Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1765
la oss nå si "noen" har et utstyr som sender på vanlig FM bånd, og noen i den andre enden skal høre dette svake signalet. Er det noen reiseradioer som har bedre signaloppfanging enn andre?
hvordan kan man se dette på radioen man kjøper?


please stay on topic og ikke diskuter moralen i dette :-)
vurdert ekstern antenne?
Moren til en gammel venn hadde en eller annen gammel radio som fikk inn "flyradioen", vi brukte å sitte å høre på når flyene kom inn for landing.. men dem sender vel ikke på fm vel.. men var også kun en plass i huset den tok det inn.. var ikke så aalt for klart heller, men hørte hva som ble sagt..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva er det egentlig du skal avlytte? Du må ha tilatelse for å sende på FM-båndet i Norge. Dessuten kan jeg ikke se at det skal være gærnt å lytte på noe som sendes på FM-båndet, da dette blir "åpent" for alle..
Som sagt er jo antennen ganske vesentlig for å plukke opp et signal.
drQ
Egendefinert
Spørsmålet til trådstarter er vel egentlig hvilken FM-radio på markedet som har den beste følsomheten/evnen til å ta inn signaler. Det skal ikke jeg si noe om, men pris kan vel fort si noe om kvalitet.

Og forøvrig er jo antennen alfa og omega. Selv med verdens beste radio er det ikke sikkert du får inn noe uten en skikkelig antenne.

For å være helt ærlig og gi et lite tips til trådstarter; det virker som du er inne på noe her der du ikke kan noe særlig. Foreslår du lærer litt mer om emnet før du begynner å rote med saker og ting.
Trådstarter
21 4
ja riktig, jeg kan ikke dette tema særlig så jeg spør for å lære litt mer.
Antenne er viktig sies det... Tror jeg kjøper en vanlig reiseradio på elkjøp til 199kr og bytter antennen.

Hva som skal avlyttes? tja, noen MP3 spillere har FM sender plugg-in. Kanskje disse ikke er lovlig solgt i Norge men de selges flere plasser. Dette er tross alt et "Undergrunn" forum :-)

Sitat av drQ
Spørsmålet til trådstarter er vel egentlig hvilken FM-radio på markedet som har den beste følsomheten/evnen til å ta inn signaler. Det skal ikke jeg si noe om, men pris kan vel fort si noe om kvalitet.

Og forøvrig er jo antennen alfa og omega. Selv med verdens beste radio er det ikke sikkert du får inn noe uten en skikkelig antenne.

For å være helt ærlig og gi et lite tips til trådstarter; det virker som du er inne på noe her der du ikke kan noe særlig. Foreslår du lærer litt mer om emnet før du begynner å rote med saker og ting.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
FM-radio med analog søkning (i.e snu på en bryter for å søke, ikkje trykke på en knapp...) er nok det beste, kombinert med parabol for rett frekvens.
Sitat av slashdot
FM-radio med analog søkning (i.e snu på en bryter for å søke, ikkje trykke på en knapp...) er nok det beste, kombinert med parabol for rett frekvens.
Vis hele sitatet...
En bra nyere radio vil være mer nøyaktig, og lettere å stille inn på riktig frekvens. Da har man ofte en bedre signalforsterker også, enn de man finner i eldre analoge radioer.
Og parabol er neppe nødvendig, men en eller annen form for retningsbestemt antenne er absolut å anbefale. Disse kan lages på mange måter, det er bare å søke.
Trådstarter
21 4
Elkjøp har en "RADIONETTE RNR900" med digital kanalsøk, men jeg ser ikke på nettet hvilken antenne denne har...
"RADIONETTE RNR700M" har analog kanalsøk og ukjent antenne.
"PHILIPS AE2160" har god antenne ser det ut til men plugg for øretelefoner er ukjent.


Jeg tar en tur innom Elkjøp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Digitalt kanalsøk er dårleg, ettersom du må ha relativt sterkt signal før den greier å låse på stasjonen. Enklare å finne svake signal med analog søking.
digital radio hopper også somregel over kanalen når det er støy på den.
med analog kan du høre selv om det er støy der.
hør på slashdot
Digitalt kanalsøk er ikke det samme som autosøk. Det er fullt mulig å enten taste inn frekvensen direkte, eller å tune seg inn på ønsket frekvens manuellt, selv med en digital styrt radio.
Godt å høre at ikke alle har like god greie på ting de diskuterer.
Nesten som "Vil du bli millionær" dette her. Folk stemmer og trykker på knappene sine, uten å vite hva de egentlig driver med!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av M&G
Digitalt kanalsøk er ikke det samme som autosøk. Det er fullt mulig å enten taste inn frekvensen direkte, eller å tune seg inn på ønsket frekvens manuellt, selv med en digital styrt radio.
Godt å høre at ikke alle har like god greie på ting de diskuterer.
Nesten som "Vil du bli millionær" dette her. Folk stemmer og trykker på knappene sine, uten å vite hva de egentlig driver med!
Vis hele sitatet...
Etter mi meining er det enklare å tune inn på en analog søker, fordi den er *fullstendig* analog, i.e trinnløs. Du kan tune på alle frekvenser. Digitale tunere har steg, og tillater somregel ikkje tuning på anna en kvar halve MHz, og det er *tregt* å trykke seg gjennom alle frekvenser. Å søke med en analog søkning er det å snu sakte inntil du finn eit signal, og deretter fisntille. Basert på erfaring er det mykje raskare enn med en digital tuner. Eg veit det går med en digital tuner, men svaret mitt var basert på at *eg* meiner det er raskare å nytte en analog tuner, og du får et bedre resultat. Og det står eg fortsatt fast på.
Jeg vil anbefale en gammel radio fra 70 tallet, gjerne en tanberg sølvsuper for eks.

har intrykk att det er meget gode motakkere i litt eldre radioer, nye litt billige er i alle fall ikke bra


Da jeg var ca 18-20år drev vi og sendte litt piratradio, morro det.
Et tips hvis du skal kjøpe en radio med analog tuning er å finne en med et Fine tuning ratt.
Da kan du stille ekstremt nøyaktig.
Anbefales.
(Tror ikke dette er så vanlig på nyere radioer, se som sagt litt på eldre radioer på loppemarkeder osv.)