Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1026
Eg har ein Alienware Aurora R3 som eg kjøpte ny i 2011. I 2013 fekk eg nytt grafikkortet og meir RAM. Her er delane eg brukar i dag:

-Intel Core i5-2400 CPU @ 3.10GHz
-NVIDIA GeForce GTX 760
-500 GB Harddisk
-8GB RAM

Nå har ikkje eg så mykje greie på maskinvare og utskifting av desse delane, så da er spørsmålet mitt: Er det nokon av desse delane det er på tide å oppgradere for å få den beste spel-opplevinga?
Tja, hvilke spill spiller du og på hvilken skjerm ("vanlig" 60hz eller rask gamingskjerm)? Er du fornøyd med bildet i spill eller synes du det hakker? Om det hakker i noen spill kan du muligens vurdere nytt skjermkort.

Harddisken antar jeg er av snurretypen, så en oppgradering til SSD er nok noe av det du vil se mest forbedring på. SSD, altså harddisk som ikke snurrer, gjør at maskinen starter opp og laster spill/programmer veldig mye raskere, men har liten effekt på bildefrekvens på skjermen. Selv har jeg denne som jeg er veldig fornøyd med.

Prosessor er fortsatt helt OK til det meste, skal denne oppgraderes må RAM og hovedkort oppgraderes samtidig, det blir mye penger uten at du nødvendigvis ser allverdens forskjell.

RAM kan du oppgradere til 16GB for en billig penge, om dette utgjør en merkbar forskjell kommer litt an på hva du bruker PCen til.
Trådstarter
4 0
Spel som regel Wow, Skyrim og liknande samtidig som eg har framme 3-6 nettfaner, spotify og ei skype-samtale. Har ein vanleg 60hz skjerm og har opplevd ein del hakking når eg spelar Wow, så eg veit ikkje om det da er skjermen eller grafikkortet som er utdatert?

Harddisken er av snurretypen. Har også høyrt om å kjøre Windows på ein SSD, mens eg lagrar andre ting på "snurredisken". Er dette lurt, og er det enkelt å ordne?

Dersom eg skal kjøpe meir RAM, er det da noko eg må sjå etter så eg ikkje kjøper noko som ikkje passar til maskina?

Takk for svar!
SSD er mye raskere enn HHD(snurrdisk). Å bytte over til SSD vil gjøre oppelevelsen av PC'en mye raskere, fordi du bruker mindre tid på å fylle minnet(ram) med programdata: dvs. raskere oppstart og bedre ytelse på programmene du velger å legge inn på SSD disken.
Sist endret av cmoen11; 6. august 2016 kl. 22:21.
Skjerm har ingenting med hakking på bildet å gjøre, grafikkortet er det som har størst innvirkning på bildeflyt i spill, men et 760 burde vel egentlig kjøre wow uten problemer.

SSD har gått kraftig ned i pris de siste årene, så skal du først oppgradere maskinen kan du like godt gå for kun SSD. Ønsker du å beholde snurredisk er det selvfølgelig også mulig, men med dagens priser er det ikke mye grunn til å ikke kjøre alt av programmer og spill fra SSD. SSDer kommer ofte med programvare for flytting av filer over fra gammel HDD slik at du slipper å reinstallere windows, etter denne prosessen er det selvfølgelig mulig å fortsette å bruke den gamle HHDen i maskinen til lagring av filmer og annet som ikke trenger kort lastetid.

Siden du har kjører litt greier i bakgrunner mens du spiller kan det være lurt å oppgradere RAM til 16 GB. Maskinen din har fire RAM-spor, og støtter ifølge DELL maks 4x4 GB RAM av typen DDR3 i maks hastighet 1866 MHz. Før du bestiller noe bør du åpne og se hvordan RAM-brikkene du har er fordelt. Er det 2 stykk 4 GB trenger du bare to nye brikker på 4 GB, mens om det er 4 brikker på 2 GB må du har 4 nye på 4 GB. F.eks. dette settet med to brikker på 4 GB hver skal passe fint i maskinen din.
Trådstarter
4 0
Ser eg har to stk. 4GB 1333MHz brikker av typen Corsair XMS3 frå før. Treng eg da berre å fylle på med to 4GB til, eller bør alle fire brikkene vere av same type?
I noen tilfeller kan det bli litt krøll/ustabilitet ved blanding av brikker, men som regel går det helt fint. XMS3 er fortsatt helt kurant å få tak i til en rimelig penge, så da er det jo like greit å kjøpe mer av samme typen for å være på den sikre siden.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for hjelpa!