Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7041
Viss en får innvilget 100% uføretrygd, vil en da få det samme som en får i avklaringspenger?
"Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. "
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon...f%C3%B8retrygd
Altså det samme som en får i avklaringspenger. Takk for svar og god helg
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Altså det samme som en får i avklaringspenger. Takk for svar og god helg
Vis hele sitatet...

Nei ikke helt.

Full ytelse av arbeidsavklaringspenger utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget ditt det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk. Du vil få det som gir den beste beregningen i din situasjon. Kilde:NAV

Så hvis du har tjent dårlig de siste 3 årene, men bra før det, vil jeg tro uføretrygd vil kunne bli litt høyere enn AAP, avhengig av hva slags inntekt du har hatt.
verd å merke seg at minstesats uføretrygd er høyere enn minstesats AAP. så om det ikke er et beregningsgrunnlag kommer dette inn bildet, enslige uføre får også litt mer enn gifte uføre.
Det er også verdt å nevne at det regnes fra årene FØR man begynte å motta ytelser fra nav. Så om man har gått 10 år hos NAV og vært på deltidsjobb og samtidig mottatt ytelser, så er den inntekten ikke regnet med.
Ung-uføre er jo minst 22 000+++ Før skatt...

Og man betaler jo skatt av AAP.

Så vanlig uføre bør da være en god del mer enn AAP.
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ung-uføre er jo minst 22 000+++ Før skatt...

Og man betaler jo skatt av AAP.

Så vanlig uføre bør da være en god del mer enn AAP.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke.
Jeg er ung ufør, med uføretidspunkt når jeg var 16 år.
Etter 7800 kr I skatt sitter jeg igjen med rett over 14 k netto.

Etter de blå har fjerna bostøtte til alle uføre omtrent, pluss fjerna foreldre tillegg for oss med barn, er det faktisk mer "lukrativt" økonomisk å holde seg på sosialen og få dekt husleie, strøm, pluss få et livsopphold som er høyere
Enn en enslig ufør sitter med.

Så Lei av å se at ung uføre blir fremstilt som noe økonomisk sjakktrekk å jobbe for.

Hold på aap sålenge du kan,
Da har du rett på hjelp til utdanning med mere.

Som ufør har man ikke det.
Ikke at det er lukrativt å være ufør men du ligger jo med akkurat det han sier, 22k - skatt.

Men aldri fortsatt selv dei som ønsker å bli uføretrygdet eller på andre vis leve av sosialstønader om en har mulighet til å være i jobb
Sitat av lyndah85 Vis innlegg
Dette stemmer ikke.
Jeg er ung ufør, med uføretidspunkt når jeg var 16 år.
Etter 7800 kr I skatt sitter jeg igjen med rett over 14 k netto.

Etter de blå har fjerna bostøtte til alle uføre omtrent, pluss fjerna foreldre tillegg for oss med barn, er det faktisk mer "lukrativt" økonomisk å holde seg på sosialen og få dekt husleie, strøm, pluss få et livsopphold som er høyere
Enn en enslig ufør sitter med.

Så Lei av å se at ung uføre blir fremstilt som noe økonomisk sjakktrekk å jobbe for.

Hold på aap sålenge du kan,
Da har du rett på hjelp til utdanning med mere.

Som ufør har man ikke det.
Vis hele sitatet...
Så da stemmer 22 000 ganske så bra? Det er jo ingen som regner netto inntekt, brutto er jo det en blir nødt å gå etter. Når det kommer til foreldre tillegg, noe jeg ikke helt hva er?, hvis dette er det samme som barne tillegg så er jo dette på ingen måte fjernet. Det er også vesentlig forskjell for meg å gå på sosialen kontra å få ung ufør + samt mulighet for 9000 kr i barnetillegg hver mnd hvis min samboer har lav inntekt.

Nei, en lever ikke i sus å dus slik enkelte skal frem til med ung ufør, men det er heller ikke så ille som enkelte andre skal ha det til igjen.
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
9000 I barnetillegg? Jeg hadde 3000 I barnetillegg, som gikk til bidrag med samme sum.
Det barnetillegget er falt bort, ergo går barne bidrag direkte fra grunnbeløpet.

Men med lang fartstid innafor div systemer vet jeg det er stor forskjell, både saksbehandlers kompetanse, dialog, restarbeids evne, tryne faktor etc etc spiller inn på hva folk får utbetalt.

Vet desverre om flere som bruker det å få barn som både inntektskilde og for å få krav på kommunal leilighet etc.

Uansett er det ikke noe som er mer provoserende for oss som faktisk er ufør å se hvor lett enkelte tar på det, hvor mye uvitenhet og myter det er der ute.
Sitat av lyndah85 Vis innlegg
Dette stemmer ikke.
Jeg er ung ufør, med uføretidspunkt når jeg var 16 år.
Etter 7800 kr I skatt sitter jeg igjen med rett over 14 k netto.

Etter de blå har fjerna bostøtte til alle uføre omtrent, pluss fjerna foreldre tillegg for oss med barn, er det faktisk mer "lukrativt" økonomisk å holde seg på sosialen og få dekt husleie, strøm, pluss få et livsopphold som er høyere
Enn en enslig ufør sitter med.

Så Lei av å se at ung uføre blir fremstilt som noe økonomisk sjakktrekk å jobbe for.

Hold på aap sålenge du kan,
Da har du rett på hjelp til utdanning med mere.

Som ufør har man ikke det.
Vis hele sitatet...
Er det så stor forskjell i skatt % ifra AAP til ufør? i 2017 hadde jeg 185k bruttolønn AAP, og betalte 16% skatt på det. mens du har 260k? men betaler over 33% skatt?

og om du sitter igjen med 14k kan du jo uansett søke skattefritak.
Sist endret av urinfare; 29. april 2018 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rart om h*n ikke får noe igjen 90 skatten med 33% og så lav inntekt.
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
Ja uføre ble skattlagt som en arbeids inntekt i 2016 (rett meg om det er feil år) men fra da gikk værtfall netto betraktelig ned, samtidig som husbanken går ut fra brutto når man søker om bostøtte.
Så de ga oss en falsk høy brutto, skattela oss som arbeids inntekt og tok fra oss supplerende bistand som feks bostøtte.

Jeg har søkt om skattefritak, men den ordningen er faset ut såvidt jeg har forstått?
Sitat av lyndah85 Vis innlegg
Ja uføre ble skattlagt som en arbeids inntekt i 2016 (rett meg om det er feil år) men fra da gikk værtfall netto betraktelig ned, samtidig som husbanken går ut fra brutto når man søker om bostøtte.
Så de ga oss en falsk høy brutto, skattela oss som arbeids inntekt og tok fra oss supplerende bistand som feks bostøtte.

Jeg har søkt om skattefritak, men den ordningen er faset ut såvidt jeg har forstått?
Vis hele sitatet...
Nei, den ordninger lever. Jeg søkte for 3 uker siden for 2016. fikk 31k på konto denne uken. Har også søkt for 2017.

Om du ikke har søkt for 2016 tror jeg siste frist er i dag https://www.skatteetaten.no/person/s.../5/12/?11808=0
Sitat av urinfare Vis innlegg
Nei, den ordninger lever. Jeg søkte for 3 uker siden for 2016. fikk 31k på konto denne uken. Har også søkt for 2017.

Om du ikke har søkt for 2016 tror jeg siste frist er i dag https://www.skatteetaten.no/person/s.../5/12/?11808=0
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan reglelverket gjelder om man har en samboer, blir da inntekten regnet utifra hva begge tjener eller går det på enkeltpersonen?
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
Sitat av urinfare Vis innlegg
Nei, den ordninger lever. Jeg søkte for 3 uker siden for 2016. fikk 31k på konto denne uken. Har også søkt for 2017.

Om du ikke har søkt for 2016 tror jeg siste frist er i dag https://www.skatteetaten.no/person/s.../5/12/?11808=0
Vis hele sitatet...

Tusen takk for tips, nettopp vært innom å sendt inn! Får vel tilbake skatt senere enn i juni da, men er vel verdt det om det blir en større sum.
Det vet jeg dessverre ikke, men om du følger linken, fører det til at om du svarer "ja" på at du har samboer. Endrer hva de spør du har utbetalt seg ifra 18k til 15k. Det kan ikke skade å søke

dvs. om du sier du ikke har samboer er neste spørsmål "tjener du mindre enn 18k" om du sier "ja" spør de "har du mindre enn 15k" utbetalt

PS. om du søker 2016, kan du ikke merke 1.5.12, men du må merke 1.5 og deretter skrive i info-feltet at det gjelder post 1.5.12
Sist endret av urinfare; 29. april 2018 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av lyndah85 Vis innlegg
Ja uføre ble skattlagt som en arbeids inntekt i 2016 (rett meg om det er feil år) men fra da gikk værtfall netto betraktelig ned, samtidig som husbanken går ut fra brutto når man søker om bostøtte.
Så de ga oss en falsk høy brutto, skattela oss som arbeids inntekt og tok fra oss supplerende bistand som feks bostøtte.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du prøve å holde deg til temaet? Du ble spurt om skattetrekket og ikke bostøtte og alt annet. Du skal ikke betale 33% skatt uansett hvor mye du vrir og vender på det. Du har aldri fått en falsk høy brutto. Du har det du har. At du har mindre totalt pga at du har mistet bostøtte er en annen sak. De gjorde de endringene for å spare inn selvfølgelig, som betyr mindre penger ut, mindre penger til deg og meg.

Jeg betaler under 25% skatt. 24200 kr brutto og da betaler jeg 5900 kr av dette i skatt. Dette er med barnetillegg for 3 barn. Men spørsmålet er hvorfor du betaler så mye i skatt? Jeg kan jo øke skattetrekket mitt til 40% å drive å klage over dette, men da er jo sannheten at jeg får inni granskauen mye igjen på skatten neste år. Samtidig vil jeg jo selvfølgelig få mindre utbetalt pr måned, men det er vel noe som sier seg selv? Betaler jeg 100% i skatt vil det si det samme som at jeg ikke mottar noe uføretrygd?

Høy brutto er jo forresten en stor fordel. Det gir deg mulighet til å få lån, hvor du betaler mindre i boutgifter kontra det å leie.

En kan drive å syte & klage til en blir grønn i trynet eller prise seg lykkelige for at vi har en såpass god ordning her i landet. Jeg velger siste alternativet.
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Viss en får innvilget 100% uføretrygd, vil en da få det samme som en får i avklaringspenger?
Vis hele sitatet...
Mange får mindre trygd enn AAP.
Hva mener du med det? AAP er beregnet ut fra sist inntekt, samme med ufør.

Tviler på at enkelte uføre får under 12.000 utbetalt pr. mnd? Minstesats AAP ligger rundt der.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Hva mener du med det? AAP er beregnet ut fra sist inntekt, samme med ufør.

Tviler på at enkelte uføre får under 12.000 utbetalt pr. mnd? Minstesats AAP ligger rundt der.
Vis hele sitatet...
Hvis en har hatt ganske høy inntekt året før en startet på AAP som gjør at en kun får regnet ut AAP stønad etter siste inntjeningsåret kan en komme dårligere ut med uføretrygd hvis en i årene i forkant har hatt lav inntekt i og med at uføretrygd regnes etter de 3 beste av de 5 siste årene.

Her kan en faktisk få ganske høy AAP stønad, men minstesatsen når det kommer til uføretrygd.