljesyre og litt palmitinolje og andre fettsyrer også. Der fettsyrene kan angripe metallet, derfor er den slags fett/olje ikke anbefalt som smøre- og rustbeskyttelsesmiddel. I mitt eksempel har jeg brukt 3 stk oljesyre reagert med glyserol til glyseroltrioliat:


Som dere ser, det er en ganske stor forskjell. Og det stemmer det mentalmelt sa, at matoljer størkner med tid. Dette er ofte på grunn av at dobbeltbindinger blir fylt opp med hydrogen (oljen blir mere mettet og hardere), sammen med enkelte andre oksydasjonsprosesser. Og det blir seige kaker (je jeg har prøvd matolje i en hårklipper, noe som ikke var lurt).
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. mai 2015 kl. 15:40. Grunn: En liten linjeskift
Oro
Arne_J
Trådstarter
Hm, det var jo en grundig forklaring! Artig - takk for det! Skal bruke opp flaska med rapsolje først, så får vi se hvordan det går med kjedet over tid...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mens matoljer består av alkoholen glyserol, som har reagert med 3 fettsyrer til en ester. Olivenolje sine fettsyrer består av 55-80 % oljesyre og litt palmitinolje og andre fettsyrer også.
Vis hele sitatet...
Det skal selvsagt være palmitinsyre. Kan ellers nevne at palmitinsyre er hovedfettsyra i den omdiskuterte palmeoljen.

En annen morsom faktating er, at oljesyre har formelen C17H33COOH (da har den 1 dobbeltbinding) og et smeltepunkt på 13 oC, mens stearinsyre C17H35COOH har et smeltepunkt på 69,3 oC. Det eneste som skiller disse to er oljesyre har 1 dobbeltbinding og 2 hydrogenatomer mindre enn stearinsyre, som ikke har dobbeltbinding (mettet) annet en i det ene oksygenatomet i karboksylgruppen, som alle organiske syrer (karboksylsyrer) har.
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. mai 2015 kl. 03:05.
Jeg forstår ønsket etter å finne noe til en litt billigere pris enn 400 per liter, men istedenfor nedover i kvalitet til matoljer tror jeg heller jeg ville gått oppover til ting som var beregnet på motor. Girolje, kjede- eller akselfett til MC eller båt? Og ikke handlet på Clas Olson, men heller på Biltema (Begge selger overprisede kinesiske kopier som de har stappet logoen sin på, men på vagt forskjellige områder. Ikke gå på Clas for motor-dingser, ikke kjøp IT/El-dingser fra Biltema).
Sist endret av meitemark; 10. mai 2015 kl. 04:17.