Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3099
Har et stort elsykkel batteri (LiPo 48V 20Ah) som jeg gjerne skulle sikret. Blitt litt paranoid av alle disse batteriene som brenner ned hus så sliter litt med nattesøvnen ang. mitt eget batteri.

Det gjør det ikke bedre at det er bestilt på ebay av ukjent produsent og det tok 3 måneder å få det tilsendt (så ut som det hadde fått røff behandling underveis).

Batteriet måler 30x15x15cm.

Ønsker ikke å sette det ute mtp. fuktighet og temperaturforskjeller.
Tenkte det beste ville være å kjøpe en liten brannsikker metalkasse etc. der jeg kan plassere batteriet, for så å ha en røykvarsler montert like over. Noe som vet hvor jeg kan få kjøpt noe slik?


+
Hvis huset skulle brenne ned... Vil jeg få igjen alt på forsikring, eller vil det å kjøpe et batteri av ukjent produsent føre til avkortning i likhet med svart elektrisk arbeid?
Sist endret av Roaccu; 15. juni 2018 kl. 15:19.
Trådstarter
Noe lignende ja. Går for noe slikt hvis jeg ikke finner noe bedre alternativer, men vet ikke hvor brannsikre disse er.
Har sett hvor mye små batterier i ecig kan eksplodere og mitt batteri er digert og veldig tungt.
Du må beise sjarken!
Så å si alt i metall vil jo til en viss grad være brannsikkert, så en metallkasse.
Noe ala gammel ammo-boks fra forsvaret ville vel vært optimalt
Trådstarter
Hvor kan jeg få kjøpt en slik ammo boks eller egnet stålkasse? Lager eventuelt en selv med lokk der jeg driller små hull for røyk og avgasser.
De ladeposene er hvertfall ikke trygge som man kan se her: https://www.youtube.com/watch?v=CnNId0mDnBo
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Så å si alt i metall vil jo til en viss grad være brannsikkert, så en metallkasse.
Noe ala gammel ammo-boks fra forsvaret ville vel vært optimalt
Vis hele sitatet...
Til en gitt temperatur, i tillegg er det ganske god varmespredning i metall så du vil bare overføre varmen til underlaget og omgivelsene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fuktighet og temperatur har relativt lite å sei. Cellene er hermetisk lukka, og fuktighet vil ikkje trenge inn i cellene. Kondens på busbarer er uproblematisk ift. batterisikkerhet; i verste fall vil det auke sjølvutladinga litt.

Viare er låg temperatur gunstig for dei fleste lithiumceller. Så lenge du held dei unna solsteiken har dei det antakeleg betre utandørs enn innandørs. 30°C, som er ca. det maksimale du får av temperatur ute, er ikkje dramatisk høg temperatur for lithiumceller.

Så kort sagt: kan du lade det utandørs slik at ein brann ikkje vil få konsekvenser ser eg ingen grunn til å ikkje gjere det.
Lipo batterier har veldig dårlig rykte og det virker som om det er flere branner på lipo enn li ion dog er det egne observasjoner som jeg legger til grunn. Har brukt lipo i RC sammenheng og disse kommer ikke inn i heimen i det hele tatt. De oppbevares og lades i en separat bod. Har lest om mange branner startet av lipo og noe av problemet er at om det først fatner så får du ikke slukt det, eller du når ikke å få på nok vann før skaden er for stor. Tempen i lipo brann kan smelte aluminium og andre metaller og står det noe brennbart i umiddelbar nærhet er det stor sjanse for at det også antennes.

Ofte er jo disse lipo batteriene såkalte posebatterier. Gjerne med et ytre skall av plast. Det i seg selv gjør at slike batterier er mer utsatt for mekaniske påvirkninger enn feks 18650 li ion celler som jo er stålceller. Også virker det som kjemien er mer uforutsigbar på lipo. Selv batterier med bms har tatt fyr under lading. No name cells ville jeg vært ekstra forsiktig med. Da disse ofte er rebranded rejects fra større produsenter der de kaster celler som ikke klarer kvalitetskontroll, feks ved avvikende spenning. Eller det kan være kopibatteri som du har null kontroll på kvaliteten på. Det er en svær industri rundt handel med li batterier. Og det er mye dirty og veldig mye fake. Kjøp batterier fra kjente selgere som selger originale varer selv om det koster veldig mye mer. Du får det igjen av bedre ytelse, batterier du kan stole på mtp ytelse og lengre levetid på batteripakken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Et problem hvis batteriet skulle ta fyr, er at selve brannen består av overopphetet brennbar væske/damp. Den kan tyte ut gjennom alle åpninger. Beste er å la den ventilere/brenne i en trygg retning.

https://youtu.be/qx_J1RFfsbA