Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 11349
Aftenposten: ''Obama: Vi har bestemt oss for å gå til aksjon mot Syria''

Da er det bestemt, USA går til luftangrep mot Syria innen kort tid.
De ønsker å gjennomføre en kort aksjon mot strategiske mål, for å så trekke ut igjen. Ingen bakkestyrker skal visstnok bli tatt i bruk.

Noen som tror dette er over på kort tid som Libya, eller kan dette utvikle seg til en større konflikt?
Jeg tror den vil bli større. Hovedgrunnen kan du lese i denne kronikken: link

Jeg tror ikke på at Irans trusler er tomme ord. Heller ikke Hizbullahs trusler. I første omgang vil det gå kraftig ut over Israel, som vil svare kraftig på angrepene.
Sist endret av Proggy; 31. august 2013 kl. 20:25.
Jeg har ingen tro på at dette kommer til å hjelpe noen. Personlig syns jeg det hele virker litt mistenksomt da jeg føler Obama selv "la opp" til bruk av kjemiske våpen da han sa at det var den "røde linjen".
Det er vel egentlig ikke bestemt ettersom han skal ha avstemming i kongressen.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Proggy Vis innlegg
Jeg tror den vil bli større. Hovedgrunnen kan du lese i denne kronikken: link

Jeg tror ikke på at Irans trusler er tomme ord. Heller ikke Hizbullahs trusler. I første omgang vil det gå kraftig ut over Israel, som vil svare kraftig på angrepene.
Vis hele sitatet...
Takk for link.
Jeg leser vanligvis ikke VG, fordi jeg syns det er en søppelavis, men dette var interessant lesing.

Så og si alle av Syrias strategiske punkter ligger i vest mot middelhavet og innen rekkevidde fra USAs hangarskip, angrepet kan bli stort, men det vil vel aldri bli nødvendig med en klassisk invasjon med bakkestyrker?

Her er et interaktivt kart over strategiske mål i Syria.

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke bestemt ettersom han skal ha avstemming i kongressen.
Vis hele sitatet...
Presidenten kan egentlig starte en krig alene virker det som, hvis vi ser på dette utklippet fra Aftenposten:

''Han sier at han vil be om fullmakt fra Kongressen før et angrep, selv om han mener han har myndighet til å beordre et angrep uten de folkevalgtes samtykke.

Men presidenten tror at en støtte fra Kongressen vil styrke avgjørelsen.

- Til alle medlemmer av Kongressen, så vil jeg si at noen ting er viktigere enn øyeblikkets politikk. Det handler ikke om hvem som sitter på dette kontoret, men hvem vi er som et land, sier Barack Obama i talen.''
Sist endret av ZELDUR; 31. august 2013 kl. 20:41.
Dette blir vel en stor konflikt som alt annet av konflikter usa roter seg inn i dessverre.
Jeg tror ikke dette er noe de har bestemt seg for nå, men noe de har jobbet for i lang tid.

Archives.org has published the record of the controversial Daily Mail article pertaining to an alleged US sponsored intelligence operation to launch a chemical weapons attack on Syria and blame it on President Bashar al-Assad.
Vis hele sitatet...
Selv tror jeg ikke Assad er dum nok til å bruke kjemiske våpen. Alle vet jo at det internasjonale samfunnet vil bryte inn hvis så skjer, og da er det bare ett spørsmål om tid før han blir strippet for all makt og henrettet.

Les mer her.
Sist endret av caperno; 31. august 2013 kl. 20:48. Grunn: fiksa lenken
World War III

Jeg er forberedt.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Dett var dett.

See you on the other side people.
Sitat av bacardi Vis innlegg
World War III

Jeg er forberedt.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere selv som har samme tanken. Selv synes jeg det høres litt for voldsomt ut, med tanke på hvor "langt" diplomatien i verden har kommet. Men, hvem vet...?
Sist endret av PopeSweetJesus; 31. august 2013 kl. 20:54.
Noen verdens krig tror jeg ikke det vil bli. Men at det vil helt texas i midt-østen er garantert. Uten å dra inn alle konspirasjon teorier som har flommet over, så støtter jeg et angrep om det viser seg at Regjeringen står bak disse kjemiske angrepene. Bilder, videoer etc som har lekket ut er forferdelig å se på.

USA sin etterretning sier dem har bevis, så hvorfor skal dem ikke ta affere?
Sist endret av $pliffeN; 31. august 2013 kl. 21:06.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tror ikke dette er noe de har bestemt seg for nå, men noe de har jobbet for i lang tid.



Selv tror jeg ikke Assad er dum nok til å bruke kjemiske våpen. Alle vet jo at det internasjonale samfunnet vil bryte inn hvis så skjer, og da er det bare ett spørsmål om tid før han blir strippet for all makt og henrettet.

Les mer her.
Vis hele sitatet...
Disse epostene er forfalsket.
Kilde1
Kilde2

Jeg er ikke noe flink med Reddit, så du får scrolle ned til svaret med to gullstjerner, skrevet av kahirsch.
Sist endret av ZELDUR; 31. august 2013 kl. 21:05.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Disse epostene er forfalsket.
Kilde1
Kilde2

Jeg er ikke noe flink med Reddit, så du får scrolle ned til svaret med to gullstjerner, skrevet av kahirsch.
Vis hele sitatet...
Dette hadde jeg ikke fått med meg, og det er jo sikkert derfor Daily Mail i etterkant har slettet artikkelen. Takk for rettelsen.

Jeg ser fremdeles på det som lite trolig at angrepet ble beordret av Assad, men det blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Det ser ut til at situasjonen allerede er i ferd med å spiralere ut av kontroll, hva gjelder sabelrasling og retorikk.

Iran vows 'immediate destruction' of Israel if Syria attacked:
https://www.youtube.com/watch?v=aL3Xlydd17M
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Det ser ut til at situasjonen allerede er i ferd med å spiralere ut av kontroll, hva gjelder sabelrasling og retorikk.

Iran vows 'immediate destruction' of Israel if Syria attacked:
https://www.youtube.com/watch?v=aL3Xlydd17M
Vis hele sitatet...
Det er dette som kommer fram i VG kronikken som Proggy viste til også.

Toufic Al Hindi:
''- Det er ikke et spørsmål om å straffe Assad. Det er ikke et spørsmål om å fjerne Assad. Det er et spørsmål om strategiske interesser. Dette er et spørsmål om hvordan man skal konfrontere Iran i Midtøsten.''

I verste fall kan jo Iran ta i bruk sine kjernefysiske våpen, og da blir det virkelig en eskalering i konflikten.
Deres raketter kan nå mange i midtøsten.

http://www.heritage.org/~/media/Images/Reports/2011/02/B2517/b2517_map1_600px.ashx?w=600&h=737&as=1
Sist endret av ZELDUR; 31. august 2013 kl. 21:36.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
I verste fall kan jo Iran ta i bruk sine kjernefysiske våpen, og da blir det virkelig en eskalering i konflikten.
Vis hele sitatet...
Iran har ikke kjernefysiske våpen, men Israel har.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Jeg tror ikke på at Irans trusler er tomme ord. Heller ikke Hizbullahs trusler. I første omgang vil det gå kraftig ut over Israel, som vil svare kraftig på angrepene.
Vis hele sitatet...
Slik skarp ordbruk er virkelig ikke uvanlig fra Iran. At de faktisk realiserer truslene sine, har jeg egentlig liten tro på. Det ville isåfall føre til et massivt nederlag for Iran, der sannsynlig store deler av NATO også vil gripe inn.

At de "kamuflert" som terrorister angriper Israel, kan jo være mulig, men ikke at de som land går offisielt til krig mot Israel.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Slik skarp ordbruk er virkelig ikke uvanlig fra Iran. At de faktisk realiserer truslene sine, har jeg egentlig liten tro på.
Vis hele sitatet...
Det er mulig, men husk at Syria er siste skanse for Iran mht. USAs vei mot Teheran. De har ikke lenger så mye å tape.

Iran, not Syria, is the West's real target:
http://www.independent.co.uk/voices/...t-8789506.html
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Iran har ikke kjernefysiske våpen, men Israel har.
Vis hele sitatet...
Det er sant, jeg skrev før jeg tenkte ferdig...
De forsker på en mulighet for å utvikle kjernefysiske våpen.

Kartet viser ballistiske missiler, ikke kjernefysiske.
Shahab-3 er den med lengst rekkevidde.
Sist endret av ZELDUR; 31. august 2013 kl. 21:47.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Det er mulig, men husk at Syria er siste skanse for Iran mht. USAs vei mot Teheran. De har ikke lenger så mye å tape.
Vis hele sitatet...
De har vel egentlig ekstremt mye å tape hvis man tenker på konsekvensene det medfører for Iran. De vil bli slaktet. Det vil bli et helvete på jord for enhver Iransk borger.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er sant, jeg skrev før jeg tenkte ferdig...
De forsker på en mulighet for å utvikle kjernefysiske våpen.

Kartet viser ballistiske missiler, ikke kjernefysiske.
Shahab-3 er den med lengst rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Så vidt vi vet, forsker ikke Iran på kjernefysiske våpen, nei.

Despite saber-rattling from Jerusalem, Israeli officials now agree with the U.S. assessment that Tehran has not yet decided on the actual construction of a nuclear bomb, according to senior Israeli government and defense figures.

http://www.politico.com/news/stories/0312/74157.html
Om ikke annet vil det vel få en raskere slutt på krigen hvis USA går inn og bruker militær makt. Enhver som blander seg inn vil få slutt på det raskere.

Selv om krig selvsagt aldri er ønskelig. Men det er nærmest umulig å bruke diplomati når det er snakk om så sterke religiøse idèer bak handlingene. Jeg har stor tro på at USA har prøvd diplomati i mange år.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
De har vel egentlig ekstremt mye å tape hvis man tenker på konsekvensene det medfører for Iran. De vil bli slaktet. Det vil bli et helvete på jord for enhver Iransk borger.
Vis hele sitatet...
Ja, er enig i at de har mye å tape. Men poenget mitt er at Iran nå er i ferd med å bli skviset opp mot veggen. De vil på et tidspunkt uansett bli angrepet, ettersom beslutningen allerede er tatt i Washington. Iran er selvfølgelig klar over dette.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Ja, er enig i at de har mye å tape. Men poenget mitt er at Iran nå er i ferd med å bli skviset opp mot veggen. De vil på et tidspunkt uansett bli angrepet, ettersom beslutningen allerede er tatt i Washington. Iran er selvfølgelig klar over dette.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at de på et tidspunkt uansett vil bli angrepet?
Jeg skjønner ikke hva Assad-regimet skal tjene på å gasse folket, hvertfall nå som de har overtaket over opprørerne. Hva slags bevis har USA at det var regimet som stod bak gassingen?
Hvis USA går inn i denne konflikten med bakketropper og alt vil det sivile tapstallet bli mye høyere enn det den hadde gjort uten deres "hjelp".
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Så vidt vi vet, forsker ikke Iran på kjernefysiske våpen, nei.

Despite saber-rattling from Jerusalem, Israeli officials now agree with the U.S. assessment that Tehran has not yet decided on the actual construction of a nuclear bomb, according to senior Israeli government and defense figures.

http://www.politico.com/news/stories/0312/74157.html
Vis hele sitatet...
Iran and weapons of mass destruction

''In 2012, sixteen U.S. intelligence agencies, including the CIA, reported that Iran was pursuing research that could enable it to produce nuclear weapons, but was not attempting to do so.''

Sjangsen er der med andre ord, jeg tror ikke vi skal være skråsikre på at Iran ikke ønsker å produsere kjernefysiske våpen.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hva mener du med at de på et tidspunkt uansett vil bli angrepet?
Vis hele sitatet...

Jeg mener (som jeg skrev) at beslutningen om å angripe Iran allerede har blitt tatt i Washington for lenge siden.

Wesley Clark:
http://www.youtube.com/watch?v=r8FhZnFZ6TY
Hvis USA angriper syria som de sikkert kommer til og gjøre om ikke så lenge, så er jeg redd for at det kan bli nok en langvarig krig. Jeg vil gjerne tro på det USA sier om at det bare skal være et (strategiske mål, for å så trekke ut igjen). USA kan ikke si med sikkerhet at ting skal gå etter deres plan, mange land har vist støtte til assad regimet, for eksempel russland og kina, det kan tyde på at ting kan bli litt mer komplisert en det usa gir uttrykk for. Når usa er ferdig med angrepene på assad regimet hvem skal da overta makta i landet? syria har ingen regjering bortsett fra assad selv. jeg er nok redd for at hele syria situasjonen kan gå fra vondt til verre.
USA kommer aldri til å angripe Iran. Iran kommer sannsynligvis ikke til angripe Israel.

Grunnene er rimelig åpenbare for alle som gidder å tenke etter litt:
1. Iran er et stort, rimelig rikt land med en moderne arme.. såpass at en landinvasjon er nesten utelukket. Iran er en regional makt, ikke et lite pissland.
2. Iran har et stort antall missiler, et brukbart flyvåpen og en brukbar flåte. Begge de to sistnevnte kommer til å bli ødelagt, men ikke øyeblikkelig.
3. Israel er innen rekkevidde av Irak, men det er også de arabiske oljefeltene som forsyner store deler av verdensøkonomien med olje. Iran kan paralysere majoriteten av oljeproduksjon i verden rimelig enkelt uten å sende en mann utenfor grensene sine. Selv om de ikke skulle ønske å ta ut oljefeltene kunne de enkelt klarte å paralysere skipstafikken. Virkningene dette ville ha på verdensøkonomien er ikke spesielt små.

På samme måte som vi er avhengig av midt-østen er Iran smertelig klar over at de er dønn avhengige av vesten som marked, men samtidig vet de at vesten klarer å gjøre hva enn som er nødvendig om vi tvinges til det. Iran har gang på gang de siste 30 årene vist irrasjonell retorikk, men rasjonelt handlingsmønster. Videre vet dem også at Israel etter all sannsynlighet er villige til å bruke atomvåpen om de tvinges til det, samtidig som Israel i denne konflikten har holdt seg strengt nøytrale for å ikke provosere. At Iran skal involvere seg aktivt i denne krigen er særdeles tvilsomt. De har ikke noe mer lyst på storkrig enn vi har.

Når det gjelder atomvåpen og Iran er det tvilsomt, men mulig at de har tilgang. Iran har en lang tradisjon med å skryte på seg våpen, men de har også flere sentrifuger som muligens kan ha produsert nok høyanriket Uran. De har iallefall aldri noensinne prøvesprengt noe, så hva enn våpen de har er utestede og det er begrenset hvor mange de har.


Forøvrig, som en kuriositet: Når jeg backpacket Iran for 7-8 år siden endte jeg opp ved siden av en kjernefysiker på bussen, han jobbet på atomreaktoren i Bushr, og han var skikkelig hyggelig. Vi prata mesteparten av de 6 timene bussturen varte
Sist endret av DumDiDum; 31. august 2013 kl. 22:45.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
USA kommer aldri til å angripe Iran. Iran kommer sannsynligvis ikke til angripe Israel.
Vis hele sitatet...
Hvis vi snakker om et direkte frontalt angrep uten forutgående begivenheter, kan du vel ha rett. USA forsøker, ett skritt av gangen, å omringe Iran, slik at landet ikke lenger har andre alternativer enn å bøye hodet og gi tøylene over til Obama, eller på et tidspunkt lange ut som en persisk løve. Hvis det siste alternativet virker utenkelig for deg, vil jeg minne om at begivenheter som den vi er vitne til nå sjelden utfolder seg etter et rasjonelt, forutsigelig mønster. Under trussel om krig, tar andre primale områder i menneskehjernen over tøylene, og alt kan skje.

The statesman who yields to war fever must realize that once the signal is given, he is no longer the master of policy but the slave of unforeseeable and uncontrollable events. - Sir Winston Churchill (1874 - 1965)

USA er uansett ute etter å ta Iran - face on eller ei - som Robert Fisk og mange andre reportere har sagt i lang tid.

They are intended to strike at the Islamic republic now that it has a new and vibrant president – as opposed to the crackpot Mahmoud Ahmadinejad – and when it just might be a little more stable. Iran is Israel’s enemy. Iran is therefore, naturally, America’s enemy. So fire the missiles at Iran’s only Arab ally.

http://www.independent.co.uk/voices/...t-8789506.html

Faktisk er Iran allerede under angrep, og har vært det lenge i form av tunge sanksjoner som forårsaker massiv lidelse i det iranske samfunnet.

http://www.theguardian.com/commentis...ions-suffering

På et tidspunkt vil lasset velte, og regionen dras inn i en storkrig. Det tidspunktet kan være nå. Man kan hevde at sanksjoner, desimering av Irans allierte, og en generell hyper-aggressiv atferd, ikke konstituerer et "angrep", men utfallet blir gjerne det samme.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Jeg mener (som jeg skrev) at beslutningen om å angripe Iran allerede har blitt tatt i Washington for lenge siden.

Wesley Clark:
http://www.youtube.com/watch?v=r8FhZnFZ6TY
Vis hele sitatet...
Selv om det er interessant det han sier, så er det virkelig ikke godt nok grunnlag for å si at Washington har allerede bestemt seg for å angripe Iran. I tillegg er det her snakk om Bush-administrasjonen.
Er så typisk freak dette her, all den synsingen rundt alt og alle. La oss forholde oss til det som er sagt. Jeg så senest nyhetene på NRK kl. 23.00. Der Obama kun nevnte et angrep bestående uten bakkestyrker. Når det kommer er det ingen som vet, men at det kommer er sikkert.

Hva Iran har sagt blir for meg bare trusler uten troverdighet. De er allerede under sterke sanksjoner fra den vestlige verden. Og et militært angrep på Israel vil bety selvmord. Israel er medlem av FN og Nato. Om Iran prøver å provosere fram et angrep, eller faktisk ty til det dem snakker om, vil de bli knust.
Sist endret av $pliffeN; 31. august 2013 kl. 23:49.
Det ser ut til at Obama nå ønsker godkjenning fra Kongressen om et Syria-angrep. Det er i det minste en utsettelse.

US attack on Syria delayed after surprise U-turn from Obama:
http://www.theguardian.com/world/201...obama-congress
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Det ser ut til at Obama nå ønsker godkjenning fra Kongressen om et Syria-angrep. Det er i det minste en utsettelse.

US attack on Syria delayed after surprise U-turn from Obama:
http://www.theguardian.com/world/201...obama-congress
Vis hele sitatet...
Stemmer. Et angrep vil tidligst kunne komme 9.september, da kongressen samles etter sommerferien.
Er litt forvirrende, men siste er vel at Oabama venter på godkjenning i kongressen. Etter det jeg har skjønt så har han ingen planer om å angripe uten kongressens godkjenning.

Hvis det kommer til et angrep tror jeg det blir avfyrt noen kryssermissiler. Noe av Assads fabrikker, forskningssenter og infrastruktur blir ødelagt, men det er alt.

Jeg tror ikke noe på en større konflikt. Iran vet at de spiller et ekstremt farlig spill om de velger å angripe Israel. Samme med Russland.

Det er rett og slett ikke verd det bare for å vise muskler. Putin er ikke en dumskalle. Han ofrer ikke seg selv bare for å tøffe seg.

USAs angrep blir neppe noe mer enn en symbolsk handling. En måte for Obama å vise at Assad gikk over den røde streken.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis det kommer til et angrep tror jeg det blir avfyrt noen kryssermissiler. Noe av Assads fabrikker, forskningssenter og infrastruktur blir ødelagt, men det er alt.

Jeg tror ikke noe på en større konflikt. Iran vet at de spiller et ekstremt farlig spill om de velger å angripe Israel. Samme med Russland.

Det er rett og slett ikke verd det bare for å vise muskler. Putin er ikke en dumskalle. Han ofrer ikke seg selv bare for å tøffe seg.

USAs angrep blir neppe noe mer enn en symbolsk handling. En måte for Obama å vise at Assad gikk over den røde streken.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet med tankegangen din er at den ikke tar høyde for den gradvise og utrettelige destabilisering av regionen slike kryssermissil-angrep forårsaker. Ta f.eks. Libya, som NATO så generøst bombet (av humanitære årsaker, naturligvis ) for et par år siden. Hvordan er tilstanden i dagens Libya? Fullstendig kaotosk, lovløs og fragmentert, med ulike islamistiske grupperinger - mange av dem tilknyttet Al-Qaida - kjempende mot hverandre, og med infrastrukturen i ruiner.

Med destabilisering følger økt rekruttering, innflytelse og kontroll til ytterligående grupperinger, nettopp de gruppene USA og vesten hevder de forsøker å bekjempe i "krigen mot terror". At denne "terrorkrigen" ikke ligger særlig høyt på USA og NATOs prioriteringsliste, er derfor innlysende, ettersom destabiliseringen av de sønderbombede nasjonene er forutsigelig. F.eks. er de fleste såkalte "rebellene" i Syria slett ikke syrere, men CIA-finansierte islamistiske ekstremister, mange av dem Al-Qaida-tilknyttede.

Mantraet om at "det jo sikkert går bra" hvis vi bare lemper enda noen flere bomber inn i enda et Midtøsten-land, er ikke annet enn ren glad-optimisme, nyttig til bruk for å roe ned nervene, men har ingen rot i virkeligheten.

Det er av og til på sin plass å protestere mot alarmisme, men et av de store problemene i den vestlige verden, og kanskje spesielt det rike skandinavia, er at vi i vår boble tror alt ordner seg for oss uanfektet hva som skjer. Dette er en type idioti som ikke engang lenger er i stand til å se rasjonelt når det gjelder egne interesser og overlevelse. En storkrig i Midtøsten vil i beste fall destabilisere det meste av kloden, i verste føre til kjernefysisk krig.

I tillegg til disse poengene, bør man også huske det jeg nevnte i innlegget over, nemlig at vi kan snakke om rasjonelle aktører på begge sider av en konflikt, opp til et visst punkt. De fleste er enige om at både Russland, USA og Irans ledere er "rasjonelle" i betydningen at de praktiserer realpolitikk, altså at det til en viss grad er mulig å forutse deres handlinger ut i fra rene makt- og interesse-prinsipper, slik det alltid er med stater. Men når en region er tilstrekkelig destabilisert, og dritten etter mange års bombing omsider treffer vifta, med store masser av mennesker som har fått livene sine og landet sitt totaldestruert, og ikke lenger har noe å tape, samt religiøse fanatikere og politikere som ikke lenger er i stand til å revurdere sin krigsretorikk og handlinger, fordi dette ville bety politisk selvmord, har både rasjonaliteten og andre tempererende faktorer en tendens til å ryke ut vinduet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg mener, når det gjelder gassingen er det vell bare noen scenarioer.
1. Assad gjorde det og trodde han kunne slippe unna med det.
2. Noen i den Syriske hæren gjorde det uten godkjenning.
3. Noen andre gjorde det (false flag - Saudi arabia?) og prøver å få skylden over på Assad regimet for det.
4. En sprø islamist gjorde det, få drept uskyldige for å ha en sterkere sak mot Assad.
Uansett, tror jeg både USA og Russland er lei av hele greia, og vil få den overstått og regimet bort.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg mener, når det gjelder gassingen er det vell bare noen scenarioer.
1. Assad gjorde det og trodde han kunne slippe unna med det.
2. Noen i den Syriske hæren gjorde det uten godkjenning.
3. Noen andre gjorde det (false flag - Saudi arabia?) og prøver å få skylden over på Assad regimet for det.
4. En sprø islamist gjorde det, få drept uskyldige for å ha en sterkere sak mot Assad.
Uansett, tror jeg både USA og Russland er lei av hele greia, og vil få den overstått og regimet bort.
Vis hele sitatet...
Saudi Arabia eller en sprø islamist angriper sunnimuslimer på den måten?
Tvilar.

Altså, selv om en måtte mene at en stor del av muslimer er terrorister ville fortsatt aldri en som kriger for islam drepe masse uskyldige muslimer.

Er det noen andre som gjorde det må det i så fall ha vært USA.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Saudi Arabia eller en sprø islamist angriper sunnimuslimer på den måten?
Tvilar.

Altså, selv om en måtte mene at en stor del av muslimer er terrorister ville fortsatt aldri en som kriger for islam drepe masse uskyldige muslimer.

Er det noen andre som gjorde det må det i så fall ha vært USA.
Vis hele sitatet...
De Obama- og Saudi-finansierte "rebell"-grupperingene har vist seg å være temmelig skruppeløse tidligere. Både kjemiske våpen, massedrap og tortur.

UN accuses Syrian rebels of chemical weapons use:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...apons-use.html

U.N. Official Warns Syrian Rebels About Atrocities:
http://www.nytimes.com/2012/09/11/wo...trocities.html
Sitat av MaG9z Vis innlegg
De har vel egentlig ekstremt mye å tape hvis man tenker på konsekvensene det medfører for Iran. De vil bli slaktet. Det vil bli et helvete på jord for enhver Iransk borger.
Vis hele sitatet...
Ok, men er du sikker? Du virker så påståelig.

Jeg mener Iran uten tvil vil tape en krig mot NATO/USA, men at det ikke går såpass straightforward som du beskriver det..

..Saddam Hussain har jo tross alt kriget i 10 lange bitre år mot iranerene på 80-tallet, med større militær slagkraft enn det Iran noengang hadde - og ikke minst med støtte fra USA! Krigen ble blodig, bitter, langvarig, og førte til gjensidig hat imellom persere og arabere - og sunnier vs sjiaer. Dessuten er Iran geografisk massivt stort, dette har mye å si taktisk. En eventuell krig Iran vs USA vil neppe bli kortvarig..., selv om USA etter relativt høye tap mest sannsynlig vil vinne.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Altså, selv om en måtte mene at en stor del av muslimer er terrorister ville fortsatt aldri en som kriger for islam drepe masse uskyldige muslimer.
Vis hele sitatet...
Men du sjekk nå, det er jo nettopp dét svært mange jihadister/jihadist-islamister verden om gjør, nemlig å gå fullstendig amok på hopetall av uskyldige sivile. Ikke sant, du er enig i det´?

..som dessverre direkte og indirekte fører til et gigantisk PR-problem for muslimer, hele verden over.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. september 2013 kl. 04:54.
Jeg tenker bare å låne tråden litt, siden å lage en ny en blir litt meningsløst. Jeg har ikke fulgt med i det hele tatt på situasjonen i Syria i dag, men ser at dette kan være verdt å sette seg inn i, så jeg lurte bare på om noen kunne linket meg noe god lesing om temaet? Gjerne en ikke veldig avansert timeline som viser hva det stammer tilbake til og forklarer de krigende partene hadde blitt satt veldig pris på.

Takk .
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
@Ketenna
Selv syns jeg wikipedia artikler er god lesing siden det er lagt opp veldig kategorisk og på en historisk tidslinje.
Syrian civil war heter artikkelen, telefonen jeg bruker for øyeblikket er ikke flink med linker så du får finne den selv.
I enda en helomvending uttaler Obama-administrasjonen nå at resultatet av Kongress-avstemningen senere denne måneden ikke vil få noen innvirkning på beslutningen om å bombe Syria. USA er med andre ord ikke lenger et demokrati.

The Obama administration indicated on Sunday that it would launch military strikes against Syria even if it failed to get the backing of the US Congress, claiming evidence that sarin gas had been used in chemical attacks outside Damascus last month.

Kerry said the Obama administration's clear preference was to win a vote in Congress that could occur as early as next week, after lawmakers return from their summer recess on 9 September. But he insisited that President Obama has the right to take action "no matter what Congress does".

"We are stronger as a nation when we act together," Kerry told CNN, defending a decision to seek congressional authorisation that has stunned Washington and foreign capitals alike. He said he could "hear the complaints" about presidential abuse had Obama not gone to Congress. But Kerry said: "America intends to act."


http://www.theguardian.com/world/201...congress-kerry


Tusenvis av syrere flykter til Libanon i forkant av et mulig bombeangrep mot landet:

Terrified Syrians dash to flee air strikes
http://www.independent.co.uk/news/wo...s-8792973.html
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men du sjekk nå, det er jo nettopp dét svært mange jihadister/jihadist-islamister verden om gjør, nemlig å gå fullstendig amok på hopetall av uskyldige sivile. Ikke sant, du er enig i det´?

..som dessverre direkte og indirekte fører til et gigantisk PR-problem for muslimer, hele verden over.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, og regnet med en slik tilbakemelding.

Tør påstå at denne situasjonen er annerledes. Det ville vært mye mer logisk å angripe Bashar sine tilhengere hvis det nå skulle vise seg at det er disse som står bak. Selv har jeg vanskelig for å tro det.

Selv i situasjoner hvor sivile blir drept av disse mennene har de vanligvis en grunn til angrepet. Enten det måtte være et vestlig hotell i et av deres land hvor det foregår ting innenfor husets fire vegger som er uakseptabelt i islam eller et angrep på shiamuslimer da shia og sunni har problemer med å akseptere hverandre.

USA på sin side har en tendens til å få informasjonen som gir dem grunnen til å bombe land sønder og sammen uten at det nødvendigvis trenger å være sannhet i deres utsagn.
Sist endret av Baaaamse; 1. september 2013 kl. 21:33.
De som kjemper mot Assad, kjemper ikke for folkets beste. De kjemper for gud... At USA skal komme å hjelpe Al-Nusra/qaeda og den såkalte "Free Syrian Army" er helt på trynet.

Assad kjemper mot terrorister på like linje som USA gjør. Men alt USA gjør er så moralsk riktig hele tiden. Stakkars syrere som måtte havne mitt oppi dette!

Nå er ikke jeg Assad-"fan" men støtter han mer enn islamistiske terrorister.

Edit: Synes denne var litt interessant, har ikke sett den ferdig enda tho.
http://www.liveleak.com/view?i=eba_1378034269
Sist endret av frø; 1. september 2013 kl. 23:07.
Gleder meg til å se hvor mange terroristgrupper som florerer nå. Tommel opp, Obama.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Russerne hevder at de har sett to raketter skutt opp

To ballistiske missiler skal være skutt opp fra middelhavet og ha kurs mot østlige middelhavet,mulig Syria.
Rakettene ble fanget opp av et varslingsystem i Armavir,Sør-Russland og president Putin skal være varslet.
Det har ikke blitt meldt om noe nedslag i Syria enda, men dette er kanskje starten på et angrep?
Eller kanskje bare en øvelse for å sjekke at ting fungerer før et eventuelt angrep.
Sist endret av ZELDUR; 3. september 2013 kl. 11:46.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Her sier Reuters at objektene "fallt" ned i skjøen.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Jeg mener (som jeg skrev) at beslutningen om å angripe Iran allerede har blitt tatt i Washington for lenge siden.

Wesley Clark:
http://www.youtube.com/watch?v=r8FhZnFZ6TY
Vis hele sitatet...
Legg merke til at han i videoen omtaler en hendelse fra noen uker etter 9/11. Dette er 12 år siden, og han sier i videoen at planen var å gå til krig mot 7 land i løpet av de påfølgende fem årene: Irak, Syria, Libanon, Libya, Somalia, Sudan og Iran. Dette skjedde åpenbart ikke, så hva får deg til å være så sikker på at denne avgjørelsen han ble fortalt om fortsatt er gjeldende?

Sitat av Grønnkål Vis innlegg
F.eks. er de fleste såkalte "rebellene" i Syria slett ikke syrere, men CIA-finansierte islamistiske ekstremister, mange av dem Al-Qaida-tilknyttede.
Vis hele sitatet...
Har du noen troverdige kilder for CIA-finansiering av islamistiske ekstremistgrupper i Syria?
USA fører allerede krig mot Iran, under fordekte former. Eskalerende krigsretorikk, knusende sanksjoner mot sivilbefolkningen, systematiske henrettelser og kidnappinger av vitenskapsfolk, sabotasjeangrep mot kjernefysiske installasjoner (f.eks. Stuxnet), og proxy-krigføring mot Irans allierte, er de viktigste midlene.

Politikere er godt betalte frontfigurer for industri og lobby. Obama-administrasjonen har samme arbeidsgivere som den forrige. George Bush var en hånflirende Texas-cowboy med pistolen sittende løst i hylsteret. Den glatte, velutdannede advokaten Barack Obama myrder og lyver med et sjarmerende smil, toppet med en velartikulert tale om Humanity, Hope & Change - den farligste presidenten i USAs historie.

Iran, not Syria, is the West's real target
http://www.independent.co.uk/voices/...t-8789506.html

We’re already at war with Iran
http://www.salon.com/2011/12/14/were...war_with_iran/

The covert war in Iran
http://www.cbc.ca/news/world/story/2...p-stewart.html

This covert war on Iran is illegal and dangerous
http://www.theguardian.com/commentis...egal-dangerous


Obamas allierte i Midtøsten er hovedsakelig Israel, Saudi-Arabia og Al-Qaida-knyttede jihadist-grupper.

Who's who in Syria's battlefield
http://www.economist.com/blogs/graph...daily-chart-12

Syrian rebels pledge loyalty to al-Qaeda
http://www.usatoday.com/story/news/w...ction/2075323/

Arms Airlift to Syria Rebels Expands, With Aid From C.I.A.
http://www.nytimes.com/2013/03/25/wo....html?hp&_r=2&

U.S. Pledges Support for Syria Rebels Without Specifying Details

http://www.bloomberg.com/news/2013-0...g-details.html

Does Obama know he’s fighting on al-Qa’ida’s side?
http://www.independent.co.uk/voices/...e-8786680.html