Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2386
Hei!
Jeg har lest mye om fleinsopp i det siste, og det å bruke psykedelika som behandling for blant annet depresjon. Selv har jeg bipolar 2, og ønsker å prøve det ut på en trygg og god måte for å se om det kan endre noen mønstre hos meg. Men hvordan kommer jeg i kontakt med folk som kan hjelpe meg gjennom denne prosessen? Jeg aner jo ikke hvordan jeg får tak i flein og heller ikke hvor mye jeg skal ta. Jeg prøver her. Noen som vet?
Starter med at man skal være veldig forsiktig med å blande lidelser som depresjon, og bipolar med psykedeliske stoffer generelt.

Soppen kan du plukke selv til høsten. Det finnes guide, og eget tråd for identifisering av soppen her inne.
Det finnes kanskje profesjonelle tripsittere, men jeg vet ikke hvordan man kommer i kontakt med disse.
Om du har en god venn som kan være med, og som holder seg edru er det lurt. Pluss om personen har prøvd sopp selv først.
Når det kommer til dose er det vanskelig å si hvor mye du burde ta.
Les andres rapporter og erfaringer på div doser, og ta det derfra. Anbefaler å starte+-0,5g.
Les deg nøye opp på hva du prøver. Sopp kan stresse din mentale helse ganske hardt, og det er ikke nødvendigvis så bra, om den er litt sliten fra før.
Lykke til.
Det er like stor sjanse for at det kan gå andre veien også.

Det psykedelika gjør er å tvinge seg til å ta oppgjør med deg selv. Det kan være en fin og koselig opplevelse med latter. Det kan være et introspektivt hælvette der du studerer dine værste sider.

Du har ingen kontroll over hvor turen vil gå og er bare en passasjer.

Soppen vil ikke vise deg hva du vil, den vil vise deg hva du trenger å se, på godt og vondt.


Fleinsopp er ulovlig, du gjør det her på egen risiko. Tvilsomt at du vil komme i kontakt med folk som geleider deg på hele prosjektet, i beste fall finner du noen som vil selge deg soppen.
Sist endret av Expialidocious; 28. april 2023 kl. 15:31.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fortsett å les deg opp på det er mitt tips. For om du skal gjøre det her i Norge så må nok alt bli lagt til rette av deg i sammerbeid med en som er i stand til å håndtere oppgavene.

Men om du klarer å replikere eksperimentet som blir utført her og der i verden om dagen. Så ønsker jeg deg lykke til, og håper du skriver en tripprapport for oss andre nysgjerrige å lese.

https://link.springer.com/article/10...311-017-0542-y

Er snakk om ganske høye doser. Og uten at jeg med sikkerhet kan si hvordan behandlingen blir utført. Så virker det som at vedkommende skal ligge med noe forann øynene, høre på rolig musikk (feks Nils frahm) og ha en som er med deg i reisen din. Hva de gjør før eller etter aner jeg ikke.

Det som det spekuleres i da, er at selve trippen hjelper deg i å møte hva enn du streber med. Å kunne gå inn i det og bare "flyte med strømmen". Noe jeg kjenner igjen fra mine reiser opp gjennom for den saks skyld.

Men om du er i faresonen for psykoser så må du trå forsiktig. Hvertfall ved vedvarende bruk. Da dette kan forverre situasjonen. I såfall ville jeg heller lest meg opp på ketaminbehandling. Noe som faktisk er lov i Norge nå!

https://sykehuset-ostfold.no/behandl...tent-depresjon
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er like stor sjanse for at det kan gå andre veien også.

Det psykedelika gjør er å tvinge seg til å ta oppgjør med deg selv. Det kan være en fin og koselig opplevelse med latter. Det kan være et introspektivt hælvette der du studerer dine værste sider.

Du har ingen kontroll over hvor turen vil gå og er bare en passasjer.

Soppen vil ikke vise deg hva du vil, den vil vise deg hva du trenger å se, på godt og vondt.


Fleinsopp er ulovlig, du gjør det her på egen risiko. Tvilsomt at du vil komme i kontakt med folk som geleider deg på hele prosjektet, i beste fall finner du noen som vil selge deg soppen.
Vis hele sitatet...
Introspektivt hælvette is right. Er det ingenting jeg kan gjøre for å endre på det?
Har prøvd thaisopp og 2ci, i begge tilfellene fikk jeg maksimalt fokus på meg selv og mine negative sider. Kun ubehagelig, ikke særlig hjelpsomt var det heller. Nå er det riktignok 10 år siden, kanskje det finnes håp for en bedre trip i nåtid. Vurderer det stadig.
Vil lav dose Ketamin kanskje ha en hyggeligere effekt? Tenker 10-20mg som førstegangsdose, for å probe ståa.
Sist endret av Skinny; 28. april 2023 kl. 17:33.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Introspektivt hælvette is right. Er det ingenting jeg kan gjøre for å endre på det?
Har prøvd thaisopp og 2ci, i begge tilfellene fikk jeg maksimalt fokus på meg selv og mine negative sider. Kun ubehagelig, ikke særlig hjelpsomt var det heller. Nå er det riktignok 10 år siden, kanskje det finnes håp for en bedre trip i nåtid. Vurderer det stadig.
Vil lav dose Ketamin kanskje ha en hyggeligere effekt? Tenker 10-20mg som førstegangsdose, for å probe ståa.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som noe hippie skit men: Du må jobbe med deg selv, om du ikke klarer å endre på situasjonen så i det minste anerkjenn hvordan du er.
Forøvrig må man tåle å "slippe taket", la soppen ta deg dit den vil, som kan være vanskelig.

Men er du bare ute etter eufori så er mdma mye snillere å deale med en psykedelika.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det høres ut som noe hippie skit men: Du må jobbe med deg selv, om du ikke klarer å endre på situasjonen så i det minste anerkjenn hvordan du er.
Forøvrig må man tåle å "slippe taket", la soppen ta deg dit den vil, som kan være vanskelig.

Men er du bare ute etter eufori så er mdma mye snillere å deale med en psykedelika.
Vis hele sitatet...
Det her stiller jeg meg helhjerta bak. Det er jo det som er litt av morroa og risken med psykedelika. Jeg har tatt mye sopp i min tid, og hvis jeg virkelig møter meg sjæl i døra og rullegardina går ned, hender det jeg "sopper meg ut av det". Det har vært grining, latter og mye andre rare greier. Dog vil jeg si at selv når jeg har hatt en såkalt "badtrip", sjæl tenker jeg mer på det som ett nødvendig oppgjør med meg, kom jeg bedre ut av det.

Det er forskjell på folk tho, og sopp kan fort vekk kaste deg ut i mentale oppgjør med deg sjæl du på ingen måte er klar for å håndtere enda. Proceed with caution.
Tenker Mdma er en fin start, du skal legge litt innsats i at det går veldig dårlig. Gitt at du holder deg innafor en dosering som ikke er helt villmann. Mener å huske at erowid har en hendig dosekalkulator. Ellers er triprapporter fint å lese, da ser du lettere om det er noe du tenker er i din gate.
Set og setting er også en god tommelfinger regel, ta det i kontrollerte omgivelser du føler deg trygg i, helst med fine folk. Solo trip er antagelig i overkant første gangen. Ta det en dag du er uthvilt, føler deg tålelig allright, og få i deg mat og vann etc. Da har du gjort det du kan for å sikre deg.

Ellers; psykedelika og psykoserisk skal tas på alvor. Mang en psykonaut har undervurdert den risken, det blir dårlig butikk. Om man er tilbøyelig til psykose, og på død og liv skal ta det likevel, så er det isåfall fint å ha benzo av noe slag og quetapin i bakhånd. Og igjen; fine folk som kan gripe inn om det behøves.

Forresten må det nevnes at mikrodosering jo er en fin måte å dyppe beina i vannet på. Som regel ligger sånne doseringer på 0,1-0,3, (avhengig av vekt, er du dame og veier lite hadde jeg gått for 0,1 til å begynne med). Det funker mot depresjon det og, og man er ikke ruspåvirka i nevneverdig grad
Sist endret av Deceptive; 29. april 2023 kl. 08:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for godt svar, Deceptive. Og takk til dere andre også for innspill og råd. Jeg er forsiktig med rusmidler, kun litt cannabis en sjelden gang, og drikker små mengder alkohol. Så hvis jeg gjør dette, så blir det med veldig mye respekt og i en veldig "sober" setting sånn ellers.

Jeg har ingen tilbøyelighet til psykose (tror jeg), men synes mikrodosering høres ut som en god måte å prøve på. Hvis dette skjer, så skal jeg heller ikke gjøre det alene. Jeg har gode venner som også er interessert i dette, og som har gjort det før. Kanskje på en idyllisk hytte med en venninne i sommer kunne være noe.

Jeg kan rapportere om hvordan det gikk, absolutt
Sist endret av Frøken Julie; 29. april 2023 kl. 08:49.
Personlig ville jeg unngått sopp og heller gått for mikrodosering med LSD.

Psylocobin (skrevet riktig?) Er ikke så bra og behandle depresjon med da man ofte kan få litt hangover, dårlig mage osv.

Jeg kan selv anbefale microdosering med LSD. Det innebærer å ta 1/4 - 1/6 brukerdose hver 2-3 dag. Det gjør at man legger mer merke til de små tingene i hverdagen. Man legger merke til bilisten som hilser og smiler når du går over fotgjengerfeltet. Man ser naturen, blomstene, folk. Man får rett og slett løftet synet litt og legger merke til de små trivelige tingene man totalt fortrenger når man er depressiv.
Doser på mellom 0.3 og 0.5 gram sopp er optimale om man bare så vidt vil dyppe tærne ned i den psykedeliske verden. Du vil garantert merke tydelige effekter av disse dosene, så det er ikke snakk om mikrodosering (som jeg selv synes er en unødvendig trend).

Det som nok vil overraske deg mest er hvor «ren» og «seriøs» effekten føles. Du er helt klar i hodet, mens tankene dine begynner automatisk å gå dypere. Musikk vil høres fantastisk ut – krystallklare toner. Tar du 0.5 gram flein (som er sterkere enn cubensis) vil du sannsynligvis begynne å få milde hallusinasjoner i form av svak pusting og bevegelser på overflater. Legger du deg da ned og lukker øynene vil det åpne seg et «indre rom», men dosen er sannsynligvis ikke sterk nok til at du begynner å se heftige mønstre, bilder og «åndelig symbolikk» bak lukkede øyne. Husk at en vellykket tripp i stor grad dreier seg om din egen evne til å bare roe ned, puste og observere den indre prosessen som foregår. Du kommer alltid tilbake til din vanlige tilstand etter noen få timer, selv om tiden der og da snegler seg frem.

Må legge til at jeg på det sterkeste anbefaler å lage te på soppen. Trekk pulverisert sopp i varmt vann, og så sil teen gjennom et kjøkkenhåndkle. I tillegg kan du tilsette ingefær. Gjør du dette minimerer du sjansene for kvalme, som ellers er ganske vanlig på sopp. Effekten kommer også kjappere. Søk opp en metode som heter «lemon-tek» på internett, dette er den beste måten å innta sopp på. Minimalt med kvalme på oppturen samt renere og kjappere effekt.
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Doser på mellom 0.3 og 0.5 gram sopp er optimale om man bare så vidt vil dyppe tærne ned i den psykedeliske verden. Du vil garantert merke tydelige effekter av disse dosene, så det er ikke snakk om mikrodosering (som jeg selv synes er en unødvendig trend).

Det som nok vil overraske deg mest er hvor «ren» og «seriøs» effekten føles. Du er helt klar i hodet, mens tankene dine begynner automatisk å gå dypere. Musikk vil høres fantastisk ut – krystallklare toner. Tar du 0.5 gram flein (som er sterkere enn cubensis) vil du sannsynligvis begynne å få milde hallusinasjoner i form av svak pusting og bevegelser på overflater. Legger du deg da ned og lukker øynene vil det åpne seg et «indre rom», men dosen er sannsynligvis ikke sterk nok til at du begynner å se heftige mønstre, bilder og «åndelig symbolikk» bak lukkede øyne. Husk at en vellykket tripp i stor grad dreier seg om din egen evne til å bare roe ned, puste og observere den indre prosessen som foregår. Du kommer alltid tilbake til din vanlige tilstand etter noen få timer, selv om tiden der og da snegler seg frem.

Må legge til at jeg på det sterkeste anbefaler å lage te på soppen. Trekk pulverisert sopp i varmt vann, og så sil teen gjennom et kjøkkenhåndkle. I tillegg kan du tilsette ingefær. Gjør du dette minimerer du sjansene for kvalme, som ellers er ganske vanlig på sopp. Effekten kommer også kjappere. Søk opp en metode som heter «lemon-tek» på internett, dette er den beste måten å innta sopp på. Minimalt med kvalme på oppturen samt renere og kjappere effekt.
Vis hele sitatet...

Tusen takk for dette, veldig informativt og hjelpsomt.
Ser det nevnes over her at LSD anbefales fordi psilocybin gir «hangover». Dette kan jeg umiddelbart avkrefte. Dagen etter sopp har man en «afterglow» og føler seg bra. Man blir mer sliten etter LSD på grunn av stoffets lange varighet og mangelen på søvn. En type mild hodepine har jeg kjent både etter sopp og syre, men dette er som en bagatell å regne.

Poenget med psilocybin og LSD mot depresjon er at stoffene potensielt «nullstiller» hodet ditt og lar deg starte litt på nytt med nye tankemønstre og perspektiver i tiden etter trippen. Man våkner opp neste dag og føler seg mentalt renset, og har kanskje til og med en indre ro og livsgnist man aldri før har kjent. Og denne roen kan vedvare lenge.

Etter en fleintripp våren 2011 følte jeg meg omtrent som Buddha resten av sommeren. Den indre roen jeg kjente var ekstrem, og ble også kommentert av andre som merket utstrålingen min. Ingen tvil om at psilocybin kan være effektivt mot depresjon, men det er heller ingen automatikk i at man får det man er ute etter. Psykedelika er komplekse greier, og bør kun brukes om man har lest seg grundig opp og forstår hva tripping innebærer (som du Frøken Julie ser ut til å ha gjort).

Hyttetur med god venninne høres ut som en bra setting da. Min ti år yngre bror og noen venner av ham prøvde fleinsopp for første gang i fjor høst – en forsiktig dose i lemon-tek etter anbefaling fra meg – og de hadde en fantastisk kveld hvor de holdt på å le seg i hjel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er like stor sjanse for at det kan gå andre veien også.

Det psykedelika gjør er å tvinge seg til å ta oppgjør med deg selv. Det kan være en fin og koselig opplevelse med latter. Det kan være et introspektivt hælvette der du studerer dine værste sider.

Du har ingen kontroll over hvor turen vil gå og er bare en passasjer.

Soppen vil ikke vise deg hva du vil, den vil vise deg hva du trenger å se, på godt og vondt.


Fleinsopp er ulovlig, du gjør det her på egen risiko. Tvilsomt at du vil komme i kontakt med folk som geleider deg på hele prosjektet, i beste fall finner du noen som vil selge deg soppen.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig i dette.

Det er sant at du ikke kan bestemme 100% hvordan opplevelsen skal bli, men det stemmer ikke at du ikke har noen kontroll. For det første kommer det jo an på dosen. Hvis den ikke er for høy kan du ha en viss kontroll på hvordan du tenker under trippen. For det andre handler det jo mye om forberedelser. Jeg har hatt noen helt forferdelige opplevelser på tripp, som ikke handlet om at "soppen ville vise meg noe," men bare fordi jeg dro på fleintur umiddelbart etter å ha kranglet med noen og alt ble bare negativt. Jeg har riktignok også hatt fantatiske opplevelser på tripper hvor jeg har forventet å få det tøft, fordi jeg trippet med mål om å løse opp i spesifikke traumer. Poenget mitt er at det ikke er helt tilfeldig hva som skjer.

Ellers: sikkert lurt å gjøre det sammen med noen første gang. Selv har jeg aldri hatt muligheten til det. Har også opplevd at tripping har kurert meg for bipolar lidelse (type 2).
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde aldri i livet handlet flein av ukjente folk. Er flere veldig gifte sopper i norsk natur, som kan føre til den evige søvn bare ved en liten mengde. Ble selv forgiftet av flein, plukket noen meter unna giftige sopper. Trodde noen meter var trygt, men fikk oppleve 2 timer med intense magesmerter som at et eller at annet organ utvidet seg og presset voldsomt klar til å eksplodere. Derfor om du skal plukke, anbefaler jeg på det sterkeste hvis det vokser andre arter der du ikke veit om er giftig eller ikke å finne ut av det før du starter å plukke flein.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flein vokser der det er gress. Kan finne flein der dyr har beitet, mindre der kyr beiter (vekten deres ødelegger store deler av underlaget). Anbefaler deg å bruke google maps for å se om du finner områder med en del gress på, bor du i en storby, må du sikkert litt bort fra sentrum (konkurranse). Kan finne flein fra juli-november, men egentlig ikke vits å leite før slutten av aug. Er avhengig av en lengre periode med temperaturer rundt 0-10 grader og en del regn for at de skal poppe opp.

Fleinsopp er et mye sikrere alternativ i mitt hode, om du faktisk har plukket Fleinsopp. Lsd rusen er på langt nær like euforisk, og du har ikke peiling på hvordan den har blitt tilberedt heller. Dessuten 10-12 timer er i overkant lenge for de fleste. Flein varer i rundt 5 timer.

Men du blir bøtelagt av politiet om du blir forsket. Derfor er det nok bedre å komme seg litt unna folk.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar du medisiner mot bibolar i dag? Hvis ja, styr for alle del unna MDMA.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tar du medisiner mot bibolar i dag? Hvis ja, styr for alle del unna MDMA.
Vis hele sitatet...
Neida. Jeg tar ingen medisiner.

Sitat av seinflopp Vis innlegg
Ikke helt enig i dette.

Det er sant at du ikke kan bestemme 100% hvordan opplevelsen skal bli, men det stemmer ikke at du ikke har noen kontroll. For det første kommer det jo an på dosen. Hvis den ikke er for høy kan du ha en viss kontroll på hvordan du tenker under trippen. For det andre handler det jo mye om forberedelser. Jeg har hatt noen helt forferdelige opplevelser på tripp, som ikke handlet om at "soppen ville vise meg noe," men bare fordi jeg dro på fleintur umiddelbart etter å ha kranglet med noen og alt ble bare negativt. Jeg har riktignok også hatt fantatiske opplevelser på tripper hvor jeg har forventet å få det tøft, fordi jeg trippet med mål om å løse opp i spesifikke traumer. Poenget mitt er at det ikke er helt tilfeldig hva som skjer.

Ellers: sikkert lurt å gjøre det sammen med noen første gang. Selv har jeg aldri hatt muligheten til det. Har også opplevd at tripping har kurert meg for bipolar lidelse (type 2).
Vis hele sitatet...

Interessant. Fortell meg gjerne mer om hvordan du følte at du ble kurert for bipolar type 2. Jeg mener at med riktig bruk og dosering, kan stoffet som finnes i flein gjøre at noe endrer seg - fastlåste tankemønstre og emosjonelle svingninger en ikke klarer å kontrollere, kan kanskje begynne å bevege seg i andre retninger, om du skjønner? Er det noe sånt som har skjedd med deg?
Sist endret av Frøken Julie; 8. mai 2023 kl. 09:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig jeg tar feil men man bør vell være obs på at disse stoffene kan frembringe en manisk episode hvis man er bipolar
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fleinsopp blir uforutsigbart forsøkt brukt som et dosert medikament. Kun en klone av noe dyrket innendørs vil være forutsigbar i virkning og styrke sammenlignet med hva du kan håpe for flein

For bipolare, manisk depressiv og varianter av dette er det også mange som nøler med å anbefale psykedelika
Sist endret av meaculpaUIO; 8. mai 2023 kl. 16:23.
Sitat av Bigwave Vis innlegg
Mulig jeg tar feil men man bør vell være obs på at disse stoffene kan frembringe en manisk episode hvis man er bipolar
Vis hele sitatet...
Bipolar 1 her. Jeg kan bekrefte det her. LSD var virkelig ikke bra for meg. Det endte med akutt innleggelse like etter turen.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://youtu.be/eIxVfln02Ss

Science_bitch.gif

Men yes, litt info som kanskje er relevant for det du lurer på frk_J
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei,
Jeg er helt ny her men har lest litt her på freak og sett en del på youtube.
Jeg har lite erfaring med flein og andre psykedelika, men ønsker å prøve det mot depresjon.
Tenker å micro dosere, men vil også ha meg noen turer.

Prøvde sopp første og eneste gang i Thailand i 93, det er det desidert beste jeg har opplevd noen gang.
Erfarte den gangen at en Sveitsisk jente som vi testet sammen med fikk litt for mye.
Ser her at det er ulike erfaringer og at flere anbefaler gode forberedelser, trygge omgivelser, tripsitter osv.

Hvor høyt til fjels er det mulig å finne flein? Høsten kommer jo tidligere i fjellet.
Les dene tråden https://freak.no/forum/showthread.php?t=317078, men ta det med en klype salt. Alle er forskjellige
Sist endret av Neipådeg; 10. juli 2023 kl. 18:20.
Programm som undersøker temaet, kl 21: 50 på NRK 2 i dag.